Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Fred de Velde

Fred de Velde

05-10-2012 om 20:02

Tv-tip: documentaire over autist matthijs.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fred de Velde

Fred de Velde

19-10-2012 om 14:11

Zeer herkenbaar!

"Nu legde hij het als volgt uit:’Als ik met iemand praat, dan vóel ik echt al die emoties. Als iemand me iets verdrietigs vertelt, dan voel ik wel degelijk het verdriet. Maar ik weet daarna niet precies hoe ik moet reageren. Moet ik iemand nu aankijken? Of juist niet? En hoe lang kan ik iemand aankijken voor het creepy wordt? Dat soort dingen moet ik allemaal over nadenken, want dat gaat niet vanzelf’. "

Zeer herkenbaar!

Karmijn

Karmijn

19-10-2012 om 15:13

Intelligentie vormt een sociale uitdaging

Mijn ervaring en die van mijn kinderen, is dat slimmer zijn dan de rest, juist voor een extra sociale uitdaging zorgt. Als kind leer je al heel vroeg, om je minder slim voor te doen, dan je bent. Anders wordt je afgewezen door klasgenoten en leerkrachten. Er zijn maar weinig volwassenen die kunnen genieten van een kind dat slimmer is dan hen. Als je je spontane zelf bent, dan ben je anders en dus 'raar'. Een diepgeworteld gevoel van 'ik ben niet goed, zoals ik ben'.
De juffen van onze zoon vonden hem bijvoorbeeld raar, omdat hij in groep 5 weg was van het idee perpetuum mobile. Hij dacht daarmee alle wereldproblemen op te lossen en wilde er graag over praten met hen. Zij snapten niet wat het was en wezen hem af. Mijn oudste kon voordat ze naar school ging al heel mooi dieren tekenen en maakte al volledige tekeningen van mensen. In groep 1 ging ze koppoters tekenen. Dat zijn maar twee voorbeelden, ik kan nog wel even door gaan.
Voor een slim kind met ass lijkt mij het sociaal aanpassen dus niet echt makkelijker. Aan de ene kant wel het besef dat het niet klopt en voldoende vermogens om 'wenselijk gedrag' aan te leren. Maar aan de andere kant ook die behoefte om jezelf te mogen zijn.
Mijn kinderen zonder ass lopen hier al tegen aan. Volgens mij is dit met een stoornis erbij nog lastiger.

Fred de Velde

Fred de Velde

19-10-2012 om 15:51

Verontrustend.

Een juf die niet snapt wat een perpetuum mobile is? Verontrustend!

T&T

T&T

19-10-2012 om 16:13

Zs maar niet hb )

Tja, en dan zit ik vandaag thuis met een meiske dat weliswaar zs is maar vast niet hb, want het sociale is altijd moeilijk.
Gisteren een kinderfeestje gehad (ze is 11) in zo'n subtropisch zwemdrama... ze wilde gaan, ik wilde er vertrouwen in hebben dat het kon... ze komt echt geknakt terug, twee keer gevallen, niet van de glijbaan durven, stil... aan tafel zitten met tranen in de ogen, doodmoe... op tijd naar bed, lang geslapen. Ze heeft nu wel een dag of twee nodig om "bij te komen" praat weinig, leest, heeft een zeer kort lontje.
We zijn nu aan het einde van de basisschool beland, best wel vlot dus, qua intelligentie kunnen ze haar gewoon niet laten blijven zitten, ze is veel te slim, en ze leert zo graag. Maar wat gaat er volgend jaar in de brugklas gebeuren? ze leert graag en goed, het huiswerk zal ook geen enkel probleem zijn, maar dan... ze moet verder reizen, naar een grotere school, ze weet nu al niet wat ze in de pauzes moet...
Ik weet het soms echt niet.
Ze kan nog zo slim zijn, deze maatschappij EIST van haar dat ze in een groep functioneert! en mensen zijn zo onvoorspelbaar. We willen haar ook graag op vwo niveau laten leren, en dat kan ze ook, maar dan zeer zeker geen speciaal onderwijs, want die gaan er idd vanuit dat dat niet kan hoor; autisme en slim... kom je boven vmbo-t niveau uit dan hoef je geen hulp meer te verwachten (tenminste hier in de regio) slim staat gelijk aan ook sociaal vaardig, en er wordt dan ook heel wat van deze kinderen gevraagd...
Fred, hoe was jou middelbare schooltijd? en heb je gestudeerd?
groetjes, Tess

Zonnestraal

Zonnestraal

19-10-2012 om 17:02

Hoogbegaafd

"hoogbegaafdheid is veel meer dan alleen zeer slim."
Vast. Volgens de definitie van bepaalde instituten. In de praktijk echter worden kinderen met een IQ van 130 of hoger hoogbegaafd genoemd. Door scholen, door testinstituten, door psychologen, door ouders. Leonardo-scholen "bieden onderwijs aan hoogbegaafden" (lees: kinderen met een hoog IQ).
Ik vind het dus nogal geneuzel om te roepen dat autisten niet hoogbegaafd kunnen zijn. Een definitiekwestie, niet meer en niet minder.

Fred de Velde

Fred de Velde

19-10-2012 om 17:42

Gestudeerd

"Fred, hoe was jou middelbare schooltijd? en heb je gestudeerd?"

Ik heb gestudeerd en op het speciaal onderwijs gezeten.

Hoewel de docenten op het SO zeer betrokken waren, konden ze niet meer bieden dan MAVO althans niet op een structureel niveau. Ze boden wel extra boekjes aan, maar ik heb een 'stok achter de deur' nodig.

En die boekjes mocht ik doorwerken of niet, het had geen negatieve gevolgen als ik niks extra deed. Op de universiteit hadden ze een officieel plusprogramma dat werkte wel voor mij.

Geen heftige verhalen met verveling en desinteresse hier. Maar de effecten van niet hard genoeg mogen lopen waren er wel. Ze waren alleen zo subtiel dat ik ze niet doorhad.

Als puber dacht ik dat op zondag een steen in je maag er bij hoorde. En ik dacht dat iedereen die een gewoon leven leidde in een sleur zat, en heftig verlangde naar een avontuurlijker leven.

Pas een jaar geleden, toen ik een veeleisende master deed, ontdekte ik dat je het dagelijkse leven ook gewoon leuk kan vinden, en dat niet iedereen (die niet de wereld over vliegt) in een sleur zit.

Dat was dus gewoon een effect van niet uitgedaagd worden, terwijl ik gewoon dacht dat dat normaal was,dat 'meh' gevoel dat je leven dan kenmerkt.

Ik zag het als werk dat niet noodzakelijk was en deed er niks voor

Fred de Velde

Fred de Velde

19-10-2012 om 17:43

Laatste zin was een foutje.

Laatste zin was een foutje.

Uitgedaagd

Hier gelukkig wel speciaal onderwijs HAVO/VWO. En dochter gaat er met veel plezier heen. En maakt met veel plezier haar huiswerk. Ze heeft een half jaar thuisgezeten maar nu heeft ze dan ook wat om haar tanden in te zetten. Kapot moe maar tevreden komt ze thuis.

A-niem

A-niem

19-10-2012 om 20:13

> Een definitiekwestie, niet meer en niet minder.

Zoals alles een definitiekwestie is omdat er onderscheid is. De reacties zijn nogal heftig. Het lijkt wel of ik iemand iets afpak en aan doe.

Nickelo

Nickelo

19-10-2012 om 21:38

Afwijzing

Ik denk dat die reacties komen omdat jij hiermee autisten vooral neerzet als de idiot-savant. Je weet wel de Rainman-achtigen. Ernstig beperkt in hun functioneren, vaak geestelijk achtergebleven, maar toevallig goed scorend op 1piekje. Bovendien dan ook nog gericht op een specifiek onderwerp. Die autisten bestaan inderdaad, maar ze zijn een zeldzaamheid. De meeste mensen met autisme zijn gewoon normale mensen met een totaal spectrum aan persoonlijkheid. Zoals T&T ook beschrijft.
Mijn zoon heeft geen fiep. Nooit gehad ook. Wel heel veel, heel brede EN tegelijk heel diepgaande interesses.
Door zo expliciet te stellen dat het alleen voorbehouden is aan neurotypischen om hoogbegaafd te zijn, diskwalificeer je een groep mensen.

Vermoedelijk bedoelde je dit niet, maar het was wel hoe het op mij overkwam.

A-niem

A-niem

19-10-2012 om 21:56

Ho, ho nicolo

Ik zet MENSEN met autisme niet neer als idiots savants. Dat maak jij er van.

Nickelo

Nickelo

19-10-2012 om 22:17

Je hebt gelijk

Dat was te kort door de bocht. Meestal tik ik wel de hele term te gebruiken, maar ik nam nu onbewust aan dat wel helder was dat ik het over mensen had.

Ik blijf het overigens niet met je eens.

Ik haal de definitie van hoogbegaafd aan. Binnen die definitie wordt geen onderscheid gemaakt op sociale intelligentie. Er is dus geen reden om iemand met minder sociale intelligentie als niet-hoogbegaafd te classificeren.

Wat versta jij overigens onder piekintelligentie?

A-niem

A-niem

19-10-2012 om 22:24

Nou moe

Ja, kort door de bocht. En kwetsend. Niet slechts omdat je mij dat in de mond legt. Je hebt het niet alleen over je eigen kind.
Nu denk jij dat we verder gaan keuvelen over een definitietje. Nee. Ik stap hier even uit. Blegghhh.

Nickelo

Nickelo

19-10-2012 om 22:39

Perspectief

Het spijt me dat ik jou (en anderen) gekwetst heb.

Dat was niet mijn bedoeling. Ik heb meer dan 1 persoon met autisme in mijn omgeving (volwassenen) en de term autist valt hier ook regelmatig in ludieke vorm. Meestal gebruikt door de persoon in kwestie. Een soort geuzennaam zonder negatieve associatie.

Voor mij is dat daardoor blijkbaar minder beladen, hoewel ik natuurlijk had moeten beseffen dat dit voor veel mensen anders is. En dat had ik op een openbaar forum niet moeten gebruiken. Ook niet als ik snel wil tikken of als ik er onbewust vanuit ga dat men wel zal begrijpen uit de context dat ik wel degelijk van de mens uitga.

Fred de Velde

Fred de Velde

20-10-2012 om 00:16

Niet écht begaafd.

"Waarom is het trouwens zo erg dat autisten wel zeer intelligent en creatief kunnen zijn, zonder meteen ook hoogbegaafd genoemd te worden? Of wil je perse tegenover het \'negatieve\' stempel perse een positieve stempel kunnen zetten, om jezelf gerust te stellen?"

Het probleem is, dat het overkomt alsof mensen met autisme niet écht begaafd kunnen zijn.

Dat ze wel slim over komen, maar dat dat niet meer is dan een trucje, een kunstje, een 'fiep'.

Waarom is 'hoogbegaafd' een stempel dat alleen aan 'normale' mensen is voorbehouden?

Fred de Velde

Fred de Velde

20-10-2012 om 00:18

Wel helder

"Dat was te kort door de bocht. Meestal tik ik wel de hele term te gebruiken, maar ik nam nu onbewust aan dat wel helder was dat ik het over mensen had."

Voor mij was het helder!

Fred de Velde

Fred de Velde

20-10-2012 om 00:21

Kapot, moe, tevreden

"Kapot moe maar tevreden komt ze thuis."

Mooi!!

Fred de Velde

Fred de Velde

20-10-2012 om 00:51

Gewoon een definitiekwestie?

"Een definitiekwestie, niet meer en niet minder.

Zoals alles een definitiekwestie is omdat er onderscheid is. De reacties zijn nogal heftig. Het lijkt wel of ik iemand iets afpak en aan doe. "

Het is een definitiekwestie, dus niet zeuren.

Even een andere definitiekwestie. De 19-de eeuwse componist Richard Wagner vond dat echt goede muziek 'de Duitse volksziel' moest weerspiegelen. Dat was zijn definitie van goede muziek.

Joodse componisten, die niet in die traditie waren opgegroeid konden die 'volksziel' niet weergeven.

Hoewel hun muziek zeer succesvol was en mensen tot tranen roerde, waren deze componisten volgens Wagner niet écht muzikaal. Wel knap en vernuftig, maar toch, de echte toon konden ze als Jood nooit raken. Ze waren niet werkelijk muzikaal begaafd.

Die Joodse componisten waren hierdoor beledigd.

Waarom toch? Het was toch gewoon een definitiekwestie?? Pakte Wagner iemand iets af?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-10-2012 om 12:02

Nou cabra

Jij weet toch ook wel hoe dat verder gegaan is met die Joodse componisten?

Het gaat er niet om wat Wagner vindt, maar dit soort denkbeelden voor staan. En dat dit een gevaarlijke glijdende schaal is.

Ik denk dat hb zijn een speciale aanpak vergt, autistisch of niet. Een heel heel slim kind kun je doorgaans niet bedienen met een standaard onderwijsprogramma. Gelukkig zijn er scholen die dit ook vinden en die die programma's aan kinderen aanbieden, autistisch of niet. En verder denk ik dat hb-ers veel voor de maatschappij kunnen gaan betekenen, mits op de juiste wijze uitgedaagd en voorzien van de juiste omstandigheden. En ook hier geldt: autitisch of niet.

Karmijn

Karmijn

20-10-2012 om 13:02

Eens met ginny

Ik zit al een tijdje te broeden op een reactie, maar jij zegt wat ik ook zou willen zeggen.

Fred de Velde

Fred de Velde

20-10-2012 om 14:00

Aanmatigend

"Het is heus niet zo dat de Joodse componisten ineens geen werk meer hadden doordat Wagner zoiets zei. Net zo goed als dat autisten heus niet ineens allemaal een IQ van 80 krijgen omdat er mensen zijn die vinden dat ze hoogbegaafdheid altijd samenhangt met sociale vaardigheiden."

Laat los!

Ik kan het prima loslaten hoor.

Met deze post wilde ik gewoon laten zien hoe aanmatigend dit soort denkbeelden zijn, terwijl je dat vaak niet door hebt.

Zonnestraal

Zonnestraal

20-10-2012 om 14:23

Definitiekwestie

Oh nee hoor, ik wil niemand iets afnemen, waar lees je dat?
Door hier te schrijven dat autisten niet hoogbegaafd kunnen zijn, wordt het (vind ik) een theoretische discussie. En dat vind ik omdat je een definitie hanteert die in de praktijk niet/nauwelijks wordt gebruikt. In de praktijk (onderwijs, testbureaus etc.) wordt iemand met een hoog IQ hoogbegaafd genoemd. Ik heb daarom niet zoveel met definities die zo ver van de praktijk afstaan. Maar voel je vrij daar anders over te denken

Fred de Velde

Fred de Velde

20-10-2012 om 18:20

Geen godwin

Wagner was een antisemiet, maar dat waren er toentertijd wel meer. En inderdaad, hij heeft nooit deelgenomen aan geweld tegen Joden.

Ik wil hier dan ook geen (indirecte) Godwin van maken.

Het enige wat ik wil laten zien, is dat dit soort denkbeelden wmb op een lijn zitten met antisemitisme.

Ongeacht wat er allemaal verder nog gebeurd is, denk ik dat we het er allemaal mee eens zijn dat antisemitisme op zichzelf fout is.

Fred de Velde

Fred de Velde

21-10-2012 om 09:48

Oneigenlijk.

"Dat staat los van het feit dat sommige groeperingen omschrijvingen gebruiken om bepaalde andere groepen mensen uit te sluiten op oneigenlijke gronden."

Dat is nu het punt eigenlijk. Ik geloof dat het uitsluiten van autisten van hb ook oneigenlijk is.

Hb gaat over het potentieel om met bijzondere, grensverleggende ideeën te komen. Sommige autisten en niet-autisten zijn gezegend met dat vermogen.

Sociaal zijn helpt om die ideeën aan de man te brengen, maar het is niet essentieel voor het verkrijgen van die ideeën.(Veel autisten hebben ook zonder sociaal vermogen hun ideeën aan de man kunnen brengen.)

Dus waarom wordt die extra eis gesteld? Dan is het voor mij gewoon echt bedoeld om mensen oneigenlijk uit te sluiten.

Zo zal ik bijvoorbeeld niet boos worden als iemand zegt dat verstandelijk gehandicapten niet intellectueel hb kunnen zijn. Hun probleem ligt juist daar waar bij hb de uitschieter zit.

Fred de Velde

Fred de Velde

21-10-2012 om 09:56

Of in andere woorden

Of in andere woorden. Ik heb vlinders met flair zien uitblinken in marathons, steeple-chases en de 400 meter estafette.

Wie zegt dat vlinders niet kunnen hardlopen ontkent ook een stuk van de werkelijkheid.

Petra van2

Petra van2

21-10-2012 om 10:07

Fijn!

Dank voor alle leessuggesties en deze discussie. Ik vind 'm om verschillende redenen geweldig. Intelligente mensen die sterk en met respect discussiëren. Ik herken heel veel uit de verhalen en ben blij dat ik niet de enige ben die niet persé een diagnose wil. Iig nu nog niet. Door mijn oudste zoon ken ik het rouw/acceptatie proces en ik vermoed dat ik daarom bij mijn jongste dat veel minder of niet zal hebben. Hem op HB testen wil ik ook doen, en breder dan dat kijken zeker ook. Kan dat nu al (hij is 6) of pas vanaf een bepaalde leeftijd? Ik hoop uit de boeken ook veel herkenning en handvaten te halen. Nogmaals dank!
Petra

Annet

Annet

21-10-2012 om 11:24

Petra van 2

De meest gebruikte IQ-test in NL is de WISC-III. Die is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar.
Ik heb begrepen dat voor sommige 6-jarigen beter de versie voor jongere kinderen gebruikt kan worden, die is geloof ik tot en met 7 jaar.
Overleg even met de tester die je uitzoekt.

Ik hoor positieve verhalen over deze tester: http://www.barbaravanbijsterveldvanderwaarde.nl
Die komt bij mensen thuis.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2012 om 21:32

Babra

Waar beweer ik hier dat de Holocaust Wagners schuld is: "Het gaat er niet om wat Wagner vindt, maar dit soort denkbeelden voor staan. En dat dit een gevaarlijke glijdende schaal is."

Ik denk verder dat Fred helemaal gelijk heeft en heb hier eigenlijk niets meer aan toe te voegen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2012 om 21:52

Nog een aanvulling dan

"Ongeacht wat er allemaal verder nog gebeurd is, denk ik dat we het er allemaal mee eens zijn dat antisemitisme op zichzelf fout is." Fout en gevaarlijk...

Nickelo

Nickelo

22-10-2012 om 14:43

Hoogbegaafd definitie

Precies: de vraag was of iemand met contactstoornissen cognitief sterk kan zijn. Het antwoord daarop lijkt me ondubbelzinnig: ja.

De discussie startte doordat iemand de hoge intelligentie van iemand met autisme afdeed als piekintelligentie. Dit is een term die vaak gebruikt wordt om enkele extremen in de intelligentie aan te duiden, terwijl de rest vaak juist onder het gemiddelde scoort. Maar men spreekt pas over hoogbegaafd als het gemiddelde IQ boven de 130 ligt. En daar kom je echt niet aan als je op een aantal gebieden juist een eind onder de 100 duikt.

De definitie van hoogbegaafd past dus prima op iedereen met een gemiddeld IQ van boven de 130. Met autisme, ADHD, schizofrenie, depressiviteit: allemaal nog steeds hoogbegaafd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.