Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extra kleuteren


nesqik1983 schreef op 18-07-2024 om 08:30:

[..]

Gesprek was alleen met de huidige juf en directie . Dus zonder de juf die vorig jaar de keuze heeft gemaakt. En zonder IB-er. Gevraagd naar alle resultaten waarop ze hun conclusie hebben getrokken. Deze kunnen we begin volgend jaar doornemen met de ib-er. En tegelijk een plan maken voor dat schooljaar.
Aan alles kom je merken dat school niet mee zou bewegen. Er zit een overkoepelende organisatie boven deze school, nog gedacht om daar een klacht in te dienen. Maar tegelijk denk ik, we moeten nog wat jaren met school door een deur. Dus laten we die energie lekker in positieve dingen steken. Hadden we misschien ook zelf niet zo moeten slapen.

Denk dat we het (voor nu) misschien maar even moeten laten rusten. Komende vakantie gaan we zelf aan de slag met het taakgericht werken en de sociaal emotionele ontwikkeling.


Je moet inderdaad geen klacht indienen, maar voorstellen dat hij naar groep 3 gaat. Dit is te belangrijk om het te laten gaan voor de lieve vrede. Het gaat om het welbevinden van je zoon. Mocht er wat in de toekomst aan de hand zijn waarbij het nodig is om te doubleren op de basisschool, kan dat dan niet nog een keer. Een leerling mag namelijk maar 1 keer op de basisschool doubleren.

En aan de slag in de vakantie met taakgericht werken en se ontwikkeling? Serieus, terwijl je aangegeven hebt dat het juist daarmee goed zit? Bovendien, dit is toch waar zgn groep 2 voor nodig is…

Dat een leerling maar 1 keer mag doubleren op de basisschool is niet waar. Het is wel ongebruikelijk.
(artikel 39, lid 4). In werkelijkheid mogen leerlingen op de basisschool blijven tot en met het schooljaar waarin ze 14 worden. Dus een kind van december wat lang kleutert, mag vervolgens nog twee keer doubleren.

Ik zou dit niet laten rusten. Mijn vertrouwen in de school zou in ieder geval enorm beschadigd zijn. Ook het feit dat jullie oudste zoon geen hulp kreeg terwijl hij duidelijk op één onderdeel achterbleef vind ik zorgelijk. Wanneer krijg je dan wel hulp?
Als hij cognitief klaar is voor groep 3 heeft nog een jaar kleuteren geen meerwaarde.

Wat is van jullie uit niet snap is dat jullie hier niet in februari actie op zijn gaan ondernemen. Hij had bijvoorbeeld de rest van het schooljaar nog mee kunnen draaien met groep 2. Ik had sowieso opgehelderd willen hebben waarom ouders niet op de hoogte worden gesteld van de groep waarin hun kind geplaatst wordt. Zeker als een kind als enige van zijn leeftijdsgenootjes in een andere groep komt.

Mijn probleem zou denk ik niet eens per se zitten in een extra jaar kleuterschool, maar in de wijze van handelen van de school en het gebrek aan transparantie en communicatie daarover. Dat zou mijn vertrouwen enorm beschadigen.

Ik zou niet in de vakantie overal aan gaan 'werken'. Het is vakantie, laat kind lekker spelen en uitrusten.

MamaE schreef op 18-07-2024 om 10:54:

Ik zou dit niet laten rusten. Mijn vertrouwen in de school zou in ieder geval enorm beschadigd zijn. Ook het feit dat jullie oudste zoon geen hulp kreeg terwijl hij duidelijk op één onderdeel achterbleef vind ik zorgelijk. Wanneer krijg je dan wel hulp?
Als hij cognitief klaar is voor groep 3 heeft nog een jaar kleuteren geen meerwaarde.

Wat is van jullie uit niet snap is dat jullie hier niet in februari actie op zijn gaan ondernemen. Hij had bijvoorbeeld de rest van het schooljaar nog mee kunnen draaien met groep 2. Ik had sowieso opgehelderd willen hebben waarom ouders niet op de hoogte worden gesteld van de groep waarin hun kind geplaatst wordt. Zeker als een kind als enige van zijn leeftijdsgenootjes in een andere groep komt.

Mijn probleem zou denk ik niet eens per se zitten in een extra jaar kleuterschool, maar in de wijze van handelen van de school en het gebrek aan transparantie en communicatie daarover. Dat zou mijn vertrouwen enorm beschadigen.

Ik zou niet in de vakantie overal aan gaan 'werken'. Het is vakantie, laat kind lekker spelen en uitrusten.

Dit vooral. Dat de reden van dat extra jaar kleuteren hebben ze je niet duidelijk kunnen maken gisteren een er is ook nog geen plan van aanpak, de ib-er lijkt niet betrokken te zijn. Ook problemen met je oudere kind die niet goed aangepakt zijn als buitenstaander dit lezend zou ik niet door willen met deze school. 

Mijn oudste had in alle opzichten een prima leertraject en ik had er vertrouwen in dat ze het voor jongste ook goed gingen doen. Helaas was de praktijk anders en hebben we veel te lang doorgemodderd en hem in groep 7 nog van school gehaald. Dat had ik eerder moeten doen. 

Wij wonen in een heel klein dorp. Er is hier maar één school. In een ander dorp naar school betekent ook dat het een stuk verder is (minimaal 5 km en op die school zitten ze heel de dag op de ipad te werken vanaf groep 4) en dat vriendinnetjes verder weg wonen etc. Dus in eigen dorp naar school heeft voor mij zeker wel de voorkeur.

Echter, er zijn grenzen. Als school mijn kind opeens een jaar over laat doen zonder dat te communiceren (ik zou er bijvoorbeeld halverwege volgend jaar achterkomen dat ze nog in groep 5 zit ipv 6), zonder handelingsplan, zonder problemen aan te kaarten en kind niet helpt als het ergens moeite mee heeft, dan zou ik het wel overwegen.
Overigens heeft de huidige juf van dochter ook wel shit geflikt die écht niet tof is, maar ze is daar wel op teruggefloten door de IB'er en directie. Als dat allemaal met de mantel der liefde bedekt en goedgepraat was, was het een ander verhaal geweest.

Mijn dochter is van eind november en 25 jaar geleden was kleuterverlengen van kinderen na 1 oktober heel gebruikelijk. Mijn dochter kon al vloeiend lezen en rekenen met 5, maar was volgens de kleuterjuf echt nog niet toe aan groep 3, veel te speels en sociaal niet passend in groep 3. Tja, ze ziet meer kinderen dan ik, maar ik vond het wel gek dat al haar vriendjes, een maand of 2 ouder dan zij, wel doorgingen terwijl ik niet veel verschil tussen hen zag. Persoonlijk had ik een pesthekel gehad aan kleuterschool, maar merkte dat niet echt aan mijn dochter. Dus naar groep 2 in plaats van 3. Na een week of 3 werd ik ontboden door de kleuterjuf van groep 2, dochter zat niet op haar plaats, ze vertelde verhalen in het kringgesprek die de rest van de kleuters niet konden volgen, kon lezen en rekenen, of we er bezwaar tegen hadden dat ze naar groep 3 ging. En dat heeft ze gedaan na de herfstvakantie. Sociaal was het even schakelen dat prinsessen groep 3 niet meer "in" waren, maar daar was ze met een week of 2 overheen en ze zat prima op haar plaats. Alle tijd om te concentreren op leren schrijven, want lezen en rekenen kon ze al.

Zoon, van begin november, kon ook al lezen met 5, niet zo vloeiend als dochter, maar beter dan menig andere kleuter in zijn klas. Rekenen lukte hem ook prima, we deden altijd rekenspelletjes in het gezin omdat we dat leuk vonden. Maar, hij speelde heel graag met jongere kleuters en ik zag een groot verschil met de kinderen die doorgingen naar groep 3. Hij heeft dus bijna 3 jaar in de kleutergroepen gezeten en dat paste prima bij hem.

Moraal van het verhaal: kijk goed naar het kind, en (weer afhankelijk van het kind) sociaal en werkhouding pikken ze zo van  hun omgeving op.

Annaniem2023 schreef op 17-07-2024 om 22:55:

[..]

Dat is niet helemaal hetzelfde. Jouw maartkind doe een jaar en vier schoolmaanden groep 1. Er zijn ook oktoberkinderen die ze willen laten zitten, zoals een van mijn dochters ooit. Zij zou dan twee jaar min één maand dezelfde klas doen. Dat is echt wel blijven zitten.

Het gaat om een december kind . Die doet maar 2 weken meer groep 1 dan een kind van begin januari. 

Daglichtlamp schreef op 18-07-2024 om 10:29:

Dat een leerling maar 1 keer mag doubleren op de basisschool is niet waar. Het is wel ongebruikelijk.
(artikel 39, lid 4). In werkelijkheid mogen leerlingen op de basisschool blijven tot en met het schooljaar waarin ze 14 worden. Dus een kind van december wat lang kleutert, mag vervolgens nog twee keer doubleren.

Volgens de wet wel, maar in werkelijkheid juist niet. Geen kind van 14 wordt in groep 8 gehouden, vanwege, daar gaan we weer, sociaal emotionele ontwikkeling die voor een (bijna) 14 jarige niet past bij kinderen die 11/12 zijn. In groep 7 of 8 stroomt een dergelijke leerling door naar praktijkonderwijs of anders. Aldus de directeur van de school waar dochter moest doubleren in groep 1.

Zussie schreef op 18-07-2024 om 12:11:

[..]

Volgens de wet wel, maar in werkelijkheid juist niet. Geen kind van 14 wordt in groep 8 gehouden, vanwege, daar gaan we weer, sociaal emotionele ontwikkeling die voor een (bijna) 14 jarige niet past bij kinderen die 11/12 zijn. In groep 7 of 8 stroomt een dergelijke leerling door naar praktijkonderwijs of anders. Aldus de directeur van de school waar dochter moest doubleren in groep 1.

Er is ook geen enkele reden om er vanuit te gaan dat dit kind na de kleuterschool nog twee keer zal blijven zitten.

De meeste scholen laten kinderen hooguit één keer doubleren, los van kleuterverlenging. Dan gaat een kind met uiterlijk 13 van de basisschool. 
Als een kind dusdanig niet meekomt op regulier onderwijs dat twee keer of meer doubleren nodig is, gaat een kind meestal naar een school voor moeilijk lerende kinderen.
Juist ook omdat het sociaal gezien niet passend is om bij kinderen te zitten die zoveel jonger zijn en ook voor het zelfvertrouwen van een kind is heel vaak blijven zitten en dan alsnog niet mee komen niet goed.

Het is echt niet zo dat een kind door een extra jaar kleuterschool de basisschool niet af mag maken. 

> Het gaat om een december kind. Die doet maar 2 weken meer groep 1 dan een kind van begin januari.

Ja, dat is een belachelijke eigenschap van het Nederlandse systeem.

Op de basisschool van mijn kinderen starten alle november- en decemberkinderen na na de herfstvakantie (eind oktober). Dus die krijgen allemaal bijna een heel jaar groep 1, en gaan daarna "vanzelfsprekend" naar groep 2. Dat vormt een flinke barriere tegen kleuterverlengen. (Dat ze allemaal tegelijk starten en daardoor met elkaar vriendschappen kunnen vormen, en dat ze rustig starten zonder de chaos van sinterkerst, dat helpt allemaal ook.)

En tja, in de meeste landen starten kinderen gewoon aan het begin van het schooljaar. De ene is jong als 'ie naar school gaat, de andere is een stuk ouder, maar als ze naar "groep 3" gaan hebben ze wel allebei evenveel onderwijs ontvangen. 

syboor schreef op 18-07-2024 om 14:52:

> Het gaat om een december kind. Die doet maar 2 weken meer groep 1 dan een kind van begin januari.

Ja, dat is een belachelijke eigenschap van het Nederlandse systeem.

Op de basisschool van mijn kinderen starten alle november- en decemberkinderen na na de herfstvakantie (eind oktober). Dus die krijgen allemaal bijna een heel jaar groep 1, en gaan daarna "vanzelfsprekend" naar groep 2. Dat vormt een flinke barriere tegen kleuterverlengen. (Dat ze allemaal tegelijk starten en daardoor met elkaar vriendschappen kunnen vormen, en dat ze rustig starten zonder de chaos van sinterkerst, dat helpt allemaal ook.)

En tja, in de meeste landen starten kinderen gewoon aan het begin van het schooljaar. De ene is jong als 'ie naar school gaat, de andere is een stuk ouder, maar als ze naar "groep 3" gaan hebben ze wel allebei evenveel onderwijs ontvangen.

Formeel gezien mag een school kinderen van drie jaar nog niet inschrijven. Ze krijgen dan ook pas financiering voor deze kinderen vanaf dat ze vier zijn en ze zijn ook niet verzekerd (mocht dat nodig zijn). Een kind mag voordat het vier wordt officieel vijf dagen of tien dagdelen 'wennen' op de basisschool. 

Ik ben er overigens niet tegen als een school het zo regelt.
Bij een kind van half/eind december zou ik eerder kiezen voor na de kerstvakantie.
Onze dochter is van eind april en is destijds na de meivakantie gestart. 

> Formeel gezien mag een school kinderen van drie jaar nog niet inschrijven. Ze krijgen dan ook pas financiering voor deze kinderen vanaf dat ze vier zijn en ze zijn ook niet verzekerd (mocht dat nodig zijn). Een kind mag voordat het vier wordt officieel vijf dagen of tien dagdelen 'wennen' op de basisschool.

Klopt. Viel onder het besluit/experiment 'regelluwe scholen', en daarvoor was eerst een inspectieoordeel 'Goed' nodig. En er was financiering van de gemeente vanuit een potje voor kansengelijkheid. Probleem met geld valt wel mee; het is nergens zo dat kleuterjuffen in juni met hun plofklas van 35 leerlingen meer salaris krijgen dan is september met 20... Maar er wordt wel extra ondersteuning geregeld in de instroomweken.

MamaE schreef op 18-07-2024 om 12:26:

[..]

Er is ook geen enkele reden om er vanuit te gaan dat dit kind na de kleuterschool nog twee keer zal blijven zitten.

De meeste scholen laten kinderen hooguit één keer doubleren, los van kleuterverlenging. Dan gaat een kind met uiterlijk 13 van de basisschool.
Als een kind dusdanig niet meekomt op regulier onderwijs dat twee keer of meer doubleren nodig is, gaat een kind meestal naar een school voor moeilijk lerende kinderen.
Juist ook omdat het sociaal gezien niet passend is om bij kinderen te zitten die zoveel jonger zijn en ook voor het zelfvertrouwen van een kind is heel vaak blijven zitten en dan alsnog niet mee komen niet goed.

Het is echt niet zo dat een kind door een extra jaar kleuterschool de basisschool niet af mag maken.

Nee, klopt, dat beweerde ook niemand. Het ging erom of het langer kleuteren eigenlijk doubleren is en dat je (in de praktijk dus) 1 keer kunt doubleren. Mocht een kind door omstandigheden later wel doubleren nodig hebben, waar je niet vanuit gaat natuurlijk, kan dat niet meer. Het probleem dat ik ermee heb dat het niet in orde is dat het niet gezien wordt als doubleren terwijl het dat gewoon wel is. In de boeken hoort het kind bij de percentage zittenblijvers van de school.

hoort=staat

Zussie schreef op 18-07-2024 om 16:44:

hoort=staat

even off topic:

Je weet dat je je bericht kunt bewerken als je op het potloodje klikt? het eerste uur zeker

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.