Mom92
10-09-2024 om 13:38
Peuter past niet in de groep op PSZ
Hallo, mn zoontje van 3,5 heeft vanaf het begin af aan dat hij op de psz zit “problemen” op de psz. Leidsters geven aan dat kind niet luistert niet mee doet met de groep. Niet aan tafel zit wanneer het moet. Ze vinden hem pittig op de groep en geven aan dat ze alleen maar met hem bezig zijn. Binnenkort komen ze hem observeren van alert for you. Ik vind het verschrikkelijk om elke keer bij t ophalen negativiteit over me heen te krijgen. Wie heeft hier ook ervaring mee?
duizel
10-09-2024 om 22:59
dat de andere twee kinderen elkaar slaan heeft natuurlijk niks met de signalen rondom je zoon te maken. Je weet ook niet of dat ook tegen die ouders vertelt wordt. Overigens gebeurd elkaar slaan wel eens op de psz. Niet om het goed te praten maar als dat 1 of 2 keer gebeurd is dat niet meteen een teken dat er extra hulp moet komen.
Ik blijf vinden dat je aan mag geven dat het heel naar is dat je alleen maar vervelende dingen hoort. Dat je graag ook iets positiefs hoort over de dag/ ochtend. En geef het voorbeeld maar, 'ik zag hem net goed opruimen dus hij doet ook dingen goed, ik wil dat ook graag horen want ik kom nu met een steen in mijn maag heb ophalen omdat ik alleen maar negatieve dingen hoor.'
En dan niet ontkennen dat de vervelend dingen gebeuren maar de leidsters hoeven ook niet te ontkennen dat de goede dingen gebeuren.
Zeespiegel
10-09-2024 om 23:42
Mom92 schreef op 10-09-2024 om 14:47:
[..]
Ja dat kan best zo zijn dat hij zich anders gedraagt gelukkig maar ook! Ieder kind is anders ik vind het niet terrecht dat hij vergeleken wordt met andere kindjes. Ze gaf ook aan dat het een drukke ochtend was dat er kindjes kwamen wennen. Veel gehuil en dan mn zoontje natuurlijk die niet mee doet met de groep. Dat zij de groep niet aan kunnen moet niet tenkoste gaan van mijn kind
[..]
Dank voor je reactie. Ik schuif het zeker niet van tafel. Anders zou ik er nu geen topic van openen en zou ik denken achh laat ze maar praten. Ik maak me Natuurlijk ook zorgen hoe nu verder ik kan hem Niet eens op een basisschool inschrijven omdat ik niet weet of hij naar een reguliere of speciaal onderwijs moet of niet. Hopelijk kunnen ze hem beter helpen na de observatie.
Begin in ieder geval met inschrijven voor regulier onderwijs. Als uiteindelijk speciaal onderwijs nodig is, kan je ook gewoon weer uitschrijven.
BritgetJones007
11-09-2024 om 06:29
Zeespiegel schreef op 10-09-2024 om 23:42:
[..]
Begin in ieder geval met inschrijven voor regulier onderwijs. Als uiteindelijk speciaal onderwijs nodig is, kan je ook gewoon weer uitschrijven.
Of regulier onderwijs, met een rugzakje. En vanuit daar extra ondersteuning aanvragen.
Dat kan besproken worden met individueel begeleider.
En snel inschrijven voor logopedie. Zij zorgt voor ondersteuning taal en daar moet je dan thuis ook mee aan de slag elke dag
Gingergirl
11-09-2024 om 07:07
BritgetJones007 schreef op 11-09-2024 om 06:29:
[..]
Of regulier onderwijs, met een rugzakje. En vanuit daar extra ondersteuning aanvragen.
En snel inschrijven voor logopedie. Zij zorgt voor ondersteuning taal en daar moet je dan thuis ook mee aan de slag elke dag
Die regeling is al een tijd geleden gestopt, 2015 meen ik.
Valeria
11-09-2024 om 07:22
Mom92 schreef op 10-09-2024 om 22:37:
vve indicatie verschilt indd per gemeente. Consultatiebureau heeft tegen ons gezegd dat hij het niet krijgt omdat beide ouders de Nederlandse taal goed beheersen. Wij hebben er zelf voor gekozen om in eerste instantie in een andere taal te spreken tegen hem. Hij wordt dus tweetalig opgevoed. En VVE is echt alleen voor kinderen waarvan 1 of beide ouders geen Nederlands spreken. Wij hebben de pech dat wij in zo een gemeente wonen waarvan dit de eisen zijn. Vrienden van ons wonen in een andere gemeente en daarvan zijn de kindjes nog niet eens begonnen op de psz en hebben al VVE gekregen omdat zij tweetalig worden opgevoed. Dus schiet mij maar lek!!
Inderdaad, toen mijn jongste op de psz zat, had iedereen die het zo aanpakte een indicatie.
In groep 3 waren ze slechter in taal dan degenen die niet gemengd hadden, dus of die indicatie veel geholpen heeft...?
Trijsje
11-09-2024 om 08:08
Jorni schreef op 10-09-2024 om 22:46:
Is het niet zo dat een taalachterstand op korte termijn vaker voorkomt bij kinderen die tweetalig worden opgevoed? Ik heb dat wel vaker gehoord. Op korte termijn hebben ze dan vaker een taalachterstand (logisch denk ik als je 2 talen tegelijk aan het leren bent), maar op de langere termijn is het mogelijk niet verkeerd omdat ze dan vanwege het vroege aanleren 2 talen aanleren als moedertaal in plaats van 1 (dat is volgens mij zo wanneer een kind nog onder een bepaalde leeftijd een taal aanleert)?
Dit klopt. En dat verschil duurt best lang. Je moet om te vergelijken met de norm de vaardigheden in beide talen namelijk eigenlijk bij elkaar optellen. En dan lopen ze soms zelfs voor. Later, maar dat duurt een aantal jaren, beheersen de meeste tweetalige kinderen (als ze normaal intelligent zijn en er verder geen andere problematiek speelt die de taalvaardigheid beïnvloedt) beide talen volledig.
Op peuterleeftijd kun je een tweetalig kind dus niet vergelijken met een eentalig kind. Het lastige is dat ze wel moeten functioneren in de omgeving van de schooltaal. Waar hier vaak geen rekening mee wordt gehouden.
En op deze leeftijd weet je ook nog niet of het aan de tweetaligheid ligt of dat er meer aan de hand is.
Dat jullie hem tweetalig opvoeden is dus wel een belangrijk detail.
Mijn advies zou zijn om zelf een verwijzing naar logopedie te vragen en dan een logopedist te zoeken met expertise in tweetaligheid.
Als er wél meer aan de hand is wil je het namelijk wel snel weten. Ik ken een jongetje met een taalontwikkelingsstoornis bij wie de ouders om die reden zijn gestopt met tweetalig opvoeden. Maar de diagnostiek van taalontwikkelingsstoornissen is bij tweetalige kinderen moeilijker dus je moet dan wel iemand met verstand van zaken hebben.
Mom92
11-09-2024 om 08:23
BritgetJones007 schreef op 11-09-2024 om 06:29:
[..]
Hij staat op de wachtlijst voor logopedie. Ook online logopedie gehad maar dat werkte niet voor hem.
Jorni
11-09-2024 om 08:46
Trijsje schreef op 11-09-2024 om 08:08:
[..]
Dit klopt. En dat verschil duurt best lang. Je moet om te vergelijken met de norm de vaardigheden in beide talen namelijk eigenlijk bij elkaar optellen. En dan lopen ze soms zelfs voor. Later, maar dat duurt een aantal jaren, beheersen de meeste tweetalige kinderen (als ze normaal intelligent zijn en er verder geen andere problematiek speelt die de taalvaardigheid beïnvloedt) beide talen volledig.
Op peuterleeftijd kun je een tweetalig kind dus niet vergelijken met een eentalig kind. Het lastige is dat ze wel moeten functioneren in de omgeving van de schooltaal. Waar hier vaak geen rekening mee wordt gehouden.
En op deze leeftijd weet je ook nog niet of het aan de tweetaligheid ligt of dat er meer aan de hand is.
Dat jullie hem tweetalig opvoeden is dus wel een belangrijk detail.
Mijn advies zou zijn om zelf een verwijzing naar logopedie te vragen en dan een logopedist te zoeken met expertise in tweetaligheid.
Als er wél meer aan de hand is wil je het namelijk wel snel weten. Ik ken een jongetje met een taalontwikkelingsstoornis bij wie de ouders om die reden zijn gestopt met tweetalig opvoeden. Maar de diagnostiek van taalontwikkelingsstoornissen is bij tweetalige kinderen moeilijker dus je moet dan wel iemand met verstand van zaken hebben.
Dan is het denk ik inderdaad een goed idee voor TO om dit na te laten gaan door een logopedist maar wel een met een expertise in tweetaligheid.
Yumi
11-09-2024 om 09:15
Voor logopedie heb je geen verwijzing (meer) nodig, mits je naar een logopedist gaat die een contract heeft met je zorgverlener.
U heeft alleen een verwijzing nodig als uw logopedist géén contract met ons heeft. Bent u jonger dan 18 jaar? Dan is een verwijzing vanaf 2024 ook alleen nodig als u naar een zorgverlener zonder contract gaat.
Nick90
11-09-2024 om 09:23
Yumi schreef op 11-09-2024 om 09:15:
Voor logopedie heb je geen verwijzing (meer) nodig, mits je naar een logopedist gaat die een contract heeft met je zorgverlener.
U heeft alleen een verwijzing nodig als uw logopedist géén contract met ons heeft. Bent u jonger dan 18 jaar? Dan is een verwijzing vanaf 2024 ook alleen nodig als u naar een zorgverlener zonder contract gaat.
Ook zonder verwijzing zijn er toch nog steeds wachtlijsten of opnamestops?
Daglichtlamp
11-09-2024 om 09:34
Voor de wachtlijst zou ik contact opnemen met jullie zorgverzekering. Die hebben in het algemeen iets van wachtlijstbemiddeling.
Yumi
11-09-2024 om 10:45
Nick90 schreef op 11-09-2024 om 09:23:
[..]
Er zijn niet overal wachtlijsten of opname stops, in mijn woonplaats in ieder geval niet.
Mijn post was bedoeld omdat ik al een paar keer heb gelezen dat TO een verwijzing moet vragen, en dat is dus niet nodig.
Butterflywhy
11-09-2024 om 12:52
Nick90 schreef op 11-09-2024 om 09:23:
[..]
Klopt. In mijn gemeente een wachtlijst van 6 maanden voor logopedie.
Nick90
11-09-2024 om 13:22
Yumi schreef op 11-09-2024 om 10:45:
[..]
Er zijn niet overal wachtlijsten of opname stops, in mijn woonplaats in ieder geval niet.
Mijn post was bedoeld omdat ik al een paar keer heb gelezen dat TO een verwijzing moet vragen, en dat is dus niet nodig.
Ik zou eerst even afwachten wat er uit die observatie komt ipv nu meteen doorgaan. Dit leest meer als een gedragsprobleem.
Yumi
11-09-2024 om 13:35
Nick90 schreef op 11-09-2024 om 13:22:
[..]
Ik zou eerst even afwachten wat er uit die observatie komt ipv nu meteen doorgaan. Dit leest meer als een gedragsprobleem.
Dat is weer een ander verhaal
Ik zou ook eerst de observatie afwachten en vandaaruit vervolgstappen ondernemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.