Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Lieveheersbeest schreef op 26-05-2023 om 19:55:

oh wat heerlijk dat mensen hier echt iets van vinden. Het is nooit bij me opgekomen dat mensen mij zouden zien als een asociale moeder die onwenselijk gedrag stimuleert en haar kind niet opvoedt.

Hier in de supermarkt (het personeel) geven ze er gelukkig niks om. De meiden bij de bakkerij moeten vaak lachen als mijn dreumes hysterisch blij wordt als we de croissantjes naderen. En de caissière vraagt vaak iets van “lekker hè?”.

Ik dacht precies hetzelfde, nooit er over nagedacht of het wel of niet aso zou zijn. Zie het ook best regelmatig gebeuren. Mijn jongste krijgt wel eens een krentenbol als het zo uit komt. Wel altijd zittend in de kinderwagen, niet in een karretje. Mijn oudste kreeg tot een jaar of 2 ook wel eens een bolletje in de supermarkt, op een gegeven moment ging dat over in soms wat eten nadat we de supermarkt uit waren. Zat ze helemaal blij met een banaan op een bankje. 

Malibu2 schreef op 26-05-2023 om 18:56:

Ben jarenlang caissière geweest en vond het toen altijd heel vervelend wanneer het losse broodjes betrof. Want jij zegt nu wel dat je dat broodje netjes scant en ik geloof je, maar ik heb zelf heel andere ervaringen. Het was nog de tijd vóór het zelfscannen, dus iedereen ging langs onze kassa's. Als het winkelpersoneel zag dat mensen hun kinderen een los broodje gaven, seinden ze ons in. Ik denk dat ongeveer de helft het netjes meldde bij de kassa. De andere helft niet. Sommigen ontkenden het zelfs glashard, in het bijzijn van hun kinderen.

Wat ook vaak gebeurde was dat ouders bijvoorbeeld het kapje van een heel/half brood gaven. Of een krentenbol uit een verpakking van 6 met streepjescode. Dat maakte me niet zoveel uit, de juiste prijs werd wel afgerekend.

Ik vermoed dat het stelen sinds het zelfscannen alleen maar erger is geworden.

Da's ook een punt. Een van de taken van het personeel is om in de gaten te houden of klanten iets wegwerken. Als je gewoon wil betalen, is het dus wel zo aardig om je aankopen voor personeel zichtbaar te houden. Dan kost het ze niet voor niks tijd die ze vast en zeker beter kunnen besteden. Net zoiets als mensen die hun eigen boodschappentas als winkelmandje gebruiken en het spul er dan bij de kassa weer (allemaal?) uithalen. Waarom?! Ik vind het raar en zie de noodzaak niet. 

Ik gebruik ook mijn boodschappentas al in de winkel. Zolang ik de winkel niet verlaten heb is er helemaal geen sprake van diefstal. En ik betaal uiteraard voordat ik de winkel verlaat. Ook dat is hier in de supermarkt (voor het personeel) geen probleem. Het klinkt alsof jij je er druk om maakt Yette, is dat zo?

Meesje

Meesje

26-05-2023 om 21:25 Topicstarter

Jeetje wat veel reacties op wat ik dacht dat een onnozel onderwerp was. De meningen liggen nogal uiteen. Van "joh, dat doe ik ook, helemaal prima" tot "ik doe dat niet en ik vind dat anderen het ook niet mogen". Best boeiend om die verschillende ideeën te lezen.

De suggestie dat kinderen die wel eens een broodje eten in de supermarkt niet leren wachten, niet met nee kunnen omgaan, voor altijd slechte eetgewoonten hebben, gaan stelen omdat ze niet weten dat je moet betalen, kortom dat de hele opvoeding naar de mallemoeren is door die krentenbol. Sja, die reacties gaan me wat ver.

Meesje

Meesje

26-05-2023 om 21:29 Topicstarter

yette schreef op 26-05-2023 om 20:11:

[..]

Da's ook een punt. Een van de taken van het personeel is om in de gaten te houden of klanten iets wegwerken. Als je gewoon wil betalen, is het dus wel zo aardig om je aankopen voor personeel zichtbaar te houden. Dan kost het ze niet voor niks tijd die ze vast en zeker beter kunnen besteden. Net zoiets als mensen die hun eigen boodschappentas als winkelmandje gebruiken en het spul er dan bij de kassa weer (allemaal?) uithalen. Waarom?! Ik vind het raar en zie de noodzaak niet.

Oh, dat doe ik ook. Ik scan de boodschappen en stop ze dan gelijk in de tas die in mijn kar staat of onder in de kinderwagen als ik daarmee ben. Als jij mij zou tegenkomen met boodschappen doen zou je een boel hebben om je aan te ergeren  Kind eet broodje en boodschappen worden in een boodschappentas gedaan.

Daddy_gijs schreef op 26-05-2023 om 18:00:

.

In onze supermarkt staat soms zelfs een krat met fruit "voor de kleintjes". 


Nou, dat vind ik nog eens een super goed idee.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

26-05-2023 om 21:48

Meesje schreef op 26-05-2023 om 21:29:

[..]

Oh, dat doe ik ook. Ik scan de boodschappen en stop ze dan gelijk in de tas die in mijn kar staat of onder in de kinderwagen als ik daarmee ben. Als jij mij zou tegenkomen met boodschappen doen zou je een boel hebben om je aan te ergeren Kind eet broodje en boodschappen worden in een boodschappentas gedaan.

Ik vermoed dat Yette het heeft over een winkel zonder zelfscan. 

Nee, mag niet. Pas als iets betaald is, eet je het op. Niet alvast tijdens het rondlopen in de supermarkt. Kinderen doen na wat je doet. Wees daarom duidelijk.
 Kan je kleintje niet zonder iets te eten in het winkelwagentje zitten, geef haar/hem dan wat anders in de handjes. 

onlangs was in het nieuws dat er tegenwoordig aanmerkelijk meer boodschappen onbetaald de winkel verlaten, gestolen worden dus. Dat heeft negatieve gevolgen voor het prijsbeleid. 
Controleren van boodschappentassen geeft nogal eens een grote mond richting winkelmedewerkers. Reden genoeg om kleintjes duidelijk te maken hoe je je gedraagt in een winkel. Niks raars aan.

Ik had ook niet gedacht dat er zo veel reacties kwamen van mensen die iets vinden van het supermarkt gedrag van anderen.

Wat ik mij vooral afvraag is, doen jullie dan zelf alles perfect? Zijn jullie anderen nooit tot last? Kinderen perfect opgevoed etc?

Ik heb mijn peuter nooit eten gegeven in een winkel. Maar verder is er ook genoeg aan te merken op de rest van mijn opvoeding. Dochter kijkt bijvoorbeeld uren tv per dag en eet zelden aan tafel.  Dus wie ben ik om te oordelen over ouders die kinderen in de supermarkt al een broodje geven?!

Zou het gewoon niet fijn zijn om wat minder met elkaar bezig te zijn. En de lat ook voor onszelf wat lager te leggen? 

Meesje schreef op 26-05-2023 om 21:29:

[..]

Oh, dat doe ik ook. Ik scan de boodschappen en stop ze dan gelijk in de tas die in mijn kar staat of onder in de kinderwagen als ik daarmee ben. Als jij mij zou tegenkomen met boodschappen doen zou je een boel hebben om je aan te ergeren Kind eet broodje en boodschappen worden in een boodschappentas gedaan.

Ben je mal. Niet mijn winkel en niet mijn broodje. Dus waarom zou ik me bezig houden met wat jij daar doet? 

Het is dat je er hier naar vraagt. 

Ik heb ook wat moeite met het idee dat er altijd en overal gegeten (of gedronken) moet worden. Dat hoeft helemaal niet, je hebt plekken om te eten en plekken waar je dat niet doet. En ook bepaalde momenten op een dag, niet heel de dag door. 
Winkels zijn een plek waar je niet hoeft te eten. Een kind kan echt leren wachten, ook als het heel jong is en ook als er 'iets' mee is. Ik vind dat geen reden om daarvoor de regels aan te gaan passen. Dingen als een acute hypo bij diabetes uiteraard uitgezonderd, maar meestal hebben die mensen wel iets van dextro bij zich.

Ik vraag me ook wel af vanaf welke leeftijd je daar dan weer mee stopt. Eerst doe je het en daarna is het opeens niet meer oké. Waar ligt die grens dan? 
Ik vind ook niet dat we van kleine kinderen te veel verwachten qua gedrag. Vroeger verwachtten we al veel eerder veel meer van kinderen. En kinderen hebben grenzen nodig. Dus als je gewoon zegt dat je dingen pas mag eten als je ze afgerekend hebt, lijkt me dat prima duidelijk voor een kind, ook voor een dreumes/peuter. 
Dit soort dingen is ook gewoon gewenning. Als je een kind altijd iets geeft, gaat het dat verwachten. Net als wanneer je uit school altijd een snoepje geeft, of een stuk fruit. Gewoontes bepalen ook de verwachtingen van een kind. Wat logisch is, want de eigen situatie is hun referentiekader.

yette schreef op 26-05-2023 om 20:11:

[..]

Da's ook een punt. Een van de taken van het personeel is om in de gaten te houden of klanten iets wegwerken. Als je gewoon wil betalen, is het dus wel zo aardig om je aankopen voor personeel zichtbaar te houden. Dan kost het ze niet voor niks tijd die ze vast en zeker beter kunnen besteden. Net zoiets als mensen die hun eigen boodschappentas als winkelmandje gebruiken en het spul er dan bij de kassa weer (allemaal?) uithalen. Waarom?! Ik vind het raar en zie de noodzaak niet.

Het is niet voor niets dat er in veel winkels staat aangegeven dat het gebruik van een winkelmandje of -wagen verplicht is, hoewel dat nu met de zelfscan wel verandert. 

Maar ik heb wel meer rare dingen meegemaakt.. Mensen die hun fruit veel te licht afwogen. (Half)lege verpakkingen die we her en der in de winkel tegenkwamen. Of mensen die de flesjes uit een krat huismerk bier haalden en dan flesjes van een duur merk bier erin stopten in de hoop dat we de code voor het goedkope huismerk zouden intoetsen. Die blik als ik om 1 flesje vroeg om te scannen, want 24 losse flesjes zijn uiteraard duurder dan een krat   

Ik doe zeker niet alles perfect, maar dat weten de meeste mensen op dit forum ook wel. Wel heb ik de lat vrij hoog liggen qua manieren/gedrag. Wij zijn van mening dat anderen geen last dienen te hebben van ons kind, dus als ze ging krijsen, gingen we ergens weg. 
Bij voorkeur dus zonder kind boodschappen doen, maar ook heel duidelijk zijn in verwachtingen. Onze dochter heeft als peuter nooit driftbuien gehad. Ze kon ook al vroeg praten. Helaas lijkt ze die fase de afgelopen periode een beetje te hebben ingehaald (door omstandigheden, en dan is er echt wel minder begrip voor, ook vanuit mezelf merk ik). Maar alsnog accepteren we dat niet in het openbaar, dan gaan we weg, zodat anderen er geen last van hebben.

Laatst waren we in het zwembad en daar stond dus een kind een half uur te blèren van 'stomme mama, stomme papa' omdat hij geen ijsje mocht en die ouders waren hem aan het knuffelen van 'jaaa, papa en mama zijn heeeeel stom hè'. Echt, wat voor motie van wantrouwen naar je eigen opvoeding is dat nu weer. Als je jezelf een stomme ouder vindt moet je andere keuzes maken. Mijn kind mag me best even stom vinden als haar iets niet zint, maar ik ga haar daar echt niet in bevestigen. 

MamaE schreef op 26-05-2023 om 22:16:

Ik heb ook wat moeite met het idee dat er altijd en overal gegeten (of gedronken) moet worden. Dat hoeft helemaal niet, je hebt plekken om te eten en plekken waar je dat niet doet. En ook bepaalde momenten op een dag, niet heel de dag door.
Winkels zijn een plek waar je niet hoeft te eten. Een kind kan echt leren wachten, ook als het heel jong is en ook als er 'iets' mee is. Ik vind dat geen reden om daarvoor de regels aan te gaan passen. Dingen als een acute hypo bij diabetes uiteraard uitgezonderd, maar meestal hebben die mensen wel iets van dextro bij zich.

Ik vraag me ook wel af vanaf welke leeftijd je daar dan weer mee stopt. Eerst doe je het en daarna is het opeens niet meer oké. Waar ligt die grens dan?
Ik vind ook niet dat we van kleine kinderen te veel verwachten qua gedrag. Vroeger verwachtten we al veel eerder veel meer van kinderen. En kinderen hebben grenzen nodig. Dus als je gewoon zegt dat je dingen pas mag eten als je ze afgerekend hebt, lijkt me dat prima duidelijk voor een kind, ook voor een dreumes/peuter.
Dit soort dingen is ook gewoon gewenning. Als je een kind altijd iets geeft, gaat het dat verwachten. Net als wanneer je uit school altijd een snoepje geeft, of een stuk fruit. Gewoontes bepalen ook de verwachtingen van een kind. Wat logisch is, want de eigen situatie is hun referentiekader.

Maar waarom hou je het niet gewoon bij je eigen kind, waarom moet je zoveel vinden over hoe anderen het doen??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.