Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werkgever laat personeel bezetting oplossen tijdens eigen vakantie


En in de zorg zijn er ook reële personeelstekorten die niet de schuld vd werkgever hoeven te zijn. Bij TO is er gewoon een werkgever die zijn/haar verantwoordelijkheden op de werknemers afschuift.

Jullie werkgevers zijn dus een echtpaar neem ik aan, omdat ze dezelfde week weggaan? Mocht het kwartje niet bij ze vallen (n.a.v. de eerdere adviezen hier) zou je eens moeten opperen dat je collega en jij dezelfde week vrij willen, wat zouden ze dan zeggen?  
Ik denk dus dat ze dat niet goed vinden, en dat zou ik dan eens terugkoppelen, dat jullie dat andersom wel altijd hebben en dat dat te zwaar is.

dan

dan

18-05-2024 om 10:31

1968 schreef op 17-05-2024 om 21:01:

Ik heb je vraag ook gesteld aan Chat-GPT; dit wordt als oplossing gegeven, misschien kun je er wat mee:

Het is begrijpelijk dat deze situatie voor veel stress zorgt, zowel op je werk als thuis. Hier zijn een paar stappen die je kunt overwegen om dit probleem aan te pakken:

1. **Voorbereid het gesprek aangaan**

Bereid je goed voor op een gesprek met je werkgevers. Schrijf je zorgen op en formuleer duidelijk wat de impact is van de extra werkdagen op jou en je gezin. Houd het professioneel en objectief.

2. **Plan een gesprek**

Vraag om een gesprek met je werkgevers op een rustig moment. Dit toont aan dat je serieus bent en geeft jullie de ruimte om het probleem grondig te bespreken.

3. **Toon begrip en wees assertief**

Begin het gesprek met begrip te tonen voor hun behoefte aan vakantie, maar leg vervolgens uit hoe de extra werkdagen voor jou een probleem vormen. Geef concrete voorbeelden van hoe dit je gezinssituatie beïnvloedt.

4. **Voorgestelde oplossingen**

Bied praktische oplossingen aan. Bijvoorbeeld:

- **Rooster Planning**: Vraag om een gezamenlijke planning van vakanties en vrije dagen aan het begin van het jaar, zodat iedereen meer overzicht heeft.

- **Flexibiliteit in werkschema's**: Vraag of er mogelijkheden zijn om flexibelere werktijden te hanteren in die periodes.

- **Extra hulp**: Stel voor dat er een tijdelijke kracht of een stagiaire wordt aangenomen voor die periodes.

5. **Wees open over je grenzen**

Leg uit dat je soms gewoon niet in staat bent om extra te werken vanwege persoonlijke verplichtingen. Het is belangrijk om duidelijk je grenzen aan te geven zonder je schuldig te voelen.

6. **Documentatie**

Houd een schriftelijk verslag van het gesprek en eventuele afspraken die gemaakt worden. Dit kan later nuttig zijn als er nog eens een discussie ontstaat.

7. **Ondersteuning zoeken**

Praat met je collega’s om te kijken of zij dezelfde problemen ervaren. Misschien kunnen jullie gezamenlijk een gesprek aanvragen. Als meer mensen dezelfde zorgen hebben, kan dit meer gewicht geven aan jullie verzoek.

8. **Professionele hulp**

Als het probleem blijft bestaan en je het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt, kun je overwegen om advies te vragen aan een HR-professional of een arbeidsrechtjurist.

Het belangrijkste is om het gesprek aan te gaan met een positieve instelling en een focus op samenwerking en oplossingen. Je hebt recht op een gezonde balans tussen werk en privé, en het is in het belang van zowel jou als je werkgevers om hier een goede oplossing voor te vinden.

Hier sluit ik me volledig bij aan. 

Tijgeroog schreef op 18-05-2024 om 09:07:

[..]

Alleen werk je in de zorg vaak met een groter team, waardoor de last door meer mensen gedragen wordt.

Met 3 mensen alle vakanties van 2 anderen (die dus ook altijd samen weg zijn) heeft heel veel impact.

Ik wil echt geen welles nietes gaan spelen maar ik werk in een team van 7 personen waarvan 2 nu langdurig ziek. ( en dan komen de vakanties er nu aan) Wij moeten met 5 personen alle diensten opvangen en zijn dus open van 8.30 tot 22.30 elke dag. Ivm mijn doelgroep, afspraken en agressie zijn op mijn werk 4 of 5 diensten per dag nodig  wij werken die diensten nu met 2. Op dit moment heb ik 97 overuren op een contract van 18 uur.  Dus voor mij zou een weekje stress  echt wel te overleven zijn.  Juist omdat ik dat gewend ben en het in mijn werk regelmatig voorkomt.  

En de vraag was wat zou je doen toch? Ik zou balen en een weekje stressen.  Voor mij zou het geen conflict op een fijne werkplek waard zijn. 

Het nadeel van een klein bedrijf is dat je (in geval van vakantie of ziekte of iets anders) er meer verwacht wordt van de collega's. Ik werk ook op een relatief klein kantoor (20 personeel, met naast intern 3 collega's, 3 verschillende vakgebieden) wij hebben een seizoenspatroon, 4 maanden in het jaar wordt er stelselmatig overgewerkt (lees wekelijks minimaal 10 uur) , in andere maanden gebeurd het ook regelmatig, (in januari tm mei wordt er veel overgewerkt). Mensen met schoolgaande kinderen gaan in augustus op vakantie, in juli gaat niemand en de mensen zonder schoolgaande kinderen gaan in juni of september. 

Ja maar TO heeft volgens mij ander soort werk, niet met een doelgroep die je niet alleen kan laten. TO schreef dat het een boekingskantoor is met winkelfunctie en veel telefoon- en e-mailverkeer. Dat kan dan eventueel in die week desnoods een tandje lager toch, maar dat zullen de werkgevers niet willen want dat kost €€€
De werkgevers zullen er ook niet mee instemmen als het andere personeel tegelijkertijd op vakantie gaat, dus dat is niet helemaal in balans

Kimdekim schreef op 18-05-2024 om 10:51:

[..]

Ik wil echt geen welles nietes gaan spelen maar ik werk in een team van 7 personen waarvan 2 nu langdurig ziek. ( en dan komen de vakanties er nu aan) Wij moeten met 5 personen alle diensten opvangen en zijn dus open van 8.30 tot 22.30 elke dag. Ivm mijn doelgroep, afspraken en agressie zijn op mijn werk 4 of 5 diensten per dag nodig wij werken die diensten nu met 2. Op dit moment heb ik 97 overuren op een contract van 18 uur. Dus voor mij zou een weekje stress echt wel te overleven zijn. Juist omdat ik dat gewend ben en het in mijn werk regelmatig voorkomt.

En de vraag was wat zou je doen toch? Ik zou balen en een weekje stressen. Voor mij zou het geen conflict op een fijne werkplek waard zijn.

Aha. Dus omdat jij je laat misbruiken, waarschijnlijk ook nog voor een laag loon, moet een ander dat ook maar doen?

Dat is echt niet van deze tijd hoor. Sterkte op je werk!

Kimdekim schreef op 18-05-2024 om 10:51:

[..]

Ik wil echt geen welles nietes gaan spelen maar ik werk in een team van 7 personen waarvan 2 nu langdurig ziek. ( en dan komen de vakanties er nu aan) Wij moeten met 5 personen alle diensten opvangen en zijn dus open van 8.30 tot 22.30 elke dag. Ivm mijn doelgroep, afspraken en agressie zijn op mijn werk 4 of 5 diensten per dag nodig wij werken die diensten nu met 2. Op dit moment heb ik 97 overuren op een contract van 18 uur. Dus voor mij zou een weekje stress echt wel te overleven zijn. Juist omdat ik dat gewend ben en het in mijn werk regelmatig voorkomt.

En de vraag was wat zou je doen toch? Ik zou balen en een weekje stressen. Voor mij zou het geen conflict op een fijne werkplek waard zijn.

In het kader van wellis niets....97 overuren is niet zoveel als je elke week van de 7 dag er 5 hebt om op over te werken. 97 overuren bij een contract van 40 uur is echt heel veel, dan heb je feitelijk maar 2 dagen over in de week om die uren te maken. 

Kimdekim schreef op 18-05-2024 om 10:51:

[..]

Ik wil echt geen welles nietes gaan spelen maar ik werk in een team van 7 personen waarvan 2 nu langdurig ziek. ( en dan komen de vakanties er nu aan) Wij moeten met 5 personen alle diensten opvangen en zijn dus open van 8.30 tot 22.30 elke dag. Ivm mijn doelgroep, afspraken en agressie zijn op mijn werk 4 of 5 diensten per dag nodig wij werken die diensten nu met 2. Op dit moment heb ik 97 overuren op een contract van 18 uur. Dus voor mij zou een weekje stress echt wel te overleven zijn. Juist omdat ik dat gewend ben en het in mijn werk regelmatig voorkomt.

En de vraag was wat zou je doen toch? Ik zou balen en een weekje stressen. Voor mij zou het geen conflict op een fijne werkplek waard zijn.

Maar als er 2 mensen langdurig ziek zijn is dat het probleem van de werkgever, niet aan de overige 5 personen om dat dan maar op te moeten lossen. Prima als eea in overleg lukt, maar het werkgeversprobleem afwentelen op de andere werknemers is vragen om meer uitval. 

Pippeltje schreef op 18-05-2024 om 11:15:

[..]

Aha. Dus omdat jij je laat misbruiken, waarschijnlijk ook nog voor een laag loon, moet een ander dat ook maar doen?

Dat is echt niet van deze tijd hoor. Sterkte op je werk!

Wat een rotopmerking. Iedereen weet dat er tekorten in de zorg zijn en mensen werken zich over de kop.  Niet voor mijn werkgever maar voor de mensen die afhankelijk zijn van onze zorg. 

Decembermamma schreef op 18-05-2024 om 11:56:

[..]

In het kader van wellis niets....97 overuren is niet zoveel als je elke week van de 7 dag er 5 hebt om op over te werken. 97 overuren bij een contract van 40 uur is echt heel veel, dan heb je feitelijk maar 2 dagen over in de week om die uren te maken.

97 overuren in 2 maanden als je er voor kiest om 18 uur te werken vind ik best veel . 

Het valt me op dat een andere mening nogal op wat kritiek komt te staan.  Als je heel veel moeite hebt met de gang van zaken kun je er zoveel problemen van maken als je wil.  Ik zeg alleen dat ik ( met nadruk op ik) geen fijne werkplek zou willen verliezen voor die ene week.  

SJSL schreef op 18-05-2024 om 12:09:

[..]

Maar als er 2 mensen langdurig ziek zijn is dat het probleem van de werkgever, niet aan de overige 5 personen om dat dan maar op te moeten lossen. Prima als eea in overleg lukt, maar het werkgeversprobleem afwentelen op de andere werknemers is vragen om meer uitval.

Zoals je wellicht weet zijn er enorme tekorten in de zorg.  Er is gewoon niemand anders.  Zeker niet op uitdagende doelgroepen.  De werkgever kan overigens ook via de CAO gewoon een dienstopdracht geven en dan ben je verplicht om te komen.  

Kimdekim schreef op 18-05-2024 om 13:58:


Zoals je wellicht weet zijn er enorme tekorten in de zorg. Er is gewoon niemand anders. Zeker niet op uitdagende doelgroepen. De werkgever kan overigens ook via de CAO gewoon een dienstopdracht geven en dan ben je verplicht om te komen.

Ik heb geen verstand van de zorg CAO, maar ben je verplicht structureel meer dan (in jouw geval) 18 uur per week te komen als de werkgever dat eist? Hoeveel meer dan? En voor hoelang? Ik vind 97 uren in 2 maanden ook veel, ongeacht hoeveel uur je werkt. Als dat zo doorgaat komt er toch alleen maar meer uitval. 

Wel heel tof dat jij je zo inzet voor de patiënten! In het geval van OP is de extra inzet alleen maar voor de portemonnee van de baas denk ik. 

SJSL schreef op 18-05-2024 om 14:19:

[..]

Ik heb geen verstand van de zorg CAO, maar ben je verplicht structureel meer dan (in jouw geval) 18 uur per week te komen als de werkgever dat eist? Hoeveel meer dan? En voor hoelang? Ik vind 97 uren in 2 maanden ook veel, ongeacht hoeveel uur je werkt. Als dat zo doorgaat komt er toch alleen maar meer uitval.

Wel heel tof dat jij je zo inzet voor de patiënten! In het geval van OP is de extra inzet alleen maar voor de portemonnee van de baas denk ik.

TO kan ook gewoon een andere baan zoeken natuurlijk waarin flexibiliteit niet nodig is. 

Nick90 schreef op 18-05-2024 om 14:22:

[..]

TO kan ook gewoon een andere baan zoeken natuurlijk waarin flexibiliteit niet nodig is.

Zeker, dat noemde ik al in mijn eerste bericht. 

En dan kunnen de werkgevers op zoek naar mensen die zonder overleg over zich heen laten lopen. 

Nee hoor, Kim de Kim; in het geheel niet rot bedoeld ook. Ik heb zelf -ik weet niet hoe lang- in de zorg gewerkt en weet hoe slim werkgevers zijn en zich zelf zo in de positie manoeuvreren om het verantwoordelijkheid gevoel bij hun -slecht betaalde- werknemers te leggen.
Trap er niet in. 
Op een dag ben je de klos en helemaal opgebrand.

Decembermamma schreef op 18-05-2024 om 11:56:

[..]

In het kader van wellis niets....97 overuren is niet zoveel als je elke week van de 7 dag er 5 hebt om op over te werken. 97 overuren bij een contract van 40 uur is echt heel veel, dan heb je feitelijk maar 2 dagen over in de week om die uren te maken.

Ik ben het niet met je eens (maar dat is gewoon een verschil met hoe ik het zie). Als je een contract van 20 uur hebt, dan is er meestal een reden dat je dat aantal uren werkt. 20 uur overwerken is dus niet 'gewoon een keer 40 uur werken ipv 20' maar het dubbele aantal uren. Dus qua drukte vergelijkbaar met iemand die een contract heeft van 40 uur en die opeens 80 uur in een week moet werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.