Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby niet welkom op bruiloft


Ik snap best dat je geen kinderen/baby's op je bruiloft wil en die wens vind ik ook best legitiem maar dan moet je ook begrijpen dat niet alles kan en niet iedereen overal bij kan zijn. Het alternatief dat jullie nu hebben bedacht vind ik heel redelijk en ook haalbaar.

Het punt is borstvoeding. Het kind kan geen hele dag zonder en vader of een oppas kunnen dat niet geven. Je zou kolven/flesjes kunnen proberen, maar niet omdat een ander dat graag wil. En het is ook geen garantie dat het lukt. 
Ik vind de afstand ook nog wel een ding. Meestal bouw je de tijd zonder ouders op; even boodschappen doen of de hond uitlaten, wat later op de koffie bij een vriendin of wat halen in de stad, weer wat later uit eten of naar de film en daarna pas hele dagen. Van hele dagen bij kind opeens een hele dag niet lijkt me nogal heftig.
Of ja, dat is mijn beeld van hoe ik het ooit voor me zag. 

Valeria schreef op 05-07-2023 om 13:01:

[..]

Ik kan me daar zo moeilijk in verplaatsen. Wordt je hele huwelijk een drama als er een baby een kreetje slaakt tijdens de ceremonie? En als overgrootoma te hard vraagt "hè? wat zeggen ze?" Of ome Kees die een niesbui krijgt?
Er zit ook gewoon nog zoveel tussen kinderen die braaf op een stoel zitten en een hele horde die rondrent zonder dat er iemand ingrijpt.

Dat jij er anders over denkt wil toch niet zeggen dat iedereen zo moet zijn? Het is toch zijn goed recht om op zijn dag te kiezen voor een bruiloft waar geen kinderen bij passen.

Zoveel mensen zoveel wensen, een beetje respect voor mensen die het anders doen als jij zou willen is ook op zn plaats.

Ik snap alle 'gezeur' over de keuze van broer niet zo. Dat is hun keuze en to kan zelf beslissen wat daarmee te doen. (Wat zij ook prima doet)

Eleanor schreef op 05-07-2023 om 14:25:

[..]

Dat zou ik inderdaad ook sowieso gedaan hebben, maar ik heb mijn broer net nog even kort gesproken en daar lijkt het niet (alleen) om te gaan. Kinderen vragen teveel aandacht en passen ook gewoon niet bij de sfeer waar ze voor gaan zei hij.

Ik heb het plan wat we nu hebben aan hem voorgelegd, daar reageerde hij vrij neutraal op.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de fijne reacties trouwens!

Dat kan ik me voorstellen als het gaat over kinderen die contact maken met de wereld om hen heen en die door hun gedrag alle aandacht op zichzelf vestigen. Maar wat kan een baby van 8 weken nou? Dat heeft toch geen invloed op de sfeer van die dag?

Paar maanden geleden zat ik in een restaurant waar vrij veel (voor mijn idee teveel) kleine kinderen waren om rustig te kunnen genieten van het heerlijke eten.  Het was geen restaurant wat zich richtte op deze doelgroep. 

Aan de tafel achter ons zat een moeder met 3 dochters. 1 nog zwanger en 2 met een pasgeboren baby.  1 klein kikje, even aanleggen en het was weer stil.  De grotere kinderen met kleurplaten, autootjes en ander speelgoed hadden een veel grotere negatieve invloed op de sfeer. Kreeg het idee dat ik zat te eten in een all you van eat, in plaats van een duur Italiaans restaurant. 

Bakblik schreef op 05-07-2023 om 14:44:

[..]

Dat kan ik me voorstellen als het gaat over kinderen die contact maken met de wereld om hen heen en die door hun gedrag alle aandacht op zichzelf vestigen. Maar wat kan een baby van 8 weken nou? Dat heeft toch geen invloed op de sfeer van die dag?

Paar maanden geleden zat ik in een restaurant waar vrij veel (voor mijn idee teveel) kleine kinderen waren om rustig te kunnen genieten van het heerlijke eten. Het was geen restaurant wat zich richtte op deze doelgroep.

Aan de tafel achter ons zat een moeder met 3 dochters. 1 nog zwanger en 2 met een pasgeboren baby. 1 klein kikje, even aanleggen en het was weer stil. De grotere kinderen met kleurplaten, autootjes en ander speelgoed hadden een veel grotere negatieve invloed op de sfeer. Kreeg het idee dat ik zat te eten in een all you van eat, in plaats van een duur Italiaans restaurant.

Baby’s huilen. En daarbij heeft broer blijkbaar een wild feestje in gedachten waar kinderen en baby’s beter niet kunnen komen.

Bakblik schreef op 05-07-2023 om 14:44:

[..]

Dat kan ik me voorstellen als het gaat over kinderen die contact maken met de wereld om hen heen en die door hun gedrag alle aandacht op zichzelf vestigen. Maar wat kan een baby van 8 weken nou? Dat heeft toch geen invloed op de sfeer van die dag?

Janken, gillen, krijsen, kotsen, poepen/ stinken, zo schattig zijn dat alle aandacht naar de baby gaat ipv naar het bruidspaar, menig huwelijksceremonie de soep in zien lopen door de aanwezigheid van (te) jonge kinderen. Ik snap broer prima, geef hem groot gelijk ( en ik snap ook dat mensen daar heel anders over kunnen denken, ook niks mis mee). Maar ik snap TO ook als ze gezien de jonge leeftijd van haar kind niet zou gaan, ook helemaal haar goed recht.

Envelop schreef op 05-07-2023 om 14:43:

[..]

Dat jij er anders over denkt wil toch niet zeggen dat iedereen zo moet zijn? Het is toch zijn goed recht om op zijn dag te kiezen voor een bruiloft waar geen kinderen bij passen.

Zoveel mensen zoveel wensen, een beetje respect voor mensen die het anders doen als jij zou willen is ook op zn plaats.

Ik snap alle 'gezeur' over de keuze van broer niet zo. Dat is hun keuze en to kan zelf beslissen wat daarmee te doen. (Wat zij ook prima doet)

Zeg ik dat iedereen zo moet zijn? Nee. Zeg ik dat ik me er niets bij kan voorstellen? Ja.

Ik hoef helemaal niet overal respect voor te hebben. Waarom eigenlijk? Nou ja, misschien is mijn definitie van respect wel wat strakker dan de tegenwoordig vaak gebruikt wordende. Ik heb geen bewondering voor een dergelijke keuze. Ik zou me er echter niet tegen verzetten als mijn broer zoiets deed; ik zou waarschijnlijk gewoon niet gaan. Maar bewondering en waardering? Nee. Mocht hij in een ver land willen trouwen, dan prima, ik respecteer zijn keuze, maar ik vind er natuurlijk wel wat van, en ga niet. (Hij heeft al kinderen, dus een bruioft zonder kinderen gaat niet meer lukken. Maar een ander land vind ik net zo weinig rekening houdend met je gasten als kinderloos.)

Valeria schreef op 05-07-2023 om 15:09:

[..]

Zeg ik dat iedereen zo moet zijn? Nee. Zeg ik dat ik me er niets bij kan voorstellen? Ja.

Ik hoef helemaal niet overal respect voor te hebben. Waarom eigenlijk? Nou ja, misschien is mijn definitie van respect wel wat strakker dan de tegenwoordig vaak gebruikt wordende. Ik heb geen bewondering voor een dergelijke keuze. Ik zou me er echter niet tegen verzetten als mijn broer zoiets deed; ik zou waarschijnlijk gewoon niet gaan. Maar bewondering en waardering? Nee. Mocht hij in een ver land willen trouwen, dan prima, ik respecteer zijn keuze, maar ik vind er natuurlijk wel wat van, en ga niet. (Hij heeft al kinderen, dus een bruioft zonder kinderen gaat niet meer lukken. Maar een ander land vind ik net zo weinig rekening houdend met je gasten als kinderloos.)

Je hoeft er ook geen bewondering voor te hebben maar dient hun wens wel te respecteren. En niet gaan is ook nog gewoon een keuze. 

Nick90 schreef op 05-07-2023 om 15:21:

[..]

Je hoeft er ook geen bewondering voor te hebben maar dient hun wens wel te respecteren. En niet gaan is ook nog gewoon een keuze.

Um, dat zeg ik. Ik zou me niet verzetten, maar waarschijnlijk niet gaan

Volwassen mensen op welke gelegenheid dan ook, die jaloers zijn op de aandacht die een baby zou kunnen krijgen, vind ik erg sneu.

Valeria schreef op 05-07-2023 om 15:24:

[..]

Um, dat zeg ik. Ik zou me niet verzetten, maar waarschijnlijk niet gaan

Het komt niet eens in mij op om over verzetten te spreken. Er is namelijk niks om je tegen te verzetten, die bruiloft gaat ook gewoon door zonder jou hoor.

Envelop schreef op 05-07-2023 om 14:43:

[..]

Ik snap alle 'gezeur' over de keuze van broer niet zo. Dat is hun keuze en to kan zelf beslissen wat daarmee te doen. (Wat zij ook prima doet)

Ach, kom. Mijn schoonzusje is getrouwd toen onze dochter ongeveer zo oud was. De uitnodiging kregen we voordat de zwangerschap bekend was gemaakt, dus het liep nu eenmaal zo. Schoonzusje en haar partner hebben vervolgens met ons meegedacht over hoe en of we bij het huwelijk aanwezig konden zijn, welke verschillende scenario's (bijvoorbeeld baby geboren met 37 of 41 weken) er van toepassing zouden zijn, en hebben een nanny op locatie geregeld voor het geval dat (schoonfamilie woont in het buitenland). Dat vind ik normaal.

Ik vind het niet hartelijk, en getuigen van een behoorlijk main character syndrome, om je zus enkele weken voor je huwelijk te laten weten dat haar pasgeboren baby niet welkom is, en dat je dan z.s.m. moet weten of zij er wel is (want stel je voor dat je een stukje taart en een glaasje prosecco teveel hebt). Zo zou het bij ons in de familie echt nooit gaan. 

Dat betekent niet dat je niet mag bepalen dat er geen kinderen op je feestje mogen komen. Ik bedoel, ik snap mensen nooit zo goed die een huwelijk zodanig groots en belangrijk vinden dat het helemaal perfect volgens het boekje moet gaan. Doe het dan lekker met z'n tweeën. Maar ik kan wel wat legitieme redenen bedenken. Misschien wil je wel met z'n allen coke snuiven op het feestje en dan is het inderdaad niet verstandig om kinderen rond te hebben lopen. Dus oké. Het is de last-minute off-hand mededeling naar je eigen zus waarvan mijn wenkbrauwen overeind schieten. Daar heb je het toch maanden van tevoren over? Dan denk je toch even mee met een oplossing? 

Kataravrouw schreef op 05-07-2023 om 15:45:

Volwassen mensen op welke gelegenheid dan ook, die jaloers zijn op de aandacht die een baby zou kunnen krijgen, vind ik erg sneu.

Ik schreef hier eerder iets over. Maar als het je trouwdag is, en werkelijk álle aandacht gaat naar de kleine kinderen, dan heeft het niets met sneu te maken. De volwassenen waren alleen met de kinderen bezig, spelletjes doen en weet ik veel wat. Het bruidspaar werd niet gezien en zat even verderop, niemand zat bij hun. Nou ja, wij gingen er naar toe, en later meer mensen gelukkig. Ze gaven aan dat ze het niet leuk vonden en dat begreep ik heel goed. 

 Dat is net iets als het iemands grote dag is, en jij vind het nodig om je zwangerschap aan te kondigen. Dat kan elke dag, maar die dag is niet erg aardig gekozen. Het was zo erg dat de overige gasten er over praten en het sneu voor het bruidspaar vonden. 

Wat zijn er hier een hoop mensen die veel belangrijkheid geven aan een trouwdag. "belangrijkste dag', 'grootste dag". Ze gaan gewoon trouwen hoor.. wat duizenden mensen per jaar doen. 
Los daarvan vind ik dat TO een mooie oplossing heeft bedacht. Ondanks de niet al te warme band met broer doet ze toch zoveel moeite. Vind ik wel heel lief!

Kataravrouw schreef op 05-07-2023 om 15:45:

Volwassen mensen op welke gelegenheid dan ook, die jaloers zijn op de aandacht die een baby zou kunnen krijgen, vind ik erg sneu.

Het gaat toch ook helemaal niet om jaloers zijn op?

Als het bruidspaar hun eigen bruiloft kindvrij wil vieren dan is dat hun recht. Hun grote dag, hun beslissingen. Een van de enige dagen in hun leven dat het echt om hen draait.

Ik ben van mening dat men vaak niet doorheeft wat voor stempel kinderen ergens op drukken. Ik vind kinderen helemaal niet leuk en probeer zulke situaties ook echt te vermijden.  Ja, mensen die kinderen niet leuk vinden bestaan ook nog. Ik hou niet van de herrie, het gekrijs, het gedram,  geren, gezeur.. ik word er altijd raar om aangekeken dat ik er zo in sta, maar goed, ook niet iedereen vindt honden en katten leuk. Het schijnt alleen een rariteitenkabinet te zijn als je dat over kinderen zegt.

Een bruiloft hoeft niet per se "perfect" en "volgens het boekje" te zijn zoals hierboven staat. Maar een bruiloft is volgens wens van het bruidspaar want zij zijn degenen die in de belangstelling staan. Het draait om hen. Als dat betekent dat ze geen kinderen en dus ook geen baby's op de bruiloft willen dan so be it.En ja, voor TS is dat even moeilijk nu, dat klopt. Ik vind het netjes opgelost/een net aanbod, daar niet van, maar het bruidspaar staat toch volledig in zijn recht.

Renmuis schreef op 05-07-2023 om 15:55:

[..]

Ach, kom. Mijn schoonzusje is getrouwd toen onze dochter ongeveer zo oud was. De uitnodiging kregen we voordat de zwangerschap bekend was gemaakt, dus het liep nu eenmaal zo. Schoonzusje en haar partner hebben vervolgens met ons meegedacht over hoe en of we bij het huwelijk aanwezig konden zijn, welke verschillende scenario's (bijvoorbeeld baby geboren met 37 of 41 weken) er van toepassing zouden zijn, en hebben een nanny op locatie geregeld voor het geval dat (schoonfamilie woont in het buitenland). Dat vind ik normaal.

Ik vind het niet hartelijk, en getuigen van een behoorlijk main character syndrome, om je zus enkele weken voor je huwelijk te laten weten dat haar pasgeboren baby niet welkom is, en dat je dan z.s.m. moet weten of zij er wel is (want stel je voor dat je een stukje taart en een glaasje prosecco teveel hebt). Zo zou het bij ons in de familie echt nooit gaan.

Dat betekent niet dat je niet mag bepalen dat er geen kinderen op je feestje mogen komen. Ik bedoel, ik snap mensen nooit zo goed die een huwelijk zodanig groots en belangrijk vinden dat het helemaal perfect volgens het boekje moet gaan. Doe het dan lekker met z'n tweeën. Maar ik kan wel wat legitieme redenen bedenken. Misschien wil je wel met z'n allen coke snuiven op het feestje en dan is het inderdaad niet verstandig om kinderen rond te hebben lopen. Dus oké. Het is de last-minute off-hand mededeling naar je eigen zus waarvan mijn wenkbrauwen overeind schieten. Daar heb je het toch maanden van tevoren over? Dan denk je toch even mee met een oplossing?

Ik zou denken dat je zoiets op de kaart zet, dat het een adult-only feestje is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.