Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Lieveheersbeest schreef op 27-05-2023 om 00:00:

[..]

Jammer dat je bevooroordeeld bent en op basis van aannames zulke grote conclusies trekt.

Helaas, dit gebeurt wel degelijk. Zie mijn post van gisteren waarin ik mijn ervaringen hiermee als caissière omschreef, slechts de helft gaf het uit zichzelf netjes aan, een deel was het (al dan niet oprecht) "vergeten" en een deel loog glashard in het bijzijn van kind. Dat was jaren geleden, de maatschappij is er intussen niet bepaald op vooruitgegaan. 

Dat jij en ik er niet aan moeten denken om zoiets niet af te rekenen betekent niet dat dit voor anderen ook zo geldt. Helaas. Ik zou willen dat het anders was, maar ik heb in die periode teveel gezien om er nog blindelings op te vertrouwen dat alle mensen wel netjes betalen. En de verleiding is alleen maar groter geworden met zelfscannen. 

Lieveheersbeest schreef op 27-05-2023 om 00:00:

[..]

Jammer dat je bevooroordeeld bent en op basis van aannames zulke grote conclusies trekt.

Ik ben zelf cassiere geweest en ik weet gewoon uit ERVARING dat heel veel ouders "vergeten" dat ze hun kind een broodje hebben gegeven.

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 23:58:

[..]

Tja, ga als caissière maar eens uitvissen aan de kassa of die peuter 1 of 2 krentenbollen naar binnen heeft gewerkt. Moeder zal wel zeggen dat het er 1 was. Als ze al iets zegt. Want tja "het grijpfruit bij de start is ook gratis, maar mijn kind eet geen fruit of is allergisch voor de bananen die er lagen, dus heb ik hem in de plaats maar een gratis krentenbol gegeven".

Niet iedereen is een dief. De meeste mensen niet zelfs.

Coreopsis schreef op 27-05-2023 om 07:16:

Ik zit met enige verwondering te lezen hoe dit draadje verloopt. TO vraagt nota bene om onze mening. En vervolgens wordt een deel van de forummers die haar mening niet deelt door anderen min of meer neergesabeld. Kinderen en opvoeding ligt wel heel erg gevoelig. Deze reacties doen me een beetje denken aan speeltuinconflicten. Die tussen ouders dan. ("Bemoei je niet met mijn kind").

Ik kan over best veel dingen een mening vormen als je me dat expliciet vraagt. Dat wil niet zeggen dat ik er in het dagelijks leven mee bezig ben of die mening ongevraagd aan anderen uit.

Dit dus.  Er wordt naar meningen gevraagd en die geven we.  We zijn het niet eens en dat mag op een forum. Ik heb mijn mening hier opgeschreven maar nog nooit in de supermarkt mijn mening lopen uitdragen.  Ik ben niet de baas van de winkel dus het is mijn taak niet. 

Ben vaak genoeg slachtoffer geweest van de moedermaffia die kwam vertellen hoe ik het moest doen met mijn jongste.  Hij droeg een tuigje over zijn jas waar een karabijnhaak aan zat. Daarmee kon ik hem als razendsnelle peuter vastmaken aan het zitje van zo'n supermarktkar of aan de bank in het zwembad als ik zijn zusje moest helpen afdrogen en aankleden.  Allemaal om te voorkomen dat hij een doodsmak maakte als hij uit het karretje klom of dat hij verdronk omdat hij op onderzoek uitging in het zwembad. Ik zag er geen kwaad in maar daar dacht de moedermaffia anders over,  wat een scheldkannonades heb ik over mij heen gehad. Een keer is de eigenaar van de supermarkt uit het kantoor geroepen om de boel te sussen. 

AlisonH schreef op 27-05-2023 om 08:19:

[..]

Niet iedereen is een dief. De meeste mensen niet zelfs.

Maar leef je eens in in het winkelpersoneel. 

Stel: 20 mensen geven hun kind een los broodje. Uit mijn eigen ervaring geven 10 mensen dit zelf netjes aan vóór het afrekenen. 8 zijn het "vergeten" en 2 liegen glashard. Dat levert steeds discussie en gedoe op bij de kassa's. Je weet vooraf niet hoe klanten reageren, maar de lontjes zijn de laatste decennia alleen maar korter geworden. Echt, ik gun het degene die netjes betaalt wel, maar ik ben er groot voorstander van om iedereen gelijk te behandelen. Als je het de een toestaat, moet je het de ander ook toestaan. En dan zit het winkelpersoneel met het gedoe.

Valeria schreef op 27-05-2023 om 05:50:

[..]

Nou, inderdaad! Wat zijn mensen toch gepikeerd als blijkt dat niet iedereen doet wat zij doen. Ik vermoed omdat ze wel weten dat het éigenlijk niet de bedoeling is, maar anderen verwijten dat ze een mening hebben, uiten, te veel op anderen letten, verandert daar niets aan. Het leidt wel lekker af van zo iemand zelf, dat wel.

Als je op mij doelt, dan heb je niet goed gelezen. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, en denk ook niet dat ik dit in de toekomst zal doen. Ik reageer op het feit dat hier een opvoedkundige kwestie van gemaakt wordt. 

Renmuis schreef op 27-05-2023 om 08:33:

[..]

Als je op mij doelt, dan heb je niet goed gelezen. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, en denk ook niet dat ik dit in de toekomst zal doen. Ik reageer op het feit dat hier een opvoedkundige kwestie van gemaakt wordt.

Dat is het toch ook? Het heeft met normen te maken en met aangeleerd gedrag. Kind leert dat het een broodje mag pakken of krijgt als het in de winkel is. Kind krijgt wellicht niet of ouder het broodje al dan niet afrekent (zeker omdat dit nogal eens vergeten wordt).

Daarnaast wordt het gegeven als zoethoudertje, als het geen broodje krijgt mag het zich misdragen want met broodje kan het wel 10 minuten stil zitten. 

Renmuis schreef op 27-05-2023 om 08:33:

[..]

Als je op mij doelt, dan heb je niet goed gelezen. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, en denk ook niet dat ik dit in de toekomst zal doen. Ik reageer op het feit dat hier een opvoedkundige kwestie van gemaakt wordt.

Dat is het toch ook?  Door het wel of niet te doen geef je als ouder aan je kind een signaal af.

Het kind dat wel een broodje krijgt leert dat je in de supermarkt iets eet/zoet gehouden wordt met iets te eten/dat iets weten in de supermarkt heel normaal is. 

Het kind dat geen broodje krijgt leert zichzelf te vermaken door naar alles wat hij kent te wijzen en te vertellen wat hij ziet.  Leert dat je eerst moet betalen voordat je iets eet. 

Hoe je het ook wendt of keert, met jouw actie als ouder,  goed of afkeuring van eten in het karretje ben je aan het opvoeden. 

Meesje schreef op 27-05-2023 om 07:25:

Nou, ik vraag idd om meningen, dus heb er vanzelfsprekend geen probleem mee als die komen. Ik bedoelde echter een mening over wel/geen broodje in de winkel. Hier wordt er nu vanalles bijgehaald waar ik wel moeite mee heb. Over dat kind geen nee zou accepteren (ze vraagt niet om dat broodje), dat ik de supermarktprijzen op drijf met mijn gedrag (ik betaal dat broodje van 20ct gewoon), dat ze anderen tot last is (nou, als ze los door de winkel loopt wel ja). Het lijkt ook breder getrokken te worden. Tot de gehele opvoeding van mijn kind. En ik krijg sterk de neiging om die te verdedigen. Niet dat broodje, dat wil ik niet verdedigen. Maar wel de rest van de opvoeding. Heb al 5x een reactie geschreven. Maar ik ga het laten gaan.

Ik vind het ietwat naïef dat je dit niet zag aankomen. Het moet je in de supermarkt toch zijn opgevallen dat de meeste kinderen daar géén broodje eten? Door dit topic te openen vraag je óók aan hun ouders hoe ze daarover denken. Dus dat de meerderheid 'nee' zou antwoorden, verrast me niks. Dat mensen (wat hun mening ook is) bij een uitgebreider antwoord redenen geven waarom ze er zo over denken, is ook niks nieuws. Wat dat betreft hoort 'dingen erbij halen' gewoon bij forummen. 

Maar er is inderdaad een grens tussen een mening en een oordeel. Waar die grens ligt, zijn sommigen hier kwijt - als schrijver, maar ook als lezer die de mening van een ander te snel als oordeel interpreteert. Jammer. Maar ik vind het ook wel voorspelbaar, met zo'n onderwerp. 

Bakblik schreef op 27-05-2023 om 08:24:

[..]

Dit dus. Er wordt naar meningen gevraagd en die geven we. We zijn het niet eens en dat mag op een forum. Ik heb mijn mening hier opgeschreven maar nog nooit in de supermarkt mijn mening lopen uitdragen. Ik ben niet de baas van de winkel dus het is mijn taak niet.

Ben vaak genoeg slachtoffer geweest van de moedermaffia die kwam vertellen hoe ik het moest doen met mijn jongste. Hij droeg een tuigje over zijn jas waar een karabijnhaak aan zat. Daarmee kon ik hem als razendsnelle peuter vastmaken aan het zitje van zo'n supermarktkar of aan de bank in het zwembad als ik zijn zusje moest helpen afdrogen en aankleden. Allemaal om te voorkomen dat hij een doodsmak maakte als hij uit het karretje klom of dat hij verdronk omdat hij op onderzoek uitging in het zwembad. Ik zag er geen kwaad in maar daar dacht de moedermaffia anders over, wat een scheldkannonades heb ik over mij heen gehad. Een keer is de eigenaar van de supermarkt uit het kantoor geroepen om de boel te sussen.

De moedermaffia is niet alleen Truus die ongevraagd tegen je begint aan te blaten als je de fles geeft over alle voordelen van borstvoeding. Het is ook alle stille veroordeling van elkaar, de afkeurende blik als je je jengelende kind een koekje toestopt, gewoon het pure feit dat we weten dat we allemaal met elkaars opvoeding bezig zijn en elke micro beslissing die we maken onder de pedagogische loep wordt gelegd en gemeten. TO vroeg niet om meningen over haar opvoeding. Ze vroeg of het mag. Als je ja of nee hebt gezegd omdat het beleid is van de supermarkt, hoef je je door mij niet aangesproken te voelen. 

Malibu2 schreef op 27-05-2023 om 08:31:

[..]

Maar leef je eens in in het winkelpersoneel.

Stel: 20 mensen geven hun kind een los broodje. Uit mijn eigen ervaring geven 10 mensen dit zelf netjes aan vóór het afrekenen. 8 zijn het "vergeten" en 2 liegen glashard. Dat levert steeds discussie en gedoe op bij de kassa's. Je weet vooraf niet hoe klanten reageren, maar de lontjes zijn de laatste decennia alleen maar korter geworden. Echt, ik gun het degene die netjes betaalt wel, maar ik ben er groot voorstander van om iedereen gelijk te behandelen. Als je het de een toestaat, moet je het de ander ook toestaan. En dan zit het winkelpersoneel met het gedoe.

Dat klopt en daarom deed ik het zelf ook niet. Maar ik heb moeite met de automatische aanname, zoals het daar stond,  dat iedereen die zijn kind alvast een broodje geeft dat meteen steelt. 

Bakblik schreef op 27-05-2023 om 08:43:

[..]

Dat is het toch ook? Door het wel of niet te doen geef je als ouder aan je kind een signaal af.

Het kind dat wel een broodje krijgt leert dat je in de supermarkt iets eet/zoet gehouden wordt met iets te eten/dat iets weten in de supermarkt heel normaal is.

Het kind dat geen broodje krijgt leert zichzelf te vermaken door naar alles wat hij kent te wijzen en te vertellen wat hij ziet. Leert dat je eerst moet betalen voordat je iets eet.

Hoe je het ook wendt of keert, met jouw actie als ouder, goed of afkeuring van eten in het karretje ben je aan het opvoeden.

Nee hoor, dan maak je gewoon een keuze om iets te doen. Niet alles valt onder een opvoedproject. Keuzes maak je met een eigen afweging.

Als je zelf last had van de moedermaffia met de karabijn, dan besef je ook dat je nu hetzelfde doet?

Je legt je normen/waarden/opvoedings, en eetregels aan een ander op. Want, zoals jij het vindt, hoort het. En, even in het algemeen genomen, vind ik dat weinig begripvol is en wat kort door de bocht.

Max88 schreef op 27-05-2023 om 09:06:

[..]

Nee hoor, dan maak je gewoon een keuze om iets te doen. Niet alles valt onder een opvoedproject. Keuzes maak je met een eigen afweging.

Als je zelf last had van de moedermaffia met de karabijn, dan besef je ook dat je nu hetzelfde doet?

Je legt je normen/waarden/opvoedings, en eetregels aan een ander op. Want, zoals jij het vindt, hoort het. En, even in het algemeen genomen, vind ik dat weinig begripvol is en wat kort door de bocht.

Er is hier al uitgebreid uitgelegd waarom het voor de supermarkt niet fijn is als mensen dat doen. Als je dan stug volhoudt dat het ok is geeft voor mij aan dat je weinig besef hebt van fatsoen.

Max88 schreef op 27-05-2023 om 09:06:

[..]

Nee hoor, dan maak je gewoon een keuze om iets te doen. Niet alles valt onder een opvoedproject. Keuzes maak je met een eigen afweging.

Als je zelf last had van de moedermaffia met de karabijn, dan besef je ook dat je nu hetzelfde doet?

Je legt je normen/waarden/opvoedings, en eetregels aan een ander op. Want, zoals jij het vindt, hoort het. En, even in het algemeen genomen, vind ik dat weinig begripvol is en wat kort door de bocht.

Nee dat is niet hetzelfde. Met die karabijn werd ik ter plekke fysiek aangesproken/uitgescholden. Mijn mening over een etende peuter in een karretje deel ik hier in algemene bewoordingen, geïllustreerd met verzonnen voorbeelden maar ik spreek niemand rechtstreeks aan om te zeggen jij doet het fout en ik deed het goed.

Als we niet aan elkaar kunnen vragen, "hè, hoe sta jij daar eigenlijk in", zonder dat een topic verzandt in een beschuldigd "ja maar jij...", hoe kunnen we dan een samenleving zijn?
Kunnen we dan alleen met oogkleppen naast elkaar leven om her wijzende-vinger-gevoel te voorkomen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.