Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen reactie kinderfeestje


Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 21:11:

dan ga je niet shoppen als je dat weet.....

En ik werk zelf in het onderwijs en als je bij ons 3 keer te laat komt kun je het vergeten met je baan hoor, je kunt de kinderen toch niet alleen laten zitten? En van de kinderen wordt wel verwacht dat ze op tijd op school zijn. Als mijn dochter een halve minuut te laat is kan ze zich de volgende dag om 8 uur melden op school.

Dat is onzin, ze zal zeggen dat ze een halve minuut te laat is maar in de praktijk is dat misschien een halve minuut nadat de docent heeft besloten dat alles wat nu nog binnen komt te laat is. Ik weet dat nog van vroeger, begin schooldag begon de les nagenoeg altijd een minuut of 5 te laat want leerlingen kwamen te laat binnendruppelen en dan was het op een gegeven moment klaar.

nee decembermaand dat bedoel ik niet, je hebt inderdaad kantoorbanen waar je bv tussen half 9 en half 10 kan beginnen.

Ik heb geen een collega die te laat komt, dat kan gewoon niet. Lagere school, kinderen komen om 8.15 uur binnen, die kun je niet alleen laten. Jullie snappen hopelijk toch ook wel dat dat niet kan. Je kan dan echt wel vertrekken hoor na een paar keer, logisch ook.

Decembermamma schreef op 01-11-2022 om 21:48:

[..]

Dat is onzin, ze zal zeggen dat ze een halve minuut te laat is maar in de praktijk is dat misschien een halve minuut nadat de docent heeft besloten dat alles wat nu nog binnen komt te laat is. Ik weet dat nog van vroeger, begin schooldag begon de les nagenoeg altijd een minuut of 5 te laat want leerlingen kwamen te laat binnendruppelen en dan was het op een gegeven moment klaar.

Hoezo? Er gaat een schoolbel, als je daarna binnenkomt kun je je de volgende ochtend melden, al kom je 5 seconde na de bel binnen.

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 21:46:

hoezo? Je moet zeg maar om 8.30 uur beginnen. Je wekker zet je om 7.30 uur. Je gaat eten, douchen, aankleden en gaat en bent op tijd. Wat is hier moeilijk aan? Ik sta ook liever niet zo vroeg op , ben dan ook nog moe en heb moeite om op gang te komen, maar het moet! Dus wat lukt er dan niet?

Nou, je gaat eten, o er heeft een kat gekotst, even opruimen, o de was is ook nog klaar, even ophangen, o dan neem ik deze was even mee naar beneden  o, ja ik was aan het ontbijten. Zoon vraagt nog even waar zijn fietssleutel is, of ik het pasje van de sportschool nog heb, die zal ik dan nog even pakken, o, ja ik was aan het ontbijten, bakje in de vaatwasser, die staat vol, even uitruimen, inruimen, o, ja ik moet nog iets uit de vriezer halen, o, ja mijn thee word koud. Even mijn tas controleren of alles er in zit, pasje, pennen, pasje, o, zal in mijn jaszak zitten, nee toch niet, gisteren andere jas aangehad, o, ik was met de auto, dan ligt ie daar nog wel. Even heen en weer naar de auto, dan neem ik gelijk even de vuilniszakken mee. Waar had ik de suto ook al weer neergezet, hier? Nee, o, ja daar want dit was gister afgesloten. 

Nou zo verlopen mijn ochtenden gemiddeld, en de rest van mijn dag ook. Tot ik mijn ritalin neem, dan kan ik een uur of 4 met wat meer focus aan de slag.

Fijn hoor ADD.

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 21:46:

hoezo? Je moet zeg maar om 8.30 uur beginnen. Je wekker zet je om 7.30 uur. Je gaat eten, douchen, aankleden en gaat en bent op tijd. Wat is hier moeilijk aan? Ik sta ook liever niet zo vroeg op , ben dan ook nog moe en heb moeite om op gang te komen, maar het moet! Dus wat lukt er dan niet?

Ik begin me een beetje te ergeren aan je reacties in dit draadje. Mensen verklaren waarom ze te laat komen, en het enige wat jij telkens benadrukt is hoe belangrijk jij het vindt om op tijd te zijn en afspraken na te komen. Waarom ben jij zo stipt en star? 

nu heb je het over een stoornis, dat is een heel ander verhaal.

Omdat ik gewoon echt niet snap waarom deze mensen te laat komen en ik zeker weet dat je er wat aan kan doen en ik me erger aan dit soort gedrag. Nogmaals ik wil niet dat andere mensen last van mij hebben, dat is gewoon niet nodig. En als je denkt ik kan nog wel shoppen, nee dat kan niet, je weet van jezelf dat je vaak te laat bent, dan ga je dus niet shoppen en sta je dus gewoon een kwartier eerder op. Echt waar iedereen kan dit (uitzonderingen add autisme ed)

Dat van bv. De was is klaar, dat heb ik ook weleens. Jammer dat haal ik niet, dus ik laat de was in de wasmachine zitten.

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 21:53:

[..]

Hoezo? Er gaat een schoolbel, als je daarna binnenkomt kun je je de volgende ochtend melden, al kom je 5 seconde na de bel binnen.

Echt. Ik ben al in best wel veel scholen geweest maar zo strak heb ik het nog nooit meegemaakt (veel scholen hebben niet eens een bel). 

Alleen naar leerlingen die al een reputatie hebben worden strenger gekeken met op tijd komen, maar 5 seconden....wat een onzin.  Lijkt mij ook helemaal niet bevorderlijk voor de onderlinge relatie. 

ja, en toch is het zo op die school. Dochter was net nieuw op school, kon het lokaal niet vinden, dus kwam echt een paar sec te laat binnen. Ja morgen melden om 8 uur.

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 22:02:

nu heb je het over een stoornis, dat is een heel ander verhaal.

Omdat ik gewoon echt niet snap waarom deze mensen te laat komen en ik zeker weet dat je er wat aan kan doen en ik me erger aan dit soort gedrag. Nogmaals ik wil niet dat andere mensen last van mij hebben, dat is gewoon niet nodig. En als je denkt ik kan nog wel shoppen, nee dat kan niet, je weet van jezelf dat je vaak te laat bent, dan ga je dus niet shoppen en sta je dus gewoon een kwartier eerder op. Echt waar iedereen kan dit (uitzonderingen add autisme ed)

Nee dus. Niet iedereen kan dit. En ik denk dat heel veel mensen voldoen aan de criteria voor ad(h)d maar geen officiële diagnose hebben. 

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 22:02:

nu heb je het over een stoornis, dat is een heel ander verhaal.

Omdat ik gewoon echt niet snap waarom deze mensen te laat komen en ik zeker weet dat je er wat aan kan doen en ik me erger aan dit soort gedrag. Nogmaals ik wil niet dat andere mensen last van mij hebben, dat is gewoon niet nodig. En als je denkt ik kan nog wel shoppen, nee dat kan niet, je weet van jezelf dat je vaak te laat bent, dan ga je dus niet shoppen en sta je dus gewoon een kwartier eerder op. Echt waar iedereen kan dit (uitzonderingen add autisme ed)

Dat van bv. De was is klaar, dat heb ik ook weleens. Jammer dat haal ik niet, dus ik laat de was in de wasmachine zitten.

Nee, dat is niet een heel ander verhaal, het resultaat is hetzelfde. Ik ken genoeg mensen zonder diagnose bij wie het net zo werkt. Ik ben vrij open over mijn diagnose maar niet iedereen weet 'm. Die zien wat jij zou zien iemand die altijd te laat of net op tijd is. 

Als ik die was laat zitten zit ie er 3 dagen later nog want dan vergeet ik 'm.

Dat 'gewoon' van jou is niet zo 'gewoon' voor vele anderen.

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 22:06:

ja, en toch is het zo op die school. Dochter was net nieuw op school, kon het lokaal niet vinden, dus kwam echt een paar sec te laat binnen. Ja morgen melden om 8 uur.

Mag ik daaruit opmaken dat dit één keer is gebeurd? En toen? Ik neem aan dat er meer aan de hand moet zijn geweest en dat hierover te praten moet zijn geweest. 

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 22:02:

nu heb je het over een stoornis, dat is een heel ander verhaal.

Omdat ik gewoon echt niet snap waarom deze mensen te laat komen en ik zeker weet dat je er wat aan kan doen en ik me erger aan dit soort gedrag. Nogmaals ik wil niet dat andere mensen last van mij hebben, dat is gewoon niet nodig. En als je denkt ik kan nog wel shoppen, nee dat kan niet, je weet van jezelf dat je vaak te laat bent, dan ga je dus niet shoppen en sta je dus gewoon een kwartier eerder op. Echt waar iedereen kan dit (uitzonderingen add autisme ed)

Dat van bv. De was is klaar, dat heb ik ook weleens. Jammer dat haal ik niet, dus ik laat de was in de wasmachine zitten.

Dus alleen als je een officiele diagnose/stoornis hebt, kun jij enig begrip opbrengen voor een ander? Zoals iemand anders al opmerkte, zijn executieve vaardigheden niets anders dan kunnen zingen of rekenen. De een kan dat beter dan de ander. Het is alleen voor degene die moeite heeft met die executieve vaardigheden behoorlijk ingrijpend. Dat iemand niet kan zingen, nou, daar heeft verder niemand last van. Niet kunnen rekenen is al onhandiger in onze maatschappij. Maar als je moeite hebt met op tijd komen of andere zaken die een belangrijke sociale component hebben ben je behoorlijk de sjaak. Want er zijn dus altijd van die veroordelende mensen zoals jij in dit draadje. Die zich persoonlijk aangevallen voelen of die zichzelf veel beter voelen dan al die slampampers die het niet voor elkaar krijgen om op tijd te komen.

Een wat meer begripvolle houding is ook voor jezelf veel prettiger in het leven. Maar vooral voor mensen die zichzelf al vaak genoeg om de oren slaan om hun onvermogen om 'gewoon' mee te doen. Je hoeft geen dingen te herkennen of te begrijpen om een beetje compassie te hebben. Je kunt wel van ons aannemen dat jij het niet goed ziet, dat jouw gedachten en daarmee je gevoel niet klopt. Het is vaak geen kwestie van dat het niet boeit. Daar heeft het meestal niks mee te maken .Het heeft te maken met hoe onevenredig veel energie het kost om jezelf steeds weer te forceren.

ik heb ook vanalles, denk ook wel iets van autisme of wat dan ook. Maar toch wil ik niet dat een ander last van mij hoeft te hebben. Dus ik doe extra mijn best, ik sta extra eerder op, doe geen was in de ochtend, smeer brood in avond noem maar op. Ik heb ook met veel dingen moeite, maar ik hoef echt niet te laat te komen, de kinderen wachten op mij in de klas, het zijn kleuters die ook nog weglopen, hoe kan ik dan te laat komen. Ik wil niet dat mijn vriendin 20 minuten alleen in de kroeg op mij aan het wachten is en zij alleen zit en zich onzeker voelt omdat ze er alleen zit. Noem maar op. Het kan best zijn dat je ergens moeite mee hebt, dat snap ik, maar shoppen voordat het vliegtuig vertrekt, nee sorry ik snap dat niet als je weet dat je moeite hebt.

Maar goed, we komen er niet uit. 

Kiki, mijn vader was vroeger net als jij, maar zegt nu dar zijn leven een stuk gezelliger is geworden nu hij niet meer verwacht dat anderen net zo stipt op tijd zijn als hij. En ook hij is zelf wat losser met de tijd geworden tussen 2 en 3 betekend niet meer om 2 over 2 maar idd ergens tussen 2 en 3.

jonagold, hoe zie jij dat dan voor je, die mensen die het zo moeilijk vinden en de baan hebben die ik heb, met kleuters werken en om 8.15 uur moeten beginnen? Mogen zij te laat komen? Of hoe ga je dit oplossen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.