Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Meisjes met adhd of add

Ik zou graag in contact komen met andere ouders die een dochter hebben met add of adhd. Mijn dochter is 12.


Ik ben even vergeten of er bij je dochter iets van AD(H)D speelt. De symptomen daarvan worden erger bij stress. Extra sporten kan wat druk van de ketel halen.

IMI-x2 schreef op 26-01-2024 om 09:50:

[..]

Ik zeg altijd: gezond eten en goed slapen zijn de belangrijkste voorwaarden om goed te kunnen studeren en presteren. Daar begint het. Zorg voor gezond eten, veel groenten en fruit. Vraag of ze het goed vindt dat je haar 's avonds naar bed stuurt en spreek samen een redelijke tijd daarvoor af. Lees je ook een beetje in in slaaphygiëne.

Eens. Structuur en ritme zijn belangrijk. Dat kan ze, zeker gezien haar adhd, waarschijnlijk nog niet zelf. Dat is niet erg, maar dan moet je als ouders wel de regie nemen om haar daarbij te helpen. 

Ook het stukje 'maak je taak af' kan zorgen voor rust en overzicht. Beter de helft goed dan alles half. Tenzij je dat vooraf bedenkt, maar dan is iets na de helft ook 'klaar' en kun je verder met het volgende. Juist alles van de hak op de tak doen, zorgt voor heel veel onrust in haar hoofd. En met een vol hoofd kun je niet goed slapen, waardoor je moeilijk in slaap valt en daardoor weer moeilijk uit bed komt in de ochtend. 
Daarnaast kost zes dingen door elkaar doen vaak ook meer tijd dan alles achter elkaar doen.

Soms moet je als ouder zien dat iets nodig is en dan ingrijpen, ook als je kind dat niet wil. Als ze zelf nog niet in hun eigen belang kunnen kiezen, is het soms beter dat een keuze dan voor hun wordt gemaakt. Dan willen ze nog steeds niet, maar hebben ze even niks te willen. Dat biedt in ieder geval de ruimte om 'te moeten van je ouders' én dat stom te vinden.

Korter leren en huiswerk maken en meer sporten. Daardoor wordt ze eerder moe, slaapt ze beter en kan ze makkelijker haar schoolwerk volhouden (meer focus). 

En ik liet mijn zoon vlak voor de toetsweek vaak een paar lessen missen, of een hele dag, zodat hij even bij kon komen en alvast kon leren. Vaak lukt het leren gewoon niet naast een hele schoolweek.

Wat hier goed werkt is kanban. Samen met je kind een planning maken en de taken opsplitsen in zo klein mogelijke onderdelen. Die schrijf je op post-its en plak je aan de linkerkant op de deur. Daarnaast timeboxen. Dus je berekent hoeveel tijd je totaal hebt en hoeveel tijd een taak dan (ongeveer) mag kosten. De tijd zet je op het briefje. Je zet daarvoor een eierwekker of iets dergelijks. En hou er rekening mee dat de concentratieboog maar kort is.  Is de taak afgerond, dan schuif je het briefje naar rechts.

Dat werkt bij ons heel motiverend. Omdat je snel een taak klaar hebt kun je ook snel de lijst links zien afnemen en de lijst rechts zien groeien. Dat werkt als een beloning.
Zo kan je dochter ook zelfstandig aan de slag én heeft ze overzicht.

Belangrijk is inderdaad verder een goede nachtrust. Mediteren kan helpen om rust in haar hoofd te krijgen. Of een wandeling voor de frisse lucht voor het slapengaan. Bij mijn kinderen werkt het ook goed om even bij ze te gaan liggen in bed en dan hun rug te kriebelen, dat ontspant lijf en hoofd. Doe ik nog steeds, al zijn ze intussen allebei volwassen  .

Maar ze moet vooral af van het idee dat ze het zelf allemaal moet kunnen. Dat is gewoon niet zo, het hoeft niet en ze kan het nog niet. Dat is heel gewoon, helemaal niet erg en gaat ze echt allemaal op een dag nog leren. Maar ja, maak dat je kind maar wijs 

Jonagold schreef op 26-01-2024 om 11:39:

Wat hier goed werkt is kanban. Samen met je kind een planning maken en de taken opsplitsen in zo klein mogelijke onderdelen. Die schrijf je op post-its en plak je aan de linkerkant op de deur. Daarnaast timeboxen. Dus je berekent hoeveel tijd je totaal hebt en hoeveel tijd een taak dan (ongeveer) mag kosten. De tijd zet je op het briefje. Je zet daarvoor een eierwekker of iets dergelijks. En hou er rekening mee dat de concentratieboog maar kort is. Is de taak afgerond, dan schuif je het briefje naar rechts.

Dat werkt bij ons heel motiverend. Omdat je snel een taak klaar hebt kun je ook snel de lijst links zien afnemen en de lijst rechts zien groeien. Dat werkt als een beloning.
Zo kan je dochter ook zelfstandig aan de slag én heeft ze overzicht.

Belangrijk is inderdaad verder een goede nachtrust. Mediteren kan helpen om rust in haar hoofd te krijgen. Of een wandeling voor de frisse lucht voor het slapengaan. Bij mijn kinderen werkt het ook goed om even bij ze te gaan liggen in bed en dan hun rug te kriebelen, dat ontspant lijf en hoofd. Doe ik nog steeds, al zijn ze intussen allebei volwassen .

Maar ze moet vooral af van het idee dat ze het zelf allemaal moet kunnen. Dat is gewoon niet zo, het hoeft niet en ze kan het nog niet. Dat is heel gewoon, helemaal niet erg en gaat ze echt allemaal op een dag nog leren. Maar ja, maak dat je kind maar wijs

Wat een mooie methode. Die kende ik nog niet en als leerlingbegeleider kan ik deze vast wel inzetten bij mijn leerlingen. 

Weet je waar ik hier meer info over kan vinden?

Dochter hier begint een beetje uit de bocht te vliegen met die vriendengroep van haar… Psych zegt: typisch ad(h)d-gedrag. Maar ja, we hoeven niet alles maar goed te vinden omdat ze adhd heeft… 

SuzyQFive schreef op 26-01-2024 om 11:50:

[..]

Wat een mooie methode. Die kende ik nog niet en als leerlingbegeleider kan ik deze vast wel inzetten bij mijn leerlingen.

Weet je waar ik hier meer info over kan vinden?

Er is op het WWW heel veel over te vinden, maar dat is vooral gericht op workflow op de werkvloer en veelal in het Engels. Ik heb deze gevonden over het gebruik van kanban op school:

Kanban op school zorgt voor meer welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren! (linkedin.com)

Wij gebruiken een heel eenvoudige vorm (waarbij ik in wat ik beschreef de middelste kolom, in progress, nog weg heb gelaten) maar dat voldoet prima voor ons huishouden (ja echt, hier hangen de taken op de kamerdeur) en de studie van de oudste.

SuzyQFive schreef op 26-01-2024 om 11:51:

Dochter hier begint een beetje uit de bocht te vliegen met die vriendengroep van haar… Psych zegt: typisch ad(h)d-gedrag. Maar ja, we hoeven niet alles maar goed te vinden omdat ze adhd heeft…

Wat bedoel je met uit de bocht vliegen?

SuzyQFive schreef op 26-01-2024 om 11:51:

Dochter hier begint een beetje uit de bocht te vliegen met die vriendengroep van haar… Psych zegt: typisch ad(h)d-gedrag. Maar ja, we hoeven niet alles maar goed te vinden omdat ze adhd heeft…

Goed vinden is wat anders dan haar thuishouden en dingen verbieden. Helaas kan ik je niet echt geruststellen wat betreft meisjes met AD(H)D. De ex-vriendin van zoon had het heel heftig (die hadden we soort van geadopteerd, woonde een tijd bij ons en heeft 2 jaar met zoon samengewoond) en die hebben we aardig wat keren uit de penarie gehaald/rekeningen betaald/problemen opgelost. Goede nieuws is dat ze nu 22 is en enigszins tot bedaren is gekomen. Ik heb altijd geprobeerd om niet verwijtend maar vooral positief te zijn naar haar toe. Wel hebben we het heel vaak gehad over wat wel en niet verstandig is, hoe ze dingen beter aan kan pakken, hoe ze haar toekomst ziet. Ze zegt dat ze heel blij is met hoe wij haar hebben begeleid. Ik denk dat het een hoop scheelde dat het niet ons eigen kind is. Daardoor konden we er wat meer als therapeut of begeleider in staan, ook al had wat ze deed ook veel consequenties voor onze zoon. Ook hem hebben we natuurlijk altijd bijgestaan in hoe hij het beste met zijn vriendin kon omgaan.

Ik benijd ouders van ADHD-ers niet. Maar echt, het komt goed als ze met jullie een goede verstandhouding kan houden. Daarvoor is wel nodig dat jullie haar niet veroordelen en vooral ook blijven benadrukken dat je van haar houdt, dat je haar positieve kanten blijft zien.


Wat je nog zou kunnen doen is op een rustig moment met haar gaan zitten en je zorgen bespreken. En ook misschien concrete voorbeelden geven van dingen die jullie niet accepteren en daar ook consequenties aan hangen. Al is mijn ervaring dat voor kinderen met ADHD die (mogelijke) consequenties niet voldoende zijn om de impulsen te kunnen beheersen. Onze ex-schoondochter heeft wel altijd netjes alle consequenties gedragen van haar acties. Zo hebben ze 2 katten in huis genomen en ja, die blijken toch wel duur te zijn. Ze heeft vorig jaar niet op vakantie gekund omdat ze daar geen geld meer voor had door medische kosten van de beestjes. Ze heeft moeite met het houden van een baan maar vindt wel altijd binnen 2 dagen weer een nieuwe. Dat vind ik dan weer heel bewonderenswaardig. En dat zeg ik haar ook. Ze heeft haar hele leven al zoveel negatieve oordelen gehoord, terwijl er ook zat hele leuke en sterke kanten aan haar zitten. Ik heb altijd ingezet op positiviteit en complimenten. Dat werkte bij haar het beste (ik denk bij ieder mens, maar voor haar ging er een wereld open, dat was ze van niemand gewend, ook van haar eigen ouders niet). 

S.ndra

S.ndra

27-01-2024 om 06:40 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken!

S.ndra

S.ndra

28-02-2024 om 08:52 Topicstarter

Heeft iemand een tip? Misschien is dit normaal pubergedrag? Maar ik weet niet wat ik ermee aan moet. Mijn dochter is 13 en heeft adhd. De laatste tijd maakt ze heel erg veel was. Handdoeken, washandjes, badmatjes, kleding. In haar eentje heeft ze net zoveel was als de rest van het gezin bij elkaar. Ze is de laatste tijd verder ook heel rommelig, overal liggen spullen van haar.

Helaas valt dit ook onder het kopje puber gedrag. Zoonlief van 13 maakt er ook een potje van. We hebben een duidelijke afspraak met hem: alleen wat in de wasmand zit, wordt gewassen. Dus als je dan opeens een lege kast hebt, pech. En de puinhopen die hij soms maakt. 

Wat je je dochter wel kan proberen aan te leren is om op te ruimen. Ben ik nu met onze adhd-er van 11 ook mee bezig. Het uiteindelijke doel is een opgeruimde kamer. Maar we delen het op in stukken. We zijn nu bij: Geen kleding op de vloer en was in de wasmand. Dus kleding die je nog een keer aankan, hang je op. 

Naar alle boeken en speelgoed wat overal ligt en het overvolle bureau kijk ik nu even niet. Dat komt later. 

(Heb zelf ADD, en heb mezelf op deze manier ook een aantal dingen aangeleerd. Steeds focussen op 1 of 2 dingen. Gaat dat een tijdje goed, dan nieuwe dingen toevoegen).

S.ndra schreef op 28-02-2024 om 08:52:

Heeft iemand een tip? Misschien is dit normaal pubergedrag? Maar ik weet niet wat ik ermee aan moet. Mijn dochter is 13 en heeft adhd. De laatste tijd maakt ze heel erg veel was. Handdoeken, washandjes, badmatjes, kleding. In haar eentje heeft ze net zoveel was als de rest van het gezin bij elkaar. Ze is de laatste tijd verder ook heel rommelig, overal liggen spullen van haar.

Zit jou dochter in de fase van verschillende outfits proberen? Alleen door haar adhd gooit ze het achterloos op de grond of gemakzuchtig in de was. Dan heeft ze niet het benul weer op te vouwen. Of die handdoek die ze net heeft gebruikt wordt per handenwasbeurt op de grond gegooid. Dus waar een ander 2 dagen doet met 1 handdoek en netjes laat hangen of weer terug hangt, daar gebtuikt jou dochter er dus 10.

zit ik een beetje in de goede richting te denken?

tip is met haar nalopen, dat, alles wat niet haar outfitt van de dag is, terug te hangen, opvouwen samen. En haar bij de was betrekken.  Alles overzichtelijk in de kast, zodat ze overzicht heeft waar alles hoort.
Kamer ook erg overzichtelijk houden met een vaste plek en haar elke avond laten opruimen, samen nalopen.

Maar het is lastig met adhd en voor jou voelt het waarschijnlijk als steeds achter de feiten aanlopen

BritgetJones007 schreef op 28-02-2024 om 11:07:

[..]

Zit jou dochter in de fase van verschillende outfits proberen? Alleen door haar adhd gooit ze het achterloos op de grond of gemakzuchtig in de was. Dan heeft ze niet het benul weer op te vouwen. Of die handdoek die ze net heeft gebruikt wordt per handenwasbeurt op de grond gegooid. Dus waar een ander 2 dagen doet met 1 handdoek en netjes laat hangen of weer terug hangt, daar gebtuikt jou dochter er dus 10.

zit ik een beetje in de goede richting te denken?

Nou, dit is ook zonder adhd gewoon pubergedrag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.