Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

26-11-2014 om 12:09

School doet weer moeilijk

Evanlyn

Evanlyn

28-11-2014 om 11:50

nee, nog geen Onderwijsconsulenten

Wel de Schoolbegeleidingsdienst. Ik hoorde her en der dat die een slechte naam had, omdat ze vooral de belangen van de scholen zouden behartigen. Toen ik de dame zag die ze stuurden zonk de moed me helemaal in de schoenen, want ze zag eruit als een lieve, ietwat naïeve puber. Dat bleek misleidend te zijn, want ze gaf de school duidelijk en krachtig te kennen dat (in dit geval) kleuterverlengen zeer schadelijk zou zijn. School was woedend, maar hield zich aan het advies.

Later, toen er sprake was van naar het SBO sturen, konden we het zelf af met school, aangezien school nu wist dat ik in staat was flink stennis te gaan schoppen. Kort daarna kreeg hij een rugzakje met de bijbehorende AB'er, die ons verder gelukkig uit de wind hield, maar zelf wel al haar professionaliteit nodig had bij de omgang met deze school. Vreemde ogen dwingen.

Dus nee, ik heb (nog) geen ervaring. Maar anderen misschien wel?

Evanlyn

Evanlyn

28-11-2014 om 11:56

Flanagan

Dat is precies waar we nu mee bezig zijn. Zoon heeft nu een computer en gebruikt die ook als agenda. Op de een of andere manier komt het huiswerk daar wèl in te staan. Ik hoop dat dat zo blijft. Dat ene vak gaan we in de kerstvakantie aanpakken, bedankt voor de tip die we daarbij kunnen gebruiken.

Dit is de tweede keer dat er een dergelijk signaal (op de mail) komt van school. De reden dat ik ga praten is dat ik niet wil dat dit een eigen leven gaat leiden, totdat ik opeens voor een voldongen feit sta (verwijderingsbrief).

Ik denk eerlijk gezegd dat al die hulp van school niet zo effectief is als ze zelf denken. Het kind moet wennen aan alles en dat gaat met autisme gewoon niet zo snel. Dat zal school moeten accepteren.

Jammer dat de AB'er in dienst van de school is en niet extern. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-11-2014 om 13:23

Hulp

Wat onderwijsconsulenten betreft: die had ik vorig jaar ingeschakeld toen zoon langdurig ziek thuis zat (Pfeiffer) en school niets deed om ervoor te zorgen dat hij toch onderwijs kon volgen thuis en er een plan zou worden opgesteld tbv zijn reintegratie op school. Waarop al heel snel school duidelijk maakte dat zoon zou moeten doubleren. Ze verzaakten dus de zorgplicht en onderwijsplicht. Onderwijsconsulenten heeft prima geholpen en school duidelijk gewezen op deze plicht en daarnaast adviezen gegeven hoe zoon te helpen en een plan voor terugkomst op school. Daarnaast heb ik toen Ziezon ingeschakeld. Toestemmingsformulieren heb ik gewoon ingevuld zodat Onderwijsconsulenten alle benodigde informatie snel kon opvragen bij instanties en behandelend artsen/kinderpsychiater. Geen enkel punt wat mij betreft.

Evanlyn, die problemen van je zoon zijn vrij normale opstartproblemen van menig brugklasser. En nogmaals, het is erg voorbarig van school om daar moeilijk over te doen. Sowieso want hij doet het dus verder goed.
Dat gesprek is noodzakelijk. Hopelijk krijg je dan meer duidelijkheid en zal school inzien dat je zoon net als veel leerlingen wat extra ondersteuning nodig heeft maar dat hij daar prima op zijn plek zit.

privacy

Ik heb indertijd wel hulp gehad van onderwijsconsulenten maar hoefde nog niet zoiets te tekenen.
Als je tekent, hoeveel keus heb je eigenlijk, zou ik vragen wat ze met je gegevens doen? En ik zou vragen om in alle gevallen eerst met jou te overleggen wat je informatie is en wat jou ervaringen en opmerkingen zijn.
Ik verwacht dat ze geen jarenlange dossiers bijhouden en dat ze goed met je privacy omgaan.

Zie daarvoor ook hun website

http://www.onderwijsconsulenten.nl/aanmelden/privacy.dot

"De Onderwijsconsulenten gebruiken de (persoons)gegevens van ouder(s) en kinderen niet langer dan noodzakelijk voor de behandeling van verzoeken. Zij hanteren hiertoe een archiverings-en verwijderingsbeleid"

Agatha

Agatha

29-11-2014 om 11:12

Klopt

wat jij als laatste zegt staat ook in de begeleidende brief. Ik geloof dat we het maar gewoon moeten tekenen. Ze vragen ook alleen gegevens op wanneer het terzake doet. En trouwens, bij het gesprek dat nog gevoerd gaat worden, zitten ook mensen van de verschillende instanties, daar krijgen ze ook van alles te horen.
We laten kind niet tekenen, kind weet niet eens van al deze perikelen. En moet daar ook niet van weten, levert nog meer stress op en uiteindelijk komen we er toch wel uit.

Directeur van de school (we hebben mail gestuurd, ook op de hoogte gesteld van inschakelen onderwijsconsulenten) praat inmiddels ook al anders.

Het is natuurlijk ook een hele rare situatie. Samenwerkingsverband geeft geen TLV af, want kind is te goed met schoolwerk. Leerplichtambtenaar wil wel vrijstelling afgeven, want kind redt het op dit moment niet in het regulier onderwijs vanwege schoolangst. Dat zou betekenen een jaar zonder onderwijs en dat maakt instroom volgend jaar zo goed als onmogelijk.
School wil niet op afstand onderwijs aanbieden, zegt letterlijk we zijn geen LOI. Zeggen ook: we kennen kind niet, als dat wel zo was geweest hadden we kind wel van onderwijs kunnen voorzien. Maar school heeft kind wel aangenomen op havo/vwo-niveau...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-11-2014 om 14:12

Onderwijsplicht

Heb je ook ZieZon ingeschakeld? Deze instantie richt zich specifiek op zieke leerlingen. Onder "ziek" wordt ook schoolziek of andere psychosomatische ziekten verstaan. School heeft gewoon een onderwijs- en zorgplicht, ook en met name voor leerlingen de niet (volledig) naar school durven/kunnen komen. Er zijn genoeg mogelijkheden voor een school om (deels) ervoor te zorgen dat ht kind onderwijs kan volgen thuis. Dat school zegt dat ze geen onderwijs op afstand wil geven slaat dus nergens op en is in strijd met de wet. Zie http://www.ziezon.nl/ziezon/wettelijk-kader/
Hier een mooi artikel over hoe zo'n situatie ook opgelost kan worden http://hetkind.org/2014/10/30/angst-voor-school/
Toen ik vorig jaar bij de kwestie met mijn zoon zowel Onderwijsconsulenten als ZieZon had ingeschakeld en van beide organisaties er iemand bij de gesprekken op school aanwezig was, werkte school opeens bijzonder goed mee en bonden ze heel snel in. Dat werkt wel hoor. Beide consulenten veegden de vloer aan met de argumenten van school, tikten school heel hard op de vingers en wezen ze school op hun nalatigheid/gebrek aan kennis en kunde. Wezen ze school op de wet, de mogelijkheden en werd er een plan opgesteld. Nu weet school ook dat ze met deze moeder niet hoeven te sollen en werken ze heel goed mee want een kik en ik sta weer op de stoep met deze consulenten.
Het is jammer dat scholen nog vooral blijven hameren op "de leerling moet zo snel mogelijk weer voltijds op school komen" Natuurlijk, maar in de periode dat een kind thuis zit ligt de voortgang van het onderwijs en de verplichting om de leerling ook thuis onderwijs aanbieden alsmede contact met de klas en de docenten bij school. Dat is wettelijk gezien hun verantwoordelijkheid. En anders zijn ze nalatig.

Ook geholpen door onderwijsconsulenten

http://eservice-data.solidam.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/publication/telegraaf/native-app/issue/2014/11/28/0001/public/frame/a07a25357efc5a9613fcb2fe0c50b4c7e1cf5bc5.html

Terwijl de rest er omheen, leerplicht, school, RvdK, jeugdzorg, er een drama van staat te maken, wordt een zeer moeilijk kind met klasssiek autisme geholpen door onderwijsconsulenten.

hij was door school afgeschreven

Nou ja, een zeer moeilijk LEREND kind dus.

Het probleem van TS

Het probleem van Agathe staat loodrecht op het probleem van Evanlyn. Evanlyn wilt haar kind binnen school houden, Agathe wilt kind juist buiten die school houden. Agathe praat al met leeplichtambtenaars en onderwijsconsumenten. Evanlyn is erbij gebaat om het niet zo ver te laten komen omdat dit een grote druk op haar zoon en haar gezin betekent. En het is maar de vraag welk effect dit heeft op de samenwerking met de VO terwijl haarzoon aan het begin staat van deze schoolperiode.

Het probleem van Evanlyn speelt al in meerdere huiskamers. Waarom praten scholen al zo snel over afstromen ipv extra vragenuur om de materie bij te blijven. Er is ook amper ruimte voor doubleren want dat kost een school/de overheid te veel geld. De motivatie van de leerling, na afstromen, wordt genegeerd.
De vorige generatie kende nog de vrijheid om een jaar te herhalen. Deze generatie wordt door die vorige generatie die ruimte ontnomen. Het klinkt wat kort door de bocht, maar zo beleef ik dit.
En ondertussen moeten ouders op een creatieve manier een oplossing zien te vinden die bij hun kind en zijn rooster past. Huiswerkinstituten zijn mooi maar passen niet altijd in het rooster. Ik sta perplex als mijn kinderen aangeven hoe steeds meer leerlingen grijpen naar de websites voor uitleg. Dat was vroeger een taak van de docent.

Agatha

Agatha

30-11-2014 om 11:16

AnneJ

Bedankt. Dat hadden wij ook gelezen inderdaad. Schrijnend.
En Flanagan, ik realiseer me dat wij hier met een heel ander probleem zitten, maar in beide gevallen hebben we wel te maken met een school die er anders in staat dan wijzelf. En ik had al excuses gemaakt bij Evanlyn.

De druk van Onderwijsconsulenten op kind is hier overigens niet. We hebben kind hier niet over ingelicht. Het komt uiteindelijk toch wel goed en ondertussen hoeft kind hier niets van te merken.

Evanlyn

Evanlyn

30-11-2014 om 11:45

Flanagan, klopt

Zowel mijn man als mijn broer zijn blijven zitten op een gymnasium. Nu zouden ze zeker zijn afgestroomd. Allebei zijn ze uiteindelijk met zeer hoge resultaten geslaagd, en wie is er nou precies bij gebaat dat zulke kinderen afstromen? Het is uiteindelijk een centenkwestie, dat weet ik wel. Maar die centen worden dus op de verkeerde manier ingezet.

Komende week heb ik mijn gesprek, dan weten we meer. En ik zie wel parallellen met Agatha's situatie hoor, al is zij enige stappen verder dan ik (en hoop ik niet zover te komen). Een school waar een autistisch kind echt gelukkig is, dat is toch goud waard? Ik ga me dat niet laten afpakken door een paar onvoldoendes, kom op zeg. Bovendien vinden zoon en ik het gezellig om samen te leren, al moet hij eerst wel enige weerstand overwinnen als ik hem van zijn computer pluk. Maar dan moeten we wel een werkzame oplossing vinden voor dat huiswerk.

Agatha,

Ik had uit post 25 en 26, ook begrepen dat Evanlyn er niet mee zat. Maar bij de reacties was het wel eens verwarrend voor wie het nu bestemd was, jou of Evanlyn, of welk deel voor wie. Dat is mijn beleving.

Zelfs hebben we ervaren dat kindlief grotere oren had dan we dachten, en ook heel goed de onrust in de ogen kon lezen terwijl wij ernaar streefden kind zo min mogelijk te belasten.
Ik wens je een voorspoedige overgang naar die VSO toe. En hoop van harte dat hij daar zijn plekje vindt.

Een leerplichtambtenaar streeft alleen maar naar een zo laag mogelijk getal thuiszitters, dat is zijn taak. Hoe?, dat doet er niet toe. Om het in een 'prettige' baan te laten verlopen, zal een ouder een beroep moeten doen op een onderwijsconsulent. Anders staan ze met de rug tegen de muur.

Maar Evanlyn loopt het risico dat de namen van haar kinderen in het bestand van het AMK dreigen te geraken, als ze de school te hard tegen de schenen schopt. Ik hebt het niet zo zeer over de druk van de onderwijsconsulent, maar meer over het spanningsveld op zich.

Angst

Ik zou het artikel uit de post van Elisa goed in de gaten houden. Angst is een goede raadgever. Het is een verweer tegen de mevrouw Nienhuizen van deze wereld die het probleem op scherp zetten zonder een oplossing te bieden, behalve een beschuldiging, dat het aan jou ligt.
Mocht er gelazer van komen houdt dan in de gaten dat je het zelf 'klein' houdt. Die instanties kunnen enorm zaken gaan uitvergroten om hun zin te krijgen, dus alles aan jou is dan helemaal fout en elke situatie wordt een suggestie van falen, fouten en onvermogen.
Terwijl zij het probleem, de schoolgang van je kind, niet kunnen oplossen, proberen ze door jou onderuit te halen, de verantwoordelijkheid bij jou te leggen en jou kwetsbaar te maken voor 'ingrepen' en boetes.
Ik wist niet dat het zo werkte, het is immoreel. Maar een hoop bellony. Gelukkig vond de rechter dat ook in ons geval.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-11-2014 om 14:44

School

Goed artikel he? Ik heb het meteen doorgestuurd aan de leerlingbegeleidster van zoon en zij vond het ook een goed en inspirerend artikel.

Mijn zoon (bijna 14) heeft dus ADHD (en hij is hb)en zit nu in 3 Atheneum. Vanaf het begin van de middelbare heeft hij veel moeite met huiswerk opschrijven, plannen en huiswerk (op tijd) maken en leren en sowies met leren leren. Hij heeft een keer per week een afspraak met de leerlingbegeleidster. Ze nemen dan samen de agenda door en het huiswerk en maken een planning. Hij krijgt ook tips over leren leren en hoe dingen aan te pakken. Bepaalde zaken worden meteen gecommuniceerd richting zijn mentor en docenten. Een keer in de twee maanden hebben we een gesprek met zijn allen dus zoon, ik, llb en mentor over de stand van zaken. Daarnaast is er een keer per rapportperiode een evaluatiegesprek van het OntwikkelingsPerspectiefPlan (voorheen handelingsplan). In het eerste jaar had hij ook een "buddy" die hielp met huiswerk opschrijven, dingen niet vergeten etcetera. Dat zou ook een optie kunnen zijn.

Nog steeds gaat eea moeizaam en ik moet er bovenop en achteraan blijven zitten dat zoon de boel goed op orde heeft en daadwerkelijk op tijd leert. Maar het gaat langzaamaan beter. Er zitten natuurlijk veel meer kinderen met ADHD of autisme op een school; de een heeft meer ondersteuning nodig dan de ander maar school moet en kan ondersteuning bieden want dat zijn ze verplicht. Daar is ook geld voor en er zijn veel mogelijkheden.
http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/asperger/asperger-op-school/
http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/asperger/asperger-op-school/omgaan-met-asperger-in-de-klas/
http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/links/over-autisme-en-asperger

Evanlyn, de dingen waar jouw zoon tegenaan loopt zijn normale problemen waar bijna iedere brugklasser tegenaan loopt. Zelfs zonder "iets". Dat zijn opstartproblemen en zaken die nog moeten wennen. Helemaal niets om als school moeilijk over te doen en een kind af te schrijven. Echt onzin. Er zullen veel meer leerlingen zijn met vergelijkbare problemen en zelfs veel grotere. Schrijven ze die dan ook af? School heeft een verplichting; daar is geld, personeel, tijd en middelen voor beschikbaar vanuit het Passend Onderwijs. Juist voor deze leerlingen. School kan ook een adviesbureau inschakelen voor ondersteuning van leerlingen met autisme, ADHD of wat dan ook. Vaak zijn scholen niet eens op de hoogte van welke mogelijkheden er zijn wat ondersteuning betreft. Terwijl het hun verantwoordelijkheid is. Onderwijsconsulenten weet wat er mogelijk is, weet precies welke rechten en plichten een leerling en een school heeft en kan heel goed helpen in dit soort situaties.

Evanlyn

Evanlyn

02-12-2014 om 21:31

Nou breekt m'n klomp

Ze hadden het allemaal niet zo bedoeld, ze wilden alleen weten of zoon wel gelukkig was op school??? Ja heel gelukkig, al zie je dat niet zo aan hem. De mindere resultaten werden natuurlijk ook besproken. Het voelde een beetje als terugtrekken. Nou ja, ik ben blij. En ik heb ze de naam gegeven van mijn idool, een hele goeie autisme-begeleider voor scholen, zodat de communicatie van sommige leerkrachten hopelijk kan verbeteren. I'll keep my fingers crossed...

zucht maar weer...

Van opluchting. Soms ineens een meevaller. Gelukkig maar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-12-2014 om 22:38

Pfoe hee

Pfoe hee, dat viel dus gelukkig mee. De soep wordt dus toch niet zo heet gegeten... Gelukkig maar. En mocht eea toch uit de klauwen lopen, sta je nu sterker en heb je munitie

Evanlyn

Evanlyn

02-12-2014 om 22:41

Ja,

en vooral ook een schot voor de boeg! Ik vertrouw helaas geen enkele school meer, al lijkt deze nu wel van goede wil. De cijfers moeten wel omhoog, dat is duidelijk.

Annet

Annet

02-12-2014 om 22:48

Ik zie twee mogelijkheden

1. Iemand van school leest hier mee en realiseert zich dat ze geen enkele grond hebben om over speciaal onderwijs te gaan praten
2. Iemand van school heeft aangegeven dat ze verkeerd bezig zijn. Er is onvoldoende grond voor welke actie dan ook. Als ze dit door gaan zetten, lopen ze vast op zichzelf.

Evanlyn, blijf vooral heel vastberaden richting school! Vraag om concrete hulp als een vak niet goed gaat. Blijf zelfvertrouwen uitstralen!

Lynn

Lynn

02-12-2014 om 22:51

Roze bril

Evanlyn, heb meegelezen en ben erg blij day het met een sisser afloopt.

Heb je aan het begin nog even de "roze bril" opgezet, door zelf te vertellen day het zo goes met je zoon gaat, day hij zich zo ontwikkelt etc etc.?

Blijf dat,vooral doen, ik ben ervan overtuigd dat dat belangrijk is.

Evanlyn

Evanlyn

03-12-2014 om 12:42

hoe het ging

Ik denk eigenlijk dat ze onderling van mening verschilden. Ik heb wel heel duidelijk gezegd dat zoon hier niet op proef is, hij is een leerling van deze school. De ene gesprekspartner leek het daar meer mee eens te zijn dan de andere.

En de roze bril heb ik inderdaad opgezet, maar dat is ook echt waar. Ik had nooit gedacht dat het zo snel zo goed zou gaan. Ik heb ook verteld over de dramatische basisschool. Daar bleken ze al het een en ander over te weten. Zelfvertrouwen heb ik zeker, vooral dankzij de houding van het kind. Hij laat zich prima begeleiden. Inmiddels zou ik zó AB'er kunnen worden met de ervaring die ik heb opgebouwd.

En verder hebben we nog wat (hopelijk) goede afspraken kunnen maken. Ik ben helemaal opgelucht.

Nou ja, vrolijk op weg naar de volgende crisis dan maar .

Agatha

Agatha

04-12-2014 om 20:52

Gelukkig maar

dat het meeviel.
Goed wat je hebt gezegd, zoon is niet op proef!
Veel succes gewenst!

Evanlyn

Evanlyn

04-12-2014 om 22:19

en jij?

Hoe gaat het nu met jou, ben je nog een stapje verder gekomen? Of hou je liever even radiostilte?

Agatha

Agatha

07-12-2014 om 11:37

Nog geen duidelijkheid

Leerplichtambtenaar wil oordeel van psycholoog. Hij heeft gezegd dat hij dat niet gaat doen, veel te zwaar. Wil wel advies geven en dat advies sluit aan bij wat wij willen. Ondertussen heeft school contact gezocht met alle betrokkenen behalve met ons om bij elkaar te komen (misschien worden wij als laatste nog uitgenodigd, als datum bekend is). Hulpverlening voert uit principe geen gesprekken zonder ons.

Onderwijsconsulent komt hier volgende week om alles te bespreken.

Ondertussen is kind al verschillende keren naar de nieuwe school geweest en het gaat goed!

Evanlyn

Evanlyn

07-12-2014 om 22:07

mooi zo!

Daar zou ik dan maar de nadruk op leggen. Kan iedereen weer fijn wat anders gaan doen dan zich tegen jullie aan bemoeien en dochter kan lekker naar school. Wat een gedoe hè. Voor je het weet heb je een dik dossier terwijl de oplossing toch zo duidelijk is.

Agatha,

Heb je ook iemand van de nieuwe school gevraagd hierbij aanwezig te zijn zodat deze de ervaring op de nieuwe bs kan toelichten voor een prettige overdracht?

Agatha

Agatha

10-12-2014 om 08:22

Evanlyn

Inderdaad, het duurt allemaal veel te lang. Zegt de leerplichtambtenaar ook nog dat we dit jaar maar moeten loslaten wat betreft het onderwijs, terwijl we niets liever willen dan doorgaan.

Agatha

Agatha

10-12-2014 om 08:28

Flanagan

Het gaat om vo en niet bo. En het is niet een gewone school, maar een soort van opdc. Ab'er zit er ook bij inderdaad. Tot op heden helaas nog niets gehoord over wanneer gesprek..

Evanlyn

Evanlyn

10-12-2014 om 10:37

erbovenop

Ik zou er bovenop gaan zitten. Kind wil en kan naar school, dan moet dat ook gewoon kunnen en wel nu. Hoezo loslaten, het jaar is net begonnen! En bevestig de inhoud van alle gesprekken met een mail naar alle aanwezigen, dat doe ik ook.

Fruitella

Fruitella

10-12-2014 om 12:38

loslaten: op de persoon spelen

Bij onze strubbels met school werd ook gezegd dat ik moest loslaten. Gelukkig was ik alert genoeg om hard op te vragen in wiens belang dat was. In mijn belang werd gezegd. Waarop ik vroeg of het nu voor allen aan tafel duidelijk was voor wie we bijeen waren: voor kind of voor mij. Lost het iets op voor je kind? Is er een ander die zich er druk om maakt? Nee, want jij bent de moeder. Vervolgens vriendelijk bedankt voor de 'zorgen' maar dat men zich geen zorgen hoefde te maken. Of het gesprek nu over kind kon gaan.

Jij bent de enige die weet of loslaten in het belang is voor je dochter. En daar heeft verder niemand wat over te zeggen. Ja, ze zeggen eigenlijk dat ze je lastig vinden. Als dat al zo is, laat ze de problemen oppakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.