Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat verdienen jullie?

wij, man en ik verdienen samen 3900 euro netto samen. We werken allebei 4 dagen ,houden soms ook wel over, we hebben ook bijna geen hypotheeklasten meer. Vraag me wel soms af hoe andere het doen. Ben gewoon benieuwd naar andere, blijkbaar is het nog steeds taboe om over je salaris te praten.


--- schreef op 12-11-2022 om 17:15:

Echt ziek die markt tegenwoordig. De een heeft een hoog loon en betaalt amper hypotheek en de ander heeft een laag loon en betaalt zich blauw aan huur. En dan hebben we nog een grote groep die geen woonruimte kan vinden. Echt heel oneerlijk. 

Klopt dat de markt verziekt is, maar waarom denk je dat ik heel weinig hypotheek heb? Omdat ik de afgelopen dertig jaar veel geld heb betaald voor mijn huis. Nou ja veel, het bedrag waarvoor we het huis hebben gekocht. Maar dat de woningwaardes totaal verziekt zijn klopt. 

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 17:59

Zoon zegt net. Mam, als straks de oorlog in Oekraïne voorbij is, dan zal alles wel weer goedkoper worden. 
Nou jongen, reken daar maar niet op. De oorlog wordt voor een groot deel gewoon gebruikt om prijsverhoging goed te praten. Ze vinden wel weer een ander excuus om hun zakken te vullen. 

Nu ook de zorgverzekering weer flink omhoog. En als je dan ziet wat er uiteindelijk echt vergoed wordt. 

---

---

12-11-2022 om 18:04

Rhonda schreef op 12-11-2022 om 17:53:

[..]

Klopt dat de markt verziekt is, maar waarom denk je dat ik heel weinig hypotheek heb? Omdat ik de afgelopen dertig jaar veel geld heb betaald voor mijn huis. Nou ja veel, het bedrag waarvoor we het huis hebben gekocht. Maar dat de woningwaardes totaal verziekt zijn klopt.

Hypotheekrenteaftrek en los van de rente steek je elke cent in je huis wat ook nog eens door overwaarde veel meer waard is geworden. Wat doen huurders die geen huurtoeslag krijgen? Die zijn alles kwijt. Het verschil tussen huren en kopen is gewoon veel te groot en als je eenmaal hebt gekocht zijn je kinderen en kleinkinderen ook altijd beter uit. Vooral dat laatste vind ik niet eerlijk en komt nog eens bij die hypotheekrenteaftrek, de overwaarde etc. Ik heb ook al 24 jaar heel veel betaald aan wonen maar ik zie er niks van terug. Alleen een huur die maar blijft stijgen, jij betaalt steeds minder tov je inkomen.

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 18:13

Ik vind die afgunst van huurder tov kopers best wel vervelend. Hoor dan echt mijn kinderen praten.. maaaam, hij heeft één snoepje meer gehad, dat is niet eerlijk.

Nou en! Jij hebt op andere momenten vast wel weer eens meer geluk in het leven. En ik vind dat je grotendeels zelf debet bent aan de kwaliteit van je leven. 

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 18:15

--- schreef op 12-11-2022 om 18:04:

[..]

Hypotheekrenteaftrek en los van de rente steek je elke cent in je huis wat ook nog eens door overwaarde veel meer waard is geworden. Wat doen huurders die geen huurtoeslag krijgen? Die zijn alles kwijt. Het verschil tussen huren en kopen is gewoon veel te groot en als je eenmaal hebt gekocht zijn je kinderen en kleinkinderen ook altijd beter uit. Vooral dat laatste vind ik niet eerlijk en komt nog eens bij die hypotheekrenteaftrek, de overwaarde etc. Ik heb ook al 24 jaar heel veel betaald aan wonen maar ik zie er niks van terug. Alleen een huur die maar blijft stijgen, jij betaalt steeds minder tov je inkomen.

Een huurder die wel toeslag krijgt is ook gewoon veel kwijt aan huur hoor. Alleen zijn zij door deze compensatie nog net in staat om de rest van hun rekeningen te voldoen.

Bijtje82 schreef op 12-11-2022 om 18:13:

Ik vind die afgunst van huurder tov kopers best wel vervelend. Hoor dan echt mijn kinderen praten.. maaaam, hij heeft één snoepje meer gehad, dat is niet eerlijk.

Nou en! Jij hebt op andere momenten vast wel weer eens meer geluk in het leven. En ik vind dat je grotendeels zelf debet bent aan de kwaliteit van je leven.


Ik kan me best voorstellen dat het soms steekt als sommige mensen alles goed voor elkaar lijken te hebben terwijl een ander met heel veel moeite amper de eindjes aan elkaar kan knopen. 

Maar alles heeft zijn voor-en nadelen, dus ook een koophuis, al heb ik nooit spijt gehad van die beslissing. 

---

---

12-11-2022 om 19:15

Poezekat schreef op 12-11-2022 om 18:58:

[..]

Ik kan me best voorstellen dat het soms steekt als sommige mensen alles goed voor elkaar lijken te hebben terwijl een ander met heel veel moeite amper de eindjes aan elkaar kan knopen.

Maar alles heeft zijn voor-en nadelen, dus ook een koophuis, al heb ik nooit spijt gehad van die beslissing.

Wees blij dat je de beslissing had. Velen hebben niks te kiezen. En nu door de woningnood hebben velen helemaal niks. 

--- schreef op 12-11-2022 om 18:04:

[..]

Hypotheekrenteaftrek en los van de rente steek je elke cent in je huis wat ook nog eens door overwaarde veel meer waard is geworden. Wat doen huurders die geen huurtoeslag krijgen? Die zijn alles kwijt. Het verschil tussen huren en kopen is gewoon veel te groot en als je eenmaal hebt gekocht zijn je kinderen en kleinkinderen ook altijd beter uit. Vooral dat laatste vind ik niet eerlijk en komt nog eens bij die hypotheekrenteaftrek, de overwaarde etc. Ik heb ook al 24 jaar heel veel betaald aan wonen maar ik zie er niks van terug. Alleen een huur die maar blijft stijgen, jij betaalt steeds minder tov je inkomen.

Het is inderdaad vreemd dat je huis waar je in woont zomaar meer waard wordt, gewoon door de markt. Daar heb je uiteraard alleen wat aan als je het verkoopt, verder is het een getal op papier. Waar je wel WOZ over moet betalen, en huurwaardeforfait, die stijgt gewoon mee. Verder maak je ook onderhoudskosten die een huurder niet heeft, die moet je ook bij je woonlasten optellen. Niet alleen je hypotheekkosten, maar ook vervangen van goten, buitenschilderwerk, noem maar op. 

De erfbelasting zou wel omhoog kunnen, je betaalt nu zo'n 20% over geld waar jij niet voor gewerkt hebt. Da's een stuk minder dan over je inkomen waar je wel voor gewerkt hebt. Over het verschil tussen de WOZ waarde en de verkoopprijs van het huis van je overleden ouders betaal je zelfs helemaal niks. 

Dat huis kan natuurlijk ook zo maar weer minder waard worden. Mijn ouders hadden hun huis in een dure tijd gekocht, jaren zuinig geleefd om de hypotheek te kunnen betalen. Na dertig jaar het huis verkocht voor nauwelijks meer dan ze ervoor betaald hadden. Maar wel al die jaren geld in het huis gestoken voor onderhoud en energie zuinig maken. Het is dus maar afwachten wat wij of onze kinderen aan ons huis overhouden als we dat te zijner tijd zouden verkopen.
En verschil blijft er en dat is in sommige gevallen misschien niet eerlijk, maar in veel gevallen ook eigen keuze. 

skik schreef op 12-11-2022 om 19:42:

[..]

Het is inderdaad vreemd dat je huis waar je in woont zomaar meer waard wordt, gewoon door de markt. Daar heb je uiteraard alleen wat aan als je het verkoopt, verder is het een getal op papier. Waar je wel WOZ over moet betalen, en huurwaardeforfait, die stijgt gewoon mee. Verder maak je ook onderhoudskosten die een huurder niet heeft, die moet je ook bij je woonlasten optellen. Niet alleen je hypotheekkosten, maar ook vervangen van goten, buitenschilderwerk, noem maar op.

De erfbelasting zou wel omhoog kunnen, je betaalt nu zo'n 20% over geld waar jij niet voor gewerkt hebt. Da's een stuk minder dan over je inkomen waar je wel voor gewerkt hebt. Over het verschil tussen de WOZ waarde en de verkoopprijs van het huis van je overleden ouders betaal je zelfs helemaal niks.

Die achterlijke stijging van de waarde van vastgoed heeft de hele markt verziekt. Woningen zijn beleggingsobjecten geworden, waardoor mensen die niet kunnen kopen heel hoge huren betalen. 

Erfbelasting vind ik nou weer iets belachelijks. Mensen erven geld waarover de ouders al belasting hebben betaald, waarom moeten ze dan weer belasting betalen? 

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 20:13

Yoja schreef op 12-11-2022 om 20:04:

Dat huis kan natuurlijk ook zo maar weer minder waard worden. Mijn ouders hadden hun huis in een dure tijd gekocht, jaren zuinig geleefd om de hypotheek te kunnen betalen. Na dertig jaar het huis verkocht voor nauwelijks meer dan ze ervoor betaald hadden. Maar wel al die jaren geld in het huis gestoken voor onderhoud en energie zuinig maken. Het is dus maar afwachten wat wij of onze kinderen aan ons huis overhouden als we dat te zijner tijd zouden verkopen.
En verschil blijft er en dat is in sommige gevallen misschien niet eerlijk, maar in veel gevallen ook eigen keuze.

Wij kochten in 2010 een huis voor 164k. Dat konden we toen net betalen. We hebben het te koop gezet voor 180k en dat was het ook waard.

Uiteindelijk voor 165k verkocht met verlies van 30k. 

Dit omdat er verderop in de straat nog een aantal huurwoningen stonden, compleet afgeleefd en voor ruim 50k minder werden verkocht. Makelaar heeft toen toegegeven dat dit een strategie was van de woningbouw. Die huizen werden ook beter op de markt gezet en kregen meer aandacht. Zat ook een hogere provisie op.  Niet netjes, maar het mag blijkbaar. 

Extra sidenote. Diezelfde woningen worden nu voor dik 3 ton verkocht. Gewone simpele jaren 60 doorzon woningen van 80m. 

Exact dezelfde woning die ik nu huur, alleen heb ik nu geen vaste trap naar zolder. 

Rhonda schreef op 12-11-2022 om 20:06:

[..]

Die achterlijke stijging van de waarde van vastgoed heeft de hele markt verziekt. Woningen zijn beleggingsobjecten geworden, waardoor mensen die niet kunnen kopen heel hoge huren betalen.

Erfbelasting vind ik nou weer iets belachelijks. Mensen erven geld waarover de ouders al belasting hebben betaald, waarom moeten ze dan weer belasting betalen?

Over elke euro di circuleert is al eens belasting betaald. Dit geld is een bedrag dat jij voor het eerst krijgt (en nog wel zonder er iets voor te hoeven doen). 

---

---

13-11-2022 om 08:54

Rhonda schreef op 12-11-2022 om 20:06:

[..]

.

Erfbelasting vind ik nou weer iets belachelijks. Mensen erven geld waarover de ouders al belasting hebben betaald, waarom moeten ze dan weer belasting betalen?

Ik betaal belasting over mijn salaris en vervolgens BTW over wat ik van dat salaris koop. Ook maar afschaffen?

Begin in ieder geval bij het feit dat particuliere verhuurders veel minder belasting betalen over hun inkomsten uit de verhuur dan over hun salaris. Waarom zou je nog gaan werken?

--- schreef op 12-11-2022 om 19:15:

[..]

Wees blij dat je de beslissing had. Velen hebben niks te kiezen. En nu door de woningnood hebben velen helemaal niks.

Dat is ook zo maar ook wij hebben meerdere magere tijden gehad door tegenslag, dat er amper geld was voor boodschappen. 

Nu mag je inderdaad al blij zijn als je een dak boven je hoofd hebt. 

Bijtje82 schreef op 12-11-2022 om 17:59:

Zoon zegt net. Mam, als straks de oorlog in Oekraïne voorbij is, dan zal alles wel weer goedkoper worden.
Nou jongen, reken daar maar niet op. De oorlog wordt voor een groot deel gewoon gebruikt om prijsverhoging goed te praten. Ze vinden wel weer een ander excuus om hun zakken te vullen.

Nu ook de zorgverzekering weer flink omhoog. En als je dan ziet wat er uiteindelijk echt vergoed wordt.

Dat laatste is voor een groot deel de vergrijzing en het feit dat er inmiddels zoveel mogelijk is op medisch vlak dat vrijwel niemand meer dood gaat zonder enorm veel gekost te hebben aan zorg. Een voorbeeld: mijn vader heeft rond zijn 60e een zware kankerbehandeling gehad, aan een vorm van kanker die hem een generatie eerder genekt zou hebben. Sindsdien, en hij is nu bijna 90, een hartoperatie, een lichte TIA, een nieuwe heup, een nieuwe knie, een nierbehandelingstraject… op microniveau fantastisch, maar op macroniveau wel prijzig. 
Dat de dingen weer veel goedkoper gaan worden zie ik overigens ook niet gebeuren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.