Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby niet welkom op bruiloft


Jillz schreef op 05-07-2023 om 09:50:

[..]

Drie maanden is 12 weken dat is echt een heel verschil met 8 weken. Je mag je baby überhaupt voor 10 weken niet naar het kinderdagverblijf brengen. Het is niet voor niks dat die grens er is.

Bij wie is die grens, wie bepaalt deze?? Om me heen zie ik ze met 6 weken al naar een kdv gaan hoor.

Maar het gaat helemaal niet over een kdv, het gaat over de vader van de baby.

Het is to's goed recht om ervoor te kiezen niet te gaan of op een beperkte manier (die ze zelf ook voorstelde). Maar ik vind het wel wat gek om te doen of het echt niet kan/mag.

Iets niet willen is ook reden genoeg. Zowel voor TO als voor haar broer.

Mooi dat jullie voor de tussenoplossing gaan. Dat klinkt beter dan je hakken in het zand zetten. 

Ooit eens op een bruiloft geweest waar hele kleine kinderen waren en het was sneu voor het bruidspaar, maar bijna alle aandacht ging naar de kinderen uit. En dat was niet omdat ze vervelend waren, maar omdat ze klein en schattig waren. Dat vond het bruidspaar zelf niet erg leuk, want het zou hun dag moeten zijn geweest. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2023 om 11:46:

[..]

Bij wie is die grens, wie bepaalt deze?? Om me heen zie ik ze met 6 weken al naar een kdv gaan hoor.

Ik ken meerdere mensen die in de kinderopvang werken maar met 6 weken willen ze echt nog geen baby’s daar. Van een vriendin hoorde ik laatst dat er een baby met 8 weken was gebracht maar dat ze dat eigenlijk ook te vroeg vonden.


On topic mooie oplossing zo TO.

Heb je jouw dilemma al rustig met je broer en aanstaande schoonzus besproken? Nu maak jij je er (misschien) druk om, terwijl hij helemaal niet weet dat jij er zo mee zit. Misschien heeft hij wel begrip als je het uitlegt, mijn broer had toen hij ging trouwen echt nog geen idee hoe het zou zijn met kleine kinderen en baby's, daar kwam hij pas achter toen hij ze zelf had. Ik was redelijk makkelijk met mijn kind achterlaten bij oppas, maar de jongste heeft altijd geweigerd uit een fles te drinken, met 8 weken zou ik niet lang bij haar uit de buurt kunnen zijn.

Daddy_gijs schreef op 05-07-2023 om 10:24:

[..]

Ligt dit aan mij? Ik begrijp dit dus helemaal niet.
Juist een trouwerij is in mijn beleving een familie-feest. Uitsluiten van 80-plussers of 5-minners begrijp ik niks van. Komt er een striptease of zo...
Wat geeft het als bij het ja-woord er opeens een baby het op een krijsen zet? Dan gaat die moeder de zaal uit en vraagt de ambtenaar het opnieuw...
Echt stomverbaasd dat je broer, die weet dat jij dan een baby hebt, de baby en daarmee impliciet jou uit te sluiten.

Alleen daarom al, zou ik thuisblijven.

Het is aan het bruidspaar om hun bruiloft zo in te vullen zoals zij zelf willen. Het is namelijk hun dag en hun keuzes, zij bepalen en betalen. Het is geen kinderfeest. Ikzelf zou het vreselijk vinden als de ceremonie, die om ons en ons geluk zou moeten draaien, verstoord zou worden door gejank. Of als er op de receptie continu gerend of gekrijs zou worden door kinderen. Of zoals eerder genoemd de show gestolen worden door kinderen.

Ik snap echter wel dat je zo een jonge baby niet graag alleen laat en dat het voor TS dan wel moeilijk gemaakt wordt. Wellicht dat ik voor mezelf wel een uitzondering zou maken als het mijn zus met een jonge baby betrof, mits duidelijk afspraken (zoals weglopen als er hetrie uit komt.)


Ik vind het een prima oplossing zo, ik hoop dat jullie een mooie dag mogen hebben!

Naamgenootje schreef op 05-07-2023 om 12:45:

[..]

Het is aan het bruidspaar om hun bruiloft zo in te vullen zoals zij zelf willen. Het is namelijk hun dag en hun keuzes, zij bepalen en betalen. Het is geen kinderfeest. Ikzelf zou het vreselijk vinden als de ceremonie, die om ons en ons geluk zou moeten draaien, verstoord zou worden door gejank. Of als er op de receptie continu gerend of gekrijs zou worden door kinderen. Of zoals eerder genoemd de show gestolen worden door kinderen.

Ik kan me daar zo moeilijk in verplaatsen. Wordt je hele huwelijk een drama als er een baby een kreetje slaakt tijdens de ceremonie? En als overgrootoma te hard vraagt "hè? wat zeggen ze?" Of ome Kees die een niesbui krijgt?
Er zit ook gewoon nog zoveel tussen kinderen die braaf op een stoel zitten en een hele horde die rondrent zonder dat er iemand ingrijpt. 

Valeria schreef op 05-07-2023 om 13:01:

[..]

Ik kan me daar zo moeilijk in verplaatsen. Wordt je hele huwelijk een drama als er een baby een kreetje slaakt tijdens de ceremonie? En als overgrootoma te hard vraagt "hè? wat zeggen ze?" Of ome Kees die een niesbui krijgt?
Er zit ook gewoon nog zoveel tussen kinderen die braaf op een stoel zitten en een hele horde die rondrent zonder dat er iemand ingrijpt.

Maar dat is toch aan de mensen zelf of ze dat een probleem vinden? Het is niet dat de hele wereld om jouw baby draait.

Eleanor schreef op 05-07-2023 om 10:29:

Financieel hebben wij het niet ruim, vandaar dat ik nog niet zo ben ingegaan op de optie van een huisje/hotel. De bruiloft zou zo wel héél erg duur voor ons worden. Bovendien is de locatie nogal in the middle of nowhere, dus veel mogelijkheden dichtbij zijn er ook niet.

Mijn man stelde voor dat we samen die kant op gaan en dat ik dan alleen de ceremonie bijwoon terwijl hij zich een uurtje ergens vermaakt met onze baby. En dan daarna weer allemaal richting huis. Ik denk dat mijn broer dat karig gaat vinden, maar misschien is het wel een goede tussenoplossing.

Zoiets hebben wij ook gedaan toen de oudste 2 à 3 maanden was. We waren uitgenodigd voor een promotie van een vriend van mij dus mijn man fungeerde als “oppas” en ik er de hele tijd bij kon blijven. Kind werd op een gegeven moment wakker en toen zijn man en kind een rondje gaan lopen.

Valeria schreef op 05-07-2023 om 13:01:

[..]

Ik kan me daar zo moeilijk in verplaatsen. Wordt je hele huwelijk een drama als er een baby een kreetje slaakt tijdens de ceremonie? En als overgrootoma te hard vraagt "hè? wat zeggen ze?" Of ome Kees die een niesbui krijgt?
Er zit ook gewoon nog zoveel tussen kinderen die braaf op een stoel zitten en een hele horde die rondrent zonder dat er iemand ingrijpt.

Dat denk ik nou ook.  Hoeveel geluid komt er uit een babietje van 8 weken oud?  Ome Kees die zijn gehoorapparaten heeft uitgelaten (want anders is het zo'n herrie) die op luidde toon hè? Wat zeggen ze nou? zegt is veel storender. Als moeder van de kleine kan je ook nog actief de belangstelling bij je kind weghouden door te zeggen dat we vandaag het huwelijk van broer en schoonzus vieren en dat belangstellenden altijd welkom zijn voor een bezoekje thuis. 

Het gaat niet om wat die vrienden doen met hun kinderen, of mensen hier het oké vinden om een baby die borstvoeding krijgt met 8 weken voor 6 uur of meer ergens bij een oppas te laten of over if baby's nou 20 uur slapen of 20 uur huilen per etmaal.

Het gaat om jou, je baby en je broer. (en eventueel wat jullie partners willen)


  • Jullie band is koel
  • Je broer vind dat je zonder baby kan/moet kunnen komen. 
  • Jij wil je baby niet zo lang alleen laten en hebt geen oppas voor dat moment waar je de baby vertrouwd achter kan laten.


Dan lijkt het me verstandig om nog een keer met je broer te praten. Je baby kan niet zo lang zonder jou en andersom ivm de borstvoeding, het kolven en het niet hebben van een oppas waar die zolang heen kan. Dat geeft 2 opties of rijdt met man en baby daar heen en bent alleen bij de ceremonie terwijl man baby elders even vermaakt en vertrekt daarna weer. (Dat kost al veel tijd en moeite want met een baby mag je niet 2 uur aan een stuk rijden dus je bent minstens 2,5 uur enkele reis bezig, uur ceremonie en weer 2,5 uur terug) Of als broer je graag langer er bij heeft kan je met man en baby aanwezig zijn met de afspraak dat man of jij met baby weg loopt als die gaat huilen (zeker tijdens de ceremonie) en dan kan eventueel dat man en baby bij de ceremonie afwezig zijn maar bij de dingen er om heen wel welkom zijn.

Als hij komt met dat vrienden hun kinderen ook niet mee mogen nemen doet dat er niet toe. Die zijn jou niet, hun kinderen zijn misschien ouder, hun familie en daarmee mogelijke oppas zijn niet ook in de zaal, hij is misschien bevriend met de man waardoor de partner met baby thuis blijft, die wonen misschien dichterbij waardoor ze korter weg zijn of tussendoor naar huis kunnen. Als hij je er bij wil hebben is dat of kort of hij doet water bij de wijn en baby is er wel bij. Zijn keuze (mits jij en man bereid ben deze opties te doen natuurlijk)

Eleanor schreef op 05-07-2023 om 10:29:

Financieel hebben wij het niet ruim, vandaar dat ik nog niet zo ben ingegaan op de optie van een huisje/hotel. De bruiloft zou zo wel héél erg duur voor ons worden. Bovendien is de locatie nogal in the middle of nowhere, dus veel mogelijkheden dichtbij zijn er ook niet.

Mijn man stelde voor dat we samen die kant op gaan en dat ik dan alleen de ceremonie bijwoon terwijl hij zich een uurtje ergens vermaakt met onze baby. En dan daarna weer allemaal richting huis. Ik denk dat mijn broer dat karig gaat vinden, maar misschien is het wel een goede tussenoplossing.

Prima oplossing! Ipv alleen te denken in problemen kan je ook kijken hoe het wel kan. En je man is de vader van de baby. Ik mag toch hopen dat hij zich zelfstandig kan redden met zijn eigen kind. Maar 4 weken later ga jij waarschijnlijk weer werken. 

Ik zou dit op deze manier aangegeven bij je broer. Misschien kan man met baby alsnog langskomen of aansluiten bij het eten of de receptie etc. Dat is vaak toch een informeel deel van zo'n dag.

Ik zie trouwens regelmatig dat mensen bruiloften zonder kinderen houden. Niet mijn keuze maar ook geen reden om beledigd te zijn.

Eerlijk gezegd vind ik het nogal raar van je broer. Natuurlijk kan ik begrijpen, dat je het zonder kinderen wil (gegil, geren, gedoe, gezeur enz), maar je kan toch niet verwachten dat je zus haar pasgeboren baby niet meeneemt. Maar wél verwachten dat zus komt. Hoe dan? Je zou ook kunnen afspreken (zou ik sowieso al doen als ik een baby bij me had), dat je, zodra baby begint te huilen ofzo, dat je even ergens anders naar toe gaat?

Ik ben trouwens ooit eens bij een ceremonie geweest waarbij een baby aanwezig was. En toen die begon te huilen probeerde moeder hem stil te krijgen, speen pakken in de tas, kind in de wagen leggen, wegrijden etc. Ze deed haar best maar dat zorgde gewoon voor afleiding. Als je zelf geen kinderen hebt kan ik mij best voorstellen dat je zoiets niet wilt. 

Daarnaast waarom alleen een uitzondering voor TO (waarmee al een koele band is) maar niet voor de baby's of kinderen van je beste vrienden en familie (bijvoorbeeld van de kant van de bruid). Die mensen doen moeite om wat te regelen voor hun kind of baby maar voor To maakt men een uitzondering. Dat is toch ook vreemd. 

Eleanor

Eleanor

05-07-2023 om 14:25 Topicstarter

bieb1963 schreef op 05-07-2023 om 13:57:

Eerlijk gezegd vind ik het nogal raar van je broer. Natuurlijk kan ik begrijpen, dat je het zonder kinderen wil (gegil, geren, gedoe, gezeur enz), maar je kan toch niet verwachten dat je zus haar pasgeboren baby niet meeneemt. Maar wél verwachten dat zus komt. Hoe dan? Je zou ook kunnen afspreken (zou ik sowieso al doen als ik een baby bij me had), dat je, zodra baby begint te huilen ofzo, dat je even ergens anders naar toe gaat?

Dat zou ik inderdaad ook sowieso gedaan hebben, maar ik heb mijn broer net nog even kort gesproken en daar lijkt het niet (alleen) om te gaan. Kinderen vragen teveel aandacht en passen ook gewoon niet bij de sfeer waar ze voor gaan zei hij. 

Ik heb het plan wat we nu hebben aan hem voorgelegd, daar reageerde hij vrij neutraal op.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de fijne reacties trouwens!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.