Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bedtijd tips

We zijn een beetje het Noorden kwijt hier... Tot voor kort was onze peuter een voorbeeldige slaper, ging naar bed met kort slaapritueel en sliep goed en lang. Maar sinds een paar weken is er langzaam aan een shift naar steeds moeilijker gaan slapen en steeds slechter slapen. Hij wordt helemaal hysterisch als we de kamer uitgaan, wat hij vroeger dus helemaal niet had. We hebben al vanalles geprobeerd, samen kalmeren in de stoel in zijn kamer, kalmerend toespreken, extra lichtje op de kamer, hij heeft al sinds babytijd een muziekje dat we altijd aanzetten, maar het wordt elke dag een beetje erger. Heeft er iemand nog goede tips voor wat we kunnen doen? Gewoon laten huilen? Hij is zo overstuur dat ik dat moeilijk over mijn hart krijg. Maar sinds kort begint hij ook steeds vroeger wakker te worden met hetzelfde drama als we hem vertellen dat hij nog even moet slapen... Dus het slaaptekort bouwt ook bij ons op. 

Slaapt zoon (lang) in de middag?

Bij ons helpt het om terwijl kind in bed ligt op een stoel in de kamer te zitten. Grote licht uit en niet praten, alleen er zijn. Niet te dichtbij dat je aangeraakt kan worden en ingrijpen zonder woorden als kind uit bed gaat. Dan werden ze bij ons rustig.

De kunst is om je niet te laten verleiden tot praten of non-verbaal te communiceren met het kind zodat het uit verveling en jouw nabijheid gaat slapen.

Ik hoop dat dit werkt.

Hoe oud is hij?

Bij onze dochter van toen net 2 hebben we 2 maanden ontzettend drama gehad rondom slapen. Altijd goed geslapen, altijd de nacht doorgeslapen (op ziek zijn na)
Bij het naar bed brengen kwamen we de kamer niet af. Normaal was het 20 minuten (slaapritueel), dat liep als snel op naar 1,5/2 uur. En toen het wakker worden na een paar uur of midden in de nacht. Uiteindelijk ging één van ons maar bij haar op de kamer liggen op een matras.
Wel of geen middagslaapje maakte niks uit. Dat ging van 2 uur en wakker moeten maken naar max 45 min. En dan zat je er een half uur bij.
Idd ook weer vroeg wakker, tussen 5.30 en 6.00.

Na precies 2 maanden sliep ze de nacht ineens weer door. We werden voor het eerst in 2 maanden niet van haar wakker in de ochtend. Alleen het naar bed brengen bleef ellende.

Uiteindelijk samen de beslissing genomen om haar te laten huilen.
Avond 1:
3 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten
5 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten
7 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten
9 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten
11 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten.
Toen sliep ze.

De middag daarna met het middagslaapje ging ze meteen slapen. Die avond was het 1x teruggaan om te troosten.
Vanaf toen niet meer hoeven terug gaan, nu anderhalve maand zo.
Ook in de middag slaapt ze weer 2 uur. Ligt rond 19.00 uur in bed en slaapt tot 7.00-07.30.

Hmm, sinds een paar weken. 
Klinkt als "December stress"? 

Ik installeerde me dan op de gang met een boek. Hij wist dat ik in de buurt was, maar ik maakte vooral geen contact, probeerde het op geen enkele manier 'leuk' te maken. Dat hielp. 

Kind alleen laten huilen past niet bij onze manier van opvoeden. Wij zitten erbij tot ze in slaap vallen.

Als je het hebt over hysterisch en overstuur, lijkt laten huilen mij niet de aangewezen manier.
Hoe oud is hij?
Wij hebben op een gegeven moment de volgende methode gedaan:
Je brengt je kind naar bed en zegt: als je lief gaat proberen te slapen, dan kom ik zo bij je kijken. Vervolgens ga je weg en al heel snel kom je weer terug met dezelfde mededeling. Dan ga je weer weg etc en je maakt de periode dat je weg blijft steeds langer.
Hiermee 'beloon' je dus het proberen te slapen van je kind.
In eerste instantie zal hij proberen wakker te blijven tot je langs komt, maar de geruststelling dat hij weet dat je er voor hem bent houdt hem rustig. De eerste dagen moet je er vaak heen maar bij ons was het al vrij snel over. Hij zei dan ook zelf: "je hoeft niet meer te komen hoor, ik ga nu slapen" .
En ik vond het zelf ook rustiger omdat je niet geïrriteerd bent door een roepend of huilend kind, ook al moet je er vaak heen.

Maar je kind moet oud genoeg zijn om dit te begrijpen. En zeker als hij nu overstuur is, lijkt mij bij hem blijven (zonder aandacht) nu eerst een betere manier. Daar voel je je zelf ook beter bij denk ik.
En voor 's ochtends een lampje met een tijdschakelaar.

Vervelend dat hij zo overstuur kan zijn. Zowel voor hem als voor jullie.
Misschien denkt hij een monster te hebben gezien in zijn slaapkamer.
Kinderen hebben vaak een levendige fantasie en kunnen zich inbeelden  dat er monsters of andere enge wezens in de kamer zijn.
Je kunt vooraf, voor het slapen gaan een spokenjacht gaan doen. De‘monsters en spoken’ gaan verjagen. Met een speelgoedhamer jaag je alle spoken weg uit z’n kamer. Doe het terwijl hij erbij is.
Spuit met een ‘anti-monster-spray’ onder zijn bed en alle hoeken van de kamer (spray is iets als water met drupje afwasmiddel of iets anders simpels)

Misschien het licht op de overloop aanlaten.

Wat misschien ook kan helpen is overdag ook samen tijd doorbrengen in zijn slaapkamer en iets gezelligs doen. Omdat hij nu angst ontwikkelt om in zijn slaapkamer te zijn.

Edelstenen kunnen goed werken bij kinderen. Je zou iets als een Amethist of Bergkristal op zijn kamer kunnen leggen, in zijn nabijheid 
(niet in z’n bed ivm stikkingsgevaar).

Zie onder, Link naar goeie edelstenen voor babykamer. Ze hebben het hier over een babykamer maar dat maakt niet uit. Hetzelfde geldt voor een peuterkamer
https://www.naturalblooming.nl/edelstenen-voor-in-de-babykamer/

Wist je trouwens dat kinderen in hun slaap de dag verwerken? Dat ze alle gebeurtenissen van de dag een plekje geven?

Wat hier heel goed hielp was om na tandenpoetsen rustig te gaan zitten op haar kamertje en dan samen de dag door te praten.
Alles even kort of wat langer benoemen. Als hij nog weinig woorden heeft kan jij het doen en hem laten aanvullen. Dat je vertelt dat je na het ontbijt brood ging halen bij de bakker en toen een enge hond tegen kwam. Dat hij taart gegeten heeft, omdat oma jarig was en dat er heel veel mensen bij oma waren en dat hij dat best spannend vond.
Hier sliepen ze het best als ik in dat dag doorpraat moment goed aandacht besteedde aan de spannende dingen. Dat bord macaroni dat viel hoefde minder aandacht te hebben. Daarna nog even een luchtig boekje voorlezen en in bed.

Onze oudste is inmiddels 22 en heeft soms nog behoefte om even de dag van zich af te praten als het een dag vol stress is geweest.
Als ze om 23.30 thuis komt na een dag op de uni met een presentatie, een netwerkevenement en idiote treinvertraging kan ik beter even mijn bed uitgaan en naar haar verhaal luisteren dan dat ze zo haar bed in gaat en dan ligt te draaien, hoesten en wiebelen op zolder boven mijn hoofd en daarbij nog 3x de trap afstommelt om naar de wc te gaan.
Even haar verhaal horen levert voor beide betere nachtrust op.

Ik liet hem bij mij in bed in slaap vallen en legde hem dan over. In de nacht of ochtend kwam hij erbij liggen.

Het kind zal het op dat moment niet fijn vinden om alleen te slapen. Hij weet dat je hem ook gezelschap kan houden en dat dat prettiger is. Nu heeft zo'n heel jong kind ook niet veel andere mogelijkheden dan te gaan huilen. Dus voor een groot deel instinctief bepaald gedrag.

Ik zou de keus maken om hem voorlopig altijd op je kamer te laten slapen of nooit. Maar goed ik ben geen expert.

Ik zou in ieder geval niet boos worden, ook al ben je nog zo moe en teleurgesteld.

Hier gingen ze dan gewoon lekker in het grote bed, soms met filmpje aan. En legden we ze later over. Nooit zo moeilijk over gedaan. En soms vonden we kind 's ochtends weer terug tussen ons in.
Te vroeg wakker worden of 's nachts spoken kan ook komen door een lege maag. Een beker pap of yoghurt voor het slapen gaan kan dan helpen. En een slaapzak in bed houdt ze warm, zodat ze niet wakker worden als een deken niet goed meer ligt.
Op deze leeftijd moet je het opvoeden op dit gebied niet te groot maken en gewoon praktisch denken. 

SienO

SienO

04-12-2024 om 13:15 Topicstarter

Madelieff schreef op 03-12-2024 om 20:42:

Slaapt zoon (lang) in de middag?

Best wel, tussen de 2 en 3 uur

SienO

SienO

04-12-2024 om 13:17 Topicstarter

DGHK schreef op 03-12-2024 om 20:50:

Hoe oud is hij?

Bij onze dochter van toen net 2 hebben we 2 maanden ontzettend drama gehad rondom slapen. Altijd goed geslapen, altijd de nacht doorgeslapen (op ziek zijn na)
Bij het naar bed brengen kwamen we de kamer niet af. Normaal was het 20 minuten (slaapritueel), dat liep als snel op naar 1,5/2 uur. En toen het wakker worden na een paar uur of midden in de nacht. Uiteindelijk ging één van ons maar bij haar op de kamer liggen op een matras.
Wel of geen middagslaapje maakte niks uit. Dat ging van 2 uur en wakker moeten maken naar max 45 min. En dan zat je er een half uur bij.
Idd ook weer vroeg wakker, tussen 5.30 en 6.00.

Na precies 2 maanden sliep ze de nacht ineens weer door. We werden voor het eerst in 2 maanden niet van haar wakker in de ochtend. Alleen het naar bed brengen bleef ellende.

Uiteindelijk samen de beslissing genomen om haar te laten huilen.
Avond 1:
3 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten
5 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten
7 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten
9 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten
11 minuten laten huilen, max 1 min terug om te troosten.
Toen sliep ze.

De middag daarna met het middagslaapje ging ze meteen slapen. Die avond was het 1x teruggaan om te troosten.
Vanaf toen niet meer hoeven terug gaan, nu anderhalve maand zo.
Ook in de middag slaapt ze weer 2 uur. Ligt rond 19.00 uur in bed en slaapt tot 7.00-07.30.

Bedankt voor de tips! Hij is inderdaad 2 en 3 maanden nu, klinkt een beetje vergelijkbaar met jullie situatie. Jullie schema klinkt wel als iets dat we eens kunnen proberen! Hopelijk komt ook het doorslapen vanzelf goed...

SienO schreef op 04-12-2024 om 13:15:

[..]

Best wel, tussen de 2 en 3 uur

Hoe oud is de peuter?  Voor een kind van 14 maanden is 2-3 uur slapen geen probleem in de middag.  Voor een kind dat bijna 3 is dat veel te lang,  dan slapen ze in de avond slecht. 

Ik maakte mijn kind van 24 tot 30 mannen altijd na 1,5 uur wakker. In het begin heb je dan een paar moeilijke middagen maar dat went snel. Een kind dat van 12.00 tot 15.00 slaapt krijg je echt om 19.00 -19.30 niet rustig in bed en die gaat echt niet rustig slapen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.