Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oorbellen bij baby: ja of nee?

Peiling

Oorbellen baby?
322 stemmen
4%
96%

wat ik wel grappig vind is dat dit blijkbaar als (bijna) mishandeling wordt gezien maar velen het heel normaal vinden als hun kinderen al op jonge leeftijd drinken. Ik vind dat laatste schadelijker. Verder is mijn mening dat je als ouder zelf kunt inschatten of je dat (= oorbellen) wel of niet voor je kind wil. Hier is de kwestie nooit aan de orde geweest dus heb er ook nooit over nagedacht maar bovenstaande viel me wel op.

Een babyoortje moet nog heel veel groeien en niet zelden zitten de gaatjes later niet netjes meer als je ze zo jong laat schieten.

Los daarvan vind ik het echt heel zielig voor babies. Ze begrijpen helemaal niet wat er gebeurd en dan besluit iemand anders dat je oren gepierced worden. 

Ik nam ze zelf toen ik 7 was en heb er altijd ontstekingen aan gehad, achteraf gezien heb ik er spijt van. Zo kan het ook nog uitpakken.

nee. Ik vind het ook niet leuk staan bij een baby. 

ik gooi even de knuppel in het hoenderhok en zeg ja en krijg waarschijnlijk iedereen over me heen  maar goed ; 

in mijn familie/cultuur is doodnormaal mijn moeder was net 2 dagen oud toen ze gaatjes kreeg.
een oma of tante prikte de gaatjes terwijl de baby aan de borst van de moeder zat.

ikzelf was ongeveer 2 maanden en ja ben er nog steeds blij mee.
persoonlijk zou niet naar de juwelier gaan of een ''claires'' maar bij een echte piercher, bij juweliers worden de gaatjes vaak geschoten en de kans op ontstekingen zijn vaak groter of scheef geprikte gaatjes en soms is het minder hygienisch 
pierchers prikken heel precies, vaak sneller.( vanaf 6-8 maanden dacht ik)

een vriendin van mij is piercer en zij maakt vaak genoeg mee de kinderen dan heel blij en enthousiast binnenkomen maar vervolgens met een gaatje naar buiten gaan... en nooit meer terug komen. 

mijn nichtjes hadden voor hun 1ste verjaardag allemaal oorbelletjes 

Ik mis de optie " Wat mama wilt" en dan wel om het volgende

Mening 1:
Ikzelf zou het niet doen voor mijn baby, vanwege eigen keuze en inderdaad dat ik het voor een jongen weer niet zou overwegen en dat zou ik hypocriet vinden van mezelf
Daarbij bracht de hielprik van m'n nichtje al tranen in m'n ogen, ik ontloop liever jankmomenten voor mezelf 

Mening 2:
Is van mijn pleegzus van turkse komaf "mijn meiden zijn nu dik in de twintig en helemaal oke hoor" 
Gevolgd door een "nichtjes ook, trouwens...enikook 🙄" 
Zij deed het dus wel, en haar familie ook 

Wetenschap:
Baby's met oorknopjes: schattig of mishandeling? | Gezin | AD.nl

Conclusie, hard over nagedacht maar niet gestemd
Ik vind dit echt iets van jou en jouw gezin 




Mijn dochter was 11 toen ze gaatjes liet schieten. Ze wilde zelf en was zo trots toen ze de beslissing had genomen. Het was echt een ding. Had ze geld gespaard voor alvast een extra setje oorbellen. 
 Lekker zelf laten beslissen.

Oorbellen zijn niet mooi bij een baby. Ik ken persoonlijk niemand die zijn baby oorbellen geeft, maar in bepaalde groepen zal het vast gebruikelijk zijn. Waarom zou je je dochter deze keuze niet zelf laten maken vanaf een bepaalde leedtijd? Vanaf een jaar of 8 weten ze vaak echt prima of ze zoiets wel of niet willen. 

Beertjelief schreef op 14-05-2024 om 21:28:

Mening 2:
Is van mijn pleegzus van turkse komaf "mijn meiden zijn nu dik in de twintig en helemaal oke hoor"

Ja en we gingen met kinderfeestjes in de achterbak van de auto.
Kregen een draai om onze oren als we niet luisterden.
Moesten ons bord leegeten (en onze vader schepte het bord vol).
En we zijn helemaal oke hoor! Nou, daar valt over te discussiëren maar mijn ouders denken dat wel. Toch doen we die dingen niet meer, en doen mijn ouders dat ook niet met mijn kinderen.

Dus: ik heb nee gestemd. Oudste is intussen 11 en heeft geen behoefte aan gaatjes. Zelf heb ik ze laten schieten op mijn 15e, toen even oorbellen gedragen maar nu al minstens 20 jaar niet meer. Niks voor mij.

Ik vind het wel lieflijk staan. Maar ik zou er ook mee wachten;  argument  dat je het je niet kan voorstellen dat je dochtertje het niet mooi zal vinden, vind ik niet sterk. Je zou maar net een dochter treffen die het liever niet heeft. Maar dan zit ze wel met twee gaatjes in haar oorlel; dat vind ik minder mooi dan helemaal geen gaten.

Zelf draag ik  vanaf mijn 10e gaatjes. Voornamelijk knopjes want ik vind uitgehangen gaten in oorlellen lelijk.

Butterflywhy schreef op 14-05-2024 om 21:06:

wat ik wel grappig vind is dat dit blijkbaar als (bijna) mishandeling wordt gezien maar velen het heel normaal vinden als hun kinderen al op jonge leeftijd drinken. Ik vind dat laatste schadelijker. Verder is mijn mening dat je als ouder zelf kunt inschatten of je dat (= oorbellen) wel of niet voor je kind wil. Hier is de kwestie nooit aan de orde geweest dus heb er ook nooit over nagedacht maar bovenstaande viel me wel op.

Dat is toch totaal iets anders? Dan maakt het kind zelf een verkeerde keuze. Of stopte jij whiskey in de fles? 

Nee. Altijd gezegd dat dochter zelf moest kunnen kiezen. Uiteindelijk koos ze er voor toen ze al 12-13 was. 

ik mocht oorbellen toen ik 12 was en deed dat ook. Mijn kinderen mochten ook toen ze 12 waren, de 2 oudsten hebben ze toen ook laten schieten. Mijn oudste van 18 heeft inmiddels 3 gaatjes in elk oor en dochter van 16 heeft er 2 in elk oor. 2 gaatjes mocht van mij vanaf 16 en vanaf 18 moet je het zelf weten qua tatoeages en piercings. Jongste wil het niet. 
zelf heb ik meerdere gaatjes en piercings in mijn oren. 

Zeker niet. Zoiets moet een eigen beslissing van het kind zijn, niet van ouders/familie/cultuur.

Daarnaast vind ik het niet veilig voor zulke kleintjes en zou ik het als ik juwelier of piercer zou zijn niet doen. 

Nee, niet doen, al snap ik dat dat onwennig is in een omgeving waar alle baby’s oorbellen krijgen. Wacht tot je dochter zelf kan kiezen. Jaar of zeven, acht. Het kan zo’n leuk moment zijn.

Van mij ook een nee. Tegen de kinderen heb ik altijd gezegd dat het mocht als ze 18 waren. Oudste wilde uiteindelijk heel graag op haar 9e. Dat had ik niet met mijn ex overlegd dus die was not amused. Uiteindelijk heeft het kind nu op volwassen leeftijd meerdere piercings en tatoeages. Alles afgezien van die eerste oorbellen overigens na haar 18e.
Jongste wilde op een bepaald moment ook oorbellen. Ik heb haar gezegd er over na te denken tot haar verjaardag een paar maanden later. Toen was het idee weer weg gezakt en gelukkig heeft ze nu op haar 19e nog steeds ongeschonden oorlellen.
Zelf heb ik in ieder oor twee gaatjes, geschoten met resp ca 6 en 15. Drie kunnen nog gebruikt worden, het vierde is dichtgegroeid. Ik heb al minstens 30 jaar geen oorbellen meer gedragen maar probeer soms of ze het nog doen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.