Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ouders die samen met dreumes/peuter douchen?

Korte vraag voor ouders die met hun kinderen douchen. 
Houden jullie je ondergoed dan aan? 

Peiling

Onderbroek aanhouden tijdens samen douchen,
180 stemmen
3%
97%

Ik douchte of ging samen in bad, maar..en ik heb enkel een heleboel dochters…mijn man wilde dat ook niet meer vanaf het moment dat ze konden staan.  Een baby in de armen houden deed hij wel (pakte ik het weer aan, lekker snel klaar) maar een dochter naast hem staan vond hij niet prettig dus deed dat echt niet
Ook prima toch?

Verder is bloot hier niet raar maar man heeft denk ik geen enkele dochter meer naakt gezien vanaf het moment dat ze zelfstandig konden douchen. Of het moet voor een tekencheck zijn geweest.  Hij loopt ook geen badkamer of binnen om een wasje te doen terwijl ik dat wel doe. 

Due-scimmie schreef op 15-08-2024 om 23:39:

Wat zijn we eigenlijk toch preuts in Nederland. Net terug van vakantie in Denemarken en daar zijn kleedkamers gescheiden in mannen of vrouwen, maar wordt je wel geacht bloot te douchen voor je je badkleding aandoet.

In heel scandinavie is dat en dat is heel fijn. Ook bij publieke zwembaden zelden kleedhokjes maar gewoon 1 grote ruimte voor mannen en vrouwen en daarin de lockers.  Ik vind dat ook heerlijk daar ipv die benauwde hokjes 


maar mannen en vrouwen zijn wel strict gescheiden hoor. Mijn man liep ooit bijna per ongeluk de vrouwenkleedruimte in en werd direct door een badmeester tegen gehouden nog voor hij er was.  

Bij ons is naakt heel normaal. We douchen naakt, lopen naakt door het huis en slapen naakt.
De kinderen vinden het doodnormaal. Als mijn 10 jarige hoort dat er 's morgens iemand onder de douche springt klopt ze op de deur: mag ik mee douchen. Vindt ze veel gezelliger.

Wat betreft grijpende handjes. Die vond mijn man bij de twee dochters ook wat lastig. Maar dat bleek een prima les in grenzen. We kunnen samen douchen. Papa kan best uitleggen waarom hij er anders uitziet. Maar hij vindt het niet fijn als je aan hem komt. Net als dat mijn 6-jarige aan mij vroeg of ze aan mijn borsten mocht zuigen. "Want dat deed ik ook als baby" Ze begreep uitstekend dat baby's er melk uit drinken. Die melk is er niet meer en dus is mijn lijf van mij. En ongekeerd geld natuurlijk precies hetzelfde.

Ook ik heb best lang met kind in bad gezeten, super gezellig was dat en ik mis die tijd enorm. Inmiddels is kind 18 en loop ik nog steeds in alleen een onderbroek door het huis heen. Als ik klaar ben met douchen of 's nachts als ik naar het toilet moet. Dan kan hij zomaar ook net wakker zijn.

Bloot zijn is toch heel normaal? 

Ik had het er toevallig vandaag op werk nog over hoe preuts mensen geworden zijn. Topless was vroegah heel normaal, nu kun je je dat niet meer voorstellen. Maar het zijn maar borsten...

Ellori schreef op 16-08-2024 om 01:04:

Ook ik heb best lang met kind in bad gezeten, super gezellig was dat en ik mis die tijd enorm. Inmiddels is kind 18 en loop ik nog steeds in alleen een onderbroek door het huis heen. Als ik klaar ben met douchen of 's nachts als ik naar het toilet moet. Dan kan hij zomaar ook net wakker zijn.

Bloot zijn is toch heel normaal?

Ik had het er toevallig vandaag op werk nog over hoe preuts mensen geworden zijn. Topless was vroegah heel normaal, nu kun je je dat niet meer voorstellen. Maar het zijn maar borsten...

Zou de komst van mobiele telefoons met camera hier ook niet iets mee te maken hebben?

Due-scimmie schreef op 15-08-2024 om 23:39:

Wat zijn we eigenlijk toch preuts in Nederland. Net terug van vakantie in Denemarken en daar zijn kleedkamers gescheiden in mannen of vrouwen, maar wordt je wel geacht bloot te douchen voor je je badkleding aandoet.

Waarom moet het vertaald worden naar preuts? Dat is het namelijk meestal niet. Ik schaam me totaal niet voor mijn lichaam, wil nog niet zeggen dat iedereen mij maar bloot moet zien. Dat douchen in Denemarken ken ik en vond ik weinig nut hebben, bovendien erg onhandig met het aantrekken van badkleding na het douchen.

als ik de reacties lees zijn we gelukkig helemaal niet preutser geworden icm met onze kinderen. Hooguit in publiek en dat is logisch met de filmcamera in ieders binnenzak

laatst op het werk had ik dit gesprek ook en bij alle autochtone nederlanders liepen was functioneel naakt thuis normaal (geen nudisme maar lopend naar de badkamer of samen douchen).  Mijn al 30 jaar in NL wonende afghaanse collega (volledig geïntegreerd) was helemaal geshockt 😂.  En toen zei iemand ook nog dat ze het liefst met de wc deur open ging plassen en sommige vielen ook bij, ik ook , dat ze die alleen dicht deden als er visite waren, sindsdien bekijkt ze ons met andere ogen😂🤣😇

Ik ben bijna 67 en heb mijn ouders nooit bloot gezien. Dat samen douchen gebeurt bij mijn kinderen (met de kleinkinderen) ook regelmatig. Is heel gewoon tegenwoordig. Verder vind ik wel dat iedereen recht heeft op zijn/haar eigen gevoel hierbij. Wat voor jou niet goed voelt moet je niet doen. Ik loop ook niet bloot als mijn kleinkinderen hier logeren. Daar voel ik me heel ongemakkelijk bij. Het moet geen krampachtig iets worden in de trant van "je moet niet zo preuts doen" . Mijn lijf, mijn privacy.

Ellori schreef op 16-08-2024 om 01:04:

Ook ik heb best lang met kind in bad gezeten, super gezellig was dat en ik mis die tijd enorm. Inmiddels is kind 18 en loop ik nog steeds in alleen een onderbroek door het huis heen. Als ik klaar ben met douchen of 's nachts als ik naar het toilet moet. Dan kan hij zomaar ook net wakker zijn.

Bloot zijn is toch heel normaal?

Ik had het er toevallig vandaag op werk nog over hoe preuts mensen geworden zijn. Topless was vroegah heel normaal, nu kun je je dat niet meer voorstellen. Maar het zijn maar borsten...

Er is net zo goed een " vroegah" geweest waarin vrouwen dat niet deden. Iedere tijd zijn gewoontes en gebruiken.en net wat herfstappel zegt, wellicht heeft die omzwaai ook te maken met de komst van camera's op telefoons.

Gingergirl schreef op 16-08-2024 om 07:50:

[..]

Waarom moet het vertaald worden naar preuts? Dat is het namelijk meestal niet. Ik schaam me totaal niet voor mijn lichaam, wil nog niet zeggen dat iedereen mij maar bloot moet zien. Dat douchen in Denemarken ken ik en vond ik weinig nut hebben, bovendien erg onhandig met het aantrekken van badkleding na het douchen.

Nee de heenweg douche je daar in je badkleding. Als je terug bent van het zwemmen doe je het gewoon uit 

absor schreef op 16-08-2024 om 07:53:

[..]

Nee de heenweg douche je daar in je badkleding. Als je terug bent van het zwemmen doe je het gewoon uit

O nee dat was in dat zwembad waar wij toen waren niet, daar werd vooraf naakt gedoucht. Nou douche ik na het zwemmen altijd thuis, ook op vakantie, vind ik hygienischer dan de gezamenlijke douches.

absor schreef op 16-08-2024 om 07:53:

[..]

Nee de heenweg douche je daar in je badkleding. Als je terug bent van het zwemmen doe je het gewoon uit

Nee hoor. Naakt douchen is daar voorafgaand aan het zwemmen.

Herfstappeltaart schreef op 16-08-2024 om 07:57:

[..]

Nee hoor. Naakt douchen is daar voorafgaand aan het zwemmen.

Ok dat ken ik niet van noorwegen en zweden maar dat lijkt me onpraktisch idd

Ik vind preuts niet het juiste woord. De term is bedacht door mensen die zichzelf schijnbaar erg open en gemakkelijk vinden tov anderen. Maar dat ben je nooit. Iedereen is anders. Het gaat over (eigen-) waardigheid en privacy. 

Due-scimmie schreef op 15-08-2024 om 23:39:

Wat zijn we eigenlijk toch preuts in Nederland. Net terug van vakantie in Denemarken en daar zijn kleedkamers gescheiden in mannen of vrouwen, maar wordt je wel geacht bloot te douchen voor je je badkleding aandoet.

Niet preuts; ik ben geboren na de Dolle Mina periode, tenminste toen was ik nog een klein kind, en toen "moest" je vooral veel om niet preuts over te komen, maar ik ervaar het als viezig, in ieder geval als opdringerige intimiteit. Ik ga in ieder geval mijn broek niet uittrekken. Misschien zou ik bij een peuter, die nog onvoldoende besef heeft, die zichzelf met drek heeft ingesmeerd en geschrobt moet worden, kiezen voor mijn eigen gemak en even alles uittrekken, maar iets ouder absoluut niet.

Ik heb overigens een bad dus nergens voor nodig om zelf ook nat te worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.