Anoniem555
09-12-2024 om 02:46
Advies/Vraag leefstijl stiefkind
Beste iedereen,
Uit belang van mijn stiefkind, vriendin en relatie, heb ik dringend advies nodig betreft leefstijl van mijn stiefkind.
Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen, want ik ben nieuw hier.
Om te beginnen, ik zit in een 2,5 jaar lange relatie met mijn huidige vriendin. Zij heeft een zoontje van 10 jaar en zelf heb ik geen kinderen. Ik mag mij niet bemoeien met de opvoeding van haar zoontje (begrijpelijk), maar ik mag ook mijn mening niet of nauwelijks geven als het aankomt op haar zoontje. En vooral dat laatste heb ik veel moeite mee. Doordat al vaker voor flinke ruzies heeft gezorgd, heb ik besloten mij daarin terug te trekken, wat bij mij resulteert in zorgen over hem.
Mijn stiefkind is 10 jaar en heeft een erg slecht voedingspatroon. Hij slaapt zeer onregelmatig, zit soms de hele nacht te gamen en wordt dan om 17.00 in de middag wakker. Drinkt blikjes frisdrank als hij wakker is, zowel in het weekend als doordeweeks. Hij lust alleen kipnuggets, broodje worst en gehaktballen. Hij drinkt geen water, wordt volgestampt met snoep etc. Geen broodje kaas die wordt gegeven maar een blik cola met een pak kinder buenos (10 stuks) etc. Dagelijks wordt er pizza of patat gegeten als avondeten. Soms zelfs nog een groot bak ijs om 23:00 savonds terwijl de wekker om 7 uur gaat voor school..
Voor jullie beeldvorming; dit was voor mij een grote shock, maar inmiddels standaard onderdeel van mijn liefde voor mijn vriendin en stiefkind.
We zullen het allemaal eens zijn dat dit niet kan. Dit gebeurt op dagelijkse basis. Hij komt verder niks te kort aan speelgoed en computerspellen en heeft alles wat zijn hartje begeert.
Wel voel ik mij compleet machteloos. Hij heeft zelf geen keuze maar mijn vriendin wel. Aangezien een ruzie ontstaat als ik mijn mening hierover geef, kan ik hierin geen rol hebben.
Ik hou ontzettend veel van mijn vriendin maar ben radeloos als het hierop aankomt. Zij heeft een moeilijk verleden achter de rug, waar dit ongetwijfeld een nasleep van is. Ik kan het alleen maar moeilijk accepteren dat haar kind letterlijk wordt volgepropt met gif en waar structuur en regelmaat ontbreken.
Mijn vraag is dan ook; wat zou hier de oplossing zijn volgens jullie? Ik kan hierin vrijwel niets betekenen terwijl ik juist het beste voor hem, en uiteindelijk ook voor haat wil.
Ik hoop dat iemand het gouden advies heeft...
Mijn dank is groot.
Anoniem
Anoniem555
09-12-2024 om 14:36
Hi allen. Dank voor de reacties. Vanzelfsprekend verwachtte ik al een hoop van wat er gezegd is.
Als antwoord op sommigen; vader is niet meer in beeld. Die betaalt geen alimentatie, komt zijn kind niet halen op afgesproken dagen en viert zijn verjaardag niet eens. Al met al een treurige bedoeling. Kind is hiervan de dupe en daarom stel ik mij ook op als 'vader-figuur'. Zonder het juiste resultaat dus..
Door dit leefpatroon mist hij heel veel school, waar ik elke keer erg boos om word. Gamen is alles wat telt. School is slechts bijzaak in zijn leven.. Het aparte is dat school hierin ook niet ingrijpt. Nog nooit is er een leerplicht o.i.d. langs geweest.
Kortom, misschien door jullie reacties besef ik mij wat meer dat ik me maar helemaal moet terugtrekken. Ik trek het me te persoonlijk aan, ik kan het niet veranderen en heb geen zin meer in ruzies om haar kind.
Ik dank jullie allen voor jullie reacties.
ANoniem
rionyriony
09-12-2024 om 14:56
Ik moest er erg veel voor doen als ik een dagje wou thuisblijven. Meestal lukte het niet om mijn moeder om te praten. Ze wist heel goed dat we naar school moesten als we later een goede baan wilden hebben (en zelf kon ze ook niet naar tante Elske of Oma als ze een kind thuis had). Dus we moesten dan wel héél veel toneelspel en overredingskracht inzetten. Of echt ziek zijn natuurlijk.
Dus wat denkt je vriendin dan. Ongeletterd is óók goed? Je moet toch af en toe met haar praten en zo haar argumenten te weten komen.
SuzyQFive
09-12-2024 om 16:52
Anoniem555 schreef op 09-12-2024 om 14:36:
Hi allen. Dank voor de reacties. Vanzelfsprekend verwachtte ik al een hoop van wat er gezegd is.
Als antwoord op sommigen; vader is niet meer in beeld. Die betaalt geen alimentatie, komt zijn kind niet halen op afgesproken dagen en viert zijn verjaardag niet eens. Al met al een treurige bedoeling. Kind is hiervan de dupe en daarom stel ik mij ook op als 'vader-figuur'. Zonder het juiste resultaat dus..
Door dit leefpatroon mist hij heel veel school, waar ik elke keer erg boos om word. Gamen is alles wat telt. School is slechts bijzaak in zijn leven.. Het aparte is dat school hierin ook niet ingrijpt. Nog nooit is er een leerplicht o.i.d. langs geweest.
Kortom, misschien door jullie reacties besef ik mij wat meer dat ik me maar helemaal moet terugtrekken. Ik trek het me te persoonlijk aan, ik kan het niet veranderen en heb geen zin meer in ruzies om haar kind.
ANoniem
Waarschijnlijk meldt je vriendin zoon dan ziek. Dan kan de leerplicht er niet zoveel mee.
Willen jullie samen ook nog kinderen?
MissJones
09-12-2024 om 16:57
rionyriony schreef op 09-12-2024 om 07:57:
Een kind kan veel hebben. Kipnuggets (en pizza en patat) zijn op zich goed voedsel. Kip zit heel veel in, vooral proteïnen, en dat korstje zit dan weer vol koolhydraten en vetten. Pizza ook maar wel erg zout. Patat is aardappelen met vet. Dus relatief best goed voedsel op die leeftijd. Wat weinig vezels en misschien niet genoeg onverzadigde vetten. En misschien té lekker om er matig mee te zijn. Dat laatste is vooral het probleem: het overeten.
Frisdrank en snoep alleen als hij niet te dik is. Natuurlijk is het het beste om zodanig te koken dat het kind je cuisine prefereert boven de snacks, maar ben je geen echt goede kok dan lijkt het een bij voorbaat verloren strijd. En moet je hopen dat de wijsheid toeslaat op een later tijdstip in zijn leven.
Als jij daar zo ongezond eet, waarom neem jij het kookgedeelte dan niet voor je rekening? Zo controleer je de boel wat beter. Lekkere loempia's en zo. (hoewel arbeidsintensief en vet)
Ik zou me als stiefpapa er niet mee bemoeien; dat heeft een heel slecht effect op de leefsfeer.
Praat jij altijd alles recht wat krom is?
MamaE
09-12-2024 om 17:14
Als een kind echt opvallend vaak ziek is, kan school wel degelijk een gesprek aangaan en moet dit bij veelvuldig verzuim ook melden bij leerplicht. Als er bijvoorbeeld een ziekte of een intensief therapietraject aan ten grondslag ligt, dan is er een verklaring. En dan kun je ook kijken naar het inhalen van gemiste lesstof.
Ik vind dat jouw vriendin de belangen van haar kind niet in het oog heeft. Dit duidt wel op een gameverslaving, die in stand wordt gehouden door moeder. Ook qua eetpatroon; kind bepaalt en moeder faciliteert, zonder te kijken naar wat gezond is.
Uiteindelijk zit het kind dan met de gebakken peren. En dat kan hij nu niet overzien.
rionyriony
09-12-2024 om 17:16
MissJones schreef op 09-12-2024 om 16:57:
[..]
Praat jij altijd alles recht wat krom is?
Een snacksdieet zal goede en minder goede componenten bevatten.
Zoals ik zei: je moet heel gekke snacks eten wil je eiwit tekort komen, iets wat met andere diëten wél zou kunnen lukken. Ik vertelde er ook bij wat er te weinig of teveel in zit: teveel verzadigd vet, te weinig onverzadigd vet. Te weinig vitamine c, teveel (veel teveel) zout, o.a.. Maar met een gevarieerd snackdieet, kan je meestal wel aardig opgroeien. Met een slecht samengesteld vegetarisch dieet zal je eerder tekorten krijgen. Goed bedoeld, maar fout samengesteld. Heel makkelijk.
Wondereten bestaat niet. En dan nog volhouden he, om niet veel tevaak te zwichten. Aan de meeste artikelen die ik op de band van de supermarkt zie liggen concludeer ik dat men veel te vaak zwicht.
Aan eettopics hier en elders zie ik ook hoe slecht men zijn goede voornemens volhoudt.
AlisonH
09-12-2024 om 18:05
SuzyQFive schreef op 09-12-2024 om 16:52:
[..]
Waarschijnlijk meldt je vriendin zoon dan ziek. Dan kan de leerplicht er niet zoveel mee.
Willen jullie samen ook nog kinderen?
Leerplicht niet, maar bij mij (afdelingsleider VO) was je allang naar de Jeugdarts gestuurd vanwege het vele verzuim. Je kunt als ouder je kind ook niet ongelimiteerd ziekmelden voor een (goede) school ingrijpt.
SuzyQFive
09-12-2024 om 21:38
AlisonH schreef op 09-12-2024 om 18:05:
[..]
Leerplicht niet, maar bij mij (afdelingsleider VO) was je allang naar de Jeugdarts gestuurd vanwege het vele verzuim. Je kunt als ouder je kind ook niet ongelimiteerd ziekmelden voor een (goede) school ingrijpt.
Ik weet het, maar dan wordt niet de LPA ingeschakeld en daar heeft TO het over. Ik zit zelf in het OT.
Boarn
09-12-2024 om 22:33
Als kind elke dag deze dingen eet, eten jullie/zij dat dan ook? Of kookt ze wel eens iets gezonds?
Kind klinkt zwaar gameverslaafd. Ik ga er vanuit dat er ook niet met hem te communiceren is terwijl hij gamed? Hoe communiceren moeder en kind met elkaar? Vraagt zijn moeder hem wel eens om te stoppen? Of gaat zij gewoon naar bed zonder even bij hem te checken? Hoe zit het met persoonlijke hygiëne? Zoals douchen e.d? En kind zal ook op school blijven zitten lijkt me als er geen vorderingen in zijn ontwikkeling zijn.
Persoonlijk vind ik dat je je niet zo maar kunt terug trekken (uit de relatie en hun levens), zonder dat je melding doet bij Veilig Thuis. Dit kind worst mishandeld (ja dat kan ook zonder fysiek te worden) en jij hebt als volwassene de taak om hem voor erger te beschermen.
Zeespiegel
09-12-2024 om 22:50
ANoniem
Terugtrekken? Eerder de kinderbescherming bellen.
EmmaT
10-12-2024 om 07:44
ANoniem
Ja, ik snap dat je weggaat. Deze relatie heeft weinig perspectief.
Maar laat het kind niet aan zijn lot over. Mishandelde/verwaarloosde kinderen zeggen achteraf vaak: het ergste is dat iedereen het zag, maar dat niemand iets deed.
Ga op zijn minst naar de huisarts (je eigen) en zeg tegen haar dat je dat doet.
Temet
10-12-2024 om 09:12
Als je je zorgen maakt om dit kind - terecht, lijkt me - dan zou ik meteen Veilig Thuis betrekken en niet de huisarts, want die huisarts zal toch niet veel anders kunnen doen dan ook Veilig Thuis betrekken. Dus dat kan je dan net zo goed zelf.
Het beste lijkt me om dit met vriendin te bespreken: dit gaat zo echt niet goed met je kind, en of we gaan nu proberen er wat aan te doen, met professionele hulp, of ik beëindig de relatie en ik meld dit bij Veilig Thuis, want zo kan het niet langer.
Hopelijk is ze dan alsnog bereid om samen met jou uit te zoeken hoe deze situatie verbeterd kan worden. Hoe langer dit duurt, hoe moeilijker het wordt om dat jochie nog weer een beetje bij te laten trekken. Ze stevent zo op een uithuisplaatsing af, en daar is uiteindelijk ook niemand echt mee geholpen. Als ze nu zelf hulp aanvaardt, scheelt dat een hoop inmenging van Veilig Thuis etc., en als ze met jou wil samenwerken hoeft ze dat allemaal niet helemaal alleen te doen.
EmmaT
10-12-2024 om 09:53
Temet schreef op 10-12-2024 om 09:12:
Als je je zorgen maakt om dit kind - terecht, lijkt me - dan zou ik meteen Veilig Thuis betrekken en niet de huisarts, want die huisarts zal toch niet veel anders kunnen doen dan ook Veilig Thuis betrekken. Dus dat kan je dan net zo goed zelf.
Het beste lijkt me om dit met vriendin te bespreken: dit gaat zo echt niet goed met je kind, en of we gaan nu proberen er wat aan te doen, met professionele hulp, of ik beëindig de relatie en ik meld dit bij Veilig Thuis, want zo kan het niet langer.
Hopelijk is ze dan alsnog bereid om samen met jou uit te zoeken hoe deze situatie verbeterd kan worden. Hoe langer dit duurt, hoe moeilijker het wordt om dat jochie nog weer een beetje bij te laten trekken. Ze stevent zo op een uithuisplaatsing af, en daar is uiteindelijk ook niemand echt mee geholpen. Als ze nu zelf hulp aanvaardt, scheelt dat een hoop inmenging van Veilig Thuis etc., en als ze met jou wil samenwerken hoeft ze dat allemaal niet helemaal alleen te doen.
Ja dat kan ook. Huisarts lijkt me wat makkelijker te benaderen en dichterbij. Wat je ook doet: de moeder moet ervan weten.
Kimdekim
10-12-2024 om 10:17
Om iedereen even uit de droom te helpen vt doet helemaal niks met dit eetpatroon. Zolang het kind eten krijgt is het "goed genoeg" en geloof me ik heb echt al meerdere van dit soort casussen meegemaakt.
Qua verzuim zou de school aan de bel moeten trekken.
Je kan natuurlijk een melding maken en dan wordt er wellicht wel naar gekeken en misschien schud dat haar wakker, maar verder gaan ze hier echt niks mee doen.
EmmaT
10-12-2024 om 10:25
Kimdekim schreef op 10-12-2024 om 10:17:
Om iedereen even uit de droom te helpen vt doet helemaal niks met dit eetpatroon. Zolang het kind eten krijgt is het "goed genoeg" en geloof me ik heb echt al meerdere van dit soort casussen meegemaakt.
Qua verzuim zou de school aan de bel moeten trekken.
Je kan natuurlijk een melding maken en dan wordt er wellicht wel naar gekeken en misschien schud dat haar wakker, maar verder gaan ze hier echt niks mee doen.
Nee, maar het gaat denk ik dan meer om het gamen in de nacht en het niet naar school gaan.
To: weet je zeker dat school niet op de hoogte is en niks doet? Ik vind dat onbegrijpelijk.