Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-05-2024 om 19:10
Hoe zouden jullie omgaan met onderstaande situatie?
Mijn werkgevers, bestaande uit twee personen, plannen nu voor de derde keer dit jaar een eigen vakantie in. Natuurlijk hebben zij recht op vakantie, begrijp me niet verkeerd.
Hetgeen dat me tegenstaat is dat het voor mij en mijn collega steeds weer neerkomt op extra dagen werken. Dat wordt niet gevraagd, mijn werkgever gaat daar standaard vanuit.
Die extra dagen zijn voor een keer niet zo erg, maar de laatste jaren wordt het vanzelfsprekend om dat 2 of 3 keer per jaar te doen.
De extra dagen trekken een zware wissel op mijn gezin. Ik ben na zo'n periode geregeld doodop. Mijn dochter heeft opvang nodig als ik werk (man en ik werken niet dezelfde dagen en uren). Dat kan niet altijd even gemakkelijk geregeld worden.
Is deze gang van zaken normaal? Gaat dit overal zo? We zijn maar een klein team van 5 personen. 4 parttimers inclusief de eigenaren zelf en 1 collega die op zaterdagen werkt.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Als we er tegenin gaan krijgen we meestal de wind van voren. Ik voel me ook een erg inflexibele collega als ik nee zeg als ik echt niet kan!
Bovendien heb ik nu nog helemaal geen inzage in de planning thuis voor de periode die ze weg willen. Moet ik nu al aangeven dat het lastig wordt als ik het niet weet?
Ik hoop dat jullie een goed advies hebben hoe ik dit het beste kan aanpakken.
18-05-2024 om 17:21
SJSL schreef op 18-05-2024 om 15:21:
[..]
Zeker, dat noemde ik al in mijn eerste bericht.
En dan kunnen de werkgevers op zoek naar mensen die zonder overleg over zich heen laten lopen.
De werkgever kan dan kiezen voor een andere vorm van contract voor een nieuwe werknemer.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.