Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ouders die samen met dreumes/peuter douchen?

Korte vraag voor ouders die met hun kinderen douchen. 
Houden jullie je ondergoed dan aan? 

Peiling

Onderbroek aanhouden tijdens samen douchen,
180 stemmen
3%
97%

hier nooit met een baby gedoucht, veel te bang dat ik hem zou laten vallen. Wel badje, tummytub of in de gootsteen in de keuken, was ook lang een succes. 


En als ik wel met een baby had gedoucht,  dan natuurlijk zonder ondergoed. Hoe verzin je het...

RaSa schreef op 16-08-2024 om 23:46:

Samen douchen met baby was vooral erg praktisch. Zo'n bad vond ik altijd maar een gedoe. Terwijl je zo met je baby onder de douche stapte. Die billen pasten toen nog precies in 1 hand. En dan lagen ze heerlijk tegen je aan te doezelen. Even op je arm draaien om de voorkant te wassen en dan stond partner klaar om de baby over te nemen. Kon ik daarna gelijk m'n eigen douche beurt even afmaken.

Hier altijd aankleedkussen klaarliggen met handdoek . Baby klaar, op handdoek leggen en inwikkelen. Zelf afdouchen en ons allebei aankleden.

Due-scimmie schreef op 17-08-2024 om 20:17:

[..]

Hier altijd aankleedkussen klaarliggen met handdoek . Baby klaar, op handdoek leggen en inwikkelen. Zelf afdouchen en ons allebei aankleden.

Oke, dus zo: Baby klaarmet douchebeurt, ligt vervolgens door jou ingewikkeld in een handdoek op het aankleedkussen. Jij doucht je af - en dan is het nooit gebeurd dat baby omrolde en viel - stond je er zo dicht bovenop dat je op tijd was om dit te voorkomen? 

Ik weet dat mensen douchen met hun baby, maar als er géén gereedstaande partner het kindje overpakt, zie ik mezelf dit niet veilig doen. Scheelt misschien dat ik klein van stuk ben - korte armen. Oh ja en lang haar, daar moest ik ook wat mee om niet druppelend over de baby heen te hangen om droge kleertjes aan te trekken. 

[Toen onze kinderen baby's waren, hadden we geen douche met een aankleedkussen op grijpafstand. In de badkamer was een toilet, een douche met een gordijn eromheen, een wastafel en een wasmachine (waar je een aankleedkussen op zou kunnen leggen).] 

Nick90

Nick90

17-08-2024 om 21:08 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 17-08-2024 om 21:01:

[..]

Oke, dus zo: Baby klaarmet douchebeurt, ligt vervolgens door jou ingewikkeld in een handdoek op het aankleedkussen. Jij doucht je af - en dan is het nooit gebeurd dat baby omrolde en viel - stond je er zo dicht bovenop dat je op tijd was om dit te voorkomen?

Ik weet dat mensen douchen met hun baby, maar als er géén gereedstaande partner het kindje overpakt, zie ik mezelf dit niet veilig doen. Scheelt misschien dat ik klein van stuk ben - korte armen. Oh ja en lang haar, daar moest ik ook wat mee om niet druppelend over de baby heen te hangen om droge kleertjes aan te trekken.

[Toen onze kinderen baby's waren, hadden we geen douche met een aankleedkussen op grijpafstand. In de badkamer was een toilet, een douche met een gordijn eromheen, een wastafel en een wasmachine (waar je een aankleedkussen op zou kunnen leggen).]

De vloer is ook een prima ondergrond voor aankleedkussens, m'n vrouwtje legde dochter toen ze heel klein was ook wel eens even in de wasmand als ze ging douchen. Of op haar aankleedkussen op de vloer zodat ze ook niet ver kon vallen

Nick90 schreef op 17-08-2024 om 21:08:

[..]

De vloer is ook een prima ondergrond voor aankleedkussens, m'n vrouwtje legde dochter toen ze heel klein was ook wel eens even in de wasmand als ze ging douchen. Of op haar aankleedkussen op de vloer zodat ze ook niet ver kon vallen

Wow, dit is echt een life hack! Helaas komt ie voor mij te laat. 

Aviendha schreef op 17-08-2024 om 22:21:

[..]

Wow, dit is echt een life hack! Helaas komt ie voor mij te laat.

Yep, aankleedkussen in de wasmand, handdoek erop of juist onder de hoes en dan even snel jezelf provisorisch afdrogen. 

Zo'n wasmand is multifunctioneel. Ook als slaapplekje bij vrienden of als de kleinkinderen van vriendinnen even meekomen. 

Deed mijn moeder al.

Wilgenkatje- schreef op 17-08-2024 om 21:01:

[..]

Oke, dus zo: Baby klaarmet douchebeurt, ligt vervolgens door jou ingewikkeld in een handdoek op het aankleedkussen. Jij doucht je af - en dan is het nooit gebeurd dat baby omrolde en viel - stond je er zo dicht bovenop dat je op tijd was om dit te voorkomen?

Het aankleedkussen lag op de vloer  in de badkamer dan . Dus al rolde baby er af was dat misschien 10 cm wat nooit gebeurde.

Badkamer toendertijd was een vierkant hok met wasmachine, drogen, douche, douchegordijn en wasbak.

Wasmanden hadden we alleen van die hoge 😅. 

RaSa schreef op 16-08-2024 om 00:21:

Bij ons is naakt heel normaal. We douchen naakt, lopen naakt door het huis en slapen naakt.
De kinderen vinden het doodnormaal. Als mijn 10 jarige hoort dat er 's morgens iemand onder de douche springt klopt ze op de deur: mag ik mee douchen. Vindt ze veel gezelliger.

Wat betreft grijpende handjes. Die vond mijn man bij de twee dochters ook wat lastig. Maar dat bleek een prima les in grenzen. We kunnen samen douchen. Papa kan best uitleggen waarom hij er anders uitziet. Maar hij vindt het niet fijn als je aan hem komt. Net als dat mijn 6-jarige aan mij vroeg of ze aan mijn borsten mocht zuigen. "Want dat deed ik ook als baby" Ze begreep uitstekend dat baby's er melk uit drinken. Die melk is er niet meer en dus is mijn lijf van mij. En ongekeerd geld natuurlijk precies hetzelfde.

Dit! Een natuurlijke manier om je grenzen aan te geven en te leren dat zij dat dus ook mogen doen. 

Op vakantie gingen onze dochter en vader samen douchen. Ik zat in hokje naast ze met onze zoon.

Ik hoorde dochter zeggen, ‘hihi papa jij hebt een grote piemel’, mag ik die eens aanraken? Waarop papa zei ‘nee dat vind ik niet fijn.’ En daarmee was t klaar en gingen ze verder met een of ander spetterspel.

Junio schreef op 18-08-2024 om 10:32:

[..]

Dit! Een natuurlijke manier om je grenzen aan te geven en te leren dat zij dat dus ook mogen doen.

Op vakantie gingen onze dochter en vader samen douchen. Ik zat in hokje naast ze met onze zoon.

Ik hoorde dochter zeggen, ‘hihi papa jij hebt een grote piemel’, mag ik die eens aanraken? Waarop papa zei ‘nee dat vind ik niet fijn.’ En daarmee was t klaar en gingen ze verder met een of ander spetterspel.

Ik kan me weinig voorstellen bij een dreumes/kleuter die zoiets eerst aan zijn vader vraagt. Maar het zal wel op hetzelfde neerkomen: vader wil het niet dus moet kind er vanaf blijven. 

Poison schreef op 17-08-2024 om 06:40:

Hier altijd samen met de kinderen (jongen en meisje) in bad geweest of gedoucht. onder ondergoed aan. Ze zijn inmiddels 11 en 12 en willen nog wel eens samen douchen of in bad. Ze mogen ook altijd gewoon binnenwandelen. Zodra ze het zelf niet meer samen willen stoppen we ermee. Maar vooralsnog is dat niet het geval.

Ik vind het op groep 8/brugklasleeftijd eerlijk gezegd wel een beetje gek worden om nog met je moeder te willen douchen of samen in bad te gaan. 

DeOnbekende schreef op 18-08-2024 om 12:04:

[..]

Ik vind het op groep 8/brugklasleeftijd eerlijk gezegd wel een beetje gek worden om nog met je moeder te willen douchen of samen in bad te gaan.

Waarom? Bloot zijn wordt toch niet opeens anders als je bepaalde leeftijd bereikt? Zolang de kinderen het nog prima en zelfs leuk vinden is dat toch helemaal goed. 

Douchen deed ik op een gegeven moment niet meer met m'n moeder. Maar dat was vooral omdat het gewoon wat krap werd in de douche. Om kleden, shoppen en dan ook voor lingerie mocht mijn moeder gewoon in het hokje hoor. Kan me eigenlijk niet herrinneren dat ik daar ooit een periode mee ben gestopt.

RaSa schreef op 18-08-2024 om 12:15:

[..]

Waarom? Bloot zijn wordt toch niet opeens anders als je bepaalde leeftijd bereikt? Zolang de kinderen het nog prima en zelfs leuk vinden is dat toch helemaal goed.

Douchen deed ik op een gegeven moment niet meer met m'n moeder. Maar dat was vooral omdat het gewoon wat krap werd in de douche. Om kleden, shoppen en dan ook voor lingerie mocht mijn moeder gewoon in het hokje hoor. Kan me eigenlijk niet herrinneren dat ik daar ooit een periode mee ben gestopt.

Natuurlijk wordt dat anders. Richting de puberteit krijgen kinderen vormen en worden zij zich bewust van de seksualiteit van hun lichaam. Dan willen de meeste kinderen - en jongens al helemaal - echt niet meer met hun moeder in bad. 

Later zakt dat meestal weer af. Ik kleed me inmiddels rustig om waar mijn moeder bij is als we op vakantie zijn. Maar met mijn vader douchen toen ik 12 was? Hell no. 

Aviendha schreef op 17-08-2024 om 22:21:

[..]

Wow, dit is echt een life hack! Helaas komt ie voor mij te laat.

In het lege bad is ook zo'n fijne plek. Vooral als ze beweeglijker worden. Kind op badlaken in bad en mama even rustig douchen. 

DeOnbekende schreef op 18-08-2024 om 12:30:

[..]

Natuurlijk wordt dat anders. Richting de puberteit krijgen kinderen vormen en worden zij zich bewust van de seksualiteit van hun lichaam. Dan willen de meeste kinderen - en jongens al helemaal - echt niet meer met hun moeder in bad.

Later zakt dat meestal weer af. Ik kleed me inmiddels rustig om waar mijn moeder bij is als we op vakantie zijn. Maar met mijn vader douchen toen ik 12 was? Hell no.

Jij bent niet de maat der dingen hoor. Ik heb met mijn vader mijn eerste bh-tje gekocht… En mijn zoon heeft ook nooit moeite gehad met bloot zijn met zijn zus of met mij, en dochter heeft nooit problemen gehad met bloot in aanwezigheid van broer of vader.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het raar vind als iemand anders daar wel moeite mee heeft. Leven en laten leven…!

DeOnbekende schreef op 18-08-2024 om 12:04:

[..]

Ik vind het op groep 8/brugklasleeftijd eerlijk gezegd wel een beetje gek worden om nog met je moeder te willen douchen of samen in bad te gaan.

Waarom dan? Ik dwing ze niet en vraag ze niet, ze willen het zelf. Ikzelf heb me nooit geschaamd qua naaktheid bij mijn ouders. Als ze zelf niet willen is dat ook prima, maar zolang ze het zelf prima vinden ga ik er geen probleem van maken. Bloot is bloot, seksualisering daarvan is iets heel anders hoor. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.