Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter past niet in de groep op PSZ

Bedenk dat je als ouder verplicht bent om alle informatie te delen die van belang is om door school te bepalen of zij kunnen bieden wat het kind nodig heeft. Niet om naar te zijn naar jou als ouder of je kind maar wel om te voorkomen dat je kind niet de juiste hulp krijgt. Door het niet delen van belangrijke informatie doe je je kind te kort. Daarbij zijn scholen niet gek en hebben veel scholen al een keer meegemaakt dat er een kind gestart is, wat niet geboden kan worden wat nodig is met alle gevolgen van dien voor het kind en de andere kinderen in de klas. Kinderen die wel naar de peuterspeelzaal zijn geweest en er is geen overdracht, dan gaan alle alarmbellen af op school en lig je kind onder een vergrootglas en staat de relatie tussen ouders en school onder druk. 

Daglichtlamp schreef op 13-09-2024 om 09:06:

[..]

Volgens mij is dat precies het punt dat bedoeld wordt, je kunt ook niet tekenen.

Ik las hem als de informatie mag gewoon worden doorgegeven want je hoeft geen toestemming te geven . De zin is op 2 manieren te interpreteren.

Mom92 schreef op 12-09-2024 om 08:45:

[..]

Ja thuis natuurlijk hebben wij ook regels maar hij doet wel natuurlijk waar hij zin in heeft hij weet heel goed wat hij wel en niet wilt, blijft wel zitten aan tafel tijdens het eten maar als hij klaar is dan gaat hij wel van tafel. Opdrachten voert hij ook uit. Ik merk wel bij hem dat als je hem 1 op 1 aandacht geeft dat hij dan langer geconcentreerd is. Hij is enig kind dus als zijn neefjes nichtjes komen en we spelen een spelletje dan haakt hij sneller af omdat het dan drukker is en aandacht verdeeld is.

Je zou kunnen beginnen met thuis oefenen met aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is met eten. Is dat iets waar jullie mee bezig zijn of is het een bewuste keuze om hem niet te laten oefenen met aan tafel blijven zitten?

Natuurlijk kunnen peuters/kleuters nog niet perfect stil zitten, maar het gedrag dat je beschrijft is wel problematisch als je kind naar school gaat. Fijn dat peuterspeelzaal daar oog voor heeft en ermee aan de slag gaat! 

Due-scimmie schreef op 13-09-2024 om 14:54:

[..]

Ik las hem als de informatie mag gewoon worden doorgegeven want je hoeft geen toestemming te geven . De zin is op 2 manieren te interpreteren.

Ik bedoelde dus dat je kan weigeren toestemming te geven voor informatie overdracht. 

Zeespiegel schreef op 13-09-2024 om 17:44:

[..]

Ik bedoelde dus dat je kan weigeren toestemming te geven voor informatie overdracht.

En eerder gegeven toestemming kun je ook intrekken.

Ysenda schreef op 13-09-2024 om 18:38:

[..]

En eerder gegeven toestemming kun je ook intrekken.

Dan gaan er wel (virtuele) alarmbellen af toch

Jorni schreef op 11-09-2024 om 22:21:

[..]

Hun mening hoeft niet per se zaligmakend te zijn en zij zijn geen artsen. Soms wordt er te snel drama gemaakt om niets als een kind even niet doet wat volgens de boekjes wel zou moeten. Dat gebeurt tegenwoordig steeds vaker. Er wordt ook zoveel van kinderen verwacht tegenwoordig. Ik heb dat al heel veel om me heen gehoord dat er drama wordt gemaakt om niets. Heel vervelend voor kind en de ouders. Het is natuurlijk goed om wel te luisteren naar signalen en er wat mee te doen op de eigen manier (dus bv zelf huisarts en logopedie inschakelen mocht dat nodig zijn), maar ik zou altijd zelf de regie houden en het eigen oudergevoel volgen (dus niets laten aanpraten). Uiteraard is dat lastig want als ouder word je heel onzeker van dit soort dingen. Kwalijk vind ik dat soort dingen (zeker als het zoals mogelijk in het geval van TO gaat om dingen die een kind gewoon nog moet leren en er even geen zin in heeft of er langer voor nodig heeft dan de boekjes zeggen).

Wat Joni al zegt, peuterleidsters zijn geen psychologen. Ze hebben een opleiding gedaan op mbo-3 of -4-niveau, dat is niet zo hoog. Mbo4 staat gelijk aan havo. Natuurlijk kunnen ze kinderen met elkaar vergelijken, maar bepalen of het kind zorgwekkend afwijkt van de norm niet. Vooral peuters ontwikkelen zich enorm. 

Annaniem2023 schreef op 13-09-2024 om 23:39:

[..]

Wat Joni al zegt, peuterleidsters zijn geen psychologen. Ze hebben een opleiding gedaan op mbo-3 of -4-niveau, dat is niet zo hoog. Mbo4 staat gelijk aan havo. Natuurlijk kunnen ze kinderen met elkaar vergelijken, maar bepalen of het kind zorgwekkend afwijkt van de norm niet. Vooral peuters ontwikkelen zich enorm.

Inderdaad. Gelukkig weten ze dat zelf ook en hebben ze om een observatie gevraagd. Door mensen die daar wél voor geleerd hebben

Annaniem2023 schreef op 13-09-2024 om 23:39:

[..]

Ik vind dat je ze daarmee tekort doet.  

Dit ondersteunt trouwens toch de keuze om te laten observeren. Een extra paar ogen die kijkt of het bekijken of het echt zorgelijk is. 

Mijn dochter is ook geobserveerd op het kdv op dezelfde leeftijd. Mijn dochter weigerde activiteiten mee te doen, ze ging niet in de kring (alleen op schoot bij de lievelingsleidster), knutselwerkjes werden niet gedaan, niet mee 'sporten' enz. Ze weigerde ook om daar naar de wc te gaan terwijl ze thuis zindelijk was. Daarbij was dochter niet druk. Ze hield zich gewoon afzijdig en trok haar eigen plan. Daarnaast praatte ze alleen het hoognodige tegen de leidsters terwijl ze thuis de oren van je hoofd kletst. Tegen andere kinderen praatte ze wel. 

Op jongere leeftijd hadden ze daar geen zorgen over. Toen ze drie was en steeds meer richting basisschoolleeftijd kwam, kwamen die zorgen wel. De vraag kwam ook of ze geobserveerd mocht worden. Dat mocht, degene die kwam observeren begreep de zorgen en zag vooral een meisje die veel veiligheid en voorspelbaarheid nodig had, de kat uit de boom kijkt, wel interesse had in de activiteiten en wel keek naar inderdaad niet wilde meedoen. Haar advies was om haar gewoon nog tijd te geven en ook de basisschool al eens uit te nodigen om te komen observeren en haar goed te blijven volgen op de basisschool. Wij gingen akkoord met weer een observatie. School had een beeld waar ze aan begonnen, kind werd bij de juf gezet in de kring, afspraak goed volgen, insteken op veiligheid. Bij de 3 wenochtenden keek dochter de kat uit de boom. Bleef buiten ook bij de juf staan. Zocht in de groep ook de juf op, en dat mocht. Op gesloten vragen gaf ze antwoord, verder nog niet. Na dag 1 vroeg de juf aan mij om te vragen of ze iets graag wilde doen, die activiteit mocht ze op dag twee doen met een rustige oudste kleuter die haar hielp. 

Vanaf dat dochter echt begon, na de zomervakantie, had ze het enorm naar haar zin. Deed met alles mee. Was enthousiast,  maakte vriendinnetjes. Was nog steeds rustig en afwachtend in de kring maar de zorgen verdwenen eigenlijk meteen. Ze zat in groep 1 en zit nu in groep 2 nog steeds op de juiste plek en was er echt klaar voor. Inmiddels steekt ze ook haar vinger op in de kring en praat mee. Ze zal nooit een haantje de voorste worden maar dat hoeft ook niet.

Wat het geweest is weet ik nog niet, het gekke is dat ze wel heel graag naar de opvang ging en er veel over vertelde. Anders had ik waarschijnlijk wel eerder een andere oplossing gezocht. Ze ging wel maar 1 keer per week. Misschien was dat te weinig voor haar, moest ze elke week opnieuw wennen?  Of was ze vanuit de jongere leeftijd gewend te mogen kiezen en had ze de behoefte gewoon nog niet om mee te doen, of....  of.. .

Ik ben blij dat het goed gekomen is. Ik ben ook blij dat ze haar hebben laten observeren ook al kwam er niet echt iets uit. Het geeft aan dat ze wilden helpen en mijn dochter serieus namen. Het heeft er ook voor gezorgd dat de juffen misschien nog net wat extra ingezet hebben op veiligheid in de eerste periode op school waardoor het zo goed ging. Ik weet het niet. Mijn ervaring met deze school is dat ze dat sowieso doen, inzetten op veiligheid.

Dat is ook nog een punt: er hoeft helemaal niet zoveel uit die observatie te komen. Mijn kind is in groep 1 geobserveerd door een psycholoog, in de klas en thuis. Conclusie: rustig kind dat zich op school teruggetrokken gedraagt (dat was de reden voor de observatie), maar thuis op haar gemak en 'normaal' is. 
Enkele jaren later bleek ze toch autisme te hebben. Dat ligt er gewoon niet zo dik bovenop en ze is een meester in maskeren en compenseren.
Mijn punt: de meeste professionals zijn zorgvuldig en voorzichtig. Er gaat heus niet zomaar een sticker op je kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.