Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Aaaanne schreef op 08-02-2022 om 23:34:

[..]

Gebruiken ze wel een andere roepnaam? Anders wordt je toch gek.

Vast wel, van alle namen zijn wel een paar afleidingen te maken. Ken trouwens ook een gezin waar de ene zoon Adrianus en de andere voluit Johannes heette. werd afgekort tot Janus en Jan. Janus is zichzelf later Ad gaan noemen, maar volgens mij was hij toen al volwassen

Ik moest drie keer lezen voor ik snapte waar het om ging. Janus geschreven bevat Jan. Maar in mijn hoofd zijn het zo andere namen 'Jaanus' en 'Jan' die anders klinken dat ik er gewoon overheen las. 

Zo'n naam als Jaymz moet je echt uitspreken voor duidelijk is wat het moet zijn he? 

Ik zag laatst ergens Liejanne en Riejanne had ik al eens eerder gezien. Wat is er mis met Lianne?

MamaE schreef op 08-02-2022 om 22:20:

[..]

En bij de gemeente herinnerde niemand hem er aan dat hij al een kind had met die naam? Best wel treurig dit, als je op een dergelijk moment niet nuchter bent en daardoor stomme beslissingen maakt waar een ander de rest van zijn leven last van heeft.

Het was ver voor het digitale tijdperk, dus ik gok dat bij de gemeente ook niemand het direct is opgevallen. Toen ze mij dit drie jaar geleden vertelde was ze zelf 93, dus het was zeker meer dan 100 jaar terug. Wat mijn oma vertelde gebruikte ze inderdaad allebei een andere roepnaam. 

Mijn oma was een groot tegenstander van vernoemen. Ze zei: als je er eenmaal aan begint kom je er nooit meer vanaf met de volgende kinderen. Ze hadden zelf wel vernoemd, maar alsnog enorm vervelend commentaar gehad van een van de opa's. 

Regendrup.

Regendrup.

09-02-2022 om 08:37 Topicstarter

Ik zag net D'Ivaincheley voorbij komen. Heb volgens mij 10x opnieuw moeten kijken of het wel "goed" geschreven was.... dat doe je een kind toch niet aan. 

Hadden we de familie Buddenbruck al eens doorgenomen :

" Moeder Thaila en vader Rob hebben de kinderen namen gegeven als Jenaux,
Shevaign, Chariënne en Gidiën. De naam van het nieuwste familielid:
Djevaina."    

Regendrup.

Regendrup.

09-02-2022 om 09:03 Topicstarter

Beterlaat2021! schreef op 09-02-2022 om 08:50:

Hadden we de familie Buddenbruck al eens doorgenomen :

" Moeder Thaila en vader Rob hebben de kinderen namen gegeven als Jenaux,
Shevaign, Chariënne en Gidiën. De naam van het nieuwste familielid:
Djevaina."

Al die namen doen me denken aan autonamen op de een of andere manier. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

09-02-2022 om 09:05

Niet afschuwelijk, wel opmerkelijk. Eerste dochter: Mette Merle. Tweede dochter: Merle Marit, want verdorie, de namen die we het allermooist vinden hebben we allebei al gebruikt. Nou ja, dan maar wat recyclen. 

niet_rechts schreef op 09-02-2022 om 09:05:

Niet afschuwelijk, wel opmerkelijk. Eerste dochter: Mette Merle. Tweede dochter: Merle Marit, want verdorie, de namen die we het allermooist vinden hebben we allebei al gebruikt. Nou ja, dan maar wat recyclen.

Wij hebben dat bewust niet gedaan bij onze kinderen, al gaf onze jongste laatst juist aan dat die best de tweede naam van de oudste als roepnaam had willen hebben omdat die naam zo mooi is 😅 Ik blijf erbij dat ze allebei hun eigen prachtige naam hebben die helemaal bij hun past, maar het had de zoektocht naar een naam voor de tweede wel makkelijker gemaakt 😂

Ik heb de dyslectische vader van mijn kind (inmiddels mijn ex) een papiertje meegegeven met de namen erop, toen hij het kind ging aangeven. Hoefde hij het alleen maar aan de ambtenaar te geven en kon die het netjes in de computer zetten. Niet dat het kind zulke rare namen heeft, alleen de tweede naam kan op twee manieren worden geschreven en ik had mijn zinnen gezet op één van die manieren, omdat die schrijfwijze beter past bij de eerste naam. Het is goed gegaan

Over vernoemen gesproken, ik ken ook iemand met 5 voornamen. Moeder had nog zo gezegd toen man naar het gemeentehuis ging: geen hele ris namen, gewoon die naam. En toen stond nieuwbakken pa op het gemeentehuis, en hij wist niet meer wat het nu moest zijn. Dus voor de veiligheid iedereen maar vernoemd. dus 5 namen

Verstandige zet, Dymo. En kennelijk heb je een duidelijk handschrift. 

Ik ken van lang geleden een geval van een trotse vader van Turkse origine die naar het gemeentehuis toog met het briefje waarop de verloskundige de namen van zijn kersverse zoon had opgeschreven. Helaas leek haar kleine "g" op een "q", waardoor de naam toch verkeerd werd geregistreerd. De naam werd wel aan vader ter controle voorgehouden, maar de man zag deze fout over het hoofd (net vader geworden, en vermoedelijk ernstig slaaptekort, nietwaar ?), dus kreeg dit kind een naam met een q terwijl die letter in het Turks helemaal niet voorkomt. 

Er was uiteindelijk een officiële procedure tot wijziging van de voornaam nodig (bij de rechtbank, met bijbehorende kosten) om deze fout weer recht te breien, want de Nederlandse regels op dit vlak zijn zo flexibel als een blok graniet. 

Beterlaat2021! schreef op 09-02-2022 om 08:50:

Hadden we de familie Buddenbruck al eens doorgenomen :

" Moeder Thaila en vader Rob hebben de kinderen namen gegeven als Jenaux,
Shevaign, Chariënne en Gidiën. De naam van het nieuwste familielid:
Djevaina."

Creatief met letters. En ongetwijfeld uitgesproken als Sjunnno, Sjuveen, Sjarjen en Djeveen. 

Nee, ze spreken het wel netjes uit, op z'n Frans eigenlijk.

Is dat frans?  Ik hoor vaak vooral de Sj klank.  Sjarriejen,Sjevoohn,Gieddie-jen,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.