Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen reactie kinderfeestje


maar als je zegt tussen 2 en 3 is dat toch prima,  als je dan om 1 voor 3 komt is dat prima, daar hoor je mij niet over. 

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 22:21:

jonagold, hoe zie jij dat dan voor je, die mensen die het zo moeilijk vinden en de baan hebben die ik heb, met kleuters werken en om 8.15 uur moeten beginnen? Mogen zij te laat komen? Of hoe ga je dit oplossen?

Goed. Jij bent kleuterjuf en je móet om 8.15 in de klas zijn. Maar dat is een uiterste tijd, net zoiets als de kantoormedewerker die tussen 8.00 en 9.30 moet beginnen.

 Jij moet namelijk nog veel eerder op school zijn, zo rond 7.45... om de stoeltjes in de kring te zetten, de laatste dingetjes te kopiëren, de dag te starten met collega's. Ben jij zelf wel zo op tijd, zeg eens eerlijk??

Pief schreef op 01-11-2022 om 21:22:

[..]

Dan ga je niet shoppen, maar krijg je een appje op je telefoon en voordat je het weet zit je te forummen en vergeet je de tijd. Wij lossen het nu zo op: de nacht van tevoren slapen we dichtbij Schiphol. Dan hebben we in ieder geval allemaal op tijd alles ingepakt en zo. Hoeven we alleen nog op tijd uit het hotel te vertrekken, maar dat is makkelijker als je niet nog thuis honderd dingen op het laatste moment moet doen. (Jij zou de hond toch wegbrengen?). Dat helpt.

En op het vliegveld doen we eerst alles dat moet en gaan we meteen bij de gate zitten want dan zien we het boarden voor onze neus. Dan gaan we pas lezen of gaat 1 persoon wat te eten halen of zo.

En ik kwam vroeger elke dag te laat op school. Eén van mijn kinderen ook. Hopeloos is dat. Ik kan een belangrijke afspraak hebben, sollicitatie of zo, en dan nog te laat vertrekken en de hele weg zitten te stressen. Natuurlijk gebeurt dat niet altijd maar wel vaak.

Het zal te simpel zijn, maar dan kan je toch een alarm op je telefoon zetten zodat je niet de tijd vergeet? Dan weet je tijdens het forummen: o ja, ik moet nu naar de gate. Dat kan dan toch niet meer mis gaan?

Heb je ADD dat je hier zo'n moeite mee hebt?

Jonagold schreef op 01-11-2022 om 22:16:

[..]

 Het heeft te maken met hoe onevenredig veel energie het kost om jezelf steeds weer te forceren.

Dat forceren is uitputtend idd. 

En vloeibare tijd kan niet in elke baan, maar dan zou het beter zijn een andere functie te zoeken. Een functie waarin je niet jezelf hoeft te forceren want dat is vragen om mentale uitputting. 

Of dat iemand je begeleid. Zo weet ik dat ik geen projectleider moet zijn maar met concrete taken en hier en daar een afspraak om me in het gareel te houden zodat ik niet perfect werk aflever maar goed genoeg volgens mijn standaard wat al veel meer is dan mensen verwachten dan kun je als team bergen verzetten.

troelahoep schreef op 01-11-2022 om 22:26:

[..]

Goed. Jij bent kleuterjuf en je móet om 8.15 in de klas zijn. Maar dat is een uiterste tijd, net zoiets als de kantoormedewerker die tussen 8.00 en 9.30 moet beginnen.

Jij moet namelijk nog veel eerder op school zijn, zo rond 7.45... om de stoeltjes in de kring te zetten, de laatste dingetjes te kopiëren, de dag te starten met collega's. Ben jij zelf wel zo op tijd, zeg eens eerlijk??

Ja, ben er altijd om 8 uur en mijn collega's ook, echt nog nooit iemand te laat geweest in 30 jaar tijd. 

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 22:30:

[..]

Ja, ben er altijd om 8 uur en mijn collega's ook, echt nog nooit iemand te laat geweest in 30 jaar tijd.

Dan ga ik flauw zijn, ik vind 8 uur aan de late kant voor een basisschoolleerkracht. 

maar dat heeft hier toch niks mee te maken, wij moeten van onze werkgever 8 uur op school zijn en ik ben op tijd en daar ging de discussie over.

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 22:06:

ja, en toch is het zo op die school. Dochter was net nieuw op school, kon het lokaal niet vinden, dus kwam echt een paar sec te laat binnen. Ja morgen melden om 8 uur.

Ja dat is wat ze vertelde.

Decembermamma schreef op 01-11-2022 om 22:37:

[..]

Ja dat is wat ze vertelde.

Hoezo? Dit staat zelfs in de schoolgids.

goed, ik stop, ga naar bed, dadelijk kom ik morgen nog te laat op mijn werk🤪

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 22:21:

jonagold, hoe zie jij dat dan voor je, die mensen die het zo moeilijk vinden en de baan hebben die ik heb, met kleuters werken en om 8.15 uur moeten beginnen? Mogen zij te laat komen? Of hoe ga je dit oplossen?

Ik kan als het echt echt echt noodzakelijk is prima op tijd komen. Maar dat kost me dus heel veel mentale energie. Die kan ik dan op andere vlakken niet meer inzetten. Dus dan lopen er op andere vlakken dingen mis.

Ik heb altijd een baan gehad waar ik om 9 uur kan beginnen. Want ik kom langzaam op gang. Heb om die reden ook altijd op fietsafstand gewerkt. Ik werk nu zo ver dat ik altijd met de auto moet. Dat is al een stuk lastiger want die file laat zich niet plannen. Ik bedenk ook pas om half 9 dat ik moet kijken op Waze hoeveel file er staat. En dan zie ik dus dat de minimale reistijd 38 minuten is ipv 25, en dan ben ik dus alweer te laat. Vraag me niet waarom, maar ik krijg het dus niet voor elkaar om om 8 uur op Waze te kijken zodat ik nog bij zou kunnen sturen. Maar ook dat bijsturen is lastig hoor, er zit vaak nog van alles in ons ochtendprogramma zoals vaatwasser of wasmachine uitruimen, want wij hebben dubbel stroomtarief. En de hond moet naar de oppas. En ik moet een lunchpakketje maken. Dat laatste schiet er dus vaak bij in. Ik weiger namelijk om onopgemaakt de deur uit te gaan .

In jouw geval zou ik dus wel op tijd kunnen komen. Maar dat zou me gewoon heel veel stress opleveren. Nu sluit ik vrolijk achteraan in de file en bel onderweg dat ik eraan kom. Die minuten haal ik ruimschoots in door langer door te werken, of thuis aan de slag te gaan (ik ben nu tegelijkertijd een artikel aan het schrijven, gaat prima samen, al gaat het niet heel snel natuurlijk. Maar door de afleiding ben ik ook gedwongen om steeds terug te lezen wat ik geschreven heb, en dan schaaf ik meteen bij). En op de momenten dat ik me wel kan focussen ben ik extreem productief, zoals Ysenda ook al schreef. Ik krijg dan veel meer voor elkaar in korte tijd dan wie dan ook. Ik durf te beweren dat ik, met mijn ongeveer 50% van de tijd effectief bezig zijn, minstens 100% gedaan krijg van wat van mij verwacht wordt. En heb ik eens een ochtendafspraak, dan zet ik dat dus in mijn prive agenda, zodat ik inderdaad de wekker een half uur eerder kan zetten. Maar het gaat me te ver om dat structureel te doen. Ik heb nu al 1,5 uur voordat ik de deur uit ga. 

Vrijevlinder schreef op 01-11-2022 om 22:27:

[..]

Het zal te simpel zijn, maar dan kan je toch een alarm op je telefoon zetten zodat je niet de tijd vergeet? Dan weet je tijdens het forummen: o ja, ik moet nu naar de gate. Dat kan dan toch niet meer mis gaan?

Heb je ADD dat je hier zo'n moeite mee hebt?

Geen add maar wel trekjes ervan. Ik heb het nooit laten testen. Zo'n alarm zet ik ook wel, maar dan gaat ie en dan swipe ik hem gedachtenloos weg omdat ik ergens in verdiept ben. Ik kan bijvoorbeeld ook een boek lezen zonder dat ik hoor dat mensen me staan te roepen. 

Maar zo erg is het niet hoor. Ik heb ook mijn sterke kanten. In mijn werk is punctualiteit niet zo belangrijk. Wel creativiteit en flexibiliteit.

Ik kan trouwens heel goed vroeg opstaan. Ben jaren rond 6 uur naar mijn werk vertrokken. Het is echt timemanagement. Ik kan dat niet goed inschatten. Ik onderschat in mijn werk ook vaak de tijd die ik ergens mee kwijt ben en zit dan savonds of in het weekeinde het af te maken. Maar omdat ik werk met uurtje factuurtje krijg ik er wel geld voor. En opdrachtgevers zijn blij dat ik zoveel kan doen. 

Waar ik echt een enorme hekel aan heb is aan mensen die te vroeg komen

Dat vind ik veel irritanter dan te laat komen.

Ik ben zelf niet super goed in op tijd komen, maar ik ben wel opgevoed met dat dat heel belangrijk is. Mijn moeder HAAT te laat komen en ergert zich geel en groen aan mensen die te laat komen. Die is zelf altijd minstens tien minuten te vroeg ergens. Dat vind ik dan weer tijdverspilling. Als je echt altijd overal minstens tien minuten te vroeg bent, verdoe je echt heel veel tijd in je leven met wachten. Ik ben meestal net op tijd. Of net niet. Bij belangrijke dingen lukt het wel. Wat mij heel veel externe structuur biedt is een kind. En verplichtingen. Zo geef ik bijvoorbeeld sporttraining. Dan dien ik op tijd te komen, want de kinderen wachten op mij. Een keer vijf minuten te laat zal geen ramp zijn, maar als dat elke keer gebeurt, gaan ouders wel klagen. 
Kind moet op een bepaalde tijd op school zijn. We zijn beide geen ochtendmensen, maar ze is nog nooit te laat gekomen. Het is ook gewoon storend als er in de les nog mensen te laat binnen komen. 
Mijn man werkt in het onderwijs (vo). Daar dien je ook gewoon op tijd te zijn, zowel docenten als leerlingen. Tuurlijk kun je een keer in de file staan, maar als dat minstens drie keer per week gebeurt, moet je daar op anticiperen en eerder vertrekken.
Ik denk ook dat de mensen hier die zelf vaak te laat komen het ook niet zouden accepteren als de kleuterjuf van hun kinderen dagelijks te laat komt. 
Daarbij, als je als docent zelf veelvuldig te laat komt, dan geef je leerlingen ook mee dat dat kan en normaal is. En dan gaan ze het overnemen.
Ik heb voor werk wel eens afspraken, ook extern, waar ik altijd zorg dat ik op tijd ben. 
Bij een vlucht zorg ik ook wel dat ik op tijd ben. Ik vind luchthavens echt ontzettend stressvolle plekken, dus ik wil echt mijn vlucht niet missen omdat ik weet dat ik dat mentaal niet kan handelen qua hoe ik dat dan moet oplossen en zo.

Mijn ouders vonden het al irritant als ik vroeger één minuut na half zes binnen kwam voor het eten. Tenzij ik vooraf had laten weten dat het later werd. Maar ja, voor vijf minuten vertraging met de bus vond ik het echt niet nodig om te gaan bellen. 
Ze vonden het zelfs irritant als ik 'te laat' was terwijl het eten nog niet eens helemaal klaar was. 
En ze vonden ook dat ik 'te laat' was als iemand anders te vroeg kwam. Zo had ik een vriendin die altijd overal veel te vroeg kwam en daar moest ik van mijn ouders dan op anticiperen. Hadden we om 12.30 uur afgesproken, kwam ze om 12.10 al aanzetten en waren mijn ouders zich aan het ergeren dat ik nog niet klaar was. Hadden we afgesproken dat ze mij om 8.30 uur kwam ophalen voor een dagje uit met de trein, was ze er om 8.15 al, terwijl onze treinkaartjes pas vanaf 9.00 uur geldig waren en we dus twintig minuten op het station moesten wachten. 

Met het OV reizen stimuleert de punctualiteit ook wel. Bussen en treinen wachten niet op jou. 
Ik denk dat streng zijn op punctualiteit wel zorgt dat mensen zich daar in gaan trainen. Maar ik snap ook dat het bij sommige banen niet zo nauw komt en dat mensen zich dan de vrijheid permitteren om hun werk in te richten op een manier die bij hen past.

Pief schreef op 01-11-2022 om 23:05:

[..]

Geen add maar wel trekjes ervan. Ik heb het nooit laten testen. Zo'n alarm zet ik ook wel, maar dan gaat ie en dan swipe ik hem gedachtenloos weg omdat ik ergens in verdiept ben. Ik kan bijvoorbeeld ook een boek lezen zonder dat ik hoor dat mensen me staan te roepen.

Maar zo erg is het niet hoor. Ik heb ook mijn sterke kanten. In mijn werk is punctualiteit niet zo belangrijk. Wel creativiteit en flexibiliteit.

Ik kan trouwens heel goed vroeg opstaan. Ben jaren rond 6 uur naar mijn werk vertrokken. Het is echt timemanagement. Ik kan dat niet goed inschatten. Ik onderschat in mijn werk ook vaak de tijd die ik ergens mee kwijt ben en zit dan savonds of in het weekeinde het af te maken. Maar omdat ik werk met uurtje factuurtje krijg ik er wel geld voor. En opdrachtgevers zijn blij dat ik zoveel kan doen.

Waar ik echt een enorme hekel aan heb is aan mensen die te vroeg komen

Dat vind ik veel irritanter dan te laat komen.

Daar kan ik ook best wel inkomen! Vooral als je nog iets aan het voorbereiden bent, of je nog aan het aankleden bent of iets dergelijks, dan voel ik me best wel opgejaagd. 

 Ik vind leerlingen die veel te vroeg klaar staan om de klas binnen te gaan en al naar binnen willen (10-15 minuten te vroeg) ook behoorlijk vervelend. 

Bijtje82

Bijtje82

02-11-2022 om 00:38

Kikki39 schreef op 01-11-2022 om 19:44:

precies, ik vind dat zo'n onzin. Waarom zou je niet op tijd kunnen komen? Op je werk moet je ook op tijd komen toch?


Als je baas een appje stuurt vergeet je dan ook terug te appen??

Serieus 100 berichten per dag?? Hebben meer mensen dat hier of ben je een uitzondering? Of bedoel je als iemand van het werk ziek is en 100 mensen zeggen beterschap telt dat ook?

Nou, ik ben uit een vrienden app gegaan omdat er soms meer dan 300 berichten per dag binnen kwamen.. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.