Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby niet welkom op bruiloft


Je hoeft je niet gekwetst te voelen, het lijkt me dat het niet persoonlijk is. Een bruiloft is geen plek voor een baby, dus ik snap je broer heel goed. Ik zou hem vertellen dat je het heel jammer vindt, maar dat je gezien de baby en gebrek aan oppas geen mogelijkheid ziet om te komen. Hem een hele mooie dag wensen en na de bruiloft een keer afspreken om de foto's te zien en de verhalen te horen.

Ik zie hier veel reacties van mensen vanuit hun eigen beleving. En sommige mensen hebben natuurlijk een baby die wat lastiger is of met problemen. Of zitten wekenlang volledig aan hun kind vastgeplakt. Geen probleem maar niet iedereen is zo! De meeste vrouwen gaan met 3 maanden gewoon weer aan het werk. En baby kan lang niet altijd naar grootouders. Daarnaast lees ik hier niets over de vader in kwestie. Waarom is alleen TO geschikt om voor hun kind te zorgen? Kan hij dan niet een paar uur alleen zijn met zijn eigen kind? En waarom zijn er geen grootouders aan zijn kant? 

Dat je partner zou gaan ipv jij is natuurlijk onzinnig. Het is jouw familie. En uiteindelijk ben je gewoon beledigd dat jouw kind niet mag komen. Terwijl er tal van oplossingen zijn. 

In deze situatie is gekozen voor geen kinderen. En ik begrijp dat ze daarin geen onderscheid kunnen maken tussen de baby van TO wel maar de baby van nicht Y niet en de dreumes/peuter/kleuter van beste vrienden of familie ook niet. Dan krijg je nog een veel vreemdere situatie en discussies (kinderen vanaf die leeftijd wel of niet).

Izza schreef op 05-07-2023 om 09:07:

Ik zie hier veel reacties van mensen vanuit hun eigen beleving. En sommige mensen hebben natuurlijk een baby die wat lastiger is of met problemen. Of zitten wekenlang volledig aan hun kind vastgeplakt. Geen probleem maar niet iedereen is zo! De meeste vrouwen gaan met 3 maanden gewoon weer aan het werk. En baby kan lang niet altijd naar grootouders. Daarnaast lees ik hier niets over de vader in kwestie. Waarom is alleen TO geschikt om voor hun kind te zorgen? Kan hij dan niet een paar uur alleen zijn met zijn eigen kind? En waarom zijn er geen grootouders aan zijn kant?

Dat je partner zou gaan ipv jij is natuurlijk onzinnig. Het is jouw familie. En uiteindelijk ben je gewoon beledigd dat jouw kind niet mag komen. Terwijl er tal van oplossingen zijn.

In deze situatie is gekozen voor geen kinderen. En ik begrijp dat ze daarin geen onderscheid kunnen maken tussen de baby van TO wel maar de baby van nicht Y niet en de dreumes/peuter/kleuter van beste vrienden of familie ook niet. Dan krijg je nog een veel vreemdere situatie en discussies (kinderen vanaf die leeftijd wel of niet).

Dit inderdaad!

Ik snap je broer ook wel. Als hij veel mensen om zich heen heeft die er helemaal geen moeite mee hebben en hun baby ook op jonge leeftijd relatief makkelijk overdragen aan iemand anders is het lastig je in te leven in iemand die daar meer moeite mee heeft zoals TO.

Het is voor beide een lastige situatie. Broer mag zelf weten hoe hij zijn bruiloft vorm geeft en ik snap heel goed dat hij dat zonder kinderen wenst te doen. Vanuit TO is het natuurlijk ook heel logisch dat zij moeite heeft met loslaten.

Er is een paar keer de mogelijkheid geopperd van een hotel/huisje in de buurt. TO hier heb je niet op gereageerd. Vind je dat geen mogelijke optie? Als het je lukt om wat voorraad op te bouwen hoef je dan niet direct voor de eerste voeding terug naar je man en kind maar als het toch niet lukt is die optie er wel.

Wij hebben een hele lastige start gehad met onze (huil)baby en ik ging ook gewoon met 12 weken weer werken en kolfde daar tussendoor. Een bruiloft met 8 weken had ik zelf wel gedaan als baby bij man kon blijven maar zo is iedereen anders.

Als Broer en zijn bruid samen besloten hebben dat het een kindvrij bruiloft gaat worden, dan hoeft Eleanor zich niets aan te trekken van wat andere gasten ervan vinden als ze verkiest bij haar twee maanden oude baby te blijven. 
@Eleanor, je zult nog wel vaker tegen ongezouten meningen van familie aanlopen. Zie dat als onderdeel van ouderschap; jij maakt een keus in belang van je kind en daar hebben buitenstaanders maar mee te dealen.

Izza schreef op 05-07-2023 om 09:07:

Ik zie hier veel reacties van mensen vanuit hun eigen beleving. En sommige mensen hebben natuurlijk een baby die wat lastiger is of met problemen. Of zitten wekenlang volledig aan hun kind vastgeplakt. Geen probleem maar niet iedereen is zo! De meeste vrouwen gaan met 3 maanden gewoon weer aan het werk. En baby kan lang niet altijd naar grootouders. Daarnaast lees ik hier niets over de vader in kwestie. Waarom is alleen TO geschikt om voor hun kind te zorgen? Kan hij dan niet een paar uur alleen zijn met zijn eigen kind? En waarom zijn er geen grootouders aan zijn kant?

Dat je partner zou gaan ipv jij is natuurlijk onzinnig. Het is jouw familie. En uiteindelijk ben je gewoon beledigd dat jouw kind niet mag komen. Terwijl er tal van oplossingen zijn.

In deze situatie is gekozen voor geen kinderen. En ik begrijp dat ze daarin geen onderscheid kunnen maken tussen de baby van TO wel maar de baby van nicht Y niet en de dreumes/peuter/kleuter van beste vrienden of familie ook niet. Dan krijg je nog een veel vreemdere situatie en discussies (kinderen vanaf die leeftijd wel of niet).

Hier in Nederland gaan vrouwen 'gewoon' na drie maanden aan het werk. In Zweden mag een kind onder de één niet naar de opvang, daar krijgen zowel vaders als moeders ruim ouderschapsverlof voor. Het is maar net wat 'gewoon' is.

Je bent wel voor het blok gezet hoor. Wat ik zou doen is in de omgeving een leuk hotelletje boeken. Dan kun je naar de ceremonie gaan en als je er klaar mee bent of moet voeden, kun je lekker naar man en kind in het hotel.

Envelop schreef op 05-07-2023 om 09:19:

[..]

Wij hebben een hele lastige start gehad met onze (huil)baby en ik ging ook gewoon met 12 weken weer werken en kolfde daar tussendoor. Een bruiloft met 8 weken had ik zelf wel gedaan als baby bij man kon blijven maar zo is iedereen anders.


En zo is iedereen inderdaad weer anders. Ik zou dit topic niet eens geopend hebben, maar direct aan broer gemeld hebben dat ik niet aanwezig ben op zijn bruiloft. No way dat ik mijn 8 weken oude baby die ik borstvoeding geef de hele dag achterlaat, om vervolgens op een bruiloft te gaan zitten met tussendoor kolven en waarschijnlijk in gedachten bij mijn baby. Ik heb dan ook bij beide kinderen extra verlof opgenomen na mijn zwangerschapsverlof en ben pas weer gaan werken toen ze minimaal 5 maanden oud waren.

TO, volg je gevoel en trek je niets aan van wat anderen ervan vinden. Jij en je baby zijn belangrijker dan de bruiloft van je broer. Wat je ook kiest, kies dat wat goed voelt.

Izza schreef op 05-07-2023 om 09:07:

In deze situatie is gekozen voor geen kinderen. En ik begrijp dat ze daarin geen onderscheid kunnen maken tussen de baby van TO wel maar de baby van nicht Y niet en de dreumes/peuter/kleuter van beste vrienden of familie ook niet. Dan krijg je nog een veel vreemdere situatie en discussies (kinderen vanaf die leeftijd wel of niet).

In mijn beleving is dit juist niet ongebruikelijk. Wij waren pas ook op een huwelijksfeest waar kinderen van vrienden niet welkom waren (ivm veel te veel qua aantal) en juist de kinderen van de directe familie wel. En ik gok eigenlijk dat er ook wel een uitzondering was gemaakt voor een baby van 8 weken, terwijl mijn kleuters natuurlijk prima naar de oppas konden. En als we geen oppas hadden gehad, was ik alleen gegaan en was man bij de kinderen gebleven, want dit was een feestje van 'mijn kant'. 

In de situatie van TO zou ik waarschijnlijk ook kijken of ik een huisje kon huren in de buurt van de trouw- en feestlocatie en kijken of er een oppas mee kan, en anders dus dat man bij de baby blijft als jij naar de bruiloft bent en evt nog een deel omgekeerd. Qua borstvoeding en kolven etc weet ik uiteraard ook niet hoe soepel dat bij TO gaat, maar dan zou je in elk geval wel (ieder?) een deel van de dag bij de bruiloft kunnen zijn. 

Ook met 8 weken een broer die ging trouwen wat samenviel met een begrafenis waar mijn man en schoonfamilie was, omdat het in het buitenland, wisten we dat langer vantevoren. Broer nodigde ook kinderen uit, ging helemaal prima met de baby erbij. Zelfs het boot-feest verliep goed. Mocht een baby gaan huilen tijdens de ceremonie, ik zat wel wat achterin in de zaal, dan loop je toch met de maxicosi weg. Ik had de trouwerij moeten skippen, gaf ook borstvoeding. 
De opmerking van je broer dat hij het zsm moet weten zou bij mij de doorslag geven om dan niet te gaan. Heel weinig inlevingsgevoel, op zijn minste zou je hem de laatste dagen daarvoor moeten kunnen laten weten. Als kolven nu lukt, de bruiloft is niet te ver, dan kan je eventueel hem laten weten bij welk onderdeel je komt. Wat je ook beslist, voel je niet schuldig!!!

Izza schreef op 05-07-2023 om 09:07:

Ik zie hier veel reacties van mensen vanuit hun eigen beleving. En sommige mensen hebben natuurlijk een baby die wat lastiger is of met problemen. Of zitten wekenlang volledig aan hun kind vastgeplakt. Geen probleem maar niet iedereen is zo! De meeste vrouwen gaan met 3 maanden gewoon weer aan het werk. En baby kan lang niet altijd naar grootouders. Daarnaast lees ik hier niets over de vader in kwestie. Waarom is alleen TO geschikt om voor hun kind te zorgen? Kan hij dan niet een paar uur alleen zijn met zijn eigen kind? En waarom zijn er geen grootouders aan zijn kant?

Dat je partner zou gaan ipv jij is natuurlijk onzinnig. Het is jouw familie. En uiteindelijk ben je gewoon beledigd dat jouw kind niet mag komen. Terwijl er tal van oplossingen zijn.

In deze situatie is gekozen voor geen kinderen. En ik begrijp dat ze daarin geen onderscheid kunnen maken tussen de baby van TO wel maar de baby van nicht Y niet en de dreumes/peuter/kleuter van beste vrienden of familie ook niet. Dan krijg je nog een veel vreemdere situatie en discussies (kinderen vanaf die leeftijd wel of niet).

Drie maanden is 12 weken dat is echt een heel verschil met 8 weken. Je mag je baby überhaupt voor 10 weken niet naar het kinderdagverblijf brengen. Het is niet voor niks dat die grens er is.

2 weken klinkt misschien als niets, maar op een baby van 8 weken oud is dat toch 25% van zijn leventje. Daarin kan een moeder zich voorbereiden op kolven, wennen aan even zonder baby zijn. De baby wennen aan het drinken uit een fles etc. Allemaal voorwaarden om vanaf tien weken weer aan het werk te kunnen.

Ik zie mezelf best als een flexibele moeder van een baby. Ik ga straks ook met 12 weken weer werken. Zodra mijn kraam week voorbij was zat ik al even zonder baby lekker bij een vriendin op de thee tijdens het slaapje van onze baby. Heerlijk vond ik dat. Maar toch zou ook ik niet met 8 weken zonder baby in de buurt naar een bruiloft gaan. Want ook ik hecht aan de borstvoeding en die is in die fase nog niet op het niveau dat je met gemak een hele dag weg kan zonder dat je daar dagenlang een huilerige baby aan overhoud. Prima om tegen die tijd 1 maximaal 2 voedingen te kolven en de fles te geven. Maar daarvoor is de bruiloft te ver weg.

Okki21 schreef op 04-07-2023 om 23:25:

Stomme vraag misschien maar hoe doen moeders dat dan als ze gaan werken na het verlof? Dan zit je toch met hetzelfde? En ben je ook 8u van huis? Oké dat gaat dan om tien weken na de bevalling maar even vanuit het principe.
Snap het gevoel wel heel goed hoor maar er zijn wel oplossingen te bedenken zoals ook wordt aangegeven waarbij je je kindje toch relatief dichtbij hebt en niet op 2u afstand rijden. Krijg je hier later echt geen spijt van als je helemaal niet gaat?

Geen oordeel hoor over welke keuze je maakt!
Zelf zou ik trouwens in elk geval naar de ceremonie gaan en kijken of ik het diner of eerste deel feest kan aansluiten. Baby zou ik dan echt niet meenemen want dat is expliciet uitgesproken dat ze dat niet willen.

Mijn dochter ging inderdaad met 10 weken 3 dagen per week naar de crèche. En ik zal wel een vreselijk gedrocht van een moeder zijn, maar ik vond het erg fijn om de verantwoordelijkheid aan iemand anders te geven en weer mezelf te kunnen zijn op mijn werk. 

HumpieDumpie schreef op 05-07-2023 om 09:30:

[..]


En zo is iedereen inderdaad weer anders. Ik zou dit topic niet eens geopend hebben, maar direct aan broer gemeld hebben dat ik niet aanwezig ben op zijn bruiloft. No way dat ik mijn 8 weken oude baby die ik borstvoeding geef de hele dag achterlaat, om vervolgens op een bruiloft te gaan zitten met tussendoor kolven en waarschijnlijk in gedachten bij mijn baby. Ik heb dan ook bij beide kinderen extra verlof opgenomen na mijn zwangerschapsverlof en ben pas weer gaan werken toen ze minimaal 5 maanden oud waren.

TO, volg je gevoel en trek je niets aan van wat anderen ervan vinden. Jij en je baby zijn belangrijker dan de bruiloft van je broer. Wat je ook kiest, kies dat wat goed voelt.

Laten we er geen discussie van maken over of de baby of de bruiloft belangrijker is. Op die manier krijg je alleen maar ruzie. Niemand zegt dat een bruiloft belangrijker is dan een baby. Ook TO's broer niet. Maar een bruiloft van een naaste is wèl belangrijk genoeg om te proberen erbij te zijn. 

En ja, als je ergens zonder je kind naartoe gaat, vraagt dat altijd extra organisatie. In dit geval zijn er meerdere mogelijkheden waarop TO èn haar neus kan laten zien op die bruiloft èn ondertussen kan zorgen dat haar kind niks tekort komt. 

TO je moet voor jezelf beslissen, wil ik de al koele relatie met mijn broer behouden( misschien verbeteren) of wil ik deze nog verder laten bekoelen.

Is het dat eerste dan zijn er zat opties die genoemd zijn (huisje, hotel en dan naar ceremonie en Misschien deel van het feest) en anders blijf je thuis met je man en kindje.

Er zijn mogelijkheden om beiden te kunnen doen, niet te ver van je kindje en toch bij het belangrijke moment van je broer zijn maar dat moet je zelf wel willen. 

Marodora: kan ook andersom. Je broer kan zorgen dat jij bent zijn bruiloft bent door jouw je baby mee te laten nemen. 

Een huisje of hotel boeken zijn toch weer behoorlijk wat extra kosten. Niet iedereen kan dat zomaar missen en zeker niet omdat een ander dat wil. 
Ja, natuurlijk kun je kolven, maar als je dat nog niet gedaan hebt weet je niet wat de productie gaat zijn, of je baby de fles accepteert etc. Als je naar je werk gaat is dat meestal niet twee uur rijden van huis en het kdv ook niet. Indien nodig ben je dus veel sneller thuis dan bij een bruiloft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.