Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oorbellen bij baby: ja of nee?

Peiling

Oorbellen baby?
322 stemmen
4%
96%

Evaluna schreef op 15-05-2024 om 07:23:

[..]

Blijkbaar niet. Officieel mag het niet eens zonder toestemming van de andere ouder, maar snap wel dat ze daar niet altijd aan denken. Ik was wel woest...

Er was wel meer mis, inmiddels ziet oudste hem niet meer en jongste zo heel af en toe onder begeleiding.

Oh wow wat een rottige actie van je ex. Ik had nooit over zulke dingen nagedacht, totdat de mediator bij de scheiding vroeg of de (standaard) bepaling over oorbellen, tatoeages en kapsel zo voldoende was. Dat moest een gezamenlijke beslissing zijn van de ouders. Die van het kapsel hebben we eruit gehaald. Dat mochten de kinderen zelf bepalen. Dat groeit weer aan hè. Maar zo’n gaatje, of een uitgescheurde oorlel, dat is permanent. 

ToetieToover schreef op 15-05-2024 om 07:50:

[..]

Oh wow wat een rottige actie van je ex. Ik had nooit over zulke dingen nagedacht, totdat de mediator bij de scheiding vroeg of de (standaard) bepaling over oorbellen, tatoeages en kapsel zo voldoende was. Dat moest een gezamenlijke beslissing zijn van de ouders. Die van het kapsel hebben we eruit gehaald. Dat mochten de kinderen zelf bepalen. Dat groeit weer aan hè. Maar zo’n gaatje, of een uitgescheurde oorlel, dat is permanent.

Voor de uitgescheurde oorlel bestaat de oorlelcorrectie. Vriendinnetje van dochter had dat op jonge leeftijd. Mijn dochter was ongeveer 11 jaar toen ze oorbellen wilde en kreeg.

Hija2 schreef op 14-05-2024 om 20:19:

Nee, ik wil die keuze bij kind zelf laten. Hoe gaaf dat je bewust dat mee maakt (behalve de angst en pijn). Maar je eerste oorbellen..daarnaast ben ik zwaar allergisch voor alles en moet spray gebruiken met oorbellen. Werkt overigens erg goed. Maar wat als je baby allergisch is en je ziet het niet direct? Het doet echt verdomd zeer! En dan ook nog eens het schoonmaken, heen en weer bewegen dagelijks..nee. laat kind maar zelf kiezen en als ze allergisch is kunnen we het bewust behandelen of eruit.

Spray tegen allergie? Daar ben ik dan wel benieuwd naar wat dat is

Bij een ander heb ik er niet echt een mening over. Bij mijn eigen kinderen heb ik het niet zo jong laten doen, kwam ook niet echt in me op. Als ze op jonge leeftijd aangeven dat ze graag oorbellen willen zou ik dat prima vinden. Daar hoeven we wat mij betreft niet mee te wachten tot een bepaalde leeftijd.

Suikermuis schreef op 15-05-2024 om 08:39:

[..]

Spray tegen allergie? Daar ben ik dan wel benieuwd naar wat dat is

Je vroeg het niet aan mij. Maar zo'n klein flesje Dettol (zo'n flesje waarin bijv ook oogdruppels zitten) maakt bij mij het verschil tussen ontstoken oren en dat ik oorbellen probleemloos kan dragen. Doe een druppeltje op de oorbel en druppeltje op oorlel. Dat helpt bij mij super.

Butterflywhy schreef op 14-05-2024 om 21:06:

wat ik wel grappig vind is dat dit blijkbaar als (bijna) mishandeling wordt gezien maar velen het heel normaal vinden als hun kinderen al op jonge leeftijd drinken. Ik vind dat laatste schadelijker. Verder is mijn mening dat je als ouder zelf kunt inschatten of je dat (= oorbellen) wel of niet voor je kind wil. Hier is de kwestie nooit aan de orde geweest dus heb er ook nooit over nagedacht maar bovenstaande viel me wel op.

het gaat om oorbellen bij een baby, de link met alcohol drinken zie ik niet zo want dan heb je het volgens mij over kinderen in puber leeftijd

Ik zelf vind door baby oorbellen in te doen je als ouder echt herkenbaar een meisje/vrouw van je baby wil maken, dat vind ik erg vroeg. 

Staat voor mij totaal los van het feit of ik of een ander het wel of niet mooi vind(t). Gewoon een dikke nee. 

Chantal2022 schreef op 15-05-2024 om 09:18:

[..]

het gaat om oorbellen bij een baby, de link met alcohol drinken zie ik niet zo want dan heb je het volgens mij over kinderen in puber leeftijd

Ik zelf vind door baby oorbellen in te doen je als ouder echt herkenbaar een meisje/vrouw van je baby wil maken, dat vind ik erg vroeg.

Beetje off-topic, maar misschien had ik oudste oorbellen in moeten doen want ze werd regelmatig aangezien voor een jongetje. Zelfs met een rokje en een roze maillot aan. Tja, het arme kind kreeg pas een beetje haar toen ze een jaar of twee was.

Overigens waren er in die tijd ook wel kleine jongetjes met een oorbel in onze wijk. Vaak was het er dan wel maar één.

Schemerlampje schreef op 15-05-2024 om 09:22:

[..]

Beetje off-topic, maar misschien had ik oudste oorbellen in moeten doen want ze werd regelmatig aangezien voor een jongetje. Zelfs met een rokje en een roze maillot aan. Tja, het arme kind kreeg pas een beetje haar toen ze een jaar of twee was.

Overigens waren er in die tijd ook wel kleine jongetjes met een oorbel in onze wijk. Vaak was het er dan wel maar één.

Ik vind het jammer dat die rollen er vanaf de geboorte al ingeramd moeten worden terwijl kind zelf alleen kan poepen en huilen , maar ik ben zelf ook geen 'meisje meisje' Ik heb zelf gaatjes laten schieten toen ik al volwassen was maar ze inmiddels ook weer dicht laten groeien

Schemerlampje schreef op 15-05-2024 om 09:22:

[..]

Beetje off-topic, maar misschien had ik oudste oorbellen in moeten doen want ze werd regelmatig aangezien voor een jongetje. Zelfs met een rokje en een roze maillot aan. Tja, het arme kind kreeg pas een beetje haar toen ze een jaar of twee was.

Overigens waren er in die tijd ook wel kleine jongetjes met een oorbel in onze wijk. Vaak was het er dan wel maar één.

Mijn dochter werd ook wel eens voor jongetje aangezien. Zij had wel een wilde bos haar, maar een blauw/wit jurkje aan. 

Waarom willen mensen toch zo graag vaststellen of een kind een jongen of een meisje is.. vind ik een interessante vraag. Kan alleen maar als antwoord bedenken dat ze jongens dus anders behandelen dan meisjes.

Mugske schreef op 15-05-2024 om 09:46:

[..]

Mijn dochter werd ook wel eens voor jongetje aangezien. Zij had wel een wilde bos haar, maar een blauw/wit jurkje aan.

Haha, de mijne ook. Ben op een gegeven moment clipjes met strikjes in haar babydonshaar gaan doen. Hielp wel iets. Maar als ze in haar blauwe kinderwagen zat dan was ze toch nog regelmatig een kereltje/mannetje/zoontje. T/m "wat heeft uw zoontje een fijn gebouwd gezichtje". Ja joh, vind ik ook, daarom heb ik hem ook maar een jurk aangedaan. Zo is mijn zoon net een meisje. 

Ik doe zelf geen oorbellen bij mijn kind totdat ze dat zelf wil. Vanaf een jaar of 6-7 denk ik. Maar dat is ook maar wat ik gewend ben. Als een ander zijn kind wel gaatjes geeft vind ik daar niks van verder.

Meesje schreef op 15-05-2024 om 09:53:

[..]

Haha, de mijne ook. Ben op een gegeven moment clipjes met strikjes in haar babydonshaar gaan doen. Hielp wel iets. Maar als ze in haar blauwe kinderwagen zat dan was ze toch nog regelmatig een kereltje/mannetje/zoontje. T/m "wat heeft uw zoontje een fijn gebouwd gezichtje". Ja joh, vind ik ook, daarom heb ik hem ook maar een jurk aangedaan. Zo is mijn zoon net een meisje.

waarom zit je het dan zo dwars ?

Ik heb nee gekozen. Ik vind het zielig zo jong. Ik kan mij voorstellen dat het aan de achterkant ook prikt. Hier schieten juweliers niet onder de 10 jaar. Mijn dochter wilde heel graag, maar moest wel een beetje huilen van de opgebouwde spanning. De juwelier checkte toen wel heel duidelijk of dochter het zelf wilde en niet moest..
Inmiddels heeft dochter oren vol en piercings op allerlei plekken dus huilt niet meer bij een oorbelgaatje  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.