SienO
03-12-2024 om 20:38
Bedtijd tips
We zijn een beetje het Noorden kwijt hier... Tot voor kort was onze peuter een voorbeeldige slaper, ging naar bed met kort slaapritueel en sliep goed en lang. Maar sinds een paar weken is er langzaam aan een shift naar steeds moeilijker gaan slapen en steeds slechter slapen. Hij wordt helemaal hysterisch als we de kamer uitgaan, wat hij vroeger dus helemaal niet had. We hebben al vanalles geprobeerd, samen kalmeren in de stoel in zijn kamer, kalmerend toespreken, extra lichtje op de kamer, hij heeft al sinds babytijd een muziekje dat we altijd aanzetten, maar het wordt elke dag een beetje erger. Heeft er iemand nog goede tips voor wat we kunnen doen? Gewoon laten huilen? Hij is zo overstuur dat ik dat moeilijk over mijn hart krijg. Maar sinds kort begint hij ook steeds vroeger wakker te worden met hetzelfde drama als we hem vertellen dat hij nog even moet slapen... Dus het slaaptekort bouwt ook bij ons op.
FruitMoeder
06-12-2024 om 10:33
Je moet het slapen niet zo'n groot ding maken. Ik legde mijn dochter dan in bed en ging gewoon verder met mijn avondritueel. Zelf douchen, nachtcreme smeren, tv kijken. De lichten boven gingen aan\uit en er was gewoon leefgeluid en dat deed het heel goed bij haar. Dan het ze het idee dat ik gewoon in de buurt was. Ze wordt juist angstig als ze niks hoort en in het donker ligt. In de zomer slaapt ze ook met de gordijnen open terwijl buiten ook veel lawaai is. Dus ik zou dat aanranden stoppen met de stilte en het donker. Dat doe je in de middag ook niet.
Jesse_1
06-12-2024 om 11:55
Max88 schreef op 06-12-2024 om 10:23:
Heb je al gelezen over nachtangst? Daar klinkt het hysterische een beetje naar.
ik vind het juist niet klinken als nachtangst. Bij nachtangst is iemand volledig in de war en niet 'bereikbaar', terwijl kind van TO heel rationeel klinkt en dingen verzoekt.
Jesse_1
06-12-2024 om 11:57
Is het een optie een matras naast zijn bed te leggen en daar dan te gaan slapen als hij zoveel herrie maakt?
Wat is het moment dat hij herrie maakt; als jullie niet doen wat hij vraagt of als hij alleen is/gelaten wordt?
Meesje
06-12-2024 om 12:40
SienO schreef op 06-12-2024 om 09:57:
Update: vannacht weer een vreselijke nacht
Gaan slapen 's avonds was redelijk maar om 02:00 ineens wakker en huilen, gaan kijken en hij wilde per se opstaan. Uitgelegd dat het nog nacht was en dat we allemaal nog moesten slapen, maar geen effect. Oppakken/knuffelen hielp niet, zogauw hij uit zijn bed werd getild was het nog meer van: "op de stoel zitten! opstaan! boekje lezen!" en toen dat niet werkte werd het "kaka gedaan" (wat niet zo was) en "potje" omdat hij weet dat we natuurlijk (overdag) graag hebben dat hij op zijn potje gaat. Wat we 's nachts niet gedaan hebben, maar toont voor mij dat hij alles uit de kast haalt om maar niet terug te moeten slapen. De buren begonnen zelfs op de muur te bonken omdat hij niet stil te krijgen was (extra stress voor ons, ik snap de buren wel want is voor hen natuurlijk ook echt niet fijn). Wist echt niet meer wat te doen (dit was al meer dan een uur aan de gang, verschillende keren kort bij hem gaan zitten/knuffelen om hem te kalmeren maar dus zonder effect). En toen ineens stil... Hij heeft dan nog rustig een half uur liedjes gezongen in zijn bed en dan in slaap gevallen. Door de adrenaline heeft het bij mij en mijn man nog wel een extra half uur gekost voor we terug sliepen... Ik weet nog altijd niet wat hem plots heeft doen besluiten dat hij terug rustig ging worden, dus jammer genoeg niet iets dat ik kan herhalen een volgende keer. Denk dat hij initieel wel een nachtmerrie zal gehad hebben en daardoor niet terug wilde gaan slapen, maar hij kan dat nog niet goed aangeven.
Veel mensen raden aan om hem in ons bed te nemen, maar bij ons werkt dat echt niet omdat hij ons bed alleen kent als de plek waar we "opstaan", namelijk 's ochtends flesje melk drinken, slaapzak uit, spelen op bed en dan aankleden en naar beneden. Wanneer hij vraagt naar "ander bedje" tijdens zo'n hysterische episode geeft hij gewoon aan dat hij wilt spelen en opstaan. We hebben dat in het verleden wel af en toe geprobeerd maar dan komt er van slapen helemaal niets meer in huis.
Maar wil toch al iedereen bedanken voor de tips en empathie! Hopelijk komen we er snel doorheen!
Ik denk het gegeven dat jullie écht niet in de stoel boekjes gingen lezen en opstaan. Hij heeft het geprobeerd, een uur lang. En toen mocht hij nog niet opstaan. Ook koppige kinderen leggen zich er op een gegeven moment wel bij neer dat ze hun zin niet krijgen.
Hier hielp een slaaptrainer op deze leeftijd. Schaap dat in de nacht blauw was en de ogen dicht hield en overdag geel met de ogen open. Iedere nacht uitgelegd; schaap is nog blauw, dus we kunnen niet opstaan. Dat duurde steeds korter. Totdat ik haar op een nacht even hoorde huilen, vervolgens een diepe zucht en "ohhh, blauwwww". En ze ging zelf verder slapen. Was geen eeuwig durende oplossing overigens. Maar zo heeft ze wel geleerd dat we pas in de ochtend (geel schaap) opstaan.
Due-scimmie
06-12-2024 om 14:12
Max88 schreef op 06-12-2024 om 10:23:
Heb je al gelezen over nachtangst? Daar klinkt het hysterische een beetje naar.
Gezien het tijdstip vind ik het er niet naar klinken. Dat is vaak in de eerste uren na het in slaap vallen.
Lenthe_
06-12-2024 om 20:13
Meesje schreef op 06-12-2024 om 12:40:
[..]
Ik denk het gegeven dat jullie écht niet in de stoel boekjes gingen lezen en opstaan. Hij heeft het geprobeerd, een uur lang. En toen mocht hij nog niet opstaan. Ook koppige kinderen leggen zich er op een gegeven moment wel bij neer dat ze hun zin niet krijgen.
Hier hielp een slaaptrainer op deze leeftijd. Schaap dat in de nacht blauw was en de ogen dicht hield en overdag geel met de ogen open. Iedere nacht uitgelegd; schaap is nog blauw, dus we kunnen niet opstaan. Dat duurde steeds korter. Totdat ik haar op een nacht even hoorde huilen, vervolgens een diepe zucht en "ohhh, blauwwww". En ze ging zelf verder slapen. Was geen eeuwig durende oplossing overigens. Maar zo heeft ze wel geleerd dat we pas in de ochtend (geel schaap) opstaan.
Eens met bovenstaande.
Wellicht nog een tip: ga met een bos bloemen naar de buren. Leg uit wat jullie eraan proberen te doen en dat je het heel erg vindt dat ze last hebben van jullie.
Meestal krijg je dan wel wat begrip.
Zebra04
10-12-2024 om 13:52
Hier hielp het ook om nog een tijdje boven te blijven (ik stond bijvoorbeeld in de kamer ernaast te strijken met de televisie aan)
Ysenda
10-12-2024 om 15:55
Zebra04 schreef op 10-12-2024 om 13:52:
Hier hielp het ook om nog een tijdje boven te blijven (ik stond bijvoorbeeld in de kamer ernaast te strijken met de televisie aan)
het is niet het inslapen, maar het doorslapen. Om 2 uur 's nachts ga je niet staan strijken.
Zebra04
12-12-2024 om 10:40
Ysenda schreef op 10-12-2024 om 15:55:
[..]
het is niet het inslapen, maar het doorslapen. Om 2 uur 's nachts ga je niet staan strijken.
Nou zoals ik het lees gaat het om beide. En misschien dat als hij 's avonds rustiger in slaap valt, dat dat ook invloed zou kunnen hebben op het doorslapen.