Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ouders die samen met dreumes/peuter douchen?

Korte vraag voor ouders die met hun kinderen douchen. 
Houden jullie je ondergoed dan aan? 

Peiling

Onderbroek aanhouden tijdens samen douchen,
180 stemmen
3%
97%

nee

nee waarom zou je dat doen?  Vanaf baby aan samen met de kids gedoucht en ze worden nu wat groot om samen praktisch onder de douche te staan, maar af en toe zouden ze het nog wel willen. Na het douchen bijv lopen we boven ook gewoon bloot naar de kamer toe om daar aan te kleden. 

Is dit een serieuze vraag Nick? Als ik jou niet gekend had als vaste forummer zou ik denken dat je een troll was. Natuurlijk hou je je ondergoed niet aan onder de douche. Hoe wil je dan je edele delen schoonmaken???

Waarom zou je dat willen?? Ik vond en vind het geen enkel probleem om naakt te zijn in het bijzijn van mijn kinderen. Ik heb ze ook wel eens meegenomen naar een sauna en daar is iedereen bloot. En überhaupt hebben wij geen slot op de badkamerdeur dus iedereen loopt te pas en te onpas binnen. 

Nick90

Nick90

15-08-2024 om 16:36 Topicstarter

Jonagold schreef op 15-08-2024 om 16:30:

Is dit een serieuze vraag Nick? Als ik jou niet gekend had als vaste forummer zou ik denken dat je een troll was. Natuurlijk hou je je ondergoed niet aan onder de douche. Hoe wil je dan je edele delen schoonmaken???

Uiterst serieus. Als ik alleen met dochter ben neem ik haar meestal mee als ik zelf ga douchen omdat ik anders pas kan douchen als zij slaapt /de vrouw thuis is. En omdat ik dat zelf raar vind hield ik maar gewoon mn boxer aan onder de douche. M'n vrouw vond dat preuts en lachte me uit. Zij zegt dat ik er nu voor de kleine iets raars van maak.

Nick90 je kunt ook TE voorzichtig/ beschermend zijn naar je kind.
Hier doucht iedereen vanaf jongs af aan gewoon naakt en als het voor achter elkaar moest dan stond dochter of zoon al klaar als de ander nog bezig was. Ook nu nog is de badkamerdeur nooit op slot. 

Het is al erg genoeg dat er op veel scholen na de gymles gedoucht wordt met ondergoed aan. Alsjeblieft zeg, zorg dat je kind dat niet van jou leert.

Zowel mijn man als ik hebben beiden met de kinderen (m + v) gebadderd en gedouched, gezwommen en in ons nakie rondgelopen. Pas vanaf het moment dat we merkten dat de kinderen daar iets van zouden hebben kunnen vinden, zijn we daar anders mee omgegaan. Je weet wel, de signalen dat ze zonder je willen douchen of zelf aangeven zich te willen omkleden zonder jou, zichzelf gaan afschermen, etc. Als je ook maar een klein beetje merkt dat het die kant uitgaat, dan zou ik ermee stoppen. Maar bloot is toch blootgewoon verder? Althans, in mijn wereld, maar misschien dat jij dat een gekke wereld vind. Dat kan natuurlijk. Zal er ook mee te maken hebben wat je zelf gewend bent.

Nick90 schreef op 15-08-2024 om 16:36:

[..]

Uiterst serieus. Als ik alleen met dochter ben neem ik haar meestal mee als ik zelf ga douchen omdat ik anders pas kan douchen als zij slaapt /de vrouw thuis is. En omdat ik dat zelf raar vind hield ik maar gewoon mn boxer aan onder de douche. M'n vrouw vond dat preuts en lachte me uit. Zij zegt dat ik er nu voor de kleine iets raars van maak.

Ik denk ook dat je het nu meer lading geeft dan wanneer je gewoon naakt mee zou gaan douchen. 

Hier dus ook naakt. Ik vind dat persoonlijk trouwens erg onhandig. Met zijn tweeën in een douche. Ik denk ook wel dat ze vaker met mijn vriend heeft gedoucht als met mij.   

Op de camping vond jongste de familiedouche heel gezellig. Dochter van 9 niet meer. Die is steeds preutser en ook dat is helemaal goed. 

Ehm, nee. Laatst op vakantie nog met m’n 8 jarige zoon gedoucht (in overleg met hem of hij dat wilde). Helemaal prima. Ik krijg dan regelmatig vragen van zoon over mijn en zijn lijf. Juist een mooie gelegenheid om het daar over te hebben. 

Bloot bij elkaar zijn als gezin is voor mij iets heel gewoons, naar mate de kinderen ouder worden wordt het lichamelijke contact minder. Op een gegeven moment zullen ze de badkamer niet meer met je willen delen maar hoe normaler je met bloot zijn omgaat hoe normaler je kinderen dit vinden.

Dit valt onder functioneel bloot, want als zij er niet bij is heb je toch ook geen boxer aan, en vroeger bij je zoon, toen ook? Dat dit een dochter is maakt in mijn ogen niet uit. 
Bloot douchen in een openbaar zwembad zou wel vreemd zijn. Het gaat om context. 

Ze is nu 8 en we douchen nog steeds soms samen. Vindt ze gezellig. 
We lopen ook bloot in huis. Te beschermend doen over bloot is ook niet goed. Dan kan een kind denken dat bloot raar of vies is. En zich juist gaan schamen. En dat is niet nodig. 
Uiteraard leren we haar wel dat bloot is prive is, dat je dit niet doet gewoon op straat, in de supermarkt enz. Maar dat het wel thuis kan, in de sauna (gaat zij uiteraard niet heen maar wij wel), en op de blote billen camping. En dat als ze het niet meer fijn vindt om bloot te zijn thuis dat ze dan kleren aan kan doen maar ook dat ze mag aangeven als ze liever heeft dat wij kleding aan doen waar als zij erbij is. Dit is nu nog niet aan de hand maar ik voorzie wel dat dit in de puberteit gaat gebeuren.
Zolang zij samen douchen nog gezellig vindt zien we nog geen probleem, in de puberteit zal dit wel anders worden, want tja pubers...

En natuurlijk weet ze dat je bloot dus niet doet bij andere mensen, zeker geen vreemden. 

Nick90

Nick90

15-08-2024 om 17:06 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-08-2024 om 16:47:

Bloot bij elkaar zijn als gezin is voor mij iets heel gewoons, naar mate de kinderen ouder worden wordt het lichamelijke contact minder. Op een gegeven moment zullen ze de badkamer niet meer met je willen delen maar hoe normaler je met bloot zijn omgaat hoe normaler je kinderen dit vinden.

Dit valt onder functioneel bloot, want als zij er niet bij is heb je toch ook geen boxer aan, en vroeger bij je zoon, toen ook? Dat dit een dochter is maakt in mijn ogen niet uit.
Bloot douchen in een openbaar zwembad zou wel vreemd zijn. Het gaat om context.

Met zoon heb ik nooit gedoucht, die was al gedoucht als ik m ophaalde. 
Toen ik nog klein was mochten zus en ik ook niet zomaar bij elkaar na binnen lopen maar moesten we eerst kloppen en vragen of de ander aangekleed was.  Ik loop thuis ook nooit in m'n blote kont, neem m'n onderbroek mee naar de badkamer. 

Nick90 schreef op 15-08-2024 om 16:36:

[..]

Uiterst serieus. Als ik alleen met dochter ben neem ik haar meestal mee als ik zelf ga douchen omdat ik anders pas kan douchen als zij slaapt /de vrouw thuis is. En omdat ik dat zelf raar vind hield ik maar gewoon mn boxer aan onder de douche. M'n vrouw vond dat preuts en lachte me uit. Zij zegt dat ik er nu voor de kleine iets raars van maak.

Aha. Kun je uitleggen (omdat je het dan voor jezelf misschien ook helder krijgt) waarom je dat raar vindt?

Hier hebben we nooit de badkamerdeur op slot gehad. De kinderen zijn intussen ruim volwassen, maar nog steeds lopen we gewoon de badkamer bij elkaar binnen als er iemand onder de douche staat. Hoewel ik dat zeker probeer te beperken hoor, zij hebben ook recht op privacy. Maar ik weiger om mijn schema (was, toilet poetsen) aan te passen aan hun plannen (lees: tot in het oneindige uitslapen en dan ineens onder de douche moeten). Andersom komen ze ook gewoon hun tanden poetsen als wij staan te douchen. Niets bijzonders aan dus. Alleen als vriendin van zoon er is gaat de deur logischerwijs bij iedereen op slot. 

Ik ben het met je vrouw eens, je maakt er nu iets van dat het iets is, namelijk iets seksueels. Volkomen onnodig. Ik las hierboven de term blootgewoon. Ik vind dat een mooie uitdrukking. Bloot IS gewoon. Alleen is het in onze huidige maatschappij steeds minder gewoon. Dat vind ik een verlies eerlijk gezegd. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.

Aan de andere kant, als jij je er ongemakkelijk bij voelt hoef je het natuurlijk niet te doen. En eerlijk gezegd vond ik het wel heel gezellig, maar ook onhandig. Dus wij deden dat eigenlijk alleen juist als de ander er ook was, zodat die het druipende kind kon aanpakken en afdrogen. Ik douchte als ze sliepen, of legde ze in de maxicosi in de badkamer, of op de grond op een speelkleed. Dat is natuurlijk ook een optie.

Nick90 schreef op 15-08-2024 om 17:06:

[..]

Met zoon heb ik nooit gedoucht, die was al gedoucht als ik m ophaalde.
Toen ik nog klein was mochten zus en ik ook niet zomaar bij elkaar na binnen lopen maar moesten we eerst kloppen en vragen of de ander aangekleed was. Ik loop thuis ook nooit in m'n blote kont, neem m'n onderbroek mee naar de badkamer.

Eigenlijk was bij jou van kind af aan dus bloot niet heel gewoon. Dan is het niet zo gek dat je nu ook zo doet met jou kinderen. Het is je immers met de paplepel ingegoten. 

Kloppen voor binnenkomen vind ik sowieso een goede. Niet eens perse om te vragen of iemand aangekleed is. 

Wel zo ik ervoor waken dat je van bloot zijn iets raars, engs of vies gaat maken. Je hoeft echt niet bloot te zijn als je dat niet wil, dat is ook een grens aangeven maar douchen doe je toch normaal ook niet met een onderbroek aan? Dan ook niet als je samen doucht. Douchen doe je bloot. Wij lopen daarna ook bloot thuis, jij geeft aan dat je dat nooit doet dus dan doe je na het douchen weer je onderbroek aan. Zo laat je aan je dochter ook zien dat douchen bloot gaat maar daarna doen we kleren aan. Dat is al een kleine stap om te zorgen dat je kind niet bloot straks gaat koppelen aan gek of eng. 

Grenzen met bloot en prive dingen zijn vaak sowieso best last lastig. 

Heb je deze vraag al eens eerder gesteld? Ergens heb ik het idee dat ik zo'n vraag al eens heb gelezen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.