Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ouders die samen met dreumes/peuter douchen?

Korte vraag voor ouders die met hun kinderen douchen. 
Houden jullie je ondergoed dan aan? 

Peiling

Onderbroek aanhouden tijdens samen douchen,
180 stemmen
3%
97%

Als jíj je er niet prettig bij voelt én/of je dochter het niet fijn vindt: dat is de graadmeter, niets of niemand anders.

Zelf had/heb ik er totaal geen moeite mee om met de kinderen onder de douche te staan. Mijn man vond het op een gegeven moment niet fijn meer: hij had het gevoel dat hij de kinderen swaffelde... Hij had een goede andere reden om niet vaak of lang te willen douchen, dus die hebben we toen genoemd om het logisch te maken voor de kinderen dat ik meeging ipv papa. 

Alias1 schreef op 15-08-2024 om 18:16:

Zelf had/heb ik er totaal geen moeite mee om met de kinderen onder de douche te staan. Mijn man vond het op een gegeven moment niet fijn meer: hij had het gevoel dat hij de kinderen swaffelde... Hij had een goede andere reden om niet vaak of lang te willen douchen, dus die hebben we toen genoemd om het logisch te maken voor de kinderen dat ik meeging ipv papa.

Hahaha, hier idem. Papa wil ruimte, papa doucht snel. Met mij is het gezellig, til ik ze op, gaan we in de douchebak zitten en net shampoo spelen etc. Inmiddels zijn ze 8 en 10 en douchen we zelden samen maar gejuich als het een keertje kan.

Nick90 schreef op 15-08-2024 om 17:06:

[..]

Met zoon heb ik nooit gedoucht, die was al gedoucht als ik m ophaalde.
Toen ik nog klein was mochten zus en ik ook niet zomaar bij elkaar na binnen lopen maar moesten we eerst kloppen en vragen of de ander aangekleed was. Ik loop thuis ook nooit in m'n blote kont, neem m'n onderbroek mee naar de badkamer.

Is juist een prima beleefdheidsvorm. Bloot is gewoon maar er is ook niks mis mee om even te kloppen of even op je beurt te wachten bij de badkamer. Heeft niks met preuts o.i.d. te maken. Met je dochter kun je prima bloot onder de douche zolang beiden partijen dat prima vinden.

Wij douchten niet zo vaak samen met de kinderen maar dat was meer omdat wij op andere tijden douchten dan de kinderen en zij ook vaak liever in het bad gingen. Gingerman is wel eerder gestopt met samen met de kinderen douchen maar dat kwam omdat toen de kinderen rond de 4 jaar waren ze met hun gezicht precies ter hoogte van zijn kruis stonden en wij een erg kleine douche hebben. Dat begreep ik wel dat dat minder pretig voelde.

Hier douchen we in de blote kont. Ook als kind met een van ons onder de douche gaat.

Maar als jij het niet fijn vindt om (naakt) te douchen met je kind dan moet je dat niet doen.

De generaties na mij deden dat wel en vonden dat gewoon maar ik zou me erg gegeneerd hebben gevoeld met mijn ouders zonder kleding. Ik vond ze in zwemkleding al zo bloot, laat staan zonder.

rionyriony schreef op 15-08-2024 om 19:14:

De generaties na mij deden dat wel en vonden dat gewoon maar ik zou me erg gegeneerd hebben gevoeld met mijn ouders zonder kleding. Ik vond ze in zwemkleding al zo bloot, laat staan zonder.

Mag ik vragen hoe oud jij dan bent? Want ik dacht dat ik hier een van de dinosaurussen was, maar dit herken ik niet.

Ik zag mijn ouders vroeger NOOIT naakt en ze douchten niet met ons samen. Als papa of mama ons douchte had die gewoon kleren aan. Dat mijn ouders daarmee zo preuts waren had ook wel zn redenen. Zelf holde ik op latere leeftijd wel in mn blootje van de badkamer naar de slaapkamer, ik nam niet per se een onderbroek mee. 

Met mijn eigen gezin is het anders, ik ga gewoon (bloot) met mn kinderen in bad. 

Nick90

Nick90

15-08-2024 om 21:45 Topicstarter

Alias1 schreef op 15-08-2024 om 18:16:

Zelf had/heb ik er totaal geen moeite mee om met de kinderen onder de douche te staan. Mijn man vond het op een gegeven moment niet fijn meer: hij had het gevoel dat hij de kinderen swaffelde... Hij had een goede andere reden om niet vaak of lang te willen douchen, dus die hebben we toen genoemd om het logisch te maken voor de kinderen dat ik meeging ipv papa.

Ja swaffelen of die kleine grijpertjes van haar is ook iets wat ik absoluut wil voorkomen. Maar ik vroeg me meer af of ik de enige ben dus blij te lezen dat dat niet zo is. 

Waarom zou je samen douchen? Werkelijk nooit gedaan met de kinderen.
Samen douchen is grappig als je verliefd bent, verder vind ik het vooral krap en onpraktisch. 
Bij samen douchen denk ik aan zwemles, vroeger op school. Of aan het gezamenlijk douchen op de korfbalvereniging waar ik een blauwe maandag op zat. 

Nick90

Nick90

15-08-2024 om 22:56 Topicstarter

Tjilp schreef op 15-08-2024 om 22:36:

Waarom zou je samen douchen? Werkelijk nooit gedaan met de kinderen.
Samen douchen is grappig als je verliefd bent, verder vind ik het vooral krap en onpraktisch.
Bij samen douchen denk ik aan zwemles, vroeger op school. Of aan het gezamenlijk douchen op de korfbalvereniging waar ik een blauwe maandag op zat.

Je bespaart er tijd mee, en in ons geval bespaar je jezelf een hoop gebrul omdat ze even alleen moet blijven en de kleine vind het volgens mij wel gewoon gezellig gezien we onder de douche de beste gesprekken hebben zeg maar.

Hier sprong een van ons onder de douche en  werden de kinderen een voor een afgesopt en schoongespoeld. De ander zat op de badrand klaar om ze af te drogen en aan te kleden. Douche gebeurde bloot.
Ik vind dat je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Dat je vrouw zich daar in dit geval anders bij voelt is haar ding.
Zelf vind ik het belangrijk dat kinderen binnen een (gezonde) gezinssituatie kennis maken met bloot. Dat iedereen er anders uitziet. Dat papa er onder zijn kleren anders uitziet dan mama, maar ook dat volwassenen er anders uitzien dan kinderen. En op een normale manier om kunnen gaan met bloot. Bloot is meestal namelijk niet vies/spannend/etc. Dit maakt het op de momenten dat het nodig/gewenst is ook makkelijker om uit de kleren te gaan. 
Dat bloot hoeft trouwens niet persé onder de douche wat mij betreft. Als ze je af en toe in de badkamer ziet afdrogen of zo bereik je wat mij betreft hetzelfde. Kan me voorstellen dat het als man toch net wat lastiger is als je kinderen precies tot je piemel reiken! 

Samen douchen doen we hier ook nauwelijks hoor. Maar zoon ziet mij wel bloos als ik bijvoorbeeld alvast ga douchen als zoon zich nog aan het afdrogen is. Of dat ik me omkleed terwijl zoon toevallig in onze slaapkamer rondhangt. Op dit moment is het vooral interessant wie waar haar heeft en waar niet… 

Tjilp schreef op 15-08-2024 om 22:36:

Waarom zou je samen douchen? Werkelijk nooit gedaan met de kinderen.
Samen douchen is grappig als je verliefd bent, verder vind ik het vooral krap en onpraktisch.
Bij samen douchen denk ik aan zwemles, vroeger op school. Of aan het gezamenlijk douchen op de korfbalvereniging waar ik een blauwe maandag op zat.

Omdat het gezellig is? Omdat het zo gegroeid is? Douchen met een baby was veel makkelijker dan een badje bijvoorbeeld. 

Wat zijn we eigenlijk toch preuts in Nederland. Net terug van vakantie in Denemarken en daar zijn kleedkamers gescheiden in mannen of vrouwen, maar wordt je wel geacht bloot te douchen voor je je badkleding aandoet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.