Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

kruimel of krummel

Ik verdenk ze er ook van dat ze zich vervelen maar ik heb nog nergens meegemaakt dat er een discussie kan ontstaan naar aanleiding van het gebruik van het woord 'krummel'. 20 Minuten discussie.
Eerst was het 'fout' ik moest 'kruimel' zeggen, ik sprak het fout uit. Toen was het in onbruik geraakte taal, afijn, toen heb ik uitgelegd dat een gemiddeld iemand naadloos accepteert dat ik 'kruimel' bedoel als ik 'krummel' zeg. Er zijn er niet veel die mij dan gaan verbeteren, behalve mensen met autisme.
Die zich vervelen.

ook zo'n moeder

ook zo'n moeder

26-05-2014 om 09:38

herkenning

Ook mijn kinderen (16 en 19, beiden asperger) proberen me regelmatig te vangen in discussies, bijvoorbeeld m.b.t. verkeerd taalgebruik, maar ook met andere dingen waarin ik in hun ogen volkomen verkeerd bezig ben, al dan niet terecht. Ik denk dan maar: een discussie begint pas als er twee gesprekspartners zijn.
Is het typisch puber (waarvan wordt gezegd dat die tijdelijk autistisch worden), is het typisch autisme of is het typisch asperger, dat vangen op je woorden, het willen discussiëren, het willen winnen op punten en je klem willen zetten? Ik heb, na jarenlang huwelijk met een asperger en inmiddels alweer jarenlang ervaring met zijn kinderen, geen zin meer in die discussies waarin ik nooit mezelf mocht zijn en me altijd moest verantwoorden. Eerst naar hun vader, nu naar hen.
En zolang ik geen zin heb om de discussie aan te gaan IS er ook geen discussie en blijft het bij een monoloog Vervolgens is het aan mij om te bepalen hoe ik met die monoloog om ga. Maar dat is weer van ieders situatie afhankelijk. "Afkappen, negeren 'omdat ik het zeg' en vooral een héél dikke huid hebben" is bij ons soms de beste methode.
"Ja, het is kruimel en geen krummel en ik zeg toch krummel. Heb je je huiswerk al af en wat was je laatste cijfer voor wiskunde?"

Katniss

Katniss

26-05-2014 om 09:45

Herkenning

Puber en ik laten ons beide wel eens verleiden tot dit soort discussies en dan gaan we zelfs driftig googelen om ons gelijk te halen. Dat doet wellicht vermoeden dat ze haar ASS niet van een vreemde heeft

Dalarna

Dalarna

26-05-2014 om 10:02

ach

Ik herken het ook hoor van de puber hier en al is Sheldon zijn grootste idool, deze mama heeft hem niet laten testen en ik geloof niet dat er ook maar iets autisme in zit

Pubers vinden dat gewoon leuk, alles is nog zo lekker zwart/wit. Het vervelende hier is dat ik het gewoon grappig vind maar zijn vader (lager opgeleid) dit altijd ziet als een directe aanval op de hoogte van zijn IQ....

Maan

Maan

26-05-2014 om 13:06

Hier laatst

Met puber die in een oude Bond film de Bond dame een 'oma' vond. Hilarisch. En maar blijven proberen er discussie uit te slepen. Het prachtige mens was jonger dan ik en mocht lijen dat ik zo'n lijf had dus moest ook even mezelf opzij zetten. Haha. Humor is mijn wapen tegen puberale discussie hou ik mezelf maar voor. En afkappen. Zoals laatst het eindeloos blijven discussiëren over waarom ik niet mee ga in (naar) zijn vakantie-idee. Ik wil niet, daarom, einde discussie.
Goed om even weer stil te staan dat het bij het puber zijn hoort.

HIer ook

zo'n 'vliegenvanger' van nu 9. Hij doet dit al jaren, maar ik kan hem helaas niets verwijten, het joch lijkt op zijn moeder, die was (en is!) net zo/...
V.z.i.w. geen autistiforme trekken, eerder varierend van lekker zeuren tot een ontsteking aan de zeurzak-niveau, als meneer van mening is dat hij te kort komt 'omdat je éérst zei dat....'

Hier wordt trouwens ook gekrummeld hoor.

; )

Hombre

Hombre

27-05-2014 om 10:51

Krummel, vreselijk

Zou ik ook niet tegen kunnen.
Waar wij ons zoal over opwinden:

- does zeggen i.p.v. doesj
- restorant i.p.v. restoran
- auwto i.p.v. oto
- vanielje i.p.v vanijje
- sjauffeur i.p.v sjooffeur

En dan de 'echte' fouten (nemen epidemische vormen aan):
- hij wilt
- vervangen voor

amk

amk

27-05-2014 om 11:09

hombre

het is ook een auto, gen oto of zeg je ook otomaat?

amk

amk

27-05-2014 om 11:10

tractor of trekker

dat is hier een eeuwige discussie.
Hetis naturlijk een trekker, alleen stadse lui zeggen tractor!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-05-2014 om 11:12

Maar Hombre

Die doesj begrijp ik. Maar van de rest van je lijstje krijg ik kriebels. Dat hoort bij mensen die met een aardappel in de keel praten

En krummels kennen wij hier niet, hier zijn het krumels.

faj

faj

27-05-2014 om 11:18

Nee nog andes..stadse lui zeggen trector . Dorpelingen hier, Brabant, zeggen tractor

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-05-2014 om 11:22

AMk

Mijn man is opgegroeid op zo'n ding, op de betuwse klei, en hij noemt het een tractor.

het vliegenvangen is begonnen!
: )

Hier heet het een trekker, trouwens.

Leen13

Leen13

27-05-2014 om 11:38 Topicstarter

Inderdaad

Ik vind het ook vaak, niet altijd, humoristisch. En ik win ze ook nog weleens. Google woordenboeken en etymologiewoordenboeken worden hier ook driftig opgezocht. De scheidsrechter, de Dikke van Dalen.
Maar zij winnen ook weleens, en dan laat ik ze niet winnen.
Of het ontaard in verwijdering en dan hoor je er een in de verte nog steeds roepen: Hoezo Krummel? Hoezo Krummel? Het is echt gewoonweg Kruimel!

http://www.youtube.com/watch?v=Ac1tzZgox_0

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-05-2014 om 11:46

krumels

Tuurlijk is het een kruimel, maar krummel of kruumel klinkt ook wel gezellig

Hombre

Hombre

27-05-2014 om 12:02

faj

"Nee nog andes..stadse lui zeggen trector . Dorpelingen hier, Brabant, zeggen tractor"

Trector? Nee, dat toch niet. Het is tractie (traksie), dus ook traktor.

Hombre

Hombre

27-05-2014 om 12:03

Oto

Otomaties, otomatisering, otoimmuun, yep!

Dendy, ik kan veel verdragen, maar mensen die 'sjauffeur' zeggen moeten nodig verplicht op herscholing... Da's nog erger dan doezen...

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 12:14

hombre

Hombre je praat niet alleen met een aardappel in je keel maar ook Vlaams, want het is in Nederland toch echt restoranT: https://dutch-beta.ned.univie.ac.at/node/123

Verder mag je oto en auto gebruiken: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/auto-oto

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 12:16

wel grappig

Onze jongste van 12,5 begint ook nu met dit pubergedrag en dat is wel een beetje grappig vanwege zijn toch wel flinke achterstand in leren. Hij gaat ergens vol in maar oudste en ik weten meteen dat hij helemaal fout zit Wel leuk om te zien hoe hij toch moet puberen, het zit er gewoon in. Vervolgens is het makkelijk te bewijzen dat hij echt fout zit. Eigenlijk voor hem heel zielig, hij kan geen uren zeuren als echte puber over krummels.

Zus

Zus

27-05-2014 om 12:21

Hombre's lijst

Die lijst is ook hoe 'wij' het uitspreken. Dat is gewoon ABN hoor, niks aardappel in de keel . En krummel vind ik onverdraaglijk!

Hombre

Hombre

27-05-2014 om 15:14

Vlaamse aardappel

Dalarna: "Hombre je praat niet alleen met een aardappel in je keel maar ook Vlaams,"

Om dat te constateren zul je me toch moeten horen spreken. Om vast een tipje van de sluier op te lichten: dat ik Vlaams spreek heeft nog nooit iemand tegen me gezegd.

Zus: "Die lijst is ook hoe 'wij' het uitspreken."

OSM

Leen13

Leen13

27-05-2014 om 16:51 Topicstarter

Taalpuristen

http://www.youtube.com/watch?v=52vIwQrzHDw
Even genieten van deel 2.
Uiteindelijk in de video staat OSM samen te genieten van dezelfde soort taalverloedering die ze bij het plebs aantreffen.
En dat komt allemaal omdat men niet meer uit het hoofd hoeft te leren.

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 17:30

Hombre

Ga eens in op de linken die ik gaf in plaats van te ontkennen. Jouw uitspraak van restoran is echt niet Nederlands.

Fona

Fona

27-05-2014 om 18:10

oto, restaurah

De woorden auto, restaurant, vanille, chauffeur, croissant komen in het Nederlands via het Frans. Het is dus logisch dat ze met een enigszins Franse uitspraak worden uitgesproken.

Auto is een lastige, omdat het origineel uit het oud-Grieks komt en dan inderdaad eerder "auwto" dan "oto" is. Maar aangezien dit woord via het Franse automobile het Nederlands in is gekomen, lijkt mij oto toch correct. Mijn vader zegt trouwens soms nog "automobile" voor auto (ook "garage" op zn Frans ipv charage).

Ik heb ook altijd oto gezegd, en kan me nog herinneren dat ik het heel vreemd vond dat een juf op de lagere school auwto zei. Tegenwoordig hoor ik helaas steeds meer mensen auwto zeggen. Ook in lesmateriaal of ander materiaal voor kinderen hoor ik steeds vaker "auwto". Auwto/oto heeft inderdaad met een klasseverschil te maken, maar "oto" lijkt ook ouderwets te worden?!

Krummel of krumel vind ik ook niet correct. Krummel klinkt mij wat ouderwets in de oren.

Ook erg:
puuzel ipv puzzel

En nee, ik heb geen aardappel in mijn keel.

Fona

Fona

27-05-2014 om 18:16

Dalarna: honger

Dalarna, ik lees nu pas je linken en zie dat Onze Taal eigenlijk hetzelfde schrijft als ik.

En ik snap niet wat je bedoelt met dat Vlaams spreken, want in jouw link staat heel duidelijk dat de Vlamingen de uitspraak van van origine Franse woorden eerder vernederlandsen dan de Nederlanders. Vgl bijv. passagier. (Restaurant is een uitzondering, dat wordt door de Vlamingen op zn Vlaams uitgesproken.)
En er staat duidelijk dat in Nederland zowel restaurant als restaurah gezegd wordt.

Fona

Fona

27-05-2014 om 18:17

herstel: Dalarna

Er is iets vreemds gebeurd bij de vorige kop, deze moet zijn "Dalarna".

Hombre

Hombre

27-05-2014 om 18:24

Ouderwets is het helemaal

Wat taalgebruik betreft kun je beter achterlopen. Croissant is trouwens ook zo'n mooie, daar hoor ik mensen tegenwoordig massaal croessant tegen zeggen. Onzin in any language.

Ja, puuzel, ook vreselijk! (of is dat Frans)

Dalarna, restaurant is een puur Frans woord, dus het is volkomen logisch om het op z'n Frans uit te spreken. Ik zeg ook geen 'kompuuter' maar 'kompjoeter'! Al vind je nog zoveel links naar Oostenrijkse (!) websites die het tegendeel beweren.

En daarmee boren we er nog een reservoir (fr!) aan:

- Wiefie i.p.v. Waifai, je reinste kolder, maar bijna iedereen blaat elkaar na.

- Rauter i.p.v. roeter, OK, er zijn Amerikaanse stammen die het zo uitspreken, maar voor een Hollander die het daarnaast over z'n roeteplenner heeft is het vreselijk inconsequent (en lelijk!)

- 'Internet' i.p.v. 'Het Internet', de Nederlandse journalisten snapten het niet zo erg en daarom zijn we nu het enige land waar Internet geen lidwoord heeft, zelfs volgens het groene boekje. Dom!

Hombre

Hombre

27-05-2014 om 18:28

Fona

"En ik snap niet wat je bedoelt met dat Vlaams spreken, want in jouw link staat heel duidelijk dat de Vlamingen de uitspraak van van origine Franse woorden eerder vernederlandsen dan de Nederlanders."

Uitzonderingen zat. Zo zeggen wij asseswares (accessoires), maar de Francofonen en Vlamingen zeggen akseswares. Dus eigenlijk doen wij het verkeerd (ik heb een Nederlander dat tenmiste nooit horen zeggen).

Mijntje

Mijntje

27-05-2014 om 18:47

oto

Ik heb ook geen aardappel in mijn keel. Maar altijd 'oto' geleerd, terwijl iedereen altijd auw-to zegt. Mijn ouders zeggen ook altijd oto. Volgens mij zeggen mijn man en kind ook auw-to, in mijn oren verkeerd. Ik zal mijn kind eens opvoeden

leuk hoor, deze discussie!

Fona

Fona

27-05-2014 om 18:49

rauter

Hmm, rauter vind ik iets voor nerds die veel met Amerikanen communiceren, ik denk dat het daarvan komt. Het is dus een heel ander woord, met een heel andere herkomst, dan "route".

Hombre

Hombre

27-05-2014 om 22:20

Fona

Dat is toevallig mijn terrein dus ik kan je verzekeren dat je de plank misslaat.

Een router is een netwerkapparaat dat 'routes' tussen verschillende netwerken en computers verzorgt (het apparaat weet welke ip-addressen op welke netwerken te vinden zijn). De herkomst is dus wel degelijk dezelfde als die van 'onze' route (wat natuurlijk weer uit het Frans komt: weg).

Het gaat om de uitspraak, en die is bij Engelsen en veel Amerikanen 'roeter' en bij sommige Amerikanen 'rauter', maar die zeggen dan ook 'Raut 66' (i.p.v. 'roet 66' zoals de Stones).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.