Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gedrag dochter om kleding


RaSa schreef op 16-10-2024 om 11:12:

Hier zorg ik er voor dat er alleen maar nette kleding in de kast ligt. Broeken, leggings en rokken koop ik alleen in neutrale kleuren. Op die manier zijn de combinaties eigenlijk altijd wel prima. En dan verder een paar simpele regels:
- Bij een legging moet een rok of jurk
- In de zomer gaat er onder een jurk nog een kort broekje
- Je moet een onderbroek aan (ja echt, als je het aan dochter over laat gebeurd dat niet)
- De prinsessenjurken zijn verkleedkleding. Die gaan niet mee naar school en hangen ook in een andere kast.

Op die manier bepaald ze het zelf terwijl ik er wel wat controle over heb.

Als je kind dit accepteert is het prima



maar net zoals er kinderen zijn die, ondanks een fantastische opvoeding, toch niet alles eten,   Zo zijn er ook kinderen die ondanks deze overzichtelijke regels toch echt met prinsessenjurk naar school willen 

alhambra schreef op 16-10-2024 om 12:04:

Ze wil autonomie op dit gebied en ze is 6 dus wispelturig.

Stel een beperkt aantal brede kaders in
(vb. Schoon, niet te koud voor het weer, en uiterlijk tijdstip X aan de ontbijttafel)
en laat het verder zitten.

En ja, ze gaat er waarschijnlijk anders uitzien dan je wilt maar je bent uit de strijd.

En de klasgenoten zullen het op een geven moment direct/indirect reguleren door het commentaar dat ze op elkaar dat ze zullen gaan geven. Dus op termijn komt het "goed"

Wij hebben hier hetzelfde met haren borstelen bij de oudste. Ze gaat dus met rommelig haar of een rommelige staart naar school.
Ik vind het vreselijk maar het is anders echt drama.

Dat was hier niet hoor. Ze hebben hier allebei (j/m) altijd geheel hun eigen koers gevaren en zijn gelukkig niet ontvankelijk voor eventueel commentaar. Heerlijk vind ik dat. Wat dat betreft zijn ze veel minder beïnvloedbaar dan ik zelf vroeger was. Kan ik alleen maar trots op zijn.

Verkleedkleren zijn niet voor naar school, tenzij met carnaval. Ik weet niet hoe andere scholen dat doen, maar hier accepteert school dat ook niet en kun je naar huis om wat anders aan te trekken. 

Het hoort in mijn ogen bij de opvoeding dat je 'gepast' gekleed gaat in elke situatie. Dat begrip is natuurlijk voor interpretatie vatbaar maar ik vind de eisen van RaSa echt niet overdreven of heel gek. Sommige kinderen nemen alle ruimte die je ze geeft. En als je kind geen onderbroek aantrekt als je dat niet verplicht of in pyjama of prinsessenjurk of alleen ondergoed naar school wil, dan moet je daar als ouder wel een extra regel voor opleggen. 

serieus TO ??

De reacties zijn unaniem. Doe je er voordeel mee .

RaSa schreef op 16-10-2024 om 11:12:

Hier zorg ik er voor dat er alleen maar nette kleding in de kast ligt. Broeken, leggings en rokken koop ik alleen in neutrale kleuren. Op die manier zijn de combinaties eigenlijk altijd wel prima. En dan verder een paar simpele regels:
- Bij een legging moet een rok of jurk
- In de zomer gaat er onder een jurk nog een kort broekje
- Je moet een onderbroek aan (ja echt, als je het aan dochter over laat gebeurd dat niet)
- De prinsessenjurken zijn verkleedkleding. Die gaan niet mee naar school en hangen ook in een andere kast.

Op die manier bepaald ze het zelf terwijl ik er wel wat controle over heb.

Als je kind dit prima vindt is er niets aan de hand. Maar kinderen mogen ook hun eigen smaak ontwikkelen vind ik. Daarbij hoef je zeker niet alles goed te vinden, maar bv neutrale kleuren....dat zou mijn kind dan weer echt tegen in protest gaan en niet aantrekken, die vindt dat echt niet leuk. 

MamaE schreef op 16-10-2024 om 12:21:

Verkleedkleren zijn niet voor naar school, tenzij met carnaval. Ik weet niet hoe andere scholen dat doen, maar hier accepteert school dat ook niet en kun je naar huis om wat anders aan te trekken.

Het hoort in mijn ogen bij de opvoeding dat je 'gepast' gekleed gaat in elke situatie. Dat begrip is natuurlijk voor interpretatie vatbaar maar ik vind de eisen van RaSa echt niet overdreven of heel gek. Sommige kinderen nemen alle ruimte die je ze geeft. En als je kind geen onderbroek aantrekt als je dat niet verplicht of in pyjama of prinsessenjurk of alleen ondergoed naar school wil, dan moet je daar als ouder wel een extra regel voor opleggen.

Ja in Limburg misschien maar hier wordt carnaval helemaal niet gevierd. Dus dat verkleedkleren bij dat feest horen leeft echt niemand hier na. Hier mogen ze geregeld verkleed naar school, dit stimuleert de school ook zelf.

Ons viertal heeft echt een eigen smaak. Tips die gegeven zijn sluit ik bij aan. Wat bij ons ook hielp was het in de avond als ze gingen slapen al aantrekken. Ze sliepen dan in de schone kleding. Dan hoefden ze in de ochtend zich niet om te kleden en dat scheelde heel veel gedoe. Met name onze jongste zoon heeft dit gedaan. De rest wel een keertje maar niet structureel. In de avond was de besluitvaardigheid groter en als het dan al aan was dan was er ook geen gedoe meer. Het scheelt letterlijk weer een stap in de ochtend.

eerst rustig ontbijten, dan pas aankleden. Krijg je ook geen vlekken.

Gingergirl schreef op 16-10-2024 om 12:49:

[..]

Ja in Limburg misschien maar hier wordt carnaval helemaal niet gevierd. Dus dat verkleedkleren bij dat feest horen leeft echt niemand hier na. Hier mogen ze geregeld verkleed naar school, dit stimuleert de school ook zelf.

Ja, oké met bepaalde dagen dus. Maar niet op elk moment dat een kind dat wil.
Dus dan kan kind op die dagen in prinsessenjurk gaan en op alle andere dagen geen verkleedkleren. 

MamaE schreef op 16-10-2024 om 12:21:

Verkleedkleren zijn niet voor naar school, tenzij met carnaval. Ik weet niet hoe andere scholen dat doen, maar hier accepteert school dat ook niet en kun je naar huis om wat anders aan te trekken.

Het hoort in mijn ogen bij de opvoeding dat je 'gepast' gekleed gaat in elke situatie. Dat begrip is natuurlijk voor interpretatie vatbaar maar ik vind de eisen van RaSa echt niet overdreven of heel gek. Sommige kinderen nemen alle ruimte die je ze geeft. En als je kind geen onderbroek aantrekt als je dat niet verplicht of in pyjama of prinsessenjurk of alleen ondergoed naar school wil, dan moet je daar als ouder wel een extra regel voor opleggen.

Mijn jongste heeft ongeveer een jaar lang een ninja turtles pak gedragen naar school. 

Niet mijn battle hoor😂

MamaE schreef op 16-10-2024 om 13:00:

[..]

Ja, oké met bepaalde dagen dus. Maar niet op elk moment dat een kind dat wil.
Dus dan kan kind op die dagen in prinsessenjurk gaan en op alle andere dagen geen verkleedkleren.

Een paar keer ligt vast bv met kbw, juffendag, eindejaarsfeest, maar is het ook geen probleem als je niet verkleed komt en ze mogen het kiezen als traktatie bij jarig zijn.  Maar nee verder mogen kinderen het ook zelf weten mits ze wel mee kunnen doen met alles, dus niet " ik kan niet mee naar buiten want het is te koud in mijn prinsessenjurk etc. 

Mijn bijna 6 jarige mag zelf kiezen wat ze aantrekt. Ik leg natuurlijk alleen dingen in de kast die ik oké vind. Maar daar zit ook gerust fluttige leggings bij. 

Ik heb haar wel een paar dingen uitgelegd over kleding uitzoeken. Dat heb ik natuurlijk gedaan op een moment dat ze goed in haar vel zat en niet in de strijd. 
Bijvoorbeeld: 
- Uitgelegd waar de 'koude kleren' liggen en waar de 'warme kleren' liggen. En dat je graag kleren aandoet die passen bij het soort weer. Want anders word je makkelijk ziek of heb je het de hele dag heel koud of heel warm. Ik vertel haar elke dag duidelijk wat voor weer het gaat worden zodat ze van de juiste soort stapel kiest. Overigens leg ik ook wel het een en ander echt weg. Maar t-shirts blijven het hele jaar lang beschikbaar bijvoorbeeld, dus ze moet ook snappen hoe het werkt.
- Ik heb haar ook uitgelegd dat een rokje mag, maar dat als het koud is daar een legging onder moet, omdat je anders zo'n koude benen krijgt. Terwijl dat in de zomer niet hoeft. Zo ook met een jurk.
- En dat mama het wel een beetje raar vindt als je in alleen een legging met een shirt naar school gaat. Want in leggings zie je heel goed je billen, dus dan is het een beetje alsof je in je onderbroek loopt. Dat mag wel, maar is toch een beetje gek. Dus daarom doen we liever bij een shirt/trui een gewone broek aan. Of wel een legging, maar dan met een rok erbij. Ik heb expres de optie open gelaten dat ze ook wel gewoon in een legging mag, want juist door het haar niet te verbieden, lijkt het haar eigen keuze om altijd netjes een rok erbij te pakken. En die enkele keer dat ze dat niet doet, laat ik het dus ook gaan.

Aan mijn 7-jarige heb ik inmiddels ook enigszins kunnen leren wat bij elkaar staat. Maar dat is spelenderwijs gegaan. Zo van: 'Zullen we anders dit vest erbij doen want je shirt is al heel druk, dus dan wil je meestal een rustig vest erbij.. En dit vest is mooi rustig met maar 1 kleur en zonder plaatjes..' 
Maar dat soort dingen (over dat het bij elkaar moet passen) leg ik ze niet op. Ik probeer het hen zo zijdelings mee te geven. Bij mijn 7-jarige heeft dat heel goed gewerkt, die is bewust bezig met wat mooi staat. Bij mijn 9-jarige ben ik het nog steeds aan het inmasseren  Die draagt ook het hele jaar door een korte broek vanwege prikkelgevoeligheid. Dat mag, mits hij compenseert door zich met bovenkleding goed warm te houden.

oh dit herken ik ook bij dochter, alleen vanaf dat ze naar school ging. Heb de strijd losgelaten en ik zeg alleen of ze iets met lange mouwen/pijpen aan moet ivm weer en verder zoekt ze het maar uit. Ik moet zeggen, ze zit inmiddels in groep 5, tegenwoordig zien de setjes er wat meer gematcht uit. Soms ging ze als een halve clown naar school. Zij moet er in lopen en ze krijgen vanzelf van klasgenootjes wel eens opmerkingen. En dat werkt beter dan als mama het zegt 😉

Teigera schreef op 16-10-2024 om 12:06:


Oh en ik koop geen kleding zonder dat ze die zélf hebben uitgekozen. Dat kan in de winkel, dat kan online. En als ik zeg dat het nu écht tijd is voor nieuwe kleding, accepteren ze wel dat er dus ook te kleine kleding weg moet.

Oh dit ook inderdaad. Ook 5 jarige kiest haar eigen kleding. Ik stel een filter in bij wehkamp/zalando voor type kledingstuk en prijs en zij mag liken wat ze mooi vindt. Daarna gaan we samen selecteren wat van al die likes ook echt gekocht wordt. En als het binnen komt past ze alles. Wie weet helpt dat TO ook, want daar zit dan ook direct al autonomie in voor dochter.

Gingergirl schreef op 16-10-2024 om 12:49:

[..]

Ja in Limburg misschien maar hier wordt carnaval helemaal niet gevierd. Dus dat verkleedkleren bij dat feest horen leeft echt niemand hier na. Hier mogen ze geregeld verkleed naar school, dit stimuleert de school ook zelf.

Ja op bepaalde dagen mogen ze verkleed als ze dat willen. En met de opening van Kinderboekenweek hadden ze gekke haren dag. 

Maar als dochter morgen als Elsa naar school wil wordt dat niet gewaardeerd door school. Bij de kleuters kan dat soms nog. Daarna alleen op bepaalde dagen. Daar is ook nooit strijd over op de een of andere manier. Was makkelijker te accepteren 😉

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.