Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

acceptabel gedrag bij adhd - autisme etc.


Moederkareltje schreef op 18-06-2024 om 20:31:

[..]

Ik denk het helaas wel in gedrag als je bepaalt gedrag vertoont. De ongeschreven norm waar het woord normaal vandaan komt is namelijk dat je niet in elkaars gezicht schreeuwt. Doe je dat wel dan ben je niet normaal bezig. En dan noemen ze je kind waarschijnlijk niet normaal.

Dus een blind kind is ook niet normaal? Want normale kinderen kunnen zien. 

Kimdekim schreef op 18-06-2024 om 21:14:

[..]

Dus een blind kind is ook niet normaal? Want normale kinderen kunnen zien.

Helaas zijn we nog niet zo ver in de wereld dat de medemens de juiste woorden gebruikt om zorgenkinderen te beschrijven. hopefully someday🙏🏼

Kimdekim schreef op 18-06-2024 om 21:14:

[..]

Dus een blind kind is ook niet normaal? Want normale kinderen kunnen zien.

Ja die is ook niet normaal. De meeste mensen kunnen namelijk zien. Ik snap niet wat daar zo erg aan is. Misschien is die verder wel normaal voor een blinde. 

Moederkareltje schreef op 18-06-2024 om 21:20:

[..]

Ja die is ook niet normaal. De meeste mensen kunnen namelijk zien. Ik snap niet wat daar zo erg aan is. Misschien is die verder wel normaal voor een blinde.

Dat is dan iemand met een visuele beperking. 

dus kunnen we nooit meer zeggen doe eens normaal man. Normaal lijkt een vies woord te worden zo. Iedereen weet toch wel wat dat ongeveer betekent normaal.

Moederkareltje schreef op 18-06-2024 om 21:23:

dus kunnen we nooit meer zeggen doe eens normaal man. Normaal lijkt een vies woord te worden zo. Iedereen weet toch wel wat dat ongeveer betekent normaal.

Dat mag je zelf weten maar het kan voor een ander kwetsend zijn als hun kind dan als niet normaal word beschreven. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 18-06-2024 om 21:26:

[..]

Dat mag je zelf weten maar het kan voor een ander kwetsend zijn als hun kind dan als niet normaal word beschreven.

Niet alleen hun kind. Ik heb zelf ADHD en ik ben toch echt normaal vind ik zelf. Ik vind het echt niet leuk als iemand schrijft dat, omdat ik adhd heb, ik dan niet normaal ben. 

Hoezo? Omdat ik mijn brein anders werkt dan die van iemand zonder adhd? Misschien zijn mensen zonder adhd de niet normalen en wij adhders de normale mensen. Je weet het maar nooit. 

Oh ps: ik schreeuw nooit in iemands gezicht. En de kinderen in mijn bso groep met adhd doen dat ook niet. Heeft niks met adhd te maken. Deze jongen moet duidelijk gemaakt worden dat de ander hier last van heeft en het niet fijn vind en hij er dus mee moet stoppen. Gezien dit op school gebeurd ligt hier ook een taak voor de leerkracht.

PinkFlower schreef op 18-06-2024 om 21:33:

[..]

Niet alleen hun kind. Ik heb zelf ADHD en ik ben toch echt normaal vind ik zelf. Ik vind het echt niet leuk als iemand schrijft dat, omdat ik adhd heb, ik dan niet normaal ben.

Hoezo? Omdat ik mijn brein anders werkt dan die van iemand zonder adhd? Misschien zijn mensen zonder adhd de niet normalen en wij adhders de normale mensen. Je weet het maar nooit.

Oh ps: ik schreeuw nooit in iemands gezicht. En de kinderen in mijn bso groep met adhd doen dat ook niet. Heeft niks met adhd te maken. Deze jongen moet duidelijk gemaakt worden dat de ander hier last van heeft en het niet fijn vind en hij er dus mee moet stoppen. Gezien dit op school gebeurd ligt hier ook een taak voor de leerkracht.

Als jij je normaal gedraagt gaat niemand zeggen dat je niet normaal bent. 

PinkFlower schreef op 18-06-2024 om 21:33:

[..]

Niet alleen hun kind. Ik heb zelf ADHD en ik ben toch echt normaal vind ik zelf. Ik vind het echt niet leuk als iemand schrijft dat, omdat ik adhd heb, ik dan niet normaal ben.

Hoezo? Omdat ik mijn brein anders werkt dan die van iemand zonder adhd? Misschien zijn mensen zonder adhd de niet normalen en wij adhders de normale mensen. Je weet het maar nooit.

Oh ps: ik schreeuw nooit in iemands gezicht. En de kinderen in mijn bso groep met adhd doen dat ook niet. Heeft niks met adhd te maken. Deze jongen moet duidelijk gemaakt worden dat de ander hier last van heeft en het niet fijn vind en hij er dus mee moet stoppen. Gezien dit op school gebeurd ligt hier ook een taak voor de leerkracht.

Ja het verschilt echt per persoon. De 1 vind het woord niet normaal niet erg omdat die het opvat als de betekenis. Dat je gewoon niet zoals de standaard mensen bent die geen stoornissen/beperkingen hebben en niet bent zoals het meest voorkomt. En de ander vind het heel kwetsend en kan er boos om worden. Ik heb zelf autisme en adhd. En ik ben zeker niet zoals de standaard persoon. Ik ben zeker weten anders dan een groot deel van de mensen in mijn stad. Dat maakt mij niet abnormaal, dat maakt mij een persoon met een bepaalde diagnose die dingen anders ziet, beleeft en doet. Voor een groot deel ben je dan niet normaal, nou prima. Ik vind mijn buren ook niet normaal als ze met een sigaret in de handen hun kinderen naar school brengen, wat is normaal. 

Moederkareltje schreef op 18-06-2024 om 21:23:

dus kunnen we nooit meer zeggen doe eens normaal man. Normaal lijkt een vies woord te worden zo. Iedereen weet toch wel wat dat ongeveer betekent normaal.

Jouw normaal is niet iedereens normaal. Mijn normaal kan wel heel anders zijn. 

Ik vind je heel naar overkomen. Mensen met adhd wegzetten als niet normaal. Over een blinde zeggen dat die misschien wel normaal is voor een blinde.

Misschien moet je even nadenken voor je zulke dingen je toetsenbord uit gooit. 

Moederkareltje schreef op 18-06-2024 om 21:36:

[..]

Als jij je normaal gedraagt gaat niemand zeggen dat je niet normaal bent.

Maar "doe is normaal man" geldt toch niet voor een blinde? Of een neurodivirgent persoon? 
Je kan het wel nog steeds gebruiken hoor, als je iemand geweld ziet plegen bijvoorbeeld
Of als een ouder tekeer gaat tegen een leraar
Als je ineens uitgescholden wordt 
Afgesneden worden in het verkeer, iemand die voordringt bij een balie
Legio voorbeelden dat je nog steeds "doe is normaal man" kan roepen

Maar om nou tegen een blinde te gillen "doe is normaal man!" omdat hij niet goed kan zien tijdens het oversteken en daar hulp bij nodig heeft...
Zelfde voor een autist of adhd'er, je kan gillen wat je wilt en onbegrip tonen
Uiteindelijk ben jij dan de normale die staat te toeteren tegen iemand met een beperking

Dan moet je niet raar opkijken dat er mensen tegen je gaan gillen " Doe is normaal man" 

Moederkareltje schreef op 18-06-2024 om 21:36:

[..]

Als jij je normaal gedraagt gaat niemand zeggen dat je niet normaal bent.

En wat is dat dan normaal? Leg eens uit? Want jouw normaal is niet perse mijn normaal. 

En het maakt ook niet uit hoe ik me gedraag want ik heb adhd dus ben ik volgens jou niet normaal. 

even terug dan naar mijn eerste reactie "Ik denk het helaas wel in gedrag als je bepaalt gedrag vertoont. De ongeschreven norm waar het woord normaal vandaan komt is namelijk dat je niet in elkaars gezicht schreeuwt. Doe je dat wel dan ben je niet normaal bezig. En dan noemen ze je kind waarschijnlijk niet normaal."

Ik heb het over gedrag dat niet normaal is. Ik zeg nergens mensen met adhd zijn niet normaal. Die kunnen zich ook best normaal gedragen. Mijn man heeft add en meestal gedraagt hij zich normaal maar soms is hij wel erdoor te chaotisch en te vaak alles kwijt en dan zegt hij ook nog dat ik het verplaatst heb en dan zeg ik hem ik vind dit echt niet normaal. 

Je hebt blijkbaar andere ladingen aan woorden. Dat kan. Je mag het naar vinden. Vervelend dat het zo overkomt. 

"Maar om nou tegen een blinde te gillen "doe is normaal man!" omdat hij niet goed kan zien tijdens het oversteken en daar hulp bij nodig heeft..." 

Dat zou niemand zeggen daar zit geen grijs gebied. Maar een kind met label kan ook gewoon vervelend zijn en schreeuwen net als een kind zonder label. Het schreeuwen in iemands gezicht blijft niet normaal gedrag. Met of zonder adhd. 

Eleanor schreef op 18-06-2024 om 09:06:

Ik heb in mijn klas zowel kinderen met adhd als kinderen die slecht tegen druk gedrag kunnen en ik herken het spanningsveld wel, maar ik zie daarin voor alle kinderen een opdracht. Ze zijn allemaal wie ze zijn, ze zijn allemaal onderdeel van de klas en ze moeten allemaal (oefenen met) rekening met elkaar houden.

Voor de één betekent dat oefenen met impulscontrole en goed leren kijken naar anderen ('Zie je het gezicht van Pietje? Ziet hij er blij uit? Zou hij het dan nog leuk vinden?') en voor de ander betekent dat leren omgaan met milde irritaties, de aandacht naar jezelf verleggen of voor jezelf leren opkomen. Als kinderen daardoor teveel overvraagd worden probeer ik het makkelijker te maken, door bijvoorbeeld een koptelefoon in te zetten, situaties meer te structureren of iets te veranderen in de klassenopstelling.

Ik zou afhankelijk van de situatie dus bij je eigen zoon of bij de leerkracht beginnen TO. Dat andere jongetje doet waarschijnlijk wat hij kan en mag er ook zijn. Bovendien heb je op zijn gedrag sowieso geen invloed.

Hier worden twee groepen onderscheiden, maar het kunnen ook dezelfde inderen zijn die adhd hebben èn niet tegen prikkels kunnen.

Mijn zoon pikte alle prikkels in de klas op en werd daar helemaal druk van in zijn hoofd en ging dan ook druk gedrag vertonen. Hij vond het heel fijn als de klas rustig was, dan werd hij zelf ook rustig. Hij is ooit gediagnosticeerd met adhd, maar is nu de stilste en rustigste persoon die ik ken.

Vlak voor iemand gaan staan schreeuwen, gebeurt dat in de klas met de leerkracht erbij, of als de leerkracht niet in de buurt is? Kinderen die zo intimideren ken ik nog uit mijn kindertijd, die hoopten dat ik dan ging huilen, konden ze om lachen. Ik weet niet wat voor labeltje die kinderen hadden, maar de kinderen met adhd die ik ken, deden heel druk, maar lieten niet dit van dit type onvriendelijk gedrag zien. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.