Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extra kleuteren


Als hij nog wat meer “moet” groeien qua taakgericht werken en op sociaal emotioneel vlak voordat hij naar groep 3 gaat, is het toch nu geen probleem dat hij dat komend jaar kan doen in groep 2? Dan kan hij dat op zijn eigen tempo doen. Blijkbaar was hij op die vlakken toch nog niet toe aan groep 2. Er was dus wel een goede reden om hem in groep 1 te houden, zoals ik het lees. Ik zou het niet als “dit jaar is hem ontnomen qua ontwikkeling” zien, maar in de zin dat hij op zijn eigen tempo mag ontwikkelen en daar de ruimte voor is. Wat je man ook al zegt, laat hem nog lekker spelen, want dat past bij hem momenteel. 

nesqik1983 schreef op 17-07-2024 om 16:58:

vandaag gesprek op school gehad. Ze gaven aan dat door ons mailtje ze ook goed bij zich zelf nagedacht hebben. De kleuterjuf van vorig jaar geeft aan dat ze onze zoon ‘gewoon’ nog niet toe vond aan groep 2. Hij was erg speels en niet taakgericht genoeg.

er is verder geen warme overdracht geweest. Dus onze zoon heeft vervolgens gewoon meegedaan met groep 1. Er is geen plan voor geschreven met leerdoelen.

op de vraag of er überhaupt een herfstkinderen protocol is komen ze terug. Maar ook al was die er dan hebben we er nog weinig aan, want ze weten het bestaan er niet eens vanaf.

cognitief geven ze aan dat onze zoon gereed is voor groep 3. Maar taakgericht en sociaal emotioneel kan hij volgens hun stappen maken. Groep 2 vinden ze dus de beste plek voor hem.

Aangegeven dat als er vorig jaar een plan was gemaakt we afgelopen jaar aan die twee punten hadden kunnen werken. Maar daar heeft onze zoon nu niks meer aan.

begin volgend jaar hebben we opnieuw een gesprek. En wordt gekeken naar wat hij beheerst en wat er nodig is om hem bekwaam naar groep 3 te laten gaan.

Zelf denk ik dat nu ze er zo geharnast in zitten een overstap volgend jaar naar groep 3 er niet in zit.

persoonlijk vind ik hem op de twee punten die ze aangeven juist heel sterk. En was ik bang dat hij cognitief het nog niet aan zou kunnen. Hij laat blijkbaar op school andere dingen zien dan thuis.

hoe nu verder? Ik heb geen idee. Was onze zoon 14 dagen later geboren hadden we dit gesprek niet eens gehad. Mijn man zegt, laat het maar rusten. Geef hem lekker dat extra jaar spelen. Persoonlijk ben ik best pissig dat de juf maar ‘gewoon’ zelf de beslissing heeft gemaakt. En hem dit jaar ontwikkelen is ontnomen.

Als groep 2 een jaartje spelen is, zoals je man zegt, dan kan hij gewoon naar groep 3, want hij leert toch niets in groep 2. 
dat geneuzel van die kleuterjuffen die “voelen” dat een kind niet toe is aan de volgende groep zou eens afgelopen moeten zijn. Als hij er cognitief aan toe is, zou ik er toch werk van maken dat hij doorgaat. Blijven zitten kan altijd nog en je wil niet dat je kind twee keer blijft zitten op de basisschool. 
”kind was nog speels” Gelukkig maar dat hij speels was toen hij vier was, dat zou wat zijn dat hij toen al encyclopedieën aan het lezen was 😀. En de kinderen die wel doorgingen, speelden die niet? 

Jullie staan voor een moeilijke keuze. Doorpakken bij school en op je strepen staan, terwijl je nog zes jaar met ze doormoet, of hem laten zitten en hopen dat hij het naar zijn zin blijft houden. Al zal dat laatste vast wel goedkomen. 

ja laatste zin snap ik niet, je kind heeft zich heus wel ontwikkeld in het laatste jaar. 

Ps: goed idee van iemand hierboven. Zet in op een proefperiode. Je zult zien dat hij gewoon meedoet en taakgericht wordt als alle andere kinderen ook aan hun tafel werkjes maken. 

ik zou doorpakken en op je strepen gaan staan. Als er dan iets aan de hand is en hij moet om een echte reden doubleren dan is hij maar 1 jaar kwijt en geen 2. 
En is het ook eerder bekend.

BlairW schreef op 17-07-2024 om 17:20:

Als hij nog wat meer “moet” groeien qua taakgericht werken en op sociaal emotioneel vlak voordat hij naar groep 3 gaat, is het toch nu geen probleem dat hij dat komend jaar kan doen in groep 2? Dan kan hij dat op zijn eigen tempo doen. Blijkbaar was hij op die vlakken toch nog niet toe aan groep 2. Er was dus wel een goede reden om hem in groep 1 te houden, zoals ik het lees. Ik zou het niet als “dit jaar is hem ontnomen qua ontwikkeling” zien, maar in de zin dat hij op zijn eigen tempo mag ontwikkelen en daar de ruimte voor is. Wat je man ook al zegt, laat hem nog lekker spelen, want dat past bij hem momenteel.

Dat hij sociaal emotioneel nog wat jong is maar er cognitief klaar voor is gaat niet opgelost worden met nog een jaar kleuteren.

En kind dat er cognitief klaar voor is gaat dat oplossen in groep 3 als alle kinderen goed aan hun taakjes werken. 

Ik heb echt al teveel verhalen gehoord gelezen van kinderen met kleuterverlening wat het helemaal niet goed mee ging.

Mijn jongste had het liefst gelijk met zijn zus naar groep 3 gegaan. Maar heeft nog 2.5 jaar moeten kleuteren waarbij ik hem het laatste jaar soms huilend in de klas bracht, snotterend dat hij naar juf Marieke wilde net als Wesley en Daan 

Ik zou ook inzetten op groep 3
Aanzien tot december en dan evt terug
Bij zijn vrienden blijven vind ik ook nog een goede reden.

hebben jullie een gesprek gehad met alleen de leekracht of ook nog andere (ondersteunde) medewerkers. Is de ib'er ooit betrokken geweest? Is daar verslaglegging van gemaakt? 

Het lijkt nu alsof de school andere intenties heeft gehad om hem dat extra jaar te laten kleuteren. 

Ik hoop dat to nog meeleest ze heeft nog 2 dagen om iets te proberen voordat alle scholen dicht zijn voor 6 weken zomervakantie. 

Wauw, ik vind dat school hier enorm probeert om haar eigen straatje schoon te vegen.
De juf van groep 1 vindt kind 'gewoon' niet klaar voor groep 2. En dat communiceert ze niet met jullie als ouders en ook niet met de collega die het kind het jaar er op in de klas krijgt. Vervolgens snapt die collega niet waarom en probeert het recht te breien met een 'beleid' dat blijkbaar alleen voor jullie kind geldt en vervolgens blijkt er geen beleid te bestaan of is niemand op school ervan op de hoogte. 
Dan wordt er wat gewazeld over taakgerichtheid en sociaal-emotionele ontwikkeling, ook niet onderbouwd. 
Als er zorgen zijn hierover, hoort dat besproken te worden met jullie. Als een school één kind niet door laat gaan naar de volgende groep en de rest van zijn leeftijdsgenootjes wel, dan is dat dus geen beleid en moet daarvoor een reden zijn die met ouders besproken wordt. 

Dat er combigroepen zijn is mooi, maar trek dit door naar groep 3/4. Je denkt dat kind in groep 4 zit, maar halverwege het jaar kom je er per toeval achter dat kind gewoon groep 3 nog een keer doet (omdat de juf dat nodig vond) zonder extra ondersteuning en je hebt ook nooit eerder gehoord dat er hiaten zijn of kind niet klaar zou zijn voor groep 4.

Ik ben op zich helemaal niet tegen een kind een jaar extra in de kleuterklas laten.
Sommige kinderen hebben dat wel nodig. Maar die keuze maak je bij voorkeur pas in groep 2 en bespreek je altijd met ouders en je maakt een plan hoe je het kind kan helpen bij het ontwikkelen van bepaalde dingen. 
Ik ken één voorbeeld van een kind (geboren begin oktober) dat groep 1 dubbel heeft gedaan omdat ze het eerste jaar school drie operaties heeft ondergaan en ook nog een gehoorprobleem bleek te hebben. 
Oh, en vroeger mijn halve basisschoolklas (met heel veel najaarskinderen). Dat was toen nog beleid van de school. Maar dan wel écht beleid dat voor iedereen gold. School heeft dat beleid tot halverwege het eerste decennium van deze eeuw nog volgehouden volgens mij. Kun je ook wat van vinden, daar niet van.

Maar waarom gebeurt dat geneuzel over sociaal-emotionele ontwikkeling dan zo vaak bij de kleuters en niet bij groep 5 of 6? Daar wordt voornamelijk naar rapportcijfers gekeken en wordt de overgang daarop gebaseerd. 

Annaniem2023 schreef op 17-07-2024 om 17:09:

[..]

Ja, dat heet een eufemisme. Het is gewoon blijven zitten als je twee keer hetzelfde leerjaar moet doen. En om geen discussie te krijgen, noemen ze het kleuterverlengen.

Onjuist. Mijn kind is van maart en doet dus ook op papier 2 keer groep 1. Dat is dus niet blijven zitten want ze kunnen net iedereen precies na 1 jaar doorzetten. In geval van to gaat het om 14 dagen tussen wel verlengen en niet. 

Due-scimmie schreef op 17-07-2024 om 22:34:

[..]

Onjuist. Mijn kind is van maart en doet dus ook op papier 2 keer groep 1. Dat is dus niet blijven zitten want ze kunnen net iedereen precies na 1 jaar doorzetten. In geval van to gaat het om 14 dagen tussen wel verlengen en niet.

Dat is niet helemaal hetzelfde. Jouw maartkind doe een jaar en vier schoolmaanden groep 1. Er zijn ook oktoberkinderen die ze willen laten zitten, zoals een van mijn dochters ooit. Zij zou dan twee jaar min één maand dezelfde klas doen. Dat is echt wel blijven zitten. 

> Als hij nog wat meer “moet” groeien qua taakgericht werken en op sociaal emotioneel vlak voordat hij naar groep 3 gaat, is het toch nu geen probleem dat hij dat komend jaar kan doen in groep 2?

Taakgericht werken leert 'ie alleen maar door taken te doen op een passend cognitief niveau.

En de "sociaal emotionele" ontwikkeling gaat het beste als 'ie de kans krijgt om om te gaan met ontwikkelingsgelijken. Op zijn huidige niveau/leeftijd is de sociale vaardigheid "levellen met kleuters" iets wat alleen maar achteruit gaat naarmate hij ouder wordt. Als 'ie dat nu niet kan, dan kan 'ie dat over een jaar zeker niet. 

syboor schreef op 17-07-2024 om 23:20:

> Als hij nog wat meer “moet” groeien qua taakgericht werken en op sociaal emotioneel vlak voordat hij naar groep 3 gaat, is het toch nu geen probleem dat hij dat komend jaar kan doen in groep 2?

Taakgericht werken leert 'ie alleen maar door taken te doen op een passend cognitief niveau.

En de "sociaal emotionele" ontwikkeling gaat het beste als 'ie de kans krijgt om om te gaan met ontwikkelingsgelijken. Op zijn huidige niveau/leeftijd is de sociale vaardigheid "levellen met kleuters" iets wat alleen maar achteruit gaat naarmate hij ouder wordt. Als 'ie dat nu niet kan, dan kan 'ie dat over een jaar zeker niet.

Daarom moet hij dit naar groep 3! Hij is cognitief toe aan groep 3. Levelen met kleuters kan hij al. 

Echt TO ben je er nog? Probeer nog wat te doen vandaag en morgen. 

nesqik1983

nesqik1983

18-07-2024 om 08:30 Topicstarter

Zeesterretje schreef op 17-07-2024 om 17:57:

hebben jullie een gesprek gehad met alleen de leekracht of ook nog andere (ondersteunde) medewerkers. Is de ib'er ooit betrokken geweest? Is daar verslaglegging van gemaakt?

Het lijkt nu alsof de school andere intenties heeft gehad om hem dat extra jaar te laten kleuteren.

Gesprek was alleen met de huidige juf en directie . Dus zonder de juf die vorig jaar de keuze heeft gemaakt. En zonder IB-er. Gevraagd naar alle resultaten waarop ze hun conclusie hebben getrokken. Deze kunnen we begin volgend jaar doornemen met de ib-er. En tegelijk een plan maken voor dat schooljaar.
Aan alles kom je merken dat school niet mee zou bewegen. Er zit een overkoepelende organisatie boven deze school, nog gedacht om daar een klacht in te dienen. Maar tegelijk denk ik, we moeten nog wat jaren met school door een deur. Dus laten we die energie lekker in positieve dingen steken. Hadden we misschien ook zelf niet zo moeten slapen. 

Denk dat we het (voor nu) misschien maar even moeten laten rusten. Komende vakantie gaan we zelf aan de slag met het taakgericht werken en de sociaal emotionele ontwikkeling. 


nesqik1983 schreef op 18-07-2024 om 08:30:

[..]

Gesprek was alleen met de huidige juf en directie . Dus zonder de juf die vorig jaar de keuze heeft gemaakt. En zonder IB-er. Gevraagd naar alle resultaten waarop ze hun conclusie hebben getrokken. Deze kunnen we begin volgend jaar doornemen met de ib-er. En tegelijk een plan maken voor dat schooljaar.
Aan alles kom je merken dat school niet mee zou bewegen. Er zit een overkoepelende organisatie boven deze school, nog gedacht om daar een klacht in te dienen. Maar tegelijk denk ik, we moeten nog wat jaren met school door een deur. Dus laten we die energie lekker in positieve dingen steken. Hadden we misschien ook zelf niet zo moeten slapen.

Denk dat we het (voor nu) misschien maar even moeten laten rusten. Komende vakantie gaan we zelf aan de slag met het taakgericht werken en de sociaal emotionele ontwikkeling.

Probeer een proefperiode in groep 3 voor elkaar te krijgen nu nog! Als je pas begin volgend schooljaar plannen gaat maken is dat nooit geregeld op dag 1 en dan is het groepsvormendeproces in groep 3 al bezig en werken ze er niemand meer bij zetten vanuit een andere groep.

Ben there done that. Wat ik eerder al vroeg zou het sociaal emotionele wat hij nu "mist" misschien kunnen spelen om erbij te horen?  Je zei dat je thuis en ander kind ziet dan ze op school zeggen te zien.

Ib-er wad niet bij het gesprek heeft die er überhaupt wel weet van dat je zoon in de kleuterklas blijft? 

Terugkijkend zou ik er niet meer mee akkoord gaan dat kind en extra jaar moest kleuteren terwijl alles in hem schreeuwde om leren lezen en rekenen.  Dat extra jaar heeft hem zo gedemotiveerd voor schoolse zaken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.