Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Gisteren hoorden we de naam Rachel voorbijkomen op tv waarbij het op de Nederlandse manier wordt uitgesproken. Mijn vriend kende alleen de Engelse uitspraak en vond het heel raar klinken in het Nederlands. Ik kende het wel, omdat ik uit een christelijke omgeving kom. Wel grappig dat sommige bijbelse namen die voor mij vanzelfsprekend zijn voor anderen bijzonder zijn. 

Taartjes schreef op 12-03-2022 om 10:33:

Gisteren hoorden we de naam Rachel voorbijkomen op tv waarbij het op de Nederlandse manier wordt uitgesproken. Mijn vriend kende alleen de Engelse uitspraak en vond het heel raar klinken in het Nederlands. Ik kende het wel, omdat ik uit een christelijke omgeving kom. Wel grappig dat sommige bijbelse namen die voor mij vanzelfsprekend zijn voor anderen bijzonder zijn.

Ik heb de naam ook wel eens horen uitspreken als Ragul, vind het op die manier wel erg apart klinken. 

Taartjes schreef op 12-03-2022 om 10:33:

Gisteren hoorden we de naam Rachel voorbijkomen op tv waarbij het op de Nederlandse manier wordt uitgesproken. Mijn vriend kende alleen de Engelse uitspraak en vond het heel raar klinken in het Nederlands. 

Ik vind alleen Rachelle enigszins acceptabel klinken.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-03-2022 om 10:54

Poezekat schreef op 12-03-2022 om 10:46:

[..]

Ik heb de naam ook wel eens horen uitspreken als Ragul, vind het op die manier wel erg apart klinken.

Bij Zapp heet het meisje met de blonde krulletjes volgens mij Rachel (met de Nederlandse uitspraak). Na een aflevering van het Sinterklaasjournaal was ik er wel aan gewend. Ik houd van namen met echt Nederlandse klanken zoals de eu of de ij. De g is wat minder aantrekkelijk als klank, maar ik kan er wel aan wennen. 

Valeria schreef op 12-03-2022 om 10:05:

[..]

Misschien had het Deliverance moeten zijn.

Dat klinkt waarschijnlijker en net iets minder erg dan vernoemd zijn naar een broodjeszaak 😂

C..

C..

12-03-2022 om 11:30

Poezekat schreef op 12-03-2022 om 10:46:

[..]

Ik heb de naam ook wel eens horen uitspreken als Ragul, vind het op die manier wel erg apart klinken.

Vind de naam Rachel ook lastig als ik de persoon niet ken. Weet tenminste 3 variaties in uitspraak die je allemaal zo schrijft. Ragel/Rasel/Reechel. 

Zusterclivia schreef op 12-03-2022 om 09:16:

In de krant een jongen genaamd Jayvensley en zusen J'esmey en Junayda. Moeder heet gewoon Miranda.🤷‍♀️

Bij dit soort namen, zeker met zo'n apostrof, ga ik er onmiddellijk vanuit dat minstens 1 ouder (creools) Surinaams is. Ik kan me nu even ook geen gelegenheid herinneren waarbij ik ernaast zat. Maar misschien is dat een Amsterdams iets.

Ik ben niet dol op dit soort namen, maar heb inmiddels wel een voordeeltje ervan ontdekt. Ik werk in een organisatie met een paar honderd medewerkers, voornamelijk vrouwen. Van elke min of meer standaard vrouwennaam zijn er minimaal twee, vaak drie of vier. J'esmey zal vast minder vaak mails krijgen die voor een naamgenoot bestemd zijn.

Ik zat er wel een keer naast, Des'Ree bleek een hoogblonde, blauwogige dame. Met een Masters degree op zak.

niet_rechts schreef op 12-03-2022 om 10:54:

[..]

Bij Zapp heet het meisje met de blonde krulletjes volgens mij Rachel (met de Nederlandse uitspraak). Na een aflevering van het Sinterklaasjournaal was ik er wel aan gewend. Ik houd van namen met echt Nederlandse klanken zoals de eu of de ij. De g is wat minder aantrekkelijk als klank, maar ik kan er wel aan wennen.

Ja die bedoelde ik inderdaad.


Poezekat schreef op 12-03-2022 om 10:46:

[..]

Ik heb de naam ook wel eens horen uitspreken als Ragul, vind het op die manier wel erg apart klinken.

Je zegt het als ‘Raagol’ bij degene die ik bedoelde.

Bijtje82 schreef op 12-03-2022 om 09:47:

[..]

Tokkie in inmiddels een heel gangbare naam voor minder sociale mensen die liever niet actief meedoen in de samenleving.

Tokkie is een naam voor asociale mensen en op basis van de naam die zij aan kun kind geven noem jij ze asociaal. Dat vind ik behoorlijk grof en eigenlijk asociaal. 

Pejeka1 schreef op 12-03-2022 om 09:49:

[..]

Vroeger waren namen wel meer egalitair. Een Pieter kon de zoon van een arbeider zijn, maar ook de zoon van de bankdirecteur. Marijke kon een meisje uit een volksbuurt zijn, maar ook een meisje uit een villawijk. Tegenwoordig is het onderscheid toch wel duidelijker zichtbaar. Shyneq'uia zal met grotere waarschijnlijkheid uit een lager sociaal milieu komen dan uit een villawijk.

Wanneer was vroeger? De hockeynamen zijn toch al heel lang in zwang?

Valeria schreef op 12-03-2022 om 10:22:

[..]

Ordinair is niet per se asociaal, maar wel ontzettend duidelijk herkenbaar aan naamkeuze en uiterlijk.
Als je de klassenfoto van een van mijn kinderen van vorig jaar ziet en je legt de namen ernaast, kan iemand die ze niet kent degenen die bij de Engelse & fantasienamen horen zo aanwijzen.

Tokkie staat niet voor ordinair voor asociaal. De term tokkie gebruiken alleen omdat iemand zijn kind een bepaalde naam geeft vind ik... asociaal. 

De term tokkie wordt gebruikt als pejoratief voor een (meestal laagopgeleid) persoon met overheersend negatieve kwaliteiten en asociaal gedrag.

JtM

JtM

12-03-2022 om 14:44

Aiden, als je zo nodig over het gebruik van het woord Tokkie wil discussiëren kan je daar dan een nieuw topic voor maken? Dit leest echt heel vervelend zo en voegt niks toe aan waar het topic over gaat. 

Aiden schreef op 12-03-2022 om 13:38:

[..]

Wanneer was vroeger? De hockeynamen zijn toch al heel lang in zwang?

Nog niet eens zo lang geleden. De explosie van Engelse of andere uitheemse namen heeft eigenlijk pas in de (latere) jaren '70 echt ingezet. Toen ik op de lagere school zat, eerste helft jaren '70, had je nauwelijks kinderen met een buitenlandse naam als schoolgenoot of klasgenoot. Hooguit een paar Franse namen die allang in zwang waren in Nederland, zoals Jeannette of Marianne. Maar verder (om een paar namen van klasgenootjes te noemen): Elize, Liesbeth, Sjoukje, Petra, Hans, Albert, Ton, Titus, Richard, enz. En het was echt geen eliteschool, gewoon een lagere school in een doorsnee wijk.

Aiden schreef op 12-03-2022 om 13:40:

[..]

Tokkie staat niet voor ordinair voor asociaal. De term tokkie gebruiken alleen omdat iemand zijn kind een bepaalde naam geeft vind ik... asociaal.

De term tokkie wordt gebruikt als pejoratief voor een (meestal laagopgeleid) persoon met overheersend negatieve kwaliteiten en asociaal gedrag.

Tokkie is gewoon de achternaam van een familie die een aantal jaren geleden op TV was en die (netjes gezegd) wat onaangepast was. Mij deden ze altijd een beetje denken aan de familie Flodder. En net zoals de familie Flodder, hadden ze wel degelijk ook goede kwaliteiten: sterk familiegevoel en solidariteitsgevoel, soms onhandig geuit, maar tegelijkertijd een bepaald onvermogen het lot in eigen handen te nemen en orde te scheppen in hun chaotische bestaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.