Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dringend advies nodig, problemen met zoon van anderhalf laten slapen

Lieve mensen, ik heb dringend advies nodig. Hopelijk vind ik iets wat ik nog niet heb geprobeerd.

Mijn zoontje word in december 2 en heeft  sinds een week moeite met naar bed gaan. Toen hij nog kleiner was heb ik deze periode ook gehad, nachten lang was ik bezig hem terug te leggen, ik bleef consequent en haalde hem niet uit bedje maar bleef hem dus terug leggen.

Deze dagen heb ik alles maar dan ook alles geprobeerd!! Hij blijft liggen als ik hem neer leg en over zin  ruggetje aai, maaar.... Zodra ik de kamer neig uit te lopen staat hij op begint met schreeuwen gooit zijn folie op de grond maar ik verlaat op dat moment alsnog de kamer. Nu heb ik de methode toegepast waar ik om de zoveel tijd terug kom naar zijn kamer om hem weer neer te leggen, en er dus steeds meer tijd tussen laat voordat ik terug kom. Hij stop niet met huilen al duurt het 30 minuten. Doordat het nu al een paar dagen zo gaat is hij helemaal hees en schor, het is echt een steek in mijn hart maar wil consequent blijven! Dit is het geval bij ieder slaapje, middag en avond.

Ik schrijf nu ook midden in het moment en ben al  2 uur aan het proberen hem te laten slapen. Ik heb echt door de dagen heen verschillende dingen geprobeerd dus neem me niet kwalijk als iemand met een voorstel komt en ik zeg dat ik dat al geprobeerd heb.

Ik weet het echt niet meer... de enige manier dat hij gaat slapen is dat ik bij hem blijf staan maar dit is niet te doen! Natuurlijk ben ik hartstikke moe, me handen vol aan het huishouden en werk naast voor mn kleine zorgen. Maar ik ben emotioneel meer gesloopt. Het doet me zo pijn als ik hem zo van streek hoor maar ook omdat ik niet weet wat nog te doen. Klinkt heel zwak maar ik ben nu op het punt dat ik met mijn handen in het haar zit en wel kan janken. Ik zal hoe dan ookniet opgeven want Ik wil mijn kleine niet de controle geven dat hij zelf kan bepalen wanneer hij naar bed gaat of wil slapen. Ik probeer zo mijn best te doen consequent te blijven  omdat ik weet dat het anders alleen maar moeilijker word.

Ook nu zit ik weer te wachten voordat ik zo weer na hem toe ga om hem terug neer te leggen en is hij aan het huilen en roepen. Ik ben hier dus iedere dag mee bezig bij ieder slaapje is het feest.

Phoe het valt me heel zwaar, heeft iemand nog advies of tips voor mij? 

Ik weet het allemaal even niet meer, ik doe zo mijn best maar ik sta echt op het punt dat ik wel kan janken van vermoeidheid en onmacht.

Excuses als mijn bericht chaotisch is of met fouten maar ik schrijf jullie nu in the heat of the moment.


Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:00 Topicstarter

PS, toen hij dus kleiner was had ik dit ook volgehouden en dat wierp zijn vruchten af, maar het verschil was dat je per nacht ook verbetering zag en het uiteindelijk stopte en ik heeel lang hem zonder problemen naar bed kon brengen.

Dat is nu dus absoluut niet het geval.

sw4

sw4

28-06-2021 om 14:04

Kan het zijn dat hij oorontsteking heeft? Dat doet vooral zeer als een kind gaat liggen

Wat is de reden dat je bij hem wegloopt en niet rustig bij hem blijft zitten tot hij in slaap valt?

Ik zou zeker de eerste paar weken gewoon bij hem blijven tot hij slaapt. Nu schieten jullie allebei in de stress.

Is er een partner? Wat gebeurd er als die of iemand anders hem naar bed brengt?Slaapt hij wel goed bij de opvang? 

Het hoort wel bij deze leeftijd dat ze meer gaan dromen, en dan is alleen in bed liggen best eng voor een kind. 

Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:10 Topicstarter

Oke, hij slaapt nu dus...

Maar puur omdat hij extreem moe was van het lange huilen dus doordat ik dan net bij hem bleef staan en hij vrijwel meteen in slaap viel van de vermoeidheid en ik dus de kamer kon verlaten.

Maar het is dus iedere dag zo'n strijd, hij moet zichzelf tot het uiterste uitputten wil hij echt in slaap vallen. En de ene keer valt hij sneller in slaap door vermoeidheid dan de andere keer. Het is dus altijd een gok hoelang het gaat duren, maar een ding is zeker het gebeurd nooit snel ik ben minstens dik een uur bezig en dat ervaar ik dan als meevallend tegenover de andere momenten.

Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:13 Topicstarter

sw4 schreef op 28-06-2021 om 14:04:

Kan het zijn dat hij oorontsteking heeft? Dat doet vooral zeer als een kind gaat liggen

Ik had laatst een check bij de huisarts gedaan omdat ik het idee had dat hij zichzelf niet lekker voelde, toen heeft ze alles na gecheckt ook in zijn oortjes gekeken en er is geen sprake van oorontsteking, hij was verder ook niet ziek.

Door de dag heen is er ook niks aan hem te merken hij is helemaal zichzelf behalve als ik de kamer uitloop als hij moet slapen. Als ik naast zijn bedje blijf staan met mn handje op zijn rug is er ook helemaal niks aan de hand. Maar ik wou het echt niet zo ver laten komen dat ik hem laat wennen dat ik bij hem blijf tot hij in slaap valt. Maar afgelopen dagen had ik na uren geen andere optie.

Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:19 Topicstarter

watervogel schreef op 28-06-2021 om 14:05:

Wat is de reden dat je bij hem wegloopt en niet rustig bij hem blijft zitten tot hij in slaap valt?

Ik zou zeker de eerste paar weken gewoon bij hem blijven tot hij slaapt. Nu schieten jullie allebei in de stress.

Is er een partner? Wat gebeurd er als die of iemand anders hem naar bed brengt?Slaapt hij wel goed bij de opvang?

Het hoort wel bij deze leeftijd dat ze meer gaan dromen, en dan is alleen in bed liggen best eng voor een kind.

Precies nu doe ik dat dus ook. De reden waarom ik het liever niet doe is dat ik hem aanleert dat ik bij hem blijf tot hij in slaap valt, terwijl dat flink afgeraden word omdat dat iets is wat je zult blijven moeten herhalen. Ook na die periode dat hij moeilijk sliep (toen hij nog kleiner was) werkte de methode die ik gebruikte (af en toe terug komen maar leren zelf te blijven liggen en slapen) erg goed. Hij is ook al die tijd zonder problemen naar bed gegaan, het ging zo goed! Als ik hem naar bed bracht ging hij gewoon liggen en slapen, kon hij nog niet in slaap vallen hield hij zichzelf gewoon rustig bezig(speelde met zijn aapje) tot hij wel moe werd en ging dan rustig slapen. Ook het opstaan ging goed hij huild vrijwel nooit als hij wakker word een speelt lekker tot hij echt eruit wou en riep me dan. Je hebt bijna geen kind aan hem. Maar nu bij het opstaan ook huilen. De rest van de dag is hij een hartstikke vrolijk kind en maakt iedereen aan het lachen met zijn gekkigheid. Praat ook gewoon de hele dag tegen me, ik merk verder helemaal niks geks.. alleen weer die periode dat hij nu niet zonder mij in zijn kamertje wil blijven.

Je zoon moet zich eerst weer veilig voelen. Dus voorlopig bij hem blijven totdat hij slaapt. Als hij 's nachts ook bang wakker wordt dan voorlopig co-slapen. Dat kun je vervolgens langzaam afbouwen. Oudste hier heeft ook zo'n periode gehad. Toen het weer beter ging, ging ik bijvoorbeeld op de overloop strijken, of bellen met iemand, zodat ze me nog kon horen en wist dat ik in de buurt was. Bovendien wist ze dat ik bij haar kwam liggen als ik naar bed ging.

De jongste heeft gewoon bij mij in bed geslapen tot ze eraan toe was om naar een eigen kamer gegaan. Die heeft (wellicht mede door die aanpak) altijd veel beter geslapen.

(en nog een praktische tip: zet bij zo'n topic in de titel het probeem ipv zoiets algemeens, dus in dit geval bijvoorbeeld: wanhopig slaapproblemen tweejarige)

Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:26 Topicstarter

watervogel schreef op 28-06-2021 om 14:05:

Wat is de reden dat je bij hem wegloopt en niet rustig bij hem blijft zitten tot hij in slaap valt?

Ik zou zeker de eerste paar weken gewoon bij hem blijven tot hij slaapt. Nu schieten jullie allebei in de stress.

Is er een partner? Wat gebeurd er als die of iemand anders hem naar bed brengt?Slaapt hij wel goed bij de opvang?

Het hoort wel bij deze leeftijd dat ze meer gaan dromen, en dan is alleen in bed liggen best eng voor een kind.

Hij gaat niet naar de opvang zijn vader (als hij vrij is) oom of oma's passen op hem als ik weg ben. Hij sliep altijd gewoon goed ook als zijn vader oma of wie dan ook hem in bed leg. Maar nu deze week ervaart mijn partner hetzelfde gedrag als mij. Hij neemt het ook vaak meteen over als hij ziet dat ik er doorheen zit.

Als hij eenmaal slaapt kan hij goed slapen, maar het is echt puur het moment dat ik we de kamer uitlopen. Nu dus sinds een week  ander halve week ineens. En ik ben juist iemand die hem hartstikke veilig wil laten voelen of momenten dat ik merkte dat hij gedroomd had hem ook echt troosten. Maar ik weet als ik hier aan ga toegeven... zoals uit bed pakken ( eerst ook geprobeerd) dat doe ik niet meer zodat hij weet nee je moet echt slapen je gaat er niet uit. Het naast zijn bedje blijven zitten tot hij slaapt doe ik nu in het uiterste moment omdat ik zoiets heb het is goed geweest zo. Maar doe dat liever niet want alles waar ik dan naartoe hebt gewerkt ( het leren zelf in slaap te vallen)valt dan weg, en hij is een pientere jongen dus ik weet zeker dat hij dat dan iedere nacht van mij verwacht.

Leg er een matras voor jezelf naast. Als hij slaapt kun je weg. Elke dag leg je het matras een paar centimeter verder weg. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn oudste.

Ik kan je verzekeren dat hij nu prima in slaap valt zonder ouder erbij. Hij is 19 trouwens. Maar alleen in slaap vallen lukt al sinds zijn 3e. Gewoon praktisch zijn, je doet wat nu nodig is. Komt het volgende probleempje, dan los je dat tegen die tijd weer op.

Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:32 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 28-06-2021 om 14:19:

Je zoon moet zich eerst weer veilig voelen. Dus voorlopig bij hem blijven totdat hij slaapt. Als hij 's nachts ook bang wakker wordt dan voorlopig co-slapen. Dat kun je vervolgens langzaam afbouwen. Oudste hier heeft ook zo'n periode gehad. Toen het weer beter ging, ging ik bijvoorbeeld op de overloop strijken, of bellen met iemand, zodat ze me nog kon horen en wist dat ik in de buurt was. Bovendien wist ze dat ik bij haar kwam liggen als ik naar bed ging.

De jongste heeft gewoon bij mij in bed geslapen tot ze eraan toe was om naar een eigen kamer gegaan. Die heeft (wellicht mede door die aanpak) altijd veel beter geslapen.

Oke, dan ga ik het even volhouden om bij hem te blijven tot hij slaapt, en dan hopelijk na een periode dat hij zich weer qat veiliger voelt en weer zelf in slaap valt. Het in bed slapen doe ik liever niet. Ik vind het heel gevaarlijk, ik kan diep slapen en beweeg en rol erg veel, plus heb dit nooit gedaan waardoor hij dus tijden goed sliep in zijn eigen kamer en dan bedoel ik ECHT GOED! Hij was zo een makkelijke slaper en gaf ook zelf aan als hij wou slapen, alleen op zijn kamer was nooit een probleem.

De periode dat hij kleiner was en dit had, toen stond zijn ledikantje op onze kamer. Nu heeft ie al tijden zijn eigen kamer. Eigenlijk nooit meer last van gehad tot nu. 

Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:33 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 28-06-2021 om 14:21:

(en nog een praktische tip: zet bij zo'n topic in de titel het probeem ipv zoiets algemeens, dus in dit geval bijvoorbeeld: wanhopig slaapproblemen tweejarige)

Kan ik dat nog aanpassen?

Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:35 Topicstarter

Slofje schreef op 28-06-2021 om 14:31:

Leg er een matras voor jezelf naast. Als hij slaapt kun je weg. Elke dag leg je het matras een paar centimeter verder weg. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn oudste.

Ik kan je verzekeren dat hij nu prima in slaap valt zonder ouder erbij. Hij is 19 trouwens. Maar alleen in slaap vallen lukt al sinds zijn 3e. Gewoon praktisch zijn, je doet wat nu nodig is. Komt het volgende probleempje, dan los je dat tegen die tijd weer op.

Ik hou dit zeker in mijn gedachte! Dankjewel, ik zal jullie adviezen beetje bij beetje toepassen als ik zie dat er steeds geen verbetering is en ik het even niet meer weet.

Rachel.

Rachel.

28-06-2021 om 14:38 Topicstarter

Slofje schreef op 28-06-2021 om 14:31:

Leg er een matras voor jezelf naast. Als hij slaapt kun je weg. Elke dag leg je het matras een paar centimeter verder weg. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn oudste.

Ik kan je verzekeren dat hij nu prima in slaap valt zonder ouder erbij. Hij is 19 trouwens. Maar alleen in slaap vallen lukt al sinds zijn 3e. Gewoon praktisch zijn, je doet wat nu nodig is. Komt het volgende probleempje, dan los je dat tegen die tijd weer op.

Ik merk dat ik op sommige momenten ook dingen toepas dat voor ons goed werkt op dat moment, terwijl cb dan weer afraad. Terwijl het heel goed heeft geholpen, dus misschien moet ik dat op dit gebied ook doen inderdaad. Gewoon doen wat voor nu werkt, die zin geeft me nu al een beetje rust.

Hier werkte het het beste om er gewoon bij te blijven (op mijn bed of op de bank beneden) en hem daarna over te tillen naar zijn eigen bed. Daar had hij behoefte aan. Toen hij wat ouder werd begon hij in zijn eigen bed, maar kwam hij vaak klagen dat hij niet kon slapen. Hij lag dan soms al een uur in bed. Dan mocht hij op de bank komen liggen, want ik wist dat hij dan binnen 5 minuten zou slapen. Het is langzamerhand vanzelf minder geworden en nu hoeft er niemand meer bij te zijn. 
Iedere dag 2 uur proberen om een kind te laten slapen 'zoals het hoort' of er een paar minuten bij gaan liggen? Die keuze was voor mij niet moeilijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.