Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oorbellen bij baby: ja of nee?

Peiling

Oorbellen baby?
322 stemmen
4%
96%

Mijn moeder was niet enthousiast over gaatjesoorbellen ( hoewel haar eigen moeder ze wel had). Ik kreeg op gegeven moment oorbellen met een soort schroefje, geen idee of die nog bestaan. 
Heb toen ik 20 was samen met m’n schoonzus gaatjes laten prikken. Onze dochters kregen oorbellen van hun vader toen ze 8 waren. Vond ik heel grappig, want verder was hij nooit zo actief met kleding voor hen kopen of zo. Ze vonden het allebei fantastisch.

En een sleeve, is ie meteen klaar..

Tjilp schreef op 14-05-2024 om 22:22:

Mijn moeder was niet enthousiast over gaatjesoorbellen ( hoewel haar eigen moeder ze wel had). Ik kreeg op gegeven moment oorbellen met een soort schroefje, geen idee of die nog bestaan.
Heb toen ik 20 was samen met m’n schoonzus gaatjes laten prikken. Onze dochters kregen oorbellen van hun vader toen ze 8 waren. Vond ik heel grappig, want verder was hij nooit zo actief met kleding voor hen kopen of zo. Ze vonden het allebei fantastisch.

Schroefoorbellen ben ik nooit tegengekomen (ik weet wel wat je bedoelt), clipjes zijn er wel maar de keus is heel beperkt. C&A heeft wat voor kleine kinderen, dat vind ik wel sympathiek.

Dochter wilde een tijdlang wel oorbellen maar geen gaatjes, vandaar dat ik weet dat clips lang niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn als gewone oorbellen. Ze heeft trouwens inmiddels gaatjes, sinds haar 12e. Eerder had ik het ook niet goed gevonden. Ze is nogal een pieperd, en ik wilde geen herhaling van het verhaal van mijn nichtje die het na 1 oor op een krijsen zetten zodat het tweede gaatje niet kon worden geschoten. 

Afgezien van of je het mooi vindt of niet: ik heb met jonge kinderen gewerkt en vooral veel peuters met oorbellen hadden er vaak last van. Bleven hangen met hun kleding of bezeerden zich met spelen etc.

Temet schreef op 14-05-2024 om 22:29:

[..]

Ze is nogal een pieperd, en ik wilde geen herhaling van het verhaal van mijn nichtje die het na 1 oor op een krijsen zetten zodat het tweede gaatje niet kon worden geschoten.

Haha wij zijn bewust naar een juwelier gegaan waar ze de gaatjes tegelijk schieten met 2 medewerkers. Maar uiteindelijk piepte onze 'pieperd' eigenlijk niet eens.  

Maar goed ik zeg dus ook nee, niet bij een baby.  Pas als ze er zelf echt duidelijk om vragen.  Rond een jaar of 6, 7, 8? 

Zelf mocht ik trouwens pas met 16 en toen wilde ik niet meer, want die lelijke zweerknopjes van toen... Uiteindelijk met 25 ofzo alsnog laten schieten.

Nee zeg, pijn en ongemak waar baby nog niets van snapt, potentiële infectie.Lijkt me ook veel leuker als bewuste herinnering als je kind het graag wil later. Overigens vind ik het ook iets naars hebben om.al zo jong te focussen op geslacht in dat opzicht. Vind het geen fijn signaal dat een meisje versiering 'nodig' heeft.

Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat je er vanuit cultuur aan gewend bent.

Laat kind het maar heel bewust zelf beslissen en er stevig over nadenken of ze heel zeker is.

Leeftijd doet er dan iets minder toe, maar ik zou zelf niet zo rap met een kind onder de 5 jaar eraan beginnen.

Ik zie het hier in mijn omgeving ook wel nog soms gegeven worden als cadeau voor een eerste communie. Rond de leeftijd van 6 à 7.

DeOnbekende schreef op 14-05-2024 om 21:56:

[..]

Dat is toch totaal iets anders? Dan maakt het kind zelf een verkeerde keuze. Of stopte jij whiskey in de fles?

Nee hoor, ik heb het over ouders die het faciliteren. Die het goedkeuren als een kind een glaasje drinkt. 

Iets wat niet in de Nederlandse cultuur zit blijkbaar.
Ik vind het ook niets.
Mijn kinderen hadden het nooit over gaatjes. Totdat ze bij hun vader vandaan kwamen, die had per verrassing ze meegenomen naar een juwelier om gaatjes te laten schieten.
Ze waren toen 5 en 7. Helemaal flabbergasted kwamen ze terug want het was eigenlijk helemaal niet hun wens en het deed pijn.
De jongste raakte na een dag een oorbel kwijt op school, en de ander moest er ook uit van haar.
Bij de oudste ging het ontsteken dus die was er ook snel klaar mee.
We zijn nu 5 jaar verder maar ze hebben geen wens voor gaatjes.
Bijzonder rare actie van ex. 

Ik heb ook nee gestemd. Ze moet het zelf willen.

ik weet dat het in sommige culturen gebruikelijk is. Zelf vind ik dat op die leeftijd niet nodig en zou ik dat kinds eigen keuze laten zijn.
Zelf kreeg ik ze voor communie (wilde zelf graag). Dochter wilde ook toen ze 6/7 was, vriendinnetjes hadden ze ook. Mocht van ons, maar dochter vond het toch te spannend, dus niet gedaan. Wel heeft ze van die clipoorbellen, maar die worden niet vaak gedragen.

Evaluna schreef op 15-05-2024 om 05:29:

Iets wat niet in de Nederlandse cultuur zit blijkbaar.
Ik vind het ook niets.
Mijn kinderen hadden het nooit over gaatjes. Totdat ze bij hun vader vandaan kwamen, die had per verrassing ze meegenomen naar een juwelier om gaatjes te laten schieten.
Ze waren toen 5 en 7. Helemaal flabbergasted kwamen ze terug want het was eigenlijk helemaal niet hun wens en het deed pijn.
De jongste raakte na een dag een oorbel kwijt op school, en de ander moest er ook uit van haar.
Bij de oudste ging het ontsteken dus die was er ook snel klaar mee.
We zijn nu 5 jaar verder maar ze hebben geen wens voor gaatjes.
Bijzonder rare actie van ex.

Bizar, wie verzint zoiets? En die juwelier/gaatjesschieter? Had die niks in de gaten dan, en doet die klakkeloos wat zo'n vader vraagt? Daar zou ik ook niet blij mee zijn. 

EmmaT schreef op 15-05-2024 om 07:10:

[..]

Bizar, wie verzint zoiets? En die juwelier/gaatjesschieter? Had die niks in de gaten dan, en doet die klakkeloos wat zo'n vader vraagt? Daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Nou heel raar inderdaad. Bij ons werden de mensen voor ons 'weggestuurd' omdat het kindje duidelijk twijfelde. 

EmmaT schreef op 15-05-2024 om 07:10:

[..]

Bizar, wie verzint zoiets? En die juwelier/gaatjesschieter? Had die niks in de gaten dan, en doet die klakkeloos wat zo'n vader vraagt? Daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Blijkbaar niet. Officieel mag het niet eens zonder toestemming van de andere ouder, maar snap wel dat ze daar niet altijd aan denken. Ik was wel woest...

Er was wel meer mis, inmiddels ziet oudste hem niet meer en jongste zo heel af en toe onder begeleiding. 

Ik vind het niet mooi bij babies.  Ik heb altijd gedacht dat ik oorbellen pas zou toestaan vanaf 6 jaar,  maar mijn dochter liep vanaf haar derde jaar met armbanden om haar oren,  dag en nacht,  en heeft toen toch maar oorbellen gekregen.  Ze wilde het graag een heeft er ook heb spijt van maar op 3de jaar is het natuurlijk ook geen bewuste keuze.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.