Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderen broodje geven in supermarkt voor je betaalt , doen of deden jullie dit ?


Nooit gedaan. Ik vind het asociaal en ik zou ook altijd bang zijn dat net die ene keer mijn pinpas zou weigeren ofzo.

Stel dat ik écht zou denken dat we de supermarkt niet zouden doorkomen zonder crisis... dan zou ik een broodje kopen, naar buiten gaan, eerst wat eten en daarna nog een rondje boodschappen doen.

Nee, nooit gedaan. Eerst netjes afrekenen, want zolang dat nog niet is gebeurt is het nog niet van jou.

Ja hoor, heus wel eens gedaan (en nog wel eens af en toe trouwens). Ik koop een zak met afbakbroodjes als start van een heleboel boodschappen en kind begint alvast aan z’n kaasstengel. Ik zie daar echt geen probleem in (en de caissières overigens ook niet). Gewoon netjes melden bij de kassa en opgelost. M’n kind is inmiddels ouder en heeft nooit de neiging gehad ook maar íets anders uit de supermarkt ter plekke open te maken. 

Herfstappeltaart schreef op 04-10-2024 om 19:52:

[..]

Het gaat om het principe dat iets niet van jou is voordat je het hebt betaald.

Ik denk dat dit de reden is dat ik er zo'n afkeer van heb, want ik ben verder echt helemaal niet zwart wit. Maar het idee dat je bepaalt over iets 'dat het niks uitmaakt/wel ok is' terwijl het helemaal niet van jou is staat me tegen. Daarom zou ik dus eerst afrekenen. Ik zou dan weer niet bang zijn dat je kind leert dat je zomaar alles mag pakken zonder te betalen, dat snappen ze echt wel en ze kunnen het prima ook weer afleren. Mijn kind mocht het van opa wel maar heeft er bij ons nooit om gevraagd.

Dees! schreef op 04-10-2024 om 20:55:

Het is en blijft een grappig onderwerp.
Ik vind het vooral bijzonder dat dit zo’n felle reacties oproept. Het lijkt bijna wel persoonlijk.

Haha, zeg dat wel. Ik moet wel grinniken om dit topic hoor 

Fiorah schreef op 04-10-2024 om 22:37:

[..]

Ik denk dat dit de reden is dat ik er zo'n afkeer van heb, want ik ben verder echt helemaal niet zwart wit. Maar het idee dat je bepaalt over iets 'dat het niks uitmaakt/wel ok is' terwijl het helemaal niet van jou is staat me tegen. Daarom zou ik dus eerst afrekenen. Ik zou dan weer niet bang zijn dat je kind leert dat je zomaar alles mag pakken zonder te betalen, dat snappen ze echt wel en ze kunnen het prima ook weer afleren. Mijn kind mocht het van opa wel maar heeft er bij ons nooit om gevraagd.

Ik snap dat wel, maar zie het meer als redmiddel. Ik denk dat iedereen zich wel eens ergens schuldig aan maakt of iets doet wat anderen afkeuren.

Net als een peuter met hoge nood bij uitzondering even buiten laten plassen omdat ie anders in z'n natte kleren staat.Wildplassen mag ook niet.

Of mensen die zich met parfumsamples uit de winkel besprayen maar het nooit kopen; te hard rijden, een keer door rood, ik bedoel verzin het maar en iemand doet het wel.

Ik ben verder trouwens gewoon van de regels, keurig opgevoed, maar niet zo dat ik een ander er om zou afkeuren als deze het net iets anders aapakt. 

Strijkstok schreef op 04-10-2024 om 22:37:

[..]

Haha, zeg dat wel. Ik moet wel grinniken om dit topic hoor

Ja ik ook! Geeft altijd mooi weer hoe ongelooflijk rijk we als maatschappij zijn dat we ons om dit soort dingen druk kunnen maken.

Maar voor de principiëlen in deze; hoe kijk je dan aan tegen bijv restaurantbezoek?
Ja, in een enkel café reken je eerst af voor je je consumptie mag nuttigen, maar daar ben ik niet zo van gecharmeerd. Ik ben erg van het vertrouwen.

Pinokkio schreef op 05-10-2024 om 00:34:

Maar voor de principiëlen in deze; hoe kijk je dan aan tegen bijv restaurantbezoek?
Ja, in een enkel café reken je eerst af voor je je consumptie mag nuttigen, maar daar ben ik niet zo van gecharmeerd. Ik ben erg van het vertrouwen.

Oh dat vind ik juist fijn in een café of op het terras. Eerst afrekenen. Soms ben je klaar en dan duurt het nog een tijd voordat ze komen om af te rekenen. 

In een restaurant vind ik dat overigens anders. 

Daar zijn de regels gewoon anders als in de supermarkt. Ik zie daar wel een verschil in. 

Ik heb ook wel eens half opgegeten eten ergens in een willekeurig schap zien liggen. Echt niet dat dat bij de kassa afgerekend is. Ik geloof dus ook niet dat iedereen het bij de kassa aangeeft als het niet iets uit een opengemaakte verpakking is waar duidelijk 1 ding ontbreekt.

Pinokkio schreef op 05-10-2024 om 00:34:

Maar voor de principiëlen in deze; hoe kijk je dan aan tegen bijv restaurantbezoek?
Ja, in een enkel café reken je eerst af voor je je consumptie mag nuttigen, maar daar ben ik niet zo van gecharmeerd. Ik ben erg van het vertrouwen.

In een restaurant is het de bedoeling dat je pas na het eten afrekent. Dit is vanuit de eigenaar ook zo ingevoerd. In de supermarkt is dit niet zo. Nogal een verschil.

Overigens heb je hier ook restaurants waar je vooraf afrekent.  

Hmm ik merk dat ik er zelf niet zo principieel in sta als de meesten hier.  Ik kan me er eigenlijk niet zo druk om maken als iemand zijn kind al een broodje geeft en het erna netjes afrekent. Half opgegeten ergens in een schap wegmoffelen, en dit dus niet betalen, vind ik wel asociaal natuurlijk. 
Mijn eigen kinderen pakten wel eens iets uit de gratis fruit bak toen ze kleiner waren.  Alleen wilden ze het dan soms ineens juist niet meteen op eten. Dat vond ik dan ook weer ongemakkelijk, want dan leek het misschien net of ik die ene banaan niet wilde afrekenen 

Pinokkio schreef op 05-10-2024 om 00:34:

Maar voor de principiëlen in deze; hoe kijk je dan aan tegen bijv restaurantbezoek?
Ja, in een enkel café reken je eerst af voor je je consumptie mag nuttigen, maar daar ben ik niet zo van gecharmeerd. Ik ben erg van het vertrouwen.

Daar is de context anders en daarom vallt het niet met elkaar te vergelijken. Daar heb je 2 geldige opties: direct of na afloop betalen.

In de supermarkt geldt 1 regel: eerst betalen dan nuttigen. 

Mijn kinderen aten nooit in de supermarkt ze kregen al genoeg aangeboden bij de slager, kaasboer en bakker.
Zien jullie het vaak gebeuren ik zie eigenlijk haast nooit een kind dat zit te eten in de supermarkt.
Ik vind fruit en broodjes eten ook niet hygiënisch voor je het weet is een boodschappenkarretje plakkerig en vies.

Pinokkio schreef op 05-10-2024 om 00:34:

Maar voor de principiëlen in deze; hoe kijk je dan aan tegen bijv restaurantbezoek?
Ja, in een enkel café reken je eerst af voor je je consumptie mag nuttigen, maar daar ben ik niet zo van gecharmeerd. Ik ben erg van het vertrouwen.

Dat is toch een heel ander concept? Bij een tankstation betaal je toch ook pas als de benzine erin zit? En die met kaartautomaat, ja dat is dan weer een ander concept. 

Zo kun je nog wel even doorgaan. Ov-chipkaart, entree museum. En in een supermarkt betaal je achteraf en zijn de spullen dan pas van jou. Je zou er een filosofische discussie aan kunnen wijden, geen principiële denk ik

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.