Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fatbike ervaringen?

Zijn hier ouders wiens kinderen op een fatbike fietsen?  Volgende maand is m'n zoon jarig en die zeurt al maanden om zo'n fiets.  En met succes. Dus heeft er iemand hier een kind die zo'n fiets heeft en wat zijn de ervaringen?


Nick90

Nick90

26-06-2024 om 09:38 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 26-06-2024 om 08:23:

Tjonge jonge wat vliegt dit topic uit de bocht. Nick stelt een normale vraag en iedereen gaat los op hoe een slechte vader hij is? Zijn jullie wel lekker?
Alsof ieder kind met een fatbike hem opvoert en dan overal willy nilly mensen gaat doodrijden. En Nick vraagt het gewoon, hij zegt nergens dat hij het OK vindt als zijn zoon zich misdraagt.

Ga elkaar nou niet zo veroordelen. Dat zou je zelf ook niet leuk vinden.

Vandaar dat ik er ook niet meer op reageer en er wat mij betreft een slotje op mag.

Nick90 schreef op 26-06-2024 om 09:38:

[..]

Vandaar dat ik er ook niet meer op reageer en er wat mij betreft een slotje op mag.

Nick, ik denk dat velen jou helemaal geen slechte vader vinden. De liefde voor je kinderen is heel duidelijk te lezen in je berichten. Juist daarom begrijpen mensen niet waarom je je kind op een gevaarlijk en niet bij zijn leeftijd passend vervoersmiddel wil laten rondrijden, terwijl je er zelf eigenlijk niet eens achter staat. 

MamaE schreef op 26-06-2024 om 09:40:

[..]

Nick, ik denk dat velen jou helemaal geen slechte vader vinden. De liefde voor je kinderen is heel duidelijk te lezen in je berichten. Juist daarom begrijpen mensen niet waarom je je kind op een gevaarlijk en niet bij zijn leeftijd passend vervoersmiddel wil laten rondrijden, terwijl je er zelf eigenlijk niet eens achter staat.

En het nog maar de vraag is hoe lang hij er “plezier” van kan hebben. Want als het zo door gaat komt die helmplicht of dat verbod vanaf een bepaalde leeftijd er snel.

BlairW schreef op 26-06-2024 om 11:10:

[..]

En het nog maar de vraag is hoe lang hij er “plezier” van kan hebben. Want als het zo door gaat komt die helmplicht of dat verbod vanaf een bepaalde leeftijd er snel.

Als hij daarvoor niet al gestolen wordt.

..of uit elkaar valt.  
Het schijnt dat er een heleboel slechte exemplaren rondrijden.

Beterlaat2021! schreef op 26-06-2024 om 12:32:

..of uit elkaar valt.
Het schijnt dat er een heleboel slechte exemplaren rondrijden.

Ik hoorde laatst het volgende verhaal bij de fietsenmaker. Die had zijn oude buurman weer eens gesproken, de eigenaar van de ijzerzaak in de Osdorpse winkelstraat waar de fietsenmaker ooit ook zat. Vlakbij de ijzerzaak is recent een winkel geopend die alleen maar fatbikes verkoopt. De ijzerboer had een blik naar binnen geworpen: er was wel een winkel, maar geen werkplaats. "Hoe doe je dat met je service en je reparaties?", had de ijzerboer gevraagd. De fatbikeman had hem niet-begrijpend aangekeken. Service? Reparaties?

Dus waarschijnlijk wordt het probleem vanzelf minder

AnnaPollewop schreef op 26-06-2024 om 08:23:

Tjonge jonge wat vliegt dit topic uit de bocht. Nick stelt een normale vraag en iedereen gaat los op hoe een slechte vader hij is? Zijn jullie wel lekker?
Alsof ieder kind met een fatbike hem opvoert en dan overal willy nilly mensen gaat doodrijden. En Nick vraagt het gewoon, hij zegt nergens dat hij het OK vindt als zijn zoon zich misdraagt.

Ga elkaar nou niet zo veroordelen. Dat zou je zelf ook niet leuk vinden.

Een kind van 10 op een  fatbike is gewoon een  heel slecht idee, en de politie vindt dat ook.

Een kind van 10 zou ik echt geen fatbike geven. Doe dan een leuke bmx of minibike of zo, als opa graag een blijvend cadeau wil geven. Mijn jongste van 11 is dol op zijn crossfiets en minibike. Ook niet geheel zonder risico, maar in elk geval iets minder gevaarlijk en bovendien zijn ze dan lekker fysiek bezig, wat ook beter is voor de gezondheid.

Mijn oudste zoon van toen 16 heeft twee keer een fatbike gehad. Hij heeft ze zelf gekocht en betaald, want wij wilden daar geen geld aan uitgeven. 
De eerste was tweedehands en ging vrij snel kapot, maar kon hij gelukkig nog wel goed verkopen aan een handige harry, want de plaatselijke fietsenmaker wilde zijn vingers er niet aan branden. De tweede was nieuw en ook heel snel kapot. Garantie tot aan de deur, dus van de leverancier hoefde hij niet veel hulp te verwachten. Die fatbike hebben we nog wel geprobeerd te repareren, maar dat lukte niet en is ook verkocht aan een handige harry.

Hij heeft er uiteindelijk een paar honderd euro op verloren in totaal en toen besloten om toch maar gewoon een elektrische mountainbike te kopen.
Opvoeren hebben wij streng verboden en ook diverse malen gecontroleerd. Mijn man weet heel goed hoe je dingen kunt opvoeren (was er zelf vroeger erg goed in, haha), dus hij nam regelmatig die fatbike mee op pad om te testen. Ik heb mijn zoon ook wel eens toevallig ergens onderweg gezien en dan reed hij ook keurig max 25, dus ik weet vrij zeker dat hij inderdaad niet opgevoerd was.

Mijn tweede zoon wil ook graag iets elektrisch, maar hij heeft de debacles met de fatbike gezien en is nu zelf ook op zoek naar een ebike tweedehands. 

Momenteel is mijn eigen ebike het gevaarlijkste vervoermiddel hier in huis. Die is onlangs door de fietsenmaker gerepareerd, maar daarbij is iets mis gegaan met de snelheidsbegrenzer. De fiets staat ingesteld op mijlen en gaat nu 25 mph ipv km, wat natuurlijk zowat 40kmu is. Ik moet daar echt wat aan laten doen, want dat is net zo gevaarlijk natuurlijk, haha.

Tjod22 schreef op 28-06-2024 om 10:56:


Momenteel is mijn eigen ebike het gevaarlijkste vervoermiddel hier in huis. Die is onlangs door de fietsenmaker gerepareerd, maar daarbij is iets mis gegaan met de snelheidsbegrenzer. De fiets staat ingesteld op mijlen en gaat nu 25 mph ipv km, wat natuurlijk zowat 40kmu is. Ik moet daar echt wat aan laten doen, want dat is net zo gevaarlijk natuurlijk, haha.

Maar dat hij 40 kan, wil toch niet zeggen dat je 40 moet? Daar ben je zelf bij, gewoon niet harder dan 25 gaan.

Ook al is het onbedoeld gebeurt, je kunt dat nog steeds diverse boetes voor krijgen. Daarvoor is het genoeg dat de fiets te snel kan, daarvoor hoef je niet eens te snel te rijden.

Schemerlampje schreef op 28-06-2024 om 11:04:

[..]

Maar dat hij 40 kan, wil toch niet zeggen dat je 40 moet? Daar ben je zelf bij, gewoon niet harder dan 25 gaan.

Ik ga inderdaad zelf niet harder dan 25, maar af en toe leent een van de jongens hem wel eens en die hebben dit ontdekt.  En als je aangehouden wordt en hij kan harder, dan krijg je toch een boete, ook als je het niet doet.

Plus dat je dan niet verzekerd bent, Tjod.

Schemerlampje schreef op 28-06-2024 om 11:04:

[..]

Maar dat hij 40 kan, wil toch niet zeggen dat je 40 moet? Daar ben je zelf bij, gewoon niet harder dan 25 gaan.

Ik ga zelf op mijn e-bike regelmatig harder dan 25. Dan ondersteunt hij niet meer want dat is inderdaad maar tot 25 km/u, maar dan fiets ik dus op eigen kracht. Ik ga toch niet bewust minder hard trappen om op max 25 km/u te blijven??

Tjod22 schreef op 28-06-2024 om 10:56:

Een kind van 10 zou ik echt geen fatbike geven. Doe dan een leuke bmx of minibike of zo, als opa graag een blijvend cadeau wil geven. Mijn jongste van 11 is dol op zijn crossfiets en minibike. Ook niet geheel zonder risico, maar in elk geval iets minder gevaarlijk en bovendien zijn ze dan lekker fysiek bezig, wat ook beter is voor de gezondheid.

Mijn oudste zoon van toen 16 heeft twee keer een fatbike gehad. Hij heeft ze zelf gekocht en betaald, want wij wilden daar geen geld aan uitgeven.
De eerste was tweedehands en ging vrij snel kapot, maar kon hij gelukkig nog wel goed verkopen aan een handige harry, want de plaatselijke fietsenmaker wilde zijn vingers er niet aan branden. De tweede was nieuw en ook heel snel kapot. Garantie tot aan de deur, dus van de leverancier hoefde hij niet veel hulp te verwachten. Die fatbike hebben we nog wel geprobeerd te repareren, maar dat lukte niet en is ook verkocht aan een handige harry.

Hij heeft er uiteindelijk een paar honderd euro op verloren in totaal en toen besloten om toch maar gewoon een elektrische mountainbike te kopen.
Opvoeren hebben wij streng verboden en ook diverse malen gecontroleerd. Mijn man weet heel goed hoe je dingen kunt opvoeren (was er zelf vroeger erg goed in, haha), dus hij nam regelmatig die fatbike mee op pad om te testen. Ik heb mijn zoon ook wel eens toevallig ergens onderweg gezien en dan reed hij ook keurig max 25, dus ik weet vrij zeker dat hij inderdaad niet opgevoerd was.

Mijn tweede zoon wil ook graag iets elektrisch, maar hij heeft de debacles met de fatbike gezien en is nu zelf ook op zoek naar een ebike tweedehands.

Momenteel is mijn eigen ebike het gevaarlijkste vervoermiddel hier in huis. Die is onlangs door de fietsenmaker gerepareerd, maar daarbij is iets mis gegaan met de snelheidsbegrenzer. De fiets staat ingesteld op mijlen en gaat nu 25 mph ipv km, wat natuurlijk zowat 40kmu is. Ik moet daar echt wat aan laten doen, want dat is net zo gevaarlijk natuurlijk, haha.

Een sportfiets op elektriciteit? Die logica ontgaat mij.

Poezie schreef op 28-06-2024 om 13:00:

[..]

Een sportfiets op elektriciteit? Die logica ontgaat mij.

Collega van me, best erg sportief, heeft dit sinds kort ook, voor in het buitenland mountainbiken met echt grote hoogteverschillen in n dagrit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.