Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter past niet in de groep op PSZ

Nick90 schreef op 11-09-2024 om 13:22:

[..]

Ik zou eerst even afwachten wat er uit die observatie komt ipv nu meteen doorgaan. Dit leest meer als een gedragsprobleem.

Klopt maar in de tussentijd kan hij mooi op de wachtlijst staan. Daar zou ik nu niks aan veranderen

psz is niet verplicht. Ik zou hem zeker niet nu al laten observeren, zo'n opgebouwd dossier kan later flink tegenwerken.

yasmijn27 schreef op 11-09-2024 om 16:57:

psz is niet verplicht. Ik zou hem zeker niet nu al laten observeren, zo'n opgebouwd dossier kan later flink tegenwerken.

En het kan een kind ook juist helpen. Zeker bij een achterstand, kun je daar best zo snel mogelijk extra begeleiding voor bieden. 

Due-scimmie schreef op 11-09-2024 om 17:17:

[..]

En het kan een kind ook juist helpen. Zeker bij een achterstand, kun je daar best zo snel mogelijk extra begeleiding voor bieden.

In dit geval denk ik niet. De reden waarom ze hem willen observeren is volgens mij namelijk vanwege het feit dat hij met bepaalde dingen nog niet meedoet wat echter niet zo gek is op die nog jonge leeftijd. En dat terwijl hij met andere dingen al wel netjes meedoet (opruimen bv) en er vooruitgang in zit. En wat druk zijn zoveel jongetjes. En het observeren zou niet zijn vanwege de taal (en ook dat hoeft nog geen echt probleem te zijn vanwege de tweetalige opvoeding al is het verstandig dat wel te checken wat TO ook wil gaan doen). Dat maakt het in dit geval wel anders. 

Due-scimmie schreef op 11-09-2024 om 17:17:

[..]

Laten bekijken kan je altijd doen. Op eigen initiatief. Maar een peuter nu al in een dossier duwen zou ik nooit doen. Dat kan zijn hele schoolcarriere schaden.

Jorni schreef op 11-09-2024 om 19:08:

[..]

In dit geval denk ik niet. De reden waarom ze hem willen observeren is volgens mij namelijk vanwege het feit dat hij met bepaalde dingen nog niet meedoet wat echter niet zo gek is op die nog jonge leeftijd. 

Van een kind van 3,5 mag je wel verwachten dat het mee kan doen hoor. Als hij nou net 2 was geworden.... 

Jorni schreef op 11-09-2024 om 19:08:

[..]

In dit geval denk ik niet. De reden waarom ze hem willen observeren is volgens mij namelijk vanwege het feit dat hij met bepaalde dingen nog niet meedoet wat echter niet zo gek is op die nog jonge leeftijd. En dat terwijl hij met andere dingen al wel netjes meedoet (opruimen bv) en er vooruitgang in zit. En wat druk zijn zoveel jongetjes kinderen. En het observeren zou niet zijn vanwege de taal (en ook dat hoeft nog geen echt probleem te zijn vanwege de tweetalige opvoeding al is het verstandig dat wel te checken wat TO ook wil gaan doen). Dat maakt het in dit geval wel anders.

Iemand die goed observeert en dan is dat niet half uurtje, zal ook de taalachterstand opmerken. En heb je tekst aangepast . Niet alleen jongens zijn druk, 

yasmijn27 schreef op 11-09-2024 om 16:57:

Toen mijn kind 3/3,5 jaar oud was, zag ik als moeder al dat er "iets" was. Het heeft tot zn 10e geduurd voordat de diagnose ASS gesteld werd. Ik had het fijn gevonden om al eerder erkenning te krijgen.

yasmijn27 schreef op 11-09-2024 om 19:29:

[..]

Laten bekijken kan je altijd doen. Op eigen initiatief. Maar een peuter nu al in een dossier duwen zou ik nooit doen. Dat kan zijn hele schoolcarriere schaden.

Dat zeker. Dat is ook iets om rekening mee te houden. 

Valeria schreef op 11-09-2024 om 19:32:

[..]

Van een kind van 3,5 mag je wel verwachten dat het mee kan doen hoor. Als hij nou net 2 was geworden....

Lang niet allemaal hoor. Soms heeft een kind er gewoon geen zin in. Een kind is geen machine. En dit is ook een kind dat waarschijnlijk niet eerst naar een opvang ging alleen maar soms een paar uurtjes naar de psz. Groot verschil. Kinderen die meerdere jaren meerdere dagen per week naar de opvang gaan die leren dit soort dingen al heel jong en zelfs dan nog beheersen ze het niet altijd helemaal als ze naar school gaan. 

Valeria schreef op 11-09-2024 om 19:32:

[..]

Peuters van 3,5 kunnen heel gek doen, hoor. Ik vond het laatste half jaar peuteren echt heel pittig

yasmijn27 schreef op 11-09-2024 om 19:29:

[..]

Hoe dan?

yasmijn27 schreef op 11-09-2024 om 20:05:

[..]

Peuters van 3,5 kunnen heel gek doen, hoor. Ik vond het laatste half jaar peuteren echt heel pittig

Heel herkenbaar! 

Mvtj schreef op 11-09-2024 om 19:52:

[..]

Toen mijn kind 3/3,5 jaar oud was, zag ik als moeder al dat er "iets" was. Het heeft tot zn 10e geduurd voordat de diagnose ASS gesteld werd. Ik had het fijn gevonden om al eerder erkenning te krijgen.

Ik ken ook zo'n jongetje waarvan van alles werd gedacht. Psz dacht aan autisme. Toen kwam net het systeem (pyramide oid) in de running dat er op peuterspeelzalen al dossiers kwamen. Er was niks aan de hand, door psych gezien. Gewoon een peuter die graag op zichzelf was, trouwens nu nog steeds. Maar de basisschool wilde hem niet hebben, vanwege de melding 'vermoeden van autisme'. Is inmiddels zo'n 15 jaar geleden. Heb toendertijd hier op OO nog om advies gevraagd aan Mirjam Lavell.

Om die reden heb ik altijd goed opgepast met wat er werd opgeschreven op scholen. Wat er in een dossier staat gaat er niet meer uit. En dat kan maar zo een heel eigen leven gaan leiden.

Bij vermoedens kan je ook zelf op pad. De huisarts, logopedisten, er is genoeg wat gedaan kan worden om het in eigen beheer te houden.

Jorni schreef op 11-09-2024 om 20:01:

[..]

Lang niet allemaal hoor. Soms heeft een kind er gewoon geen zin in. Een kind is geen machine. En dit is ook een kind dat waarschijnlijk niet eerst naar een opvang ging alleen maar soms een paar uurtjes naar de psz. Groot verschil. Kinderen die meerdere jaren meerdere dagen per week naar de opvang gaan die leren dit soort dingen al heel jong en zelfs dan nog beheersen ze het niet altijd helemaal als ze naar school gaan.

Soms. In dit geval lijkt dat structureel.

Mijn kinderen zijn allebei niet naar een opvang geweest en pas na hun 2 verjaardag naar de psz. Dat maakte echt helemaal niets uit qua leren aan tafel te komen zitten en meedoen met de groep en dergelijke - en ook niet bij de andere kinderen die direct vanuit huis kwamen. Zéker als ze al 3,5 zijn is dit niet zo normaal hoor, dat ze niet luisteren. 
Ik ga er tenminste niet vanuit dat de psz hier exceptioneel goede leidsters had en dat het echt ontzettend zeldzaam is dat ik voor het ophalen en bij verjaardagen vieren nooit heb gezien dat een kind dat al bijna naar de kleuterschool gaat nog steeds niet in de kring kan zitten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.