Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 10:18

Hoe je kind straf geven?

Een paar korte vragen over hoe je het beste je kind kunt straffen zodat ze er iets van leren, want hoe doe je dat? 
Zet je ze op de trap waar ze hun zonden moeten overdenken, stuur je ze naar hun kamer? Schreeuw je tegen ze of pak je een geliefd item/gadget af voor een bepaalde periode?  Hoe doen anderen dat?


Ik geloof niet in straffen.
Wel in het feit dat ieder gedrag consequenties heeft (en dat ze die dan ook mogen ervaren). 

Van de keren dat ik mijn dochter op de trap of op haar kamer heb gezet heeft ze in ieder geval niks geleerd. Van de momenten dat ze uitleg krijgt over welke consequenties haar gedrag heeft en deze consequenties ook daadwerkelijk laten ervaren, daar leert ze steeds een beetje meer van. 

Ik voed mijn kinderen op zonder te straffen. Misschien kan je je daar eens in verdiepen. Op deze website worden goede tips gegeven: https://psychogoed.nl/opvoeden-zonder-straffen-hoe/

Ik heb heus wel eens geschreeuwd tegen mijn kind, maar ik ben daar niet trots op.
Het is een teken van onmacht en wat je roept komt niet aan en roept alleen maar op tot nog meer boosheid bij kind.
Ik ben niet per se tegen straffen, maar consequenties van handelen laten ervaren vind ik belangrijker. Dus sorry zeggen als je iemand gekwetst hebt, als je rotzooi maakt ruim je het op en als je iets wil en daarna niet meer, dan krijg je niks anders. Als je iets expres of uit woede kapot maakt, dan mag je van je zakgeld nieuw kopen (of daar in ieder geval een bijdrage aan doen) of je hebt het niet meer. Jammer dan.
Ik denk dat de leeftijd van je kind hier ook wel een rol in speelt.

Over welke leeftijd hebben we het?

Straffen werkt zo contraproductief, hoe "harder" jij straft hoe meer jonge kinderen het ongewenste gedrag/spel interessant gaan vinden. 
Uitleggen waarom iets niet mag werkt veel beter. 
Je kan een kleuter 20 x op de trap zetten, omdat hij wil proberen zelf een kopje thee te maken (iets wat jij niet wilt omdat hij zich kan verbranden) het maakt geen indruk. Laat het maar een keer gebeuren,  onder jouw begeleiding, dan kan hij ervaren dat het heet is en dat het niet verstandig is om helemaal zelf te doen. 
Net als met overmatig snoepen, wat veel ouders ook niet willen.  Ze leren meer van een keer misselijk zijn en spugen dan van de straf dat ze tot over 6 dagen niks meer krijgen. Dit gaat dan om oudere kinderen die zelf bij de snoeptrommel kunnen.  Mijn jongste heeft 1x de snoeptrommel (hij was 7 of zo) geplunderd, gespuugd en nu als puber kent hij de gevolgen dus is matig met snoep

Mijn kinderen reageerden niet goed op straf. De oudste had een boek onder de deurmat (ons strafmatje) gelegd, en kon zich daar gerust een uur vermaken. Jongste moest ik naar de strafplek sleuren, terwijl ze zich schoppend en bijtend probeerde los te worstelen, en binnen twee seconden nadat ik haar losliet, ging ze er weer vandoor.
Dat straffen heb ik dus vrij snel opgegeven. Het bleek dat je kinderen ook heel goed zonder kunt opvoeden. Ze klierden nooit om het klieren, het ging altijd om best wel reëele dingen die ze wilden en waar we dan in overleg wel uitkwamen.

PriceyRook54

PriceyRook54

27-05-2022 om 11:21

Malibu2 schreef op 27-05-2022 om 10:46:

Over welke leeftijd hebben we het?

En om welke overtreding gaat het bijvoorbeeld?

Bakblik schreef op 27-05-2022 om 10:51:

Straffen werkt zo contraproductief, hoe "harder" jij straft hoe meer jonge kinderen het ongewenste gedrag/spel interessant gaan vinden.
Uitleggen waarom iets niet mag werkt veel beter.
Je kan een kleuter 20 x op de trap zetten, omdat hij wil proberen zelf een kopje thee te maken (iets wat jij niet wilt omdat hij zich kan verbranden) het maakt geen indruk. Laat het maar een keer gebeuren, onder jouw begeleiding, dan kan hij ervaren dat het heet is en dat het niet verstandig is om helemaal zelf te doen.
Net als met overmatig snoepen, wat veel ouders ook niet willen. Ze leren meer van een keer misselijk zijn en spugen dan van de straf dat ze tot over 6 dagen niks meer krijgen. Dit gaat dan om oudere kinderen die zelf bij de snoeptrommel kunnen. Mijn jongste heeft 1x de snoeptrommel (hij was 7 of zo) geplunderd, gespuugd en nu als puber kent hij de gevolgen dus is matig met snoep

Hoe doe je dat dan? Je kind zich onder begeleiding laten verbranden? 
En dat is toch met heel veel dingen zo. Ik lees hier “ik straf niet, ik laat ze de consequenties van hun acties ervaren”. Nou, ik laat mijn kind toch echt niet tussen de auto’s door achter een bal aan rennen en plat laten rijden. Een scherp mes gebruiken voor haar knutselwerk, die pak ik toch echt wel af ipv de consequentie te laten ervaren van in haar vingers snijden. Of hoog in een boom laten klimmen, zodat ze er uit kan vallen en haar nek kan breken. Bij dat soort gevaarlijke dingen, gaat ze even binnen spelen bijvoorbeeld en leg ik uit dat dat is omdat ze buiten dus gevaarlijke capriolen uit haalt. Of ik pak dus gewoon dat mes af en geef iets anders wat wel veilig is. Dus leuk, die consequenties laten ervaren. Maar met een heleboel dingen kan dat gewoon niet lijkt me. Ik vertel gewoon liever wat die consequenties zijn. En nee, ik straf verder ook niet dmv een strafbankje of naar haar kamer sturen ofzo. Maar ze hoeft van mij ook echt niet eerst te ervaren wat er kan gebeuren bij gevaarlijke capriolen. 

Natuurlijk pak je een mes wel af en grijp je een kind ook bij zijn arm als hij de weg op wil rennen. Dat zie ik niet als straf. Straf is als hij geen tv mag kijken of je zijn bal afpakt omdat hij met messen heeft gespeeld.
Als ze hier te laat thuis waren, hadden ze koud eten of ze moesten het zelf opwarmen. Dat vind ik dus geen straf. Er zijn ook ouders die vinden dat een kind dan de volgende dag nog vroeger thuis moet zijn, of niet buiten mag spelen. Dat vind ik nergens op slaan. Je moet bovendien geen straffen geven waar je zelf ook last van hebt

Irregular_Choice schreef op 27-05-2022 om 11:40:

[..]

Hoe doe je dat dan? Je kind zich onder begeleiding laten verbranden?
En dat is toch met heel veel dingen zo. Ik lees hier “ik straf niet, ik laat ze de consequenties van hun acties ervaren”. Nou, ik laat mijn kind toch echt niet tussen de auto’s door achter een bal aan rennen en plat laten rijden. Een scherp mes gebruiken voor haar knutselwerk, die pak ik toch echt wel af ipv de consequentie te laten ervaren van in haar vingers snijden. Of hoog in een boom laten klimmen, zodat ze er uit kan vallen en haar nek kan breken. Bij dat soort gevaarlijke dingen, gaat ze even binnen spelen bijvoorbeeld en leg ik uit dat dat is omdat ze buiten dus gevaarlijke capriolen uit haalt. Of ik pak dus gewoon dat mes af en geef iets anders wat wel veilig is. Dus leuk, die consequenties laten ervaren. Maar met een heleboel dingen kan dat gewoon niet lijkt me. Ik vertel gewoon liever wat die consequenties zijn. En nee, ik straf verder ook niet dmv een strafbankje of naar haar kamer sturen ofzo. Maar ze hoeft van mij ook echt niet eerst te ervaren wat er kan gebeuren bij gevaarlijke capriolen.

Nee, als het echt gevaarlijk is verbied ik het ook. Ik hoef niet altijd alles goed te vinden. Maar dan leg ik wel uit waarom iets gevaarlijk is. Ik vind het afpakken van een mes ook geen straf, maar normale bescherming van je kind. 

Straf en consequenties is meer; je hebt iets gedaan wat niet mag en dat heeft gevolgen. Straf is niet altijd een logisch gevolg van je handelen, bijvoorbeeld een week geen tv omdat je brutaal was. Consequenties zijn dat wel. Bijvoorbeeld, je gooit een glas kapot. Dan moet je een nieuw glas kopen van je zakgeld. Of je gooit je ijsje op de grond, dan heb je geen ijsje meer. Jammer dan, je krijgt geen nieuwe.

Serieus.... is dit wel een vraag van een ouder vraag ik me af. 

Irregular_Choice schreef op 27-05-2022 om 11:40:

[..]

Hoe doe je dat dan? Je kind zich onder begeleiding laten verbranden?
En dat is toch met heel veel dingen zo. Ik lees hier “ik straf niet, ik laat ze de consequenties van hun acties ervaren”. Nou, ik laat mijn kind toch echt niet tussen de auto’s door achter een bal aan rennen en plat laten rijden. Een scherp mes gebruiken voor haar knutselwerk, die pak ik toch echt wel af ipv de consequentie te laten ervaren van in haar vingers snijden. Of hoog in een boom laten klimmen, zodat ze er uit kan vallen en haar nek kan breken. Bij dat soort gevaarlijke dingen, gaat ze even binnen spelen bijvoorbeeld en leg ik uit dat dat is omdat ze buiten dus gevaarlijke capriolen uit haalt. Of ik pak dus gewoon dat mes af en geef iets anders wat wel veilig is. Dus leuk, die consequenties laten ervaren. Maar met een heleboel dingen kan dat gewoon niet lijkt me. Ik vertel gewoon liever wat die consequenties zijn. En nee, ik straf verder ook niet dmv een strafbankje of naar haar kamer sturen ofzo. Maar ze hoeft van mij ook echt niet eerst te ervaren wat er kan gebeuren bij gevaarlijke capriolen.

Nee niet laten verbranden natuurlijk maar wel samen dat water koken, in de pot gieten,  van de pot in een beker,  Dat ze ervaart dat het heet is.

Zinnig advies geven gaat beter als we weten hoe oud je kind is.  Voor kleuters zijn de consequenties en iets ervaren natuurlijk anders dan voor 10-12 jarigen.  Met kleuters voer je andere gesprekken dan met bijna pubers over de gevolgen van hun acties. 

Een scherp mes om een appel te snijden pak je af van een peuter met een kort: mag niet. Bij een kleuter geef je een minder gevaarlijk mes en gaat het samen doen, zodat ze (als ze met een beugel in hun mond lopen) aan het eind van de basisschool zelf een appel kunnen snijden als jij er een keer niet bent als ze zin hebben in een appel.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-05-2022 om 12:19

Malibu2 schreef op 27-05-2022 om 10:46:

Over welke leeftijd hebben we het?

Bijna 7. Overtreding betreft schelden tegen de buurvrouw.

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:19:

[..]

Bijna 7. Overtreding betreft schelden tegen de buurvrouw.

Hij laat gewoon zn innerlijke tokkie naar buiten, niet zo veel mis mee toch?

Battle-Royale schreef op 27-05-2022 om 12:19:

[..]

Bijna 7. Overtreding betreft schelden tegen de buurvrouw.

Dan zou ik toch wel even serieus laten merken dat ik heel boos en teleurgesteld ben. Een goede preek absoluut, een bosje bloemen en excuus zou ik zeker doen. 

Als kind daar niet mee te bereiken is en wil niet mee werken, dan gaat dat wel consequenties hebben zoals schermtijd inleveren.

Jemig, dan gaat er wel wat mis hoor?!?!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.