Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werkgever laat personeel bezetting oplossen tijdens eigen vakantie


Temet schreef op 16-05-2024 om 22:59:

Ook al zou er wel overlegd worden over wanneer de baas met vakantie gaat, dan nog kan een werkgever er niet vanuit gaan dat tijdelijke onderbezetting ivm vakantie wordt opgevangen doordat de mensen die niet met vakantie zijn dan meer uren maken dan is afgesproken.

Baas moet maar uitzendkrachten inhuren, of inderdaad de tent dichtgooien.

Als ik de geluiden uit Den Haag erbij betrek dan snap ik het wel: je regelt je zaakjes niet goed, en dan roep je dat het crisis is om de rechten van mensen die toch al onderop liggen nog wat verder in te perken. Maar (ook) in het arbeidsrecht werkt dat zo niet.

De werkgever die dit wil, moet het vziw in cao of arbeidscontract regelen. Er zijn vziw wel sectoren waarin met wisselende werkweken wordt gewerkt om pieken en dalen in het werkaanbod op te vangen. Maar dan staat het uitdrukkelijk in het contract.

Helemaal eens. Ik vind sommige reacties ook wel makkelijk "wees maar flexibel". Ik vraag me ook af hoe zo'n werkgever dit oplost als (deel van) personeel fulltime werkt? Dan kan hij ook vast alternatieven bedenken. 

Ik weet niet wat voor een werk het is, maar hier ook de vraag, kan het werk niet 2 middagen gesloten worden met een bordje op de deur (gesloten ivm vakantie?) ik zie dat hier ook wel in de winkelstraat met vakantie tijd. En bij een bekende landelijke webwinkel heb ik ook wel eens in zomertijd gebeld en toen stond er een bandje aan 'ivm vakantie zijn we deze week alleen in de ochtend telefonisch bereikbaar'.
Verder nog een vraag, maar kunnen jullie niet een persoon extra inhuren die op 0-uren contract in de vakantie tijden komt meewerken en deze persoon is dan ook nog inzetbaar tijdens erg drukke tijden? Bij ons op kantoor hadden wij in de zomer vakantiewerkers (vaak broers/zussen of oudere kinderen van collega's die schoolvakantie hadden) wie weet is er wel iemand in jullie stad/dorp die dit juist leuk vindt voor maar zo nu en dan.

Truus2003

Truus2003

17-05-2024 om 10:19 Topicstarter

1968, het betreft inderdaad een boekingskantoor met winkelfunctie en veel telefoon- en e-mailverkeer. 
Die opties die jij noemt, zijn wat mij betreft zeker goede ideeën. De winkel sluiten doen de werkgevers maar hoogst zelden, alleen als het in hun eigen belang is. 

Ik ga de ideeën wel even overdenken en in overleg meenemen. 

Truus2003

Truus2003

17-05-2024 om 19:53 Topicstarter

Inmiddels is de vakantie van mijn werkgevers nu definitief vastgelegd, zonder vooraf overleg over de bezetting. Toen ik er vanmiddag naar vroeg ging mijn werkgever er positief vanuit dat de bezetting dan wel rondkomt. De vakantie gaat hoe dan ook door.

Misschien is er in die periode een oproep collega die 3 dagen extra kan opvangen, dat is nu nog niet duidelijk. Mijn werkgeefster zag het heel positief in.

Hoogstwaarschijnlijk komt het ook allemaal wel goed, net als altijd, maar het vervelende gevoel blijft. Voor mijn gevoel houden ze totaal geen rekening met onze situatie en gezinnen thuis. Ik ervaar er zelf veel stress van, omdat extra werken een zware belasting is voor mijzelf en mijn gezin. Ik probeer begrip te creëren bij hen, maar in al die jaren heeft dat nog weinig geholpen.

Voor mijn gezondheid nu moet ik deze kwestie eigenlijk loslaten en het hele bezettingsprobleem bij hen laten liggen. Ik wil zo graag rust in mijn hoofd!

Hoe word ik daar makkelijker en sterker in?

Ik zou zorgen dat ik met alle andere collega's op een lijn zou zitten en vervolgens samen het gesprek aangaan met de werkgevers. Niet even ergens tussendoor, maar echt even een tijd afspreken (bijv. net na sluitingstijd) dat jullie dit gaan aankaarten. Aangeven dat jullie die week niet kunnen opvangen, dat het teveel wordt, dat je met een reden 3,5 dagen werkt. Begin niet meteen met 'ja als het eens één keertje wel zo is, wil ik best inspringen..want daar ga je dan alweer de mist in'. Ik zou aangeven iets van 'wij kunnen niet extra werken die week, wat nu?"  (en dan blijven zwijgen, laat hun het maar oplossen)

Ik heb je vraag ook gesteld aan Chat-GPT; dit wordt als oplossing gegeven, misschien kun je er wat mee:

Het is begrijpelijk dat deze situatie voor veel stress zorgt, zowel op je werk als thuis. Hier zijn een paar stappen die je kunt overwegen om dit probleem aan te pakken:

1. **Voorbereid het gesprek aangaan**

Bereid je goed voor op een gesprek met je werkgevers. Schrijf je zorgen op en formuleer duidelijk wat de impact is van de extra werkdagen op jou en je gezin. Houd het professioneel en objectief.

2. **Plan een gesprek**

Vraag om een gesprek met je werkgevers op een rustig moment. Dit toont aan dat je serieus bent en geeft jullie de ruimte om het probleem grondig te bespreken.

3. **Toon begrip en wees assertief**

Begin het gesprek met begrip te tonen voor hun behoefte aan vakantie, maar leg vervolgens uit hoe de extra werkdagen voor jou een probleem vormen. Geef concrete voorbeelden van hoe dit je gezinssituatie beïnvloedt.

4. **Voorgestelde oplossingen**

Bied praktische oplossingen aan. Bijvoorbeeld:

- **Rooster Planning**: Vraag om een gezamenlijke planning van vakanties en vrije dagen aan het begin van het jaar, zodat iedereen meer overzicht heeft.

- **Flexibiliteit in werkschema's**: Vraag of er mogelijkheden zijn om flexibelere werktijden te hanteren in die periodes.

- **Extra hulp**: Stel voor dat er een tijdelijke kracht of een stagiaire wordt aangenomen voor die periodes.

5. **Wees open over je grenzen**

Leg uit dat je soms gewoon niet in staat bent om extra te werken vanwege persoonlijke verplichtingen. Het is belangrijk om duidelijk je grenzen aan te geven zonder je schuldig te voelen.

6. **Documentatie**

Houd een schriftelijk verslag van het gesprek en eventuele afspraken die gemaakt worden. Dit kan later nuttig zijn als er nog eens een discussie ontstaat.

7. **Ondersteuning zoeken**

Praat met je collega’s om te kijken of zij dezelfde problemen ervaren. Misschien kunnen jullie gezamenlijk een gesprek aanvragen. Als meer mensen dezelfde zorgen hebben, kan dit meer gewicht geven aan jullie verzoek.

8. **Professionele hulp**

Als het probleem blijft bestaan en je het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd wordt, kun je overwegen om advies te vragen aan een HR-professional of een arbeidsrechtjurist.

Het belangrijkste is om het gesprek aan te gaan met een positieve instelling en een focus op samenwerking en oplossingen. Je hebt recht op een gezonde balans tussen werk en privé, en het is in het belang van zowel jou als je werkgevers om hier een goede oplossing voor te vinden.

Pippeltje schreef op 17-05-2024 om 07:27:

[..]

Maar aan het eind van de rit krijg jij die uren terug toch?

Ik zou me ook zorgen maken over een baas die niet tegen feedback kan en je 'de wind van voren' geeft. Ik weet niet exact hoe dit er uit ziet maar zou voor mij reden zijn om naar iets anders te kijken.

Zijn krijgt toch ook tijd voor tijd? 

Kimdekim schreef op 17-05-2024 om 21:34:

[..]

Zijn krijgt toch ook tijd voor tijd?

Van tijd voor tijd komt maar al te vaak niks terecht. TO, kun je de teveel gewerkte uren daadwerkelijk op een ander moment compenseren met vrije dagen? Of komt daar ook standaard iets tussen? 

Kimdekim schreef op 17-05-2024 om 21:34:

[..]

Zijn krijgt toch ook tijd voor tijd?

Maar TO kiest heel bewust voor parttime werken. Je kunt je werknemer niet verplicht meer uren laten werken om vakantie van collega’s op te vangen. Ze vangen voor elkaar waarschijnlijk ook de vakanties al op. En bovendien, flexibiliteit hoort van 2 kanten te komen vind ik. Dat kun je niet als werkgever dwingend en zonder overleg opleggen.

Tientje84 schreef op 17-05-2024 om 19:53:

Inmiddels is de vakantie van mijn werkgevers nu definitief vastgelegd, zonder vooraf overleg over de bezetting. Toen ik er vanmiddag naar vroeg ging mijn werkgever er positief vanuit dat de bezetting dan wel rondkomt. De vakantie gaat hoe dan ook door.

Misschien is er in die periode een oproep collega die 3 dagen extra kan opvangen, dat is nu nog niet duidelijk. Mijn werkgeefster zag het heel positief in.

Hoogstwaarschijnlijk komt het ook allemaal wel goed, net als altijd, maar het vervelende gevoel blijft. Voor mijn gevoel houden ze totaal geen rekening met onze situatie en gezinnen thuis. Ik ervaar er zelf veel stress van, omdat extra werken een zware belasting is voor mijzelf en mijn gezin. Ik probeer begrip te creëren bij hen, maar in al die jaren heeft dat nog weinig geholpen.

Voor mijn gezondheid nu moet ik deze kwestie eigenlijk loslaten en het hele bezettingsprobleem bij hen laten liggen. Ik wil zo graag rust in mijn hoofd!

Hoe word ik daar makkelijker en sterker in?

Inderdaad, loslaten. Ik zou gewoon zeggen dat jij in die weken niet extra kunt werken. Dat hoef je niet uit te leggen of te verklaren. Je kan gewoon niet.

Jonagold schreef op 17-05-2024 om 23:38:

[..]

Maar TO kiest heel bewust voor parttime werken. Je kunt je werknemer niet verplicht meer uren laten werken om vakantie van collega’s op te vangen. Ze vangen voor elkaar waarschijnlijk ook de vakanties al op. En bovendien, flexibiliteit hoort van 2 kanten te komen vind ik. Dat kun je niet als werkgever dwingend en zonder overleg opleggen.

Daar ben ik het mee eens maar dit was een reactie op iemand die zo in de zorg krijg je toch gewoon tijd voor tijd.  Klopt maar dat krijg to ook.  

1968, wat leuk die reactie van ChatGTP. Alleen de laatste zin van punt 3 vind ik niet verstandig . Ze moet geen voorbeelden geven van wat er thuis niet goed gaat als ze extra moet werken. Dat is alleen maar voer voor tegenwerping, bijvoorbeeld: je kinderen kunnen toch wel één middagje alleen thuis zijn, terwijl TO met de kinderen heeft afgesproken dat ze elke maandagmiddag samen iets doen. 

Truus2003

Truus2003

18-05-2024 om 08:24 Topicstarter

Wat wordt er hier goed meegedacht, fijn! Tijd voor tijd-uren kunnen soms wel soms niet worden gecompenseerd. Tot nu toe blijven er aan het eind van het jaar vaak een aantal uren over. Die dan wat werkgever betreft uiteraard liefst opgenomen dienen te worden voor het jaar om is.

Ik probeer dat dit jaar anders te doen, door bewust de extra gewerkte uren / dagen te ruilen op dagen die ons gezin het beste passen, maar dat lukt niet altijd.

Als wij als werknemers zelf met vakantie zijn dan moet dat natuurlijk ook opgevangen worden. Het verschil is dat het dan gaat om 1 persoon tegelijk. De zomervakanties worden ook bewust op die manier ingepland. Als mijn werkgevers beiden op vakantie gaan vallen 2 collega's weg in een team van 5.

Het gaat mij om de extra hoge werkdruk en de extra uren, het vreet energie en brengt veel stress met zich mee.

Ik werk hier al heel wat jaren en mijn werkgevers weten hoe mijn gezin in elkaar zit en wat ik wel en niet kan. Toch levert het steeds weer wrijving op. Jammer.

Uiteindelijk komt de planning wel altijd weer rond en zie ik hoogstwaarschijnlijk problemen die er niet zullen zijn. Ik voel me alleen zo vervelend als ik steeds weer nee moet zeggen en aan moet geven wanneer ik wel of niet kan werken. Mijn collega's zadel ik dan op met extra werk.

Tientje84 schreef op 18-05-2024 om 08:24:

Uiteindelijk komt de planning wel altijd weer rond en zie ik hoogstwaarschijnlijk problemen die er niet zullen zijn. Ik voel me alleen zo vervelend als ik steeds weer nee moet zeggen en aan moet geven wanneer ik wel of niet kan werken. Mijn collega's zadel ik dan op met extra werk.

Nee, dat is een denkfout, jij zadelt ze niet op met extra werk, dat doet de werkgever.

Je collega's kunnen ook zeggen dat kan niet, zie mijn contract afspraken.

En dat is aan de werkgever om op te lossen. Omdat jullie gezamenlijk de gaten steeds toch blijven dichten is er voor de werkgever geen noodzaak om een oplossing te zoeken. 

Laat je manager manager zeggen wij altijd. Vragen kan maar 'nee' is een accepabel antwoord. Als jullie met zijn 3-en nee zeggen en dan vragen hoe gaan jullie dit oplossen want dat is jullie taak en verantwoordelijkheid als eigenaar staan jullie wel heel sterk. En leggen het probleem daar waar het hoort, het management. 

Kimdekim schreef op 18-05-2024 om 02:59:

[..]

Daar ben ik het mee eens maar dit was een reactie op iemand die zo in de zorg krijg je toch gewoon tijd voor tijd. Klopt maar dat krijg to ook.

Alleen werk je in de zorg vaak met een groter team, waardoor de last door meer mensen gedragen wordt.

Met 3 mensen alle vakanties van 2 anderen (die dus ook altijd samen weg zijn) heeft heel veel impact. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.