Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
‘Oooh je studiekeuze is helemaal niet zo levensbepalend als dat ik dacht’. Deze uitspraak hoor ik van jongeren die net het loopbaanverhaal hebben gehoord van Desiree. Tijdens en na haar studie Applied Sciences, heeft Desiree een aantal jaar professioneel gevolleybald, vervolgens heeft ze gewerkt als recruiter en inmiddels is ze 5 jaar werkzaam als gedragstrainer. Desiree legt uit wat ze van iedere ervaring heeft geleerd én hoe ze daardoor steeds beter ontdekte wat goed bij haar past.
Jongeren hebben het idee dat het leven in een soort rechte lijn gaat en dat iedere keuze een stapje omhoog is op die ‘ladder’. Dit beeld hebben ze vaak van hun ouders en mensen in hun omgeving, want ze zien enkel waar hun ouders en anderen nu staan. Door je kind te vertellen over je eigen loopbaan, wat je eruit geleerd hebt en hoe je steeds weer opnieuw keuzes hebt gemaakt, leert je kind dat er vaak veel meer mogelijk is dan gedacht.
Zoals je waarschijnlijk zelf ook hebt ervaren gaat een loopbaan dus niet in een rechte lijn, maar meer in een loop van; keuze maken – doen – reflecteren - nieuwe keuze maken. Door de keuze te zien als een leerschool en niet als iets wat meteen perfect hoeft te zijn, komt je kind steeds dichter bij wat goed bij hem of haar past. Door je eigen loopbaankeuzes weer te doorleven, kan je jouw kind ook beter begeleiden op dit gebied. Het is een mooi manier om weer eens stil te staan bij je eigen keuzes! We hebben een aantal vragen geformuleerd die je hierbij kunnen helpen.
Jouw antwoorden leren je kind dat het juist goed is om verschillende soorten ervaringen op te doen. Vooral door te ervaren leer je jezelf steeds beter kennen en maak je passende keuzes.
Door te reflecteren op al die keuzes en ervaringen, krijg je een beter beeld van de route die je hebt afgelegd. Door je kind mee te nemen in hoe je dit doet, leert hij een vaardigheid voor het leven. Reflecteren kan best lastig zijn. Vaak wordt dat bij jongeren meer een evaluatie; ‘ik vond iets leuk of niet leuk’. Reflecteren gaat over het proces, waarom vond je iets wel of niet leuk. Bij Intermijn gebruiken we hiervoor onder andere de ABC methode:
De A staat voor ‘aan de hand’. Beschrijf een specifieke situatie, een moment dat je is bijgebleven (uit je studie of loopbaan) omdat het een leuk, leerzaam, spannend, grappig moment was.
B staat voor belangrijk. Vertel waarom deze situatie belangrijk voor je was. Waarom is deze situatie je juist bijgebleven?
C staat voor conclusie of consequentie van de situatie. Wat ben je hierna bijvoorbeeld vaker gaan doen? Of juist niet?
Wil je je zoon of dochter begeleiden tijdens het maken van een studiekeuze? Dan kan je kind veel leren van jouw eigen ervaringen. Vertel niet alleen de succesverhalen, maar ook de ervaringen die anders hebben uitgepakt dan je had gehoopt of verwacht. Dit maakt het echt, bovendien is het ook zo gegaan. Ook belangrijk: hoe hard je ergens ook voor werkt, soms komt er een geluksfactor om het hoekje kijken of loopt een situatie echt anders. Door je kwetsbaar op te stellen en te delen welke keuzes je hebt gemaakt op jouw pad, geniet je van meer verbinding met elkaar en het bevordert de vertrouwensband tussen jullie. Juist deze echte verhalen leren je kind te relativeren en het vermindert de druk om direct de perfecte keuzes te maken. Want wanneer is een keuze perfect? Wanneer ben je succesvol? Dit is heel persoonlijk. Door te durven kiezen voor jezelf en ervaringen aan te gaan, kom je verder.
Loth van Veen is oprichter van studiekeuzeorganisatie Intermijn. Intermijn is een eigenzinnige coachingsorganisatie voor jongeren. We werken elke dag met jongeren aan hun toekomst, bijvoorbeeld in een tussenjaar of wanneer ze gestopt zijn met hun studie. We bieden coachingprogramma's voor generatie Z, hun ouders en professionals, we schrijven boeken, ontwikkelen tools en geven lezingen en webinars.