Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Mijn kinderen zijn al ouder maar die heb ik ook weleens een banaan in de supermarkt gegeven. Misschien ook weleens een broodje en anders gaf ik ze weleens rozijntjes die ik zelf mee had genomen. Het zijn nu jongvolwassenen en ze zijn best aardig opgedroogd. Ik stoor me daar dus totaal niet aan, ik let er ook niet op.

Poezie schreef op 26-05-2023 om 23:54:

[..]

Tja, 'nee' is nou eenmaal een moeilijk woord als je dat nooit hebt gehoord in je leven.

Dan ga je uit van een aanname.

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 23:58:

[..]

Tja, ga als caissière maar eens uitvissen aan de kassa of die peuter 1 of 2 krentenbollen naar binnen heeft gewerkt. Moeder zal wel zeggen dat het er 1 was. Als ze al iets zegt. Want tja "het grijpfruit bij de start is ook gratis, maar mijn kind eet geen fruit of is allergisch voor de bananen die er lagen, dus heb ik hem in de plaats maar een gratis krentenbol gegeven".

Ik vind het zelf wel belangrijk om ook wat vertrouwen in elkaar te hebben. Ik weet dat stelen een groot probleem is (niet door dat broodje, maar wel door bijv zelfscan) maar dat wantrouwen naar elkaar toe zie ik als een minstens zo groot probleem. 

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 23:51:

[..]

Maar door het gedrag van 1/3de - die persé moeten eten of hun kinderen eten in hun handen moeten stoppen - betaalt 2/3de dus meer in de supermarkt. Waaronder dus ik, zonder kinderen.

Want er wordt teveel gestolen en / of niet aangerekend en dat gaat die supermarkt-eigenaar dus doorfactureren. Terwijl ik dus niet eet in de winkel.

Als je bovendien geen antwoord / discussie wil, vraag dan niets .

Ga morgen tijdens de boodschappen toch maar een zak zoute chips opvreten. En die nadien als ie leeg is ergens in een rek droppen. Kennelijk is het immers "normaal gedrag". Nooit geweten.

(Niets tegen mensen die iets moeten eten omwille van diabetes of dergelijke. Maar dat zijn dus de uitzonderingen. Al de rest is luxe dat kan wachten tot thuis. Of neem je hongerig / vermoeid kind gewoon niet mee naar de supermarkt als je weet dat hij dat niet aan kan.)

Wat een overdreven reactie en het is zeker goed te merken dat jij geen kinderen hebt.

Ouders die hun kinderen iets te eten geven jatten volgens jou, man man wat een mensenkennis heb je. 

Ga morgen lekker een zak zoute chips vreten in de supermarkt maar ik durf te wedden dat je dat geeneens durft. 

Ik heb sws geen kinderen meer in deze leeftijd, dat station ben ik al even gepasseerd en daarbij heel wat levenservaring en kennis opgedaan. Die jij sws mist.

Jippox schreef op 27-05-2023 om 00:00:

[..]

Inderdaad. Net zo oké als wel een mening hebben 👍

Laat mensen toch gewoon het ouderschap invullen zoals bij hen past. Een kind waarvan gehouden wordt in een veilige omgeving heeft alle kans op te groeien tot een prachtige volwassene. De rest is triviaal. Daar hoef jij echt niets van te vinden.

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 23:58:

[..]

Tja, ga als caissière maar eens uitvissen aan de kassa of die peuter 1 of 2 krentenbollen naar binnen heeft gewerkt. Moeder zal wel zeggen dat het er 1 was. Als ze al iets zegt. Want tja "het grijpfruit bij de start is ook gratis, maar mijn kind eet geen fruit of is allergisch voor de bananen die er lagen, dus heb ik hem in de plaats maar een gratis krentenbol gegeven".

Je verzint er van alles bij en je hebt zelf niet eens kinderen. Ik zou willen zeggen dat mijn kinderen prima met nee om kunnen gaan, maar helaas heb ik er een bij wie dat nooit gelukt is. Ze doet het tegenwoordig zonder krijsen maar zal er alles aan doen om zaken naar haar hand te zetten. Dat ligt niet aan dat broodje of die banaan, want die kreeg ze gewoon omdat ik er het probleem niet van inzie.

Renmuis schreef op 27-05-2023 om 00:15:

[..]

Laat mensen toch gewoon het ouderschap invullen zoals bij hen past. Een kind waarvan gehouden wordt in een veilige omgeving heeft alle kans op te groeien tot een prachtige volwassene. De rest is triviaal. Daar hoef jij echt niets van te vinden.

Nogmaals: er wordt hier gevraagd om een mening! 

Als ik een kind een broodje zie eten in de supermarkt denk ik hooguit ik zou dat niet doen. 
We weten allemaal wel dat het gewoon niet de bedoeling is dat je producten consumeert voordat je ze afrekent. Zo simpel is het gewoon. De redenen daarvoor zijn ook niet moeilijk te bedenken. Als je weet dat je weekboodschappen moet doen en dat dat vrij lang duurt voor je kind kan je ook gewoon iets meenemen denk ik dan, maar goed ieder zijn ding. Het kind zal echt niet opgroeien tot crimineel, omdat zijn moeder hem brood gaf voordat ze ervoor betaalde. 

Het is gewoon vervelend voor de medewerkers, omdat die niet zeker weten wat jij wel of niet opgegeten hebt. Daarbij, als jouw kind het mag, mag de groep pubers die met 20 tegelijk een frikandelbroodje komen halen het ook enz enz. Waar trek je de grens.

Jippox schreef op 27-05-2023 om 00:52:

[..]

Nogmaals: er wordt hier gevraagd om een mening!

En jij had de jouwe onmiddellijk klaar, met een extra schep veroordeling waardoor het opeens een opvoedkundig vraagstuk werd, en nog een ongevraagd advies als kers op de taart. Kortom, typisch moedermaffia. We doen er allemaal aan mee. 

Jippox schreef op 27-05-2023 om 00:52:

[..]

Nogmaals: er wordt hier gevraagd om een mening!

Nou, inderdaad! Wat zijn mensen toch gepikeerd als blijkt dat niet iedereen doet wat zij doen.  Ik vermoed omdat ze wel weten dat het éigenlijk niet de bedoeling is, maar anderen verwijten dat ze een mening hebben, uiten, te veel op anderen letten, verandert daar niets aan. Het leidt wel lekker af van zo iemand zelf, dat wel. 

Notsocool schreef op 27-05-2023 om 01:12:

Als ik een kind een broodje zie eten in de supermarkt denk ik hooguit ik zou dat niet doen.
We weten allemaal wel dat het gewoon niet de bedoeling is dat je producten consumeert voordat je ze afrekent. Zo simpel is het gewoon. De redenen daarvoor zijn ook niet moeilijk te bedenken. Als je weet dat je weekboodschappen moet doen en dat dat vrij lang duurt voor je kind kan je ook gewoon iets meenemen denk ik dan, maar goed ieder zijn ding. Het kind zal echt niet opgroeien tot crimineel, omdat zijn moeder hem brood gaf voordat ze ervoor betaalde.

Het is gewoon vervelend voor de medewerkers, omdat die niet zeker weten wat jij wel of niet opgegeten hebt. Daarbij, als jouw kind het mag, mag de groep pubers die met 20 tegelijk een frikandelbroodje komen halen het ook enz enz. Waar trek je de grens.

Het is inderdaad een ongeschreven regel, een omgangsvorm waar hier een mening over wordt gevraagd. Dat is niet zo handig want je krijgt discussies over hele andere onderwerpen:

In een schoenenwinkel kun je ze passen, je trekt ze weer uit, rekent af bij de kassa en dan zeg je dat je ze meteen aan wil houden en dan ga je ze 'gebruiken'. Althans, zo doe ik dat vaak. Maar iemand die dat anders doet, kind met broodje bijvoorbeeld. Tsja, dat boeit toch niet. En dan natuurlijk het verschil tussen een broodje en een paar schoenen, of pubers met zakken chips of hoe crimineel je dan wordt.....Ik heb eigenlijk wel wat anders aan mijn hoofd. 

Rood stoplicht: een duidelijk wél geschreven regel waar veel mensen ook een mening over hebben. Dan is een kind met een broodje toch een stuk minder urgent lijkt me. 

Notsocool schreef op 27-05-2023 om 01:12:

Als je weet dat je weekboodschappen moet doen en dat dat vrij lang duurt voor je kind kan je ook gewoon iets meenemen denk ik dan, maar goed ieder zijn ding.

Edit: verkeerd gelezen, reactie sloeg de plank mis.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-05-2023 om 07:16

Ik zit met enige verwondering te lezen hoe dit draadje verloopt. TO vraagt nota bene om onze mening. En vervolgens wordt een deel van de forummers die haar mening niet deelt door anderen min of meer neergesabeld. Kinderen en opvoeding ligt wel heel erg gevoelig. Deze reacties doen me een beetje denken aan speeltuinconflicten. Die tussen ouders dan. ("Bemoei je niet met mijn kind").

Ik kan over best veel dingen een mening vormen als je me dat expliciet vraagt. Dat wil niet zeggen dat ik er in het dagelijks leven mee bezig ben of die mening ongevraagd aan anderen uit.

 

MamaE schreef op 26-05-2023 om 22:26:

Ik doe zeker niet alles perfect, maar dat weten de meeste mensen op dit forum ook wel. Wel heb ik de lat vrij hoog liggen qua manieren/gedrag. Wij zijn van mening dat anderen geen last dienen te hebben van ons kind, dus als ze ging krijsen, gingen we ergens weg.
Bij voorkeur dus zonder kind boodschappen doen, maar ook heel duidelijk zijn in verwachtingen. Onze dochter heeft als peuter nooit driftbuien gehad. Ze kon ook al vroeg praten. Helaas lijkt ze die fase de afgelopen periode een beetje te hebben ingehaald (door omstandigheden, en dan is er echt wel minder begrip voor, ook vanuit mezelf merk ik). Maar alsnog accepteren we dat niet in het openbaar, dan gaan we weg, zodat anderen er geen last van hebben.

Laatst waren we in het zwembad en daar stond dus een kind een half uur te blèren van 'stomme mama, stomme papa' omdat hij geen ijsje mocht en die ouders waren hem aan het knuffelen van 'jaaa, papa en mama zijn heeeeel stom hè'. Echt, wat voor motie van wantrouwen naar je eigen opvoeding is dat nu weer. Als je jezelf een stomme ouder vindt moet je andere keuzes maken. Mijn kind mag me best even stom vinden als haar iets niet zint, maar ik ga haar daar echt niet in bevestigen.

Dit komt op mij dus wel over alsof jij vind dat jij het allemaal tien keer beter doet als die ouders in het zwembad die je verder helemaal niet kent. Want jullie laten kind geen overlast geven. Terwijl die eis aan jullie dochter en jezelf misschien wel leidt tot verlies van geduld met alle mogelijke gevolgen van dien.

Kinderen worden geboren zonder manieren en met huilen als enige communicatie middel. En aan ons als ouders om te proberen ze op te voeden tot fijne mensen. Ieder kind en iedere ouder is anders en heeft een andere manier om daar proberen te komen. Het is geen exacte wetenschap die zegt als je deze knoppen indrukt krijg je een perfect kind/mens. En dus doen we allemaal maar wat. Die ouders in het zwembad en jij met je dochter. En niemand weet welk kind straks het leukste opdroogt.

Waarom oordelen over ouders die ook maar wat proberen? 


Meesje

Meesje

27-05-2023 om 07:25 Topicstarter

Nou, ik vraag idd om meningen, dus heb er vanzelfsprekend geen probleem mee als die komen. Ik bedoelde echter een mening over wel/geen broodje in de winkel. Hier wordt er nu vanalles bijgehaald waar ik wel moeite mee heb. Over dat kind geen nee zou accepteren (ze vraagt niet om dat broodje), dat ik de supermarktprijzen op drijf met mijn gedrag (ik betaal dat broodje van 20ct gewoon), dat ze anderen tot last is (nou, als ze los door de winkel loopt wel ja). Het lijkt ook breder getrokken te worden. Tot de gehele opvoeding van mijn kind. En ik krijg sterk de neiging om die te verdedigen. Niet dat broodje, dat wil ik niet verdedigen. Maar wel de rest van de opvoeding. Heb al 5x een reactie geschreven. Maar ik ga het laten gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.