Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oorbellen bij baby: ja of nee?

Peiling

Oorbellen baby?
322 stemmen
4%
96%

Nee. Dat moet een eigen keuze zijn van het kind. Een keuze die ze liefst pas maakt als ze volwassen is.
Ik wilde oorbellen toen ik 9 was een dat mocht van mijn ouders.  Terugkijkend zou ik het nooit meer doen. 
Mijn dochter heeft het even gewild toen ze 5 was en vriendinnetjes had met oorbellen. Ik heb gezegd dat ze dat mocht kiezen als ze 18 was.  Nu komen die oorbellen er niet meer, want wel zo veilig in de studie/ het toekomstige beroep dat ze gekozen heeft. 

Ik heb ook nee gestemd.  Pas als ze het zelf willen. Dat was hier pas met een jaar of 10. Dochter wil ook heel graag een tatoeage, dat heb ik tot nu toe nog tegen  weten te houden. Weet niet voor hoe lang nog, ze is 22 inmiddels

Ik heb ook “nee” gezegd, vind het zo’n akelig idee om gaatjes in een baby te prikken. En waarom, een baby wordt er niet leuker/mooier of weet ik veel van.
Zelf moest ik overigens wachten tot ik 14 was, vond ik heeeeel lang duren, maar toen was het wel duidelijk dat ik het echt graag wilde😁. 

Je moet doen wat je zelf wil. Ik ken het zelf niet uit mijn familie/omgeving. Ik kreeg ze vroeger vanaf 6 jaar geloof ik. Tis ook maar net hoe je opgevoed bent. Ik vind het geen mishandeling of wat dan ook als ik het zie bij kleine meisjes, als ze ze later niet meer wil doet ze ze uit. Mijn man heeft ook nog gaatjes in zijn oren omdat zijn zus hem vroeger daartoe gepusht heeft. Was mode ofzo. Hij draagt al eeuwen geen oorbellen meer. In het ergste geval dus een klein litteken in je oren. 

de betere juwelierszaken die ik ken doen het niet voor kleuterleeftijd.
Dat heeft een reden.

Een vriendin van mij is juwelier. Zij weigert gaatjes te schieten bij baby's. Ze zegt dat bij die kleintjes de scherpe puntjes van die eerste knopjes ('zweerknopjes' noemden we die, heten ze nog steeds zo?) vaak in het nekje prikken.

Alleen al daarom een nee, wat mij betreft.

Temet schreef op 14-05-2024 om 20:10:

Een vriendin van mij is juwelier. Zij weigert gaatjes te schieten bij baby's. Ze zegt dat bij die kleintjes de scherpe puntjes van die eerste knopjes ('zweerknopjes' noemden we die, heten ze nog steeds zo?) vaak in het nekje prikken.

Alleen al daarom een nee, wat mij betreft.

Nou dit! Ik kan me nog goed herinneren hoe zeer het deed met liggen, toen ik ze de eerste weken niet uit mocht doen. Die krengen prikten gemeen aan de achterkant. Dat doe je je kleintje toch niet aan terwijl ze daar zelf niet voor kan kiezen..

Aviendha

Aviendha

14-05-2024 om 20:17 Topicstarter

Wow, ik heb jullie echt nog nooit zo eensgezind gezien. Mijn moeder vroeg na 2 weken al wanneer ze oorbellen kreeg. Die is duidelijk niet aanwezig op dit forum

Ik neig zelf ook naar 'nee'. Dat het puntje in het nekje kan prikken heb ik nog nooit gehoord, maar vind ik naast het eigen keuze verhaal ook een goed argument. 

Nee, ik wil die keuze bij kind zelf laten. Hoe gaaf dat je bewust dat mee maakt (behalve de angst en pijn). Maar je eerste oorbellen..daarnaast ben ik zwaar allergisch voor alles en moet spray gebruiken met oorbellen. Werkt overigens erg goed. Maar wat als je baby allergisch is en je ziet het niet direct? Het doet echt verdomd zeer! En dan ook nog eens het schoonmaken, heen en weer bewegen dagelijks..nee. laat kind maar zelf kiezen en als ze allergisch is kunnen we het bewust behandelen of eruit.

Wat een komische uitslag van de peiling!!         

Een dikke nee van mij. 

In mijn omgeving gelukkig juist geen oorbellen. Oma-moeder-ik-dochters niet.

Ik begrijp best dat als dat in jouw familie en/of cultuur een gewoonte is dat je dat leuk vindt. Maar ik vind het echt niet eerlijk naar een baby toe. Ik vind dat ze daar boven de 10 zou moeten zijn. Bij kleuters e.d. vind ik het ook not done; die zijn te beinvloedbaar. Het moet echt een eigen beslissing zijn.

Eigenlijk ben ik ook van mening dat je kleintjes ook niet zou moeten dopen om diezelfde reden. Ik vind dat een vorm van opdringerige opvoeding die het eigen recht om over zichzelf te beslissen in de weg staat.

hier nog een nee! Dochter wilde ze graag op 5 jarige leeftijd en heeft ze toen ook gekregen voor haar 6e verjaardag. Bewuste keus, ze is er nog steeds blij mee. Bij een baby zou ik er niet over piekeren, alleen al vanwege het pijnlijke laten schieten

Dat iedereen het doet of dat jij het mooi vindt staan, weegt toch echt niet op tegen de pijn en het ongemak dat je je baby wilt aandoen. Ik was op die leeftijd van de kinderen net een leeuwin: kom niet aan mijn kind! Ik begrijp dan ook echt niet dat je zélf zou overwegen om je kind te pijnigen om die redenen. De inentingen vond ik al erg genoeg. 

Aviendha

Aviendha

14-05-2024 om 20:58 Topicstarter

Zelf vind ik de pijn van gaatjes schieten niet veel voorstellen, veel minder pijn dan bijv. een vaccinatie. Heb op latere leeftijd volgende gaatjes laten schieten en herinner me nog dat ik verbaasd was dat het er al in zat. Vandaar dat ik niet het gevoel heb dat ik het kind zal pijnigen.

Het is trouwens best apart hoe sterk iets cultureel bepaald kan zijn. Want rationeel ben ik het met bijna iedereen eens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.