Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter past niet in de groep op PSZ


yasmijn27 schreef op 11-09-2024 om 20:12:

[..]

Ik ken ook zo'n jongetje waarvan van alles werd gedacht. Psz dacht aan autisme. Toen kwam net het systeem (pyramide oid) in de running dat er op peuterspeelzalen al dossiers kwamen. Er was niks aan de hand, door psych gezien. Gewoon een peuter die graag op zichzelf was, trouwens nu nog steeds. Maar de basisschool wilde hem niet hebben, vanwege de melding 'vermoeden van autisme'. Is inmiddels zo'n 15 jaar geleden. Heb toendertijd hier op OO nog om advies gevraagd aan Mirjam Lavell.

Om die reden heb ik altijd goed opgepast met wat er werd opgeschreven op scholen. Wat er in een dossier staat gaat er niet meer uit. En dat kan maar zo een heel eigen leven gaan leiden.

Bij vermoedens kan je ook zelf op pad. De huisarts, logopedisten, er is genoeg wat gedaan kan worden om het in eigen beheer te houden.

In jouw voorbeeld schrijft psz dat ze autisme vermoeden. Maar dat blijkt na onderzoek niet zo te zijn. Dat was dan ook uit die observatie gekomen. En dan zou dat dus ook in het dossier hebben gestaan. En als wel autisme was vastgesteld dan was het in het voordeel van kind geweest want dan had het al vroeg passende hulp gekregen.  

Dat een peuter soms geen zin heeft om mee te doen. En dat een peuter soms niet luistert en soms druk is, dat is natuurlijk zo. Maar dit kind is niet de enige peuter op de psz. Die andere kinderen zijn ook peuters. Die dus allerlei gedrag laten zien. Dat kennen de leidsters. Maar dit kind laat kennelijk opvallend gedrag zien dat anders is dan wat peuters wel vaker laten zien. Anders zou het de leidsters niet opvallen. Dus lijkt een observatie op zijn plaats. En wellicht is inderdaad de conclusie dat hij nog wat langer nodig heeft om bepaalde basisvaardigheden te leren zonder dat er een stoornis is. Nou, dan weet je dat. En dan kan dat heus geen kwaad in het dossier. En als er wel iets speelt dan kunnen ze hem helpen.

Valeria schreef op 11-09-2024 om 20:23:

[..]

Soms. In dit geval lijkt dat structureel.

Mijn kinderen zijn allebei niet naar een opvang geweest en pas na hun 2 verjaardag naar de psz. Dat maakte echt helemaal niets uit qua leren aan tafel te komen zitten en meedoen met de groep en dergelijke - en ook niet bij de andere kinderen die direct vanuit huis kwamen. Zéker als ze al 3,5 zijn is dit niet zo normaal hoor, dat ze niet luisteren.
Ik ga er tenminste niet vanuit dat de psz hier exceptioneel goede leidsters had en dat het echt ontzettend zeldzaam is dat ik voor het ophalen en bij verjaardagen vieren nooit heb gezien dat een kind dat al bijna naar de kleuterschool gaat nog steeds niet in de kring kan zitten.

Wie zegt dat dit jongetje dat niet kan. Misschien heeft hij er daar vaker gewoon geen zin in. Dat kan, zeker in de peuterpubertijd. En het ene kind is het andere niet. Verder doet hij met sommige dingen wel mee zoals opruimen en zit er vooruitgang in. 

Jorni schreef op 11-09-2024 om 21:21:

[..]

Wie zegt dat dit jongetje dat niet kan. 

De leidsters?
Voor een kind dat af en toe geen zin heeft zullen ze geen onderzoek op willen starten.

Mom92

Mom92

11-09-2024 om 21:45 Topicstarter

Ik snap na vandaag wel beter wat de leidsters bedoelen. Ik ging vandaag naar de bibliotheek met hem voor een theatervoorstelling van 35 min. We stonden 10 min later alweer buiten. Hij kon niet stil zitten opstaan en weglopen. Bios is ook nooit een succes geweest. Hij zit op peutergym daar doet hij ook zn eigen ding en voert opdrachten niet uit en doet waar hij zelf zin in heeft.  Of het zijn karakter is of iets anders dat zullen we binnenkort merken hoop ik. 

Ik vind bios met 3,5 geen succes ook helemaal niet zo raar.  

Due-scimmie schreef op 11-09-2024 om 21:58:

Ik vind bios met 3,5 geen succes ook helemaal niet zo raar.

Ik ook niet. Dat had ik met mijn oudste ook niet hoeven te proberen hoor toen zij die leeftijd had en met haar is er niets aan de hand. Ze wilde gewoon lekker spelen. Dat soort dingen werden pas echt een succes toen ze een stuk ouder was. 

Mom92

Mom92

11-09-2024 om 22:15 Topicstarter

Ik bedoel te zeggen als hij moet zitten en ergens aandacht voor moet hebben dan doet hij dat bijna nooit. En dan denk ja een peuter van 3 heeft gemiddeld een concentratie van 3 a 4 min. Dus ja ik weet het ook niet meer maar ik probeer te zeggen dat ik wel snap wat de leidsters bedoelen. 

Valeria schreef op 11-09-2024 om 21:34:

[..]

De leidsters?
Voor een kind dat af en toe geen zin heeft zullen ze geen onderzoek op willen starten.

Hun mening hoeft niet per se zaligmakend te zijn en zij zijn geen artsen. Soms wordt er te snel drama gemaakt om niets als een kind even niet doet wat volgens de boekjes wel zou moeten. Dat gebeurt tegenwoordig steeds vaker. Er wordt ook zoveel van kinderen verwacht tegenwoordig. Ik heb dat al heel veel om me heen gehoord dat er drama wordt gemaakt om niets. Heel vervelend voor kind en de ouders. Het is natuurlijk goed om wel te luisteren naar signalen en er wat mee te doen op de eigen manier (dus bv zelf huisarts en logopedie inschakelen mocht dat nodig zijn), maar ik zou altijd zelf de regie houden en het eigen oudergevoel volgen (dus niets laten aanpraten). Uiteraard is dat lastig want als ouder word je heel onzeker van dit soort dingen. Kwalijk vind ik dat soort dingen (zeker als het zoals mogelijk in het geval van TO gaat om dingen die een kind gewoon nog moet leren en er even geen zin in heeft of er langer voor nodig heeft dan de boekjes zeggen).  

Mom92 schreef op 11-09-2024 om 21:45:

Ik snap na vandaag wel beter wat de leidsters bedoelen. Ik ging vandaag naar de bibliotheek met hem voor een theatervoorstelling van 35 min. We stonden 10 min later alweer buiten. Hij kon niet stil zitten opstaan en weglopen. Bios is ook nooit een succes geweest. Hij zit op peutergym daar doet hij ook zn eigen ding en voert opdrachten niet uit en doet waar hij zelf zin in heeft. Of het zijn karakter is of iets anders dat zullen we binnenkort merken hoop ik.

Ik ga regelmatig met mijn kind naar boekstart bij de bibliotheek. Dat is speciaal voor kinderen tussen de 0 en 4. Ze gaan dan een half uur boekjes lezen in een kringetje en tussendoor ook nog zingen en dansen. Er is geen enkel kind dat tijdens alle boekjes stil blijft zitten, en dan hebben ze dus al momentjes tussendoor waar de kinderen op mogen staan en mogen dansen. Dat een peuter van 3,5 geen 35 minuten stil kan zitten vind ik dan ook niet heel gek. Ik zou als ik jou was die observatie afwachten, daarna weet je vast meer.

Bij een peuterspeelzaal en ook activiteiten voor peuters in bijvoorbeeld de bieb worden doorgaans echt geen vaardigheden van peuters verwacht die niet bij de leeftijd passen.
Dat een kind een keer geen zin heeft ergens in en niet meedoet, kan gebeuren. Als dat heel vaak of structureel gebeurt, is dat wel vervelend voor de groep.

Op de basisschool wordt wel verwacht dat een kind luistert, op zijn beurt kan wachten, stil is als een ander kind of de juf praat, opdrachtjes uit kan voeren etc.
Dat kun je thuis ook oefenen. 

Hoe doen jullie dat thuis? Mag hij altijd zijn eigen plan trekken en doen waar hij zin in heeft? Blijft hij wel bij je zitten als je samen een boekje leest? Aan tafel zitten tijdens het eten? Voert hij een opdracht uit als jullie iets aan hem vragen?

MamaE schreef op 11-09-2024 om 23:41:

......

Op de basisschool wordt wel verwacht dat een kind luistert, op zijn beurt kan wachten, stil is als een ander kind of de juf praat, opdrachtjes uit kan voeren etc.
.....

Van een kleuter van net 4 jaar wordt nog niet verwacht dat ze dit altijd helemaal kunnen hoor. Dat zijn ook zaken die ze daar gaan leren. 

In geval van TO blijkt dat kind dit moeilijker / langzamer oppikt dan leeftijdsgenoten (obv wat leidsters daar zien). 


 

Jorni schreef op 11-09-2024 om 22:21:

[..]

Hun mening hoeft niet per se zaligmakend te zijn en zij zijn geen artsen. 

Joh, als ze wél artsen waren geweest, dan had je wel gezegd dat ze niets van peuters wisten.

Mom92

Mom92

12-09-2024 om 08:45 Topicstarter

MamaE schreef op 11-09-2024 om 23:41:

Bij een peuterspeelzaal en ook activiteiten voor peuters in bijvoorbeeld de bieb worden doorgaans echt geen vaardigheden van peuters verwacht die niet bij de leeftijd passen.
Dat een kind een keer geen zin heeft ergens in en niet meedoet, kan gebeuren. Als dat heel vaak of structureel gebeurt, is dat wel vervelend voor de groep.

Op de basisschool wordt wel verwacht dat een kind luistert, op zijn beurt kan wachten, stil is als een ander kind of de juf praat, opdrachtjes uit kan voeren etc.
Dat kun je thuis ook oefenen.

Hoe doen jullie dat thuis? Mag hij altijd zijn eigen plan trekken en doen waar hij zin in heeft? Blijft hij wel bij je zitten als je samen een boekje leest? Aan tafel zitten tijdens het eten? Voert hij een opdracht uit als jullie iets aan hem vragen?

Ja thuis natuurlijk hebben wij ook regels maar hij doet wel natuurlijk waar hij zin in heeft hij weet heel goed wat hij wel en niet wilt, blijft wel zitten aan tafel tijdens het eten maar als hij klaar is dan gaat hij wel van tafel. Opdrachten voert hij ook uit. Ik merk wel bij hem dat als je hem 1 op 1 aandacht geeft dat hij dan langer geconcentreerd is. Hij is enig kind dus als zijn neefjes nichtjes komen en we spelen een spelletje dan haakt hij sneller af omdat het dan drukker is en aandacht verdeeld is.

Mom92 schreef op 12-09-2024 om 08:45:

[..]

Ja thuis natuurlijk hebben wij ook regels maar hij doet wel natuurlijk waar hij zin in heeft hij weet heel goed wat hij wel en niet wilt, blijft wel zitten aan tafel tijdens het eten maar als hij klaar is dan gaat hij wel van tafel. Opdrachten voert hij ook uit. Ik merk wel bij hem dat als je hem 1 op 1 aandacht geeft dat hij dan langer geconcentreerd is. Hij is enig kind dus als zijn neefjes nichtjes komen en we spelen een spelletje dan haakt hij sneller af omdat het dan drukker is en aandacht verdeeld is.

Dus thuis heeft hij nog niet geleerd netjes aan tafel te blijven zitten. Dan lijkt dat me toch wel iets waar je zelf aan kunt gaan werken.

Hoe doe je dat dan als je uit eten gaat? Is hij dan 1 van de kinderen waar anderen zich aan ergeren omdat hij rond rent?

Mijn standpunt was altijd wat niet leuk / gepast gedrag is als je 8 bent is dat ook niet als je 2 bent. Mijn zoon is bij mij ook enig kind maar moest zich ook wel zelf vermaken.

Ik zou zeker laten observeren. Pedagogisch medewerkers zien veel meer kinderen en schakelen over het algemeen goed inschatten of gedrag meer dan gemiddeld afwijkt. Observatie kan ook een middel zijn om voor hen meer handvatten te krijgen om met je kind om te gaan, als het goed is wordt er namelijk niet alleen naar het kind gekeken maar ook het interactiepatroon met de medewerkers. Je zou ook eerst na kunnen vragen wat er met het dossier gebeurt en wie dit te zien krijgt. Waar ik werkte (en bij de kdv's van mijn kinderen) moest je namelijk toestemming geven om dit te delen met anderen en over te dragen naar school. Dus zo'n dossier hoeft in de meeste gevallen helemaal niet jarenlang 'te achtervolgen'. 
Vanuit mijn werk heb ik ook veel de andere kant gezien. Kinderen met wie duidelijk iets aan de hand was, maar waarvan de ouders dat niet wilden zien. Het lijkt me als ouder ook heel lastig om te horen, dat begrijp ik helemaal. Maar daar zag ik ook met regelmaat kinderen voor wie de houding van hun ouders echt in het nadeel van het kind werkte. Observatie gebeurde op ons initiatief, soms kwamen daar alleen handvatten voor ons uit, maar ook vaak juist hele handige tips voor ouders. Soms werd er aangeraden om een externe organisatie zoals logopedie in te zetten, maar dat was altijd aan de ouders. Dus mijn tip: ga eerst vragen stellen en kies daarna. 

En over de negatieve overdrachten kun je prima wat zeggen. Jouw kind heeft veel leuke dingen, die mogen ze ook echt gaan benoemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.