Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Advies/Vraag leefstijl stiefkind

Beste iedereen, 

Uit belang van mijn stiefkind, vriendin en relatie, heb ik dringend advies nodig betreft leefstijl van mijn stiefkind.
Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen, want ik ben nieuw hier. 

Om te beginnen, ik zit in een 2,5 jaar lange relatie met mijn huidige vriendin. Zij heeft een zoontje van 10 jaar en zelf heb ik geen kinderen. Ik mag mij niet bemoeien met de opvoeding van haar zoontje (begrijpelijk), maar ik mag ook mijn mening niet of nauwelijks geven als het aankomt op haar zoontje. En vooral dat laatste heb ik veel moeite mee. Doordat al vaker voor flinke ruzies heeft gezorgd, heb ik besloten mij daarin terug te trekken, wat bij mij resulteert in zorgen over hem. 

Mijn stiefkind is 10 jaar en heeft een erg slecht voedingspatroon. Hij slaapt zeer onregelmatig, zit soms de hele nacht te gamen en wordt dan om 17.00 in de middag wakker. Drinkt blikjes frisdrank als hij wakker is, zowel in het weekend als doordeweeks. Hij lust alleen kipnuggets, broodje worst en gehaktballen. Hij drinkt geen water, wordt volgestampt met snoep etc. Geen broodje kaas die wordt gegeven maar een blik cola met een pak kinder buenos (10 stuks) etc. Dagelijks wordt er pizza of patat gegeten als avondeten. Soms zelfs nog een groot bak ijs om 23:00 savonds terwijl de wekker om 7 uur gaat voor school..
Voor jullie beeldvorming; dit was voor mij een grote shock, maar inmiddels standaard onderdeel van mijn liefde voor mijn vriendin en stiefkind.

We zullen het allemaal eens zijn dat dit niet kan. Dit gebeurt op dagelijkse basis. Hij komt verder niks te kort aan speelgoed en computerspellen en heeft alles wat zijn hartje begeert. 
Wel voel ik mij compleet machteloos. Hij heeft zelf geen keuze maar mijn vriendin wel. Aangezien een ruzie ontstaat als ik mijn mening hierover geef, kan ik hierin geen rol hebben.

Ik hou ontzettend veel van mijn vriendin maar ben radeloos als het hierop aankomt. Zij heeft een moeilijk verleden achter de rug, waar dit ongetwijfeld een nasleep van is. Ik kan het alleen maar moeilijk accepteren dat haar kind letterlijk wordt volgepropt met gif en waar structuur en regelmaat ontbreken.

Mijn vraag is dan ook; wat zou hier de oplossing zijn volgens jullie?  Ik kan hierin vrijwel niets betekenen terwijl ik juist het beste voor hem, en uiteindelijk ook voor haat wil. 

Ik hoop dat iemand het gouden advies heeft... 

Mijn dank is groot.

Anoniem

Even een paar vragen.
Is er een vader in beeld?
Je zou denken dat de jongen slechte concentratie heeft op school.  Is er vanuit school feedback hierover geweest naar de ouders dat je weet?

Heeft je vriendin hulp en begeleiding voor haar moeilijke verleden?

Hoe doen ze dat met school?

zou je dit kunnen bespreken met de huisarts, want dit is wel een heel extreem slecht voedingspatroon.
Het komt er eigenlijk op neer dat een professional met jullie om de tafel moet om wat structuur aan te brengen en ook een normaal eetpatroon aan te brengen.

Is jou vriendin wel normaal begaafd? Zo ja, dan kan dit inderdaad een voortvloeing zijn van haar eigen verleden en weet ze niet beter.

Dus ik zou naar de huisarts gaan om eens te verkennrn welke stappen er gemaakt kunnen worden: diëtist? Opvoedondersteuning? Voor jou en vriendin relatie therapie.

Maar dit is toch wel een harde grens die is overgegaan: JA: Als stiefvader mag je nu zelf de verstandigste zijn en ingrijpen, want dit is eigenlijk verwaarlozing.

Een kind kan veel hebben. Kipnuggets (en pizza en patat) zijn op zich goed voedsel. Kip zit heel veel in, vooral proteïnen, en dat korstje zit dan weer vol koolhydraten en vetten. Pizza ook maar wel erg zout. Patat is aardappelen met vet. Dus relatief best goed voedsel op die leeftijd. Wat weinig vezels en misschien niet genoeg onverzadigde vetten. En misschien té lekker om er matig mee te zijn. Dat laatste is vooral het probleem: het overeten.

Frisdrank en snoep alleen als hij niet te dik is. Natuurlijk is het het beste om zodanig te koken dat het kind je cuisine prefereert boven de snacks, maar ben je geen echt goede kok dan lijkt het een bij voorbaat verloren strijd. En moet je hopen dat de wijsheid toeslaat op een later tijdstip in zijn leven.

Als jij daar zo ongezond eet, waarom neem jij het kookgedeelte dan niet voor je rekening? Zo controleer je de boel wat beter. Lekkere loempia's en zo. (hoewel arbeidsintensief en vet)

Ik zou me als stiefpapa er niet mee bemoeien; dat heeft een heel slecht effect op de leefsfeer.

Wat onaantrekkelijk zo’n vriendin.

Een kind van 10 die de hele nacht aan het gamen is en vervolgens tot 17 uur slaapt?   

Als dit verhaal echt waar is, werk je mee aan een vorm van ernstige verwaarlozing. Ik zou er niet mee kunnen leven dan zoiets zich voltrekt voor mijn ogen en dat ik erbij sta te kijken en niks kan doen. Hoe kun je van iemand houden die haar kind op zo'n verzorgd en voedt?

Roos57 schreef op 09-12-2024 om 08:03:

Wat onaantrekkelijk zo’n vriendin.

Nou dat dus,  ik zou nooit samen willen zijn met zo iemand 

en anders je vriendin voor de keus stellen: 
1.Met zijn drieën naar de diëtiste en vragen of zij een gezond voedingspatroon kan aanleren waarin ook de wensen van het gezin zijn meegenomen (laagdrempelig onder het mom van dat jullie als gezin beter ook jullie voeding willen letten).
2. Vragen om opvoedondersteuning.

Weet jij of er sprake kan zijn van diagnose bij vriendin en kind? Of vermoed je dat, door gebrek aan structuur? Kan er een diagnose onder dit probleem liggen en is het 'eetprobleem' en gebrek aan structuur slechts een kenmerk hiervan? Denk bijv aan adhd; chaotisch, slaapproblemen, grenzeloosheid en verslavingsgevoeligheid wat gamen betreft, impulsief gedrag wat betreft snacks eten in plaats van weloverwogen gezond eten met af en toe een snack, slecht tijdsbesef enz?
Of juist bijv vanuit autisme aversie tegen bepaalde voedselstructuren?

Ik denk eerlijk dat er meer hulp nodig is

Dit is gewoon zware verwaarlozing. Deze vriendin kan me de pot op. Niet bemoeien met de opvoeding ala maar helemaal geen mening geven? En hoe gaat dat dan als jullie samenwonen? (Of misschien doen jullie dat al).

Dit gaat richting mishandeling/zit al op het randje. Ik zou anoniem veilig thuis bellen. En de relatie verbreken want wat een vreselijke figuur. Bovendien werk jij zo mee hieraan, pas maar op dat je niet mede plichtig gevonden wordt omdat je o.a. niet ingrijpt terwijl het onder jou neus gebeurt. 

Bemoeien met de opvoeding is heel wat anders dan signaleren dat iemand haar kind ernstig verwaarloost. Want dat is wat dit feitelijk is. Kind kan een heleboel willen, maar alleen maar fastfood, frisdrank en snoep, dat kan gewoon niet. Dat is niet gezond en het kind krijgt nauwelijks voedingsstoffen binnen. Daarnaast is zo'n ritme heel slecht omdat het niet combineerbaar is met school. Net als jij gaat ook school niet over de opvoeding, maar kunnen ze wel signaleren dat een kind bijvoorbeeld in slaap valt in de klas of alleen maar ongezonde troep mee heeft als lunch.

Ik zou iemand die zo omgaat met zijn/haar kind heel onaantrekkelijk vinden. Als dit al is hoe je omgaat met dat wat je (hopelijk) het allerliefste is in het leven, hoe slecht ga je dan nog wel niet om met de rest?
Echt, grijp in! Dat is je plicht naar dit kind toe.

Ik zou dit niet aan kunnen zien als partner. Wonen jullie samen?

Heeft jou vriendin wel eens een verklaring gegeven voor dit voedingspatroon?
Hoe ging dar vroeger? Heeft ze ook andere voeding aangeboden?
Wilt ze de strijd niet aan met haar zoon? Hoe reageert hij dan, als hij fruit krijgt of brood of normaal gezond avondeten?
Of weet ze überhaupt niet wat een gezond voedingspatroon is?

en ik denk dat je stiefzoon ook onderzocht moet worden of hij inmiddels geen bepaalde tekorten heeft, omdat hij dat dus onvoldoende uit zijn gezonde voeding kan halen.

Lena55 schreef op 09-12-2024 om 08:26:

Een kind van 10 die de hele nacht aan het gamen is en vervolgens tot 17 uur slaapt?

Als dit verhaal echt waar is, werk je mee aan een vorm van ernstige verwaarlozing. Ik zou er niet mee kunnen leven dan zoiets zich voltrekt voor mijn ogen en dat ik erbij sta te kijken en niks kan doen. Hoe kun je van iemand houden die haar kind op zo'n verzorgd en voedt?

Dit!!

Mocht dit echt waar zijn dan is het enige wat jij moet doen opkomen voor het kind. En als de ouders niet willen luisteren dan vraag je hulp aan de huisarts of veilig thuis.

Lena55 schreef op 09-12-2024 om 08:26:

Dit. Helemaal. Deze leefstijl faciliteren is een vorm van kindermishandeling.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.