Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Dymo schreef op 09-02-2022 om 11:42:

Ik heb de dyslectische vader van mijn kind (inmiddels mijn ex) een papiertje meegegeven met de namen erop, toen hij het kind ging aangeven. Hoefde hij het alleen maar aan de ambtenaar te geven en kon die het netjes in de computer zetten. Niet dat het kind zulke rare namen heeft, alleen de tweede naam kan op twee manieren worden geschreven en ik had mijn zinnen gezet op één van die manieren, omdat die schrijfwijze beter past bij de eerste naam. Het is goed gegaan

Sja, zo ken ik een kerel van vroeger (ca 20 jaar terug)...had destijds met zijn vrouw al een naam bedacht voor zijn ongeboren zoon.

Kind werd geboren, pa zo trots als een aap met 7 lullen...het hele dorp moest en zou het weten. 

Meneer zou naar het gemeentehuis, kind aangeven...en sja, dan kom je op die route ook langs vrijwel alle kroegen. En zo geschiedde, overal een rondje van de trotse pa etc.

Na de kroegentocht, eenmaal bij het gemeentehuis wist hij de naam van zoonlief niet meer...toen heeft ie dat kind maar zijn eigen voornaam gegeven  


De vrouw des huizes was destijds woest, meneer zag de humor er eigenlijk wel van in én het verhaal gaat nog steeds de ronde.

Echt iets om trots op te zijn

Ik stond ooit eens bij de Burgerlijke Stand voor een paspoort of zoiets.  Aan het loket naast mij hoorde ik een man telefoneren. "Hoe schrijf je die naam nou ook alweer?".

Beterlaat2021! schreef op 13-03-2022 om 08:07:

Ik stond ooit eens bij de Burgerlijke Stand voor een paspoort of zoiets. Aan het loket naast mij hoorde ik een man telefoneren. "Hoe schrijf je die naam nou ook alweer?".

Volgens mij heb ik de namen destijds op een briefje geschreven om dit te voorkomen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-03-2022 om 09:39

Mijn oom heeft dat ook gedaan. Wilde per se zijn zoon vernoemen naar zichzelf. Vrouw wilde dat onder geen beding, dus werd er een andere naam bedacht. Bij de aangifte heeft hij toen toch zijn zin doorgezet. Helaas voor mijn tante is ze veel te lief voor deze wereld, en een beetje een deurmat bovendien, dus het is bij een ruzie gebleven en daarna heeft ze zich erbij neergelegd. Van hun tweede kind is aangifte gedaan door iemand anders, dat wel. 

PriceyRook54

PriceyRook54

13-03-2022 om 09:47

Ah ik wilde dat net vragen, of het perse de vader moet zijn die aangifte doet. 
Hier in Ierland zit er niet zo’n haast achter, je hebt iets van drie maanden de tijd om je kind aan te geven, dus wij deden dat gewoon samen. 

Ainne schreef op 13-03-2022 om 09:47:

Ah ik wilde dat net vragen, of het perse de vader moet zijn die aangifte doet.
Hier in Ierland zit er niet zo’n haast achter, je hebt iets van drie maanden de tijd om je kind aan te geven, dus wij deden dat gewoon samen.

Ik neem aan dat aangifte doen ook wel door anderen gedaan mag worden. Er zijn namelijk ook situaties waarbij de vader niet in beeld is. 

De wet is vziw als volgt.  De vader is verplicht tot aangifte. Daarnaast is iedereen die bij de bevalling aanwezig is geweest bevoegd tot aangifte.
Wat ik niet weet, is of met 'vader' in deze bepaling de juridische vader wordt bedoeld. Dat is de echtgenoot van de moeder, of de man die al voor de geboorte het kind heeft erkend. De man die pas na de geboorte erkent wordt vader door die erkenning, en is daarvoor dus wel biologisch de vader, maar juridisch niet.
In zaken waarin vader buiten beeld is, is het vaak de oma of tante van het kind die aangifte doet. Of de verloskundige, dat komt ook wel voor. En ik heb 1 keer een geboorteakte gezien waarbij de moeder zelf de aangifte had gedaan. 

van rijksoverheid.nl:

Wie geboorteaangifte mag doen
De vader of duomoeder van het kind moet de geboorteaangifte doen. De moeder uit wie het kind is geboren, mag aangifte doen, maar dat is niet verplicht.

Als vader, duomoeder of moeder geen aangifte kunnen doen, moet de aangifte worden gedaan door:

iemand die bij de geboorte aanwezig was, of:
de eigenaar van het huis waarin het kind is geboren, of:
een medewerker van de instelling waar het kind is geboren (bijvoorbeeld het ziekenhuis).
Doet geen van deze personen geboorteaangifte? Dan wordt de aangifte gedaan door of namens de burgemeester van de gemeente waar het kind is geboren.

U hoeft de baby niet mee te nemen wanneer u geboorteaangifte doet.

In het ziekenhuis waar ik werk wordt vaak digutaal aangufte gedaan van een geboorte.

Van de week nog een geboortekaartje gezien met de naam Ot. Zonder verdere doopnamen. Ik vond het wel heel erg kort.

Eind jaren 50 hadden mijn ouders kennissen die mega fan waren van Bing Crosby en Ingrid Bergman. Ze kregen een zoon en noemden die, je verzint het niet: Ingbing   Uiteraard kregen ze dat er als officiele naam niet doorheen bij het aangeven bij de gemeente (geen idee met welke naam ze hem daar aangegeven hadden) maar die naam stond dus wel op het geboortekaartje en was ook gewoon de roepnaam. 

@nnemoon schreef op 13-03-2022 om 12:54:

Van de week nog een geboortekaartje gezien met de naam Ot. Zonder verdere doopnamen. Ik vond het wel heel erg kort.

Leuke naam. Wat betreft 'doopnamen', er zijn ook mensen die  niet gedoopt worden hoor. Ik heb ook maar één voornaam en ben niet gedoopt.

@nnemoon schreef op 13-03-2022 om 12:54:

Van de week nog een geboortekaartje gezien met de naam Ot. Zonder verdere doopnamen. Ik vond het wel heel erg kort.

 Dat vind ik een hele leuke naam, maar die kreeg ik er  niet door, ruim 20 jaar geleden! Ik heb mijn kat maar zo genoemd 😄

Wieder schreef op 13-03-2022 om 14:47:

[..]

Dat vind ik een hele leuke naam, maar die kreeg ik er niet door, ruim 20 jaar geleden! Ik heb mijn kat maar zo genoemd 😄

De cavia's van mijn buren heten Ot en Sien

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.