Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 10:18

Hoe je kind straf geven?

Een paar korte vragen over hoe je het beste je kind kunt straffen zodat ze er iets van leren, want hoe doe je dat? 
Zet je ze op de trap waar ze hun zonden moeten overdenken, stuur je ze naar hun kamer? Schreeuw je tegen ze of pak je een geliefd item/gadget af voor een bepaalde periode?  Hoe doen anderen dat?


Waarom schold hij tegen de buurvrouw? Als dat geheel onterecht was, excuses aan laten bieden. Als de buurvrouw ook een vervelend mens is, alsnog excuses laten aanbieden omdat dat niet het taalgebruik is dat ik buitenshuis wil horen.

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:19:

[..]

Bijna 7. Overtreding betreft schelden tegen de buurvrouw.

Tijd voor een goed gesprek op niveau van de 7 jarige en daarna excuses laten aanbieden. Bespreek goed wat er gezegd moet worden en hoe. (Welke toon, buurvrouw aankijken,  belofte zich in de toekomst beter te gedragen)

Ga mee met je kind en begeleidt het gesprek goed.

Zeg vooral dat je het niet meer wil hebben dat kind zo tekeer gaat tegen de buurvrouw.

Bakblik schreef op 27-05-2022 om 12:27:

[..]

Tijd voor een goed gesprek op niveau van de 7 jarige en daarna excuses laten aanbieden. Bespreek goed wat er gezegd moet worden en hoe. (Welke toon, buurvrouw aankijken, belofte zich in de toekomst beter te gedragen)

Ga mee met je kind een begeleid het gesprek goed.

Zeg vooral dat je het niet meer wil hebben dat kind zo tekeer gaat tegen de buurvrouw.

Het hangt toch ook wel een beetje van de situatie af. Soms heb je van die mensen die zich zelf als Tokkie gedragen. Ik kan daar lang beleefd tegen blijven, maar ik heb ook wel eens mijn eigen innerlijke Tokkie naar buiten gelaten (met dank aan mijn afkomst

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 12:40

MMcGonagall schreef op 27-05-2022 om 12:27:

Waarom schold hij tegen de buurvrouw? Als dat geheel onterecht was, excuses aan laten bieden. Als de buurvrouw ook een vervelend mens is, alsnog excuses laten aanbieden omdat dat niet het taalgebruik is dat ik buitenshuis wil horen.

Die buurvrouw noemde hem dat zwartje van hiernaast toen hij langsliep. Dus hij was boos en zei iets als stomme *vrouwelijk geslachtsdeel*.

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:40:

[..]

Die buurvrouw noemde hem dat zwartje van hiernaast toen hij langsliep. Dus hij was boos en zei iets als stomme *vrouwelijk geslachtsdeel*.

Ik zou hem hier niet voor straffen, alleen aangeven dat hij dit wellicht ook anders had kunnen benoemen. Hij mag best voor zichzelf opkomen als er spraken is van racisme.

Schelden is niet oké en ook niet nodig. Dat wil ik ook niet van mijn kind, niet thuis en niet ergens anders. Als hij bijna zeven is, zou hij dat moeten snappen. 
Ik zou kind excuses laten aanbieden aan de buurvrouw, maar wel ervoor zorgen dat hij het ook meent. Dus gevolgen laten inzien. Hoe zou hij zich voelen als iemand ... tegen hem zou zeggen? Wat zou hij dan van die persoon vinden? Zo ziet de buurvrouw hem dan waarschijnlijk ook. Wil hij dat? Voelt dat fijn? Waarschijnlijk niet. Dan is het dus zaak om sorry te zeggen, berouw te tonen en te zorgen dat het niet meer gebeurd.
Ik zou het kunnen waarderen als een kind dat mij niet netjes behandeld laat zien spijt te hebben en het goed wil maken. 

Tijd voor een goed gesprek over racisme. Dat de buurvrouw heel erg fout is. En hem leren hoe hij beter kan reageren als hij nog eens hiermee geconfronteerd wordt. Want schelden is nooit goed. Zelfs niet als de buurvrouw het eigenlijk wel verdient...

MMcGonagall schreef op 27-05-2022 om 12:34:

[..]

Het hangt toch ook wel een beetje van de situatie af. Soms heb je van die mensen die zich zelf als Tokkie gedragen. Ik kan daar lang beleefd tegen blijven, maar ik heb ook wel eens mijn eigen innerlijke Tokkie naar buiten gelaten (met dank aan mijn afkomst

Ik vind wel dat het verschil maakt of je als volwassene of als kind je innerlijke tokkie naar buiten laat. 

De buurvrouw is ouder dan je kind.  Ik ben niet het soort dat zegt dat de buurvrouw alleen daarom respect verdient maar buurvrouw en kind zijn geen vriendjes die samen knikkeren zeg maar.  Enige afstand en vormelijke beleefdheid is wel op zijn plaats. 

Als de buurvrouw de bal van kind heeft lekgestoken is het weer een ander verhaal. Maar dat les ik niet in de bijdragen van to.

MamaE schreef op 27-05-2022 om 12:46:

Schelden is niet oké en ook niet nodig. Dat wil ik ook niet van mijn kind, niet thuis en niet ergens anders. Als hij bijna zeven is, zou hij dat moeten snappen.
Ik zou kind excuses laten aanbieden aan de buurvrouw, maar wel ervoor zorgen dat hij het ook meent. Dus gevolgen laten inzien. Hoe zou hij zich voelen als iemand ... tegen hem zou zeggen? Wat zou hij dan van die persoon vinden? Zo ziet de buurvrouw hem dan waarschijnlijk ook. Wil hij dat? Voelt dat fijn? Waarschijnlijk niet. Dan is het dus zaak om sorry te zeggen, berouw te tonen en te zorgen dat het niet meer gebeurd.
Ik zou het kunnen waarderen als een kind dat mij niet netjes behandeld laat zien spijt te hebben en het goed wil maken.

De buurvrouw noemde hem zwartje... Denk dat zij ook maar beter haar excuses kan aanbieden.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-05-2022 om 12:48

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:40:

[..]

Die buurvrouw noemde hem dat zwartje van hiernaast toen hij langsliep. Dus hij was boos en zei iets als stomme *vrouwelijk geslachtsdeel*.

Goh, die buurvrouw zou van mij de volle laag hebben gekregen. 

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:40:

[..]

Die buurvrouw noemde hem dat zwartje van hiernaast toen hij langsliep. Dus hij was boos en zei iets als stomme *vrouwelijk geslachtsdeel*.

Oh, dat maakt het wel anders. Ik zou de buurvrouw dan wel even vertellen dat ze hem net zo goed gekwetst heeft met haar terminologie. Dat maakt zijn uitspraak nog steeds niet netjes, maar wel begrijpelijk. De buurvrouw zou minstens zo zeer haar excuses aan moeten bieden.

Meesje schreef op 27-05-2022 om 12:47:

[..]

De buurvrouw noemde hem zwartje... Denk dat zij ook maar beter haar excuses kan aanbieden.

Ja dat was dus getypt terwijl ik aan het typen was, had ik nog niet gezien.

Bakblik schreef op 27-05-2022 om 12:47:

[..]

Ik vind wel dat het verschil maakt of je als volwassene of als kind je innerlijke tokkie naar buiten laat.

De buurvrouw is ouder dan je kind. Ik ben niet het soort dat zegt dat de buurvrouw alleen daarom respect verdient maar buurvrouw en kind zijn geen vriendjes die samen knikkeren zeg maar. Enige afstand en vormelijke beleefdheid is wel op zijn plaats.

Als de buurvrouw de bal van kind heeft lekgestoken is het weer een ander verhaal. Maar dat les ik niet in de bijdragen van to.

Ik zou de bal leegprikken geloof ik minder erg vinden dan dat zij mijn kind uitscheld voor zwartje.

Ik zou hem wel bewegen excuses te maken. Maar het meer brengen als een soort van cadeau naar hemzelf, ipv een straf of geste naar buurvrouw. 
Buurvrouw doet dom of gemeen. Daar moet je zelf boven staan, je waardigheid behouden. 
(en buurvrouw al dan niet wel aanspreken op uiterst vriendelijke wijze. 

MamaE schreef op 27-05-2022 om 12:49:

[..]

Ja dat was dus getypt terwijl ik aan het typen was, had ik nog niet gezien.

Sorry, dan was ik te snel. Vond het al een gekke reactie als je het wel gelezen had.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.