Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


TineWinkel schreef op 28-06-2024 om 13:10:

[..]

Collega van me, best erg sportief, heeft dit sinds kort ook, voor in het buitenland mountainbiken met echt grote hoogteverschillen in n dagrit.

Sportief? Ja, dat kan ik ook zijn met zo'n elektrische fiets. Volgend jaar doe ik mee aan de tour de france op een elektrische racefiets

Ik zei niet dat hij sportief is, toch? Hij fietst gewoon grote afstanden, naar zijn bijbaantje (als fietsbezorger trouwens) is al 15 km, straks naar het HBO is ook 12 km. Wij wonen ook wat buitenaf, dus ook naar zijn vrienden is elke keer wel een stukje fietsen. Ik snap wel dat hij dan een ebike wel lekker makkelijk vindt. 

Tjod22 schreef op 28-06-2024 om 14:36:

Ik zei niet dat hij sportief is, toch? Hij fietst gewoon grote afstanden, naar zijn bijbaantje (als fietsbezorger trouwens) is al 15 km, straks naar het HBO is ook 12 km. Wij wonen ook wat buitenaf, dus ook naar zijn vrienden is elke keer wel een stukje fietsen. Ik snap wel dat hij dan een ebike wel lekker makkelijk vindt.

Laat je niet gek maken.. er zijn hier mensen die vinden dat je pas aan een elektrische fiets mag als je 80 bent en minimaal 20 km enkele reis fietst..


wij hebben in Oostenrijk heel veel elektrische fietsen gezien.. ook veel elektrische mountainbikes die forse bergen beklommen. Oostenrijkers dus hè.. jong en oud.

krulliebollie schreef op 28-06-2024 om 15:33:

[..]

Laat je niet gek maken.. er zijn hier mensen die vinden dat je pas aan een elektrische fiets mag als je 80 bent en minimaal 20 km enkele reis fietst..


wij hebben in Oostenrijk heel veel elektrische fietsen gezien.. ook veel elektrische mountainbikes die forse bergen beklommen. Oostenrijkers dus hè.. jong en oud.

Wie dan?😉

Nick90

Nick90

28-06-2024 om 19:34 Topicstarter

Ginevra schreef op 26-06-2024 om 08:50:

[..]

Nick zegt zelf in dit topic dat hij het geen goed idee vindt, en dat die fatbikes wat hem betreft afgeschaft mogen worden, maar dat hij nou eenmaal niet tegen zn vader in wil gaan.

Dat is geen reden om los te gaan op Nick, maar wel om hem aan te spreken op zijn ouderschap. Hij is zelf vader van zijn zoon, en als het gaat om gevaarlijke cadeaus aan zijn zoon hoort hij de regie te nemen. En niet weg te duiken achter excuses als "maar ik durf geen nee te zeggen want het is mijn vaders laatste wens". Je mag als verantwoordelijke volwassene best staan voor je beslissing.

Wat volgens mij de meeste mensen hier doen is proberen Nick duidelijk te maken dat het gevaar voor zijn zoon en andere mensen, in dit geval zwaarder telt dan het opa naar de zin te maken.

Ik ben het met je eens dat het misschien niet allemaal even zachtjes gaat, en idealiter zouden we allemaal heel vriendelijk zijn, maar het heeft ook wel een gehalte van "man, word nou eens wakker!".

Ik vind het inderdaad een slecht idee, maar omdat ik zelf niet meer fiets denkt m'n pa dat ik daar toch geen verstand van heb en dat een mannetje van 10 best op zo'n snelle fiets kan. Ik heb het hem gezegd en z'n vriendin ook maar pa is best wel tegendraads nu en is vastbesloten om m'n zoon zo'n fiets te geven. Hij ligt nu in het ziekenhuis, dus voorlopig heb ik zat andere dingen aan m'n kop dan m'n zoon z'n verjaardag eind komende maand, m'n dochter❤️ wordt komende maand ook 1 jaar. 

dan

dan

28-06-2024 om 19:43

Nick90 schreef op 28-06-2024 om 19:34:

[..]

Ik vind het inderdaad een slecht idee, maar omdat ik zelf niet meer fiets denkt m'n pa dat ik daar toch geen verstand van heb en dat een mannetje van 10 best op zo'n snelle fiets kan. Ik heb het hem gezegd en z'n vriendin ook maar pa is best wel tegendraads nu en is vastbesloten om m'n zoon zo'n fiets te geven. Hij ligt nu in het ziekenhuis, dus voorlopig heb ik zat andere dingen aan m'n kop dan m'n zoon z'n verjaardag eind komende maand, m'n dochter❤️ wordt komende maand ook 1 jaar.

Erg jammer dat je vader toch die fatbike wil geven ondanks dat hij weet dat je hier niet achter staat.

Wat vind de moeder van de jongen er eigenlijk van?

Nick90 schreef op 28-06-2024 om 19:34:

[..]

Ik vind het inderdaad een slecht idee, maar omdat ik zelf niet meer fiets denkt m'n pa dat ik daar toch geen verstand van heb en dat een mannetje van 10 best op zo'n snelle fiets kan. Ik heb het hem gezegd en z'n vriendin ook maar pa is best wel tegendraads nu en is vastbesloten om m'n zoon zo'n fiets te geven. Hij ligt nu in het ziekenhuis, dus voorlopig heb ik zat andere dingen aan m'n kop dan m'n zoon z'n verjaardag eind komende maand, m'n dochter❤️ wordt komende maand ook 1 jaar.

Droevige omstandigheden... Ik kan me voorstellen dat je zoon het ook helemaal niet begrijpt als hij er geen zou krijgen ondat vriendje er wel één heeft, en dan nog wel een cadeau van opa. Maak de risico's maar eens duidelijk, zolang vriendje gezond en wel rondfietst.

Uit dezelfde link die ik ook in mijn woonerf-topic heb geplaatst, is hier ook toepasselijk. 

  • Tussen de 10 en 14 jaar onderschatten vooral jongens de snelheid. Hierdoor kunnen ze plotseling oversteken, vlak voor een aankomende auto of ander verkeer

https://vvn.nl/leer-meer/thuis/ontwikkelingsfasen

Nick90

Nick90

28-06-2024 om 19:51 Topicstarter

Bolmieke schreef op 28-06-2024 om 19:47:

Wat vind de moeder van de jongen er eigenlijk van?

Die heb ik nog niks gezegd 

Flanagan schreef op 28-06-2024 om 17:33:

[..]

Wie dan?😉

En ik. Ik zie het nut er niet van in om dat te doen als je jonger bent en geen 20+ km enkele reis hoeft te maken voor bijvoorbeeld werk.

Flanagan schreef op 28-06-2024 om 17:33:

[..]

Wie dan?😉

Decembermamma schreef op 28-06-2024 om 20:49:

[..]

En ik. Ik zie het nut er niet van in om dat te doen als je jonger bent en geen 20+ km enkele reis hoeft te maken voor bijvoorbeeld werk.

En ik ook. 😀

57 jaar en nog steeds op de conventionele fiets ook voor de 10 km enkele reis woon/werkverkeer.

Ik heb ook een 9-jarige en ik zou dit absoluut niet toestaan. Ik zou opa én kind alvast van te voren laten weten dat ik dit cadeau beschouw als het cadeau geven van een snorfiets: daar mag mijn 9 (dan 10)jarige nog niet op rijden. 
Ik bewaar hem met liefde in het schuurtje tot hij 16 is geworden, maar beter is het misschien om iets anders te geven wat hij wél mag gebruiken.

Dat je andere dingen aan je hoofd hebt, snap ik enerzijds wel. Het klinkt als een hele nare situatie waar je in zit. Aan de andere kant snap ik het ook níet. Een 10-jarige op zo'n fatbike zetten vind ik bijna een verzekering op ongelukken. Zelfs in de moeilijkste situatie zou je toch je kind daar tegen moeten proberen te beschermen met een harde 'nee'. 

Nick90 schreef op 28-06-2024 om 19:34:

[..]

Ik vind het inderdaad een slecht idee, maar omdat ik zelf niet meer fiets denkt m'n pa dat ik daar toch geen verstand van heb en dat een mannetje van 10 best op zo'n snelle fiets kan. Ik heb het hem gezegd en z'n vriendin ook maar pa is best wel tegendraads nu en is vastbesloten om m'n zoon zo'n fiets te geven. Hij ligt nu in het ziekenhuis, dus voorlopig heb ik zat andere dingen aan m'n kop dan m'n zoon z'n verjaardag eind komende maand, m'n dochter❤️ wordt komende maand ook 1 jaar.

Er is vanuit de regering en ziekenhuizen, een dringende oproep gedaan om de fatbike onder scooters te gaan scharen. Als dat doorgaat, en het kan best snel gaan, dan heeft je zoon niets aan die fiets.

Nick90 schreef op 28-06-2024 om 19:51:

[..]

Die heb ik nog niks gezegd

Oh dat gaat nog wat worden, ze vind het vast niet goed. Hoe ga je dat oplossen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.