Anoniem555
09-12-2024 om 02:46
Advies/Vraag leefstijl stiefkind
Beste iedereen,
Uit belang van mijn stiefkind, vriendin en relatie, heb ik dringend advies nodig betreft leefstijl van mijn stiefkind.
Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen, want ik ben nieuw hier.
Om te beginnen, ik zit in een 2,5 jaar lange relatie met mijn huidige vriendin. Zij heeft een zoontje van 10 jaar en zelf heb ik geen kinderen. Ik mag mij niet bemoeien met de opvoeding van haar zoontje (begrijpelijk), maar ik mag ook mijn mening niet of nauwelijks geven als het aankomt op haar zoontje. En vooral dat laatste heb ik veel moeite mee. Doordat al vaker voor flinke ruzies heeft gezorgd, heb ik besloten mij daarin terug te trekken, wat bij mij resulteert in zorgen over hem.
Mijn stiefkind is 10 jaar en heeft een erg slecht voedingspatroon. Hij slaapt zeer onregelmatig, zit soms de hele nacht te gamen en wordt dan om 17.00 in de middag wakker. Drinkt blikjes frisdrank als hij wakker is, zowel in het weekend als doordeweeks. Hij lust alleen kipnuggets, broodje worst en gehaktballen. Hij drinkt geen water, wordt volgestampt met snoep etc. Geen broodje kaas die wordt gegeven maar een blik cola met een pak kinder buenos (10 stuks) etc. Dagelijks wordt er pizza of patat gegeten als avondeten. Soms zelfs nog een groot bak ijs om 23:00 savonds terwijl de wekker om 7 uur gaat voor school..
Voor jullie beeldvorming; dit was voor mij een grote shock, maar inmiddels standaard onderdeel van mijn liefde voor mijn vriendin en stiefkind.
We zullen het allemaal eens zijn dat dit niet kan. Dit gebeurt op dagelijkse basis. Hij komt verder niks te kort aan speelgoed en computerspellen en heeft alles wat zijn hartje begeert.
Wel voel ik mij compleet machteloos. Hij heeft zelf geen keuze maar mijn vriendin wel. Aangezien een ruzie ontstaat als ik mijn mening hierover geef, kan ik hierin geen rol hebben.
Ik hou ontzettend veel van mijn vriendin maar ben radeloos als het hierop aankomt. Zij heeft een moeilijk verleden achter de rug, waar dit ongetwijfeld een nasleep van is. Ik kan het alleen maar moeilijk accepteren dat haar kind letterlijk wordt volgepropt met gif en waar structuur en regelmaat ontbreken.
Mijn vraag is dan ook; wat zou hier de oplossing zijn volgens jullie? Ik kan hierin vrijwel niets betekenen terwijl ik juist het beste voor hem, en uiteindelijk ook voor haat wil.
Ik hoop dat iemand het gouden advies heeft...
Mijn dank is groot.
Anoniem
Kimdekim
10-12-2024 om 10:27
EmmaT schreef op 10-12-2024 om 10:25:
[..]
Nee, maar het gaat denk ik dan meer om het gamen in de nacht en het niet naar school gaan.
To: weet je zeker dat school niet op de hoogte is en niks doet? Ik vind dat onbegrijpelijk.
Dan zou school een melding moeten maken.
krulliebollie
10-12-2024 om 11:23
Mijn advies zou zijn een Veilig Thuis melding doen. Niet alleen over het eten maar ook over het gamen de hele nacht, omdraaien dag en nachtritme, niet naar school staan en een moeder die niet open staat voor verandering. Zeker als je de stekker uit de relatie gaat halen, meldt alsjeblieft. Vinden ze niet leuk, ze zullen jou dan ook echt niet leuk meer vinden maar hier moet iets mee gebeuren.
Anoniem555
10-12-2024 om 11:32
krulliebollie schreef op 10-12-2024 om 11:23:
Mijn advies zou zijn een Veilig Thuis melding doen. Niet alleen over het eten maar ook over het gamen de hele nacht, omdraaien dag en nachtritme, niet naar school staan en een moeder die niet open staat voor verandering. Zeker als je de stekker uit de relatie gaat halen, meldt alsjeblieft. Vinden ze niet leuk, ze zullen jou dan ook echt niet leuk meer vinden maar hier moet iets mee gebeuren.
Dit vooral.. Het is erg moeilijk om de ruiten van deze relatie compleet in te gooien door een melding te maken bij VT. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het voor moeder voelt als bedrog en verraad, zelfs terwijl ik eigenlijk alleen het beste voor beide heb.
School doet niks met het verzuim. Het betreft een speciaal onderwijs en ik heb ooit vernomen dat zij een zakcentje per leerling krijgen. Door dit te melden, lopen ze dat geld mis. Mocht dat zo zijn, snap ik dat zij niet aan de bel trekken.
Wwl is er enige tijd geleden een directrice langs geweest om te kijken hoe het met hem ging, omdat hij 'alweer' was ziekgemeld. Na controle alles in orde, want slechts een moment opname en hij was toen ook echt ziek.
Al met al, een treurige situatie waar ik maar moeilijk de beste en juiste keuze weet te maken..
Anoniem
Temet
10-12-2024 om 11:54
De kans lijkt mij aanzienlijk dat de school wel degelijk zorgen heeft gemeld bij VT, maar daar krijg jij niks van te horen.
Ben het trouwens eens met andere posters hier dat het dieet op zichzelf wel slecht is, maar onvoldoende reden voor ingrijpen. Maar een gameverslaving bij een tienjarige die ertoe leidt dat dat joch veel te laat in zijn bed ligt en school verzuimt, daar wordt VT wel wakker van (hoop ik toch). En als school inderdaad zorgen heeft gemeld en de melding van TO komt er bovenop, dan kan dat reden zijn om in te grijpen (als in: proberen moeder te overreden om hulpverlening te accepteren).
Nog een dingetje. Vziw leidt ernstig slaaptekort tot achterblijvende groei (groei vindt vooral tijdens de slaap plaats). Dus als moeder wil dat haar kind een beetje gemiddelde lengte haalt, dan is het belangrijk dat zijn dag/nachtritme weer op de rit komt voor de groeispurt inzet. Dus dat argument kan je ook nog in de strijd gooien.
Mugske
10-12-2024 om 12:36
Anoniem555 schreef op 10-12-2024 om 11:32:
[..]
Dit vooral.. Het is erg moeilijk om de ruiten van deze relatie compleet in te gooien door een melding te maken bij VT. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het voor moeder voelt als bedrog en verraad, zelfs terwijl ik eigenlijk alleen het beste voor beide heb.
School doet niks met het verzuim. Het betreft een speciaal onderwijs en ik heb ooit vernomen dat zij een zakcentje per leerling krijgen. Door dit te melden, lopen ze dat geld mis. Mocht dat zo zijn, snap ik dat zij niet aan de bel trekken.
Wwl is er enige tijd geleden een directrice langs geweest om te kijken hoe het met hem ging, omdat hij 'alweer' was ziekgemeld. Na controle alles in orde, want slechts een moment opname en hij was toen ook echt ziek.
Al met al, een treurige situatie waar ik maar moeilijk de beste en juiste keuze weet te maken..
Anoniem
School krijgt financiering (zakcentje vond ik wel heel denigrerend hoor) per leerling en heeft ook een zorgplicht en zal conform de richtlijnen melding moeten maken bij vermoeden van misstanden.
J.24
10-12-2024 om 14:00
Wat eet je zelf als je samen eet? Eet jij ook ongezond of kook je voor jezelf? Als je voor iedereen kookt is het toch ook 'eten wat de pot schaft'?
Als je op een vast tijdstip kookt komt er ook wat structuur in de dag.
Het ontbijt kan ook op een vast tijdstip. Met mensen waarmee je een relatoe hebt kun je toch afspreken hoe laat je de volgende dag gaat eten? En dan maak je het ontbijt wat uitgebreider in het weekend. Lekker eitje erbij, broodjes en gezellig de tafel dekken. Zodat je de dag gezellig met z'n allen begint. Daarnaast is de jongen met meer bezig dan alleen computers. Misschien vindt hij het zelfs wel leuk om te helpen in de keuken. (Gelijk wat aandacht).
Of zal dit ook gezien worden als bemoeien met de opvoeding? Samen eten ia toch iets wat mensen vaker doen zonder dat je elkaar opvoed? Meer omdat het gezellig is.
Rahiema
10-12-2024 om 14:07
Terugtrekken is goed.
10 jaar opvoeding van moeder zul je niet kunnen veranderen zonder medewerking van moeder.
Dit gaat jou gezondheid kosten.
Jou kostbare energie niet verspillen hieraan.
Zonde van je tijd.
EmmaT
10-12-2024 om 17:16
[..]
Anoniem
Ik weet niet van wie jij zulke dingen verneemt, maar een school voor speciaal onderwijs wordt niet financieel afgerekend op het feit dat er kinderen zitten met (gedrags-)problemen of ongeoorloofd verzuim. Ga nog maar eens goed na wat school werkelijk heeft ondernomen.
MamaE
10-12-2024 om 17:22
Een school krijgt financiering per ingeschreven leerling, ongeacht het verzuim. Het is niet zo dat er per dag verzuim een x bedrag terugbetaald moet worden.
Aangezien jij niet de ouder bent, zal school niet met jou communiceren indien er problemen zijn. Dat er een keer iemand komt kijken zegt ook wel iets. Bij incidentele ziekte zal dat niet snel gebeuren. Toevallig was kind toen wel echt ziek, maar het gaat om alle keren dat kind niet ziek is maar heel de nacht zit te gamen en dan overdag ligt te slapen. Overigens is het verschil tussen ziek in bed en overdag slapen ook niet te zien.
BritgetJones007
10-12-2024 om 18:53
[..]
Anoniem
Maar als kind op speciaal onderwijs zit, dan zijn er diagnoses bekend?
Dan kan er toch juist makkelijker hulp inschakeld worden via die weg?
Bijv heeft kind adhd? Daar kan door medicatie slaapproblemen veroorzaken. Dan kan kind daar voor melatonine gaan gebruiken in overleg arts. Die zal dan ook dringend adviseren na een bepaalde tijd niet meer te gamen, want dat werkt het slaspgevoel tegen en blijven de hersenen actief. En een vaste structuur
Probeer het via die weg, want dat is de kortste route en minder 'ingrijpend'. Maar hopelijk met hetzelfde resultaat.
En ga daarnaast naar een diëtiste die ook de jongen eens aanhoort en misschien per week een dag erbij qua gezond eten kan introduceren en dan op zaterdag wel wat ongezonds eten als beloning. En dit eetpatroon in schema uitschrijven en wekelijks bijhouden hoe dit ging. Waarschijnlijk kan zij ook uitleg geven en heeft ze wat meer overwicht op deze situatie.
Probeer eens die route samen met moeder.
Blijft ze weigeren, dan stellig zijn en ultimatum geven.
Moree
11-12-2024 om 02:50
BritgetJones007 schreef op 10-12-2024 om 18:53:
[..]
Maar als kind op speciaal onderwijs zit, dan zijn er diagnoses bekend?
Dan kan er toch juist makkelijker hulp inschakeld worden via die weg?
Bijv heeft kind adhd? Daar kan door medicatie slaapproblemen veroorzaken. Dan kan kind daar voor melatonine gaan gebruiken in overleg arts. Die zal dan ook dringend adviseren na een bepaalde tijd niet meer te gamen, want dat werkt het slaspgevoel tegen en blijven de hersenen actief. En een vaste structuur
Probeer het via die weg, want dat is de kortste route en minder 'ingrijpend'. Maar hopelijk met hetzelfde resultaat.
En ga daarnaast naar een diëtiste die ook de jongen eens aanhoort en misschien per week een dag erbij qua gezond eten kan introduceren en dan op zaterdag wel wat ongezonds eten als beloning. En dit eetpatroon in schema uitschrijven en wekelijks bijhouden hoe dit ging. Waarschijnlijk kan zij ook uitleg geven en heeft ze wat meer overwicht op deze situatie.
Probeer eens die route samen met moeder.
Blijft ze weigeren, dan stellig zijn en ultimatum geven.
Mee eens