Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat verdienen jullie?

wij, man en ik verdienen samen 3900 euro netto samen. We werken allebei 4 dagen ,houden soms ook wel over, we hebben ook bijna geen hypotheeklasten meer. Vraag me wel soms af hoe andere het doen. Ben gewoon benieuwd naar andere, blijkbaar is het nog steeds taboe om over je salaris te praten.


Ik denk dat het lastig wordt zonder details. De reden dat ik nu onbetaald een plek heb is echt de dezelfde reden waarom ik geen betaalde baan kan vinden.
Er was al iemand bezig voor me bij de post er tussen te komen. Met alle mitsen en maren is het nog niet zo ver, denk dat het nu nog geen haalbare kaart is. En aan een ontslag heb ik ook niet veel, bovendien weet je op voorhand dat het niet lukt. Op zaterdag verplicht en dan geen opvang. De buurt om mijn eigen huis krijg ik niet, dat is degene die voor mij heeft geïnformeerd. Maar die is een van de weinigen met enig vastigheid, de rest zijn allemaal tijdelijk of zo weinig mogelijk op contract. Dat is helemaal uitgezocht maar teveel gedoe om uren te draaien en dan ook geen bijstand meer nodig te hebben. 
De wijkteams zijn ook om je te helpen. En ze helpen je ook wel, er zijn hele goeie hulpverleners. Die helpen wel om je eindjes aan elkaar te knopen. Omdat ze zien dat je vast zit en verder ook niet zoveel kunnen doen. Er is geen gewoon geen optie. En als dat negatief overkomt dan spijt me dat. 
Het is jammer dat mij dit moet spijten. Voor mij is het de werkelijkheid. Positief of negatief. Niet overal hebben ze maatwerk of een oplossing zodat jij wordt ontlast. Sterker nog ze zijn blij als degene zich redt, mijn werk is puur uit eigen initiatief. 
Ik denk dat ze heel goed weten dat de mouw niet past en ik ook verder met rust gelaten wordt. Als ik er wat over vertel krijg je altijd dat het zou moeten kunnen. Ja regel dat maar, zeg ik dan. Maar over waar ik tegen aan loop zijn ze vergeten een oplossing voor te vinden en dan zijn we weer waar ik was. 
Stel je naar voor dat je door een bso of waar jullie kinderen zijn als je werkt wordt gebeld en je moet nu komen. En daarna ook niet meer daar terecht kunt.

Terug naar het inkomen. Ik betaal geen alimentatie. Ik krijg kinderalimentatie. Dat zijn inkomsten dus hoort misschien wel niet bij wat je verdient.
Als ik het niet kreeg zit ik op de bijstandsnorm. 

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 20:00

Eppos schreef op 11-11-2022 om 19:38:

Ik denk dat het lastig wordt zonder details. De reden dat ik nu onbetaald een plek heb is echt de dezelfde reden waarom ik geen betaalde baan kan vinden.
Er was al iemand bezig voor me bij de post er tussen te komen. Met alle mitsen en maren is het nog niet zo ver, denk dat het nu nog geen haalbare kaart is. En aan een ontslag heb ik ook niet veel, bovendien weet je op voorhand dat het niet lukt. Op zaterdag verplicht en dan geen opvang. De buurt om mijn eigen huis krijg ik niet, dat is degene die voor mij heeft geïnformeerd. Maar die is een van de weinigen met enig vastigheid, de rest zijn allemaal tijdelijk of zo weinig mogelijk op contract. Dat is helemaal uitgezocht maar teveel gedoe om uren te draaien en dan ook geen bijstand meer nodig te hebben.
De wijkteams zijn ook om je te helpen. En ze helpen je ook wel, er zijn hele goeie hulpverleners. Die helpen wel om je eindjes aan elkaar te knopen. Omdat ze zien dat je vast zit en verder ook niet zoveel kunnen doen. Er is geen gewoon geen optie. En als dat negatief overkomt dan spijt me dat.
Het is jammer dat mij dit moet spijten. Voor mij is het de werkelijkheid. Positief of negatief. Niet overal hebben ze maatwerk of een oplossing zodat jij wordt ontlast. Sterker nog ze zijn blij als degene zich redt, mijn werk is puur uit eigen initiatief.
Ik denk dat ze heel goed weten dat de mouw niet past en ik ook verder met rust gelaten wordt. Als ik er wat over vertel krijg je altijd dat het zou moeten kunnen. Ja regel dat maar, zeg ik dan. Maar over waar ik tegen aan loop zijn ze vergeten een oplossing voor te vinden en dan zijn we weer waar ik was.
Stel je naar voor dat je door een bso of waar jullie kinderen zijn als je werkt wordt gebeld en je moet nu komen. En daarna ook niet meer daar terecht kunt.

Nou ja, je verteld nu juist eigenlijk net niks. Hoeft ook niet natuurlijk. Maar ik ben zelf nogal nieuwsgierig van aard en probeer altijd oplossingen te vinden om het anderen naar de zin te krijgen. 

Je zal vast al veel geprobeerd hebben hoor, maar in mijn beleving zijn er zoveel ouders met kinderen die om welke reden dan ook hulp nodig hebben. En zij weten daar ook hun weg in te vinden. Dus waarom een ander niet. 

Sommige mensen lijken alles voor elkaar te krijgen, dus er moet ergens wel een oplossing zijn dan lijkt me. 

Mijn nicht heeft een gehandicapt en autischtische zoon. En een gezonde dochter. Zonder de medische opvang zou zij ook thuis zitten. 

Mensen mogen mij gerust een zeur vinden, maar bedoel het goed hoor. Er moet gewoon voor iedereen een mogelijkheid zijn om een redelijk inkomen te genereren. Al is het van huis uit. 

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het werkt als je je hypotheek hebt afgelost. Even ter vergelijking met huur. Je moet dan nog steeds spaargeld hebben voor mocht er iets kapot gaan aan het huis,onderhoud etc. lijkt me. En wordt je dan nog ergens op belast? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoor. 
Heb altijd gehuurd en het is wel fijn als je weet dat als er iets is, de woningbouw een lekkage opspoort of de ketel vervangt. Ik bespeur toch wel eens dat als je een koophuis hebt en een hypotheek dat je best wel voor uitgaven kan komen te staan, waar ik van denk hoe dan? Of in een andere situatie komt waardoor je ineens voor een last komt te staan waar je eigenlijk niet op berekend bent.

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 20:00:

[..]

Nou ja, je verteld nu juist eigenlijk net niks. Hoeft ook niet natuurlijk. Maar ik ben zelf nogal nieuwsgierig van aard en probeer altijd oplossingen te vinden om het anderen naar de zin te krijgen.

Je zal vast al veel geprobeerd hebben hoor, maar in mijn beleving zijn er zoveel ouders met kinderen die om welke reden dan ook hulp nodig hebben. En zij weten daar ook hun weg in te vinden. Dus waarom een ander niet.

Sommige mensen lijken alles voor elkaar te krijgen, dus er moet ergens wel een oplossing zijn dan lijkt me.

Mijn nicht heeft een gehandicapt en autischtische zoon. En een gezonde dochter. Zonder de medische opvang zou zij ook thuis zitten.

Mensen mogen mij gerust een zeur vinden, maar bedoel het goed hoor. Er moet gewoon voor iedereen een mogelijkheid zijn om een redelijk inkomen te genereren. Al is het van huis uit.


Ben wel wat gewend. Aan bepaalde aannames zitten juist net die dingen waar het dus misgaat. 
Als ik mij nu naast jouw nicht leg, dan woon ik niet op dezelfde plek. Is zij ook alleenstaand, is de opvang flexibel 
Ik noem maar even een paar zaken. 
Kan heel veel uitmaken. En wat voor de een veel is, is voor een ander weinig. 
Bij leerplicht, thuis werken sla ik wel aan. Dat zit hem echt in die dingen waar het doorgaans zo is geregeld. Ik kan er jaloers op worden om doorgaans te worden. 
En ja alles is te regelen maar het is niet zo te regelen. Je bent wel even bezig, zoals hier gaat is tegen de tijd dat het is geregeld alweer veranderd. Dan moet het via een andere weg en dus weer opnieuw geregeld. De meeste kinderen zitten op een school en hebben routine. Ik heb met veel verloop te maken. In hulpverlening en mogelijkheden. Terwijl we juist enorm baat zouden hebben met vaste mensen en niet versnipperd. Kind zelf met name maar ik ook! Waarom, dan wordt het dus makkelijker om vaste dagen en uren voor betaald werk aan te nemen. 
Ik wil er zo graag uit, waar ik werk is het meeste ook buiten. Het heeft me zoveel terug gegeven. Misschien voel je mijn teleurstelling goed aan, dat ik liever iets betaald zou willen. Het is soms wel confronterend, dat ik zelf wil en het daarvoor allemaal te onzeker is. 
Dat postbezorger worden hield ook in, dat ik daar maand geleden dan had moeten inwerken. Nu de drukke maanden komen werd ik al gewaarschuwd, ik hield dus de uren dat ik nu kan naast de voorwaarden. En niet te vaak nee zeggen als ze dan extra vragen. Ik zag het nog niet voor me. Plus nog aantal dingen. 
Wie weet eerst eens een krantenwijk. Een weekblad ofzo. 

Voor mij is je verhaal wel duidelijk. Niet de precieze problematiek, maar dat hoeft ook niet op een openbaar forum. Een leven waarbij je 24/7 in je eentje stand-by moet staan voor je kind en waarbij dat ook met een behoorlijke regelmaat nodig is laat zich lastig combineren met betaald werk buitenshuis. En zelfs met thuiswerken kun je niet altijd op elk moment weg. 

troelahoep schreef op 11-11-2022 om 15:26:

[..]

Dat is echt waar hoor. Een tijdje terug was het best een ding in het nieuws dat mensen die in de bijstand zaten werden gekort op hun uitkering als ze bijvoorbeeld boodschappen van familie kregen, iets verkochten op Marktplaats of zelfs bij de voedselbank waren geweest. Te zot voor woorden.

Maar jij schreef dat men niets mócht hebben aan spaargeld in de bijstand, maar dat is niet waar, zie hieronder:

Vermogenstoets bijstand 2022


LeefsituatieMaximaal toegestaan vermogen
Gezamenlijke huishouding€13.010,-
Alleenstaande ouder€13.010,-
Alleenstaande€6.505,-

En ja, als je in de bijstand steeds iets krijgt toegestopt, dan is het toch normaal dat dit van je uitkering afgaat? Hoezo vind jij dit te zot voor woorden?

pind@ schreef op 11-11-2022 om 11:08:

Wat je netto onder de streep overhoudt is natuurlijk alleen maar van belang als je meer details weet. Mijn werkgever betaalt namelijk mijn volledige pensioenpremie, mijn zorgverzekering wordt betaald van mijn brutoloon, hoeveel reiskostenvergoeding, heb je een 13e maand of niet.
Word je per 4 weken of per maand betaald.
Bovenstaande is natuurlijk allemaal van belang.

Werk je in een speciale sector of is er een speciale regeling? Een werkgever mag nl niet de premie zorgverzekering van jouw brutoloon afhalen. Als hij de kosten voor zijn rekening wil nemen, dan is dat in principe belast (het moet het inhouden op het uit te betalen loon). Anders zie ik daar graag een linkje van.

Dan zou het ook een populaire regeling worden om de premie bruto/netto uit te ruilen.

Hypotheek is nog ongeveer 230€ per maand, voor nog 3 jaar. Dan is het huis afbetaald. We hebben meer betaald toen het kon (extra aflossen) en het loont nu. Er zit ook flink overwaarde in het huis, het is nu een super gewilde buurt. Dus over een jaar of zes als we met pensioen gaan kunnen we verkopen met winst (mits er niets geks gebeurt in de tussentijd) en kleiner gaan wonen. Nadeel is op het ogenblik dat huis niet super goed geïsoleerd is en dat zou echt nu aangepakt moeten worden maar niemand te vinden die het op korte termijn kan doen.
Bluebell

Over dit soort dingen heb ik het gister ook gehad nog. Die partij gaat wat uitzoeken, betreft ook geld van de kinderen.
Je mag geen handel drijven. Een fiets die te klein is omdat kind eraf is gegroeid is dat handel? Waar het mij om gaat is dat ik niet in een verhoor of onderzoek situatie kom omdat ze het kunnen invullen zoals ze willen. Ik heb eenmaal hele lelijke dingen meegemaakt en lang met kinderen van alleen toeslagen en schulden maken moeten doen. Ik had zelfs een regeling voor eens schuld en toen kwam dat erbij. 
Ik heb er nog soms achtervolgingswaanzin van. Hoe ik erdoor ben gekomen weet ik niet meer. Het enige dat ik nog goed weet is de stress, advocaten inschakelen, steeds bewijzen moeten aanvoeren. Heb pas jaren later alsnog mijn uitkering gekregen waar ik recht op had, middels een uitspraak. Maar daarvoor ben ik uit een huurhuis vertrokken, bij ouders gezeten en de gemeente daar vond het ook abnormaal. Toch gebeurt het. En de rechtbank ziet in een voorlopige voorziening geen reden jou te geloven. Je staat gewoon op straat. 

Maar dat is gelukkig nooit meer gebeurd. En mensen het ravijn in duwen kost uiteindelijk veel meer geld. Ik heb geen 13.000 euro. Spaarrekeningen zijn allemaal opgezegd omdat het alleen maar vragen oproept. Het is puur de inboedel, betaalrekening en wat er in je portomonee zit. En als je dan boodschappen krijgt vind ik dat zoeken naar redenen. Het is wat anders als je een dure auto op je naam hebt, of ook andere dingen krijgt. 
Ik ben vooral bang voor boetes. Waar ik uiteindelijk mijn huis heb verlaten, was me daarvoor ook door school aangeboden om schoon te maken voor zwart geld. Ik ben zo blij dat ik daar nee op heb gezegd. Op het moment dat ze dachten iets te gaan vinden, waren er mensen die je beroepsmatig laten vallen. Soort maatschappelijk werk. Als ik had verteld dat ik zwart had bijverdiend aan diegene was dat doorgegeven. Er was echt geen reden om mij geen uitkering te geven. Als ik zou uitrekenen wat het kost om onterecht iemand weg te sturen en wel zijn hele situatie uit te zoeken, dan is het meer werkverschaffing. Leuk voor de ervaring van jonge consulenten bij de gemeente. Ik heb me echt een soort asielzoeker gevoeld. En het heeft hun alleen al zoveel geld gekost. Mij heeft het geld gekost, mijn familie, de huidige gemeente waarbij woon. Laat het vooral terecht zijn als iemand fraudeert of duidelijk bijverdient en de spelregels overtreedt. 
Maargoed als je niets verdiend en je krijgt geld voor je verjaardag dan voel ik me al schuldig. Ik weet dat ik spaargeld zou mogen hebben, dus dan is het spaargeld. Mijn leven is niet vrij, moet alles laten zien, de binnenkant van mijn huis, de zolder en de schuur, de tuin. En ze hebben overal bespioneerd. Achteraf bleek ik geen waanzin te hebben. Dat was wel fijn te constateren. Maar de bevestiging dat ze over je schutting loeren naar wat je in huis doet, is vooral achteraf heel naar. In je verdere leven sleep je dat achter je aan. Is het middel dan in verhouding tot het onderzoek? Er was namelijk nergens in het dossier een verdenking ergens op. De afwijzing sloeg ook nergens op. Dat je kunt zeggen, ze hebben daar reden gehad. Wel als ik die reden zelf in vul. Dan kun je vragen stellen. En dat hebben ze genoeg gedaan, daar kregen ze geen antwoorden waar ze mee konden wat ze wilden, die reden benoemen. Dus hebben ze uiteindelijk een uitkering afgewezen op de grond, we kunnen uw rechten niet vaststellen. En dan kun je gewoon een advocaat zoeken. Ik had namelijk de kennis en energie niet om me goed te verweren. 
Dat je niets mag hebben is ook niet waar dus. Heb je niets, een schuld en vraag je om een voorschot. Dan kunnen ze nog van alles verzinnen om je aanvraag af te wijzen. Ik heb gedeputeerde Staten van de provincie moeten bellen om een voorschot te krijgen. En later bij de afwijzing konden ze gelijk dat weer eisen terug te betalen. Nooit een overtreding begaan maar wel dit dus allemaal. En als ik geen of een paar honderd euro op mijn bank heb, zou dat dus niet uit mogen maken. Bovendien heb ik vaker voor bijzondere bijstand als antwoord gekregen, dat ik daar voor moet sparen. Zou lastig worden als je geen spaargeld mag hebben. En als je dat dus niet hebt, is dat dus wat ze verwachten. Dat je spaart voor hoge bedragen. 

Jesse_1 schreef op 12-11-2022 om 11:39:

[..]

Werk je in een speciale sector of is er een speciale regeling? Een werkgever mag nl niet de premie zorgverzekering van jouw brutoloon afhalen. Als hij de kosten voor zijn rekening wil nemen, dan is dat in principe belast (het moet het inhouden op het uit te betalen loon). Anders zie ik daar graag een linkje van.

Dan zou het ook een populaire regeling worden om de premie bruto/netto uit te ruilen.

Er is via de bijstand ook wel eens zorgverzekering aangeboden. Dus heel vreemd zou ik het niet vinden. Maar of dat echt van bruto afgaat, betwijfel ik ook.

Bluebell schreef op 12-11-2022 om 11:47:

Hypotheek is nog ongeveer 230€ per maand, voor nog 3 jaar. Dan is het huis afbetaald. We hebben meer betaald toen het kon (extra aflossen) en het loont nu. Er zit ook flink overwaarde in het huis, het is nu een super gewilde buurt. Dus over een jaar of zes als we met pensioen gaan kunnen we verkopen met winst (mits er niets geks gebeurt in de tussentijd) en kleiner gaan wonen. Nadeel is op het ogenblik dat huis niet super goed geïsoleerd is en dat zou echt nu aangepakt moeten worden maar niemand te vinden die het op korte termijn kan doen.
Bluebell

Dus na drie jaar betaal je geen hypotheek. Heb je dan nog wel andere dingen die je aan belasting moet betalen? Of aan de gemeente? Even ter vergelijking met huren,bedoel ik. 
Het lijkt mij enerzijds heel wat gewoon een heel huis te hebben afbetaald. Maar stel je verkoopt het huis niet, je moet verhuizen (ik noem maar wat, je moet naar een verpleeghuis) heb je dan nog hoge vaste lasten? 
Je kunt wellicht iemand vinden die het huurt tijdelijk, even los daarvan. Ik keek wel eens naar dat programma van Martijn Krabbé en dat het huis dan weg moet, liefst zonder restschuld. Of huizen die zwaar onder water staan. Nu geloof ik niet dat de huizenprijzen zijn gedaald maar eerder zo hoog zijn dat je geen hypotheek krijgt.
Een hypotheek is ook een schuld die je moet afbetalen. Dus eerst een goede baan en zekerheid. En niet boven je kunnen een huis kopen.

Heb ooit een lening gehad, een doorlopend krediet. Ben blij dat ik daarvan ben verlost, die rente was zo hoog dat ik niet begrijp dat ze het mochten lenen aan mij. Daarom is alles denk ik veel strenger geworden. Ik denk dat er een tijd is geweest dat er heel veel kon worden geleend, meer dan mensen kunnen terug betalen.

---

---

12-11-2022 om 17:15

Echt ziek die markt tegenwoordig. De een heeft een hoog loon en betaalt amper hypotheek en de ander heeft een laag loon en betaalt zich blauw aan huur. En dan hebben we nog een grote groep die geen woonruimte kan vinden. Echt heel oneerlijk. En alle mensen die het goed hebben geven straks weer geld door naar hun kinderen en kleinkinderen. Alle mensen die het nu niet goed hebben, kunnen niks doorgeven aan hun kinderen en kleinkinderen. De kloof tussen arm en rijk wordt groter en groter. Hoe denk je daarover in je huis als je minder dan 20% van je inkomen aan wonen hoeft te besteden?

--- schreef op 12-11-2022 om 17:15:

Echt ziek die markt tegenwoordig. De een heeft een hoog loon en betaalt amper hypotheek en de ander heeft een laag loon en betaalt zich blauw aan huur. En dan hebben we nog een grote groep die geen woonruimte kan vinden. Echt heel oneerlijk. En alle mensen die het goed hebben geven straks weer geld door naar hun kinderen en kleinkinderen. Alle mensen die het nu niet goed hebben, kunnen niks doorgeven aan hun kinderen en kleinkinderen. De kloof tussen arm en rijk wordt groter en groter. Hoe denk je daarover in je huis als je minder dan 20% van je inkomen aan wonen hoeft te besteden?

Ik stem zodanig dat ik hoop dat er veranderingen gaan plaatsvinden zodat rijkdom in NL en over de wereld eerlijker verdeeld kan worden zonder dat er revolutie of extreme opstanden ontstaan. En ik geef veel aan goede doelen. Ik krijg de indruk dat je vindt dat ik meer zou moeten doen, maar jij moet maar aangeven of dat klopt? 

Gr Angela 

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 17:37

--- schreef op 12-11-2022 om 17:15:

Echt ziek die markt tegenwoordig. De een heeft een hoog loon en betaalt amper hypotheek en de ander heeft een laag loon en betaalt zich blauw aan huur. En dan hebben we nog een grote groep die geen woonruimte kan vinden. Echt heel oneerlijk. En alle mensen die het goed hebben geven straks weer geld door naar hun kinderen en kleinkinderen. Alle mensen die het nu niet goed hebben, kunnen niks doorgeven aan hun kinderen en kleinkinderen. De kloof tussen arm en rijk wordt groter en groter. Hoe denk je daarover in je huis als je minder dan 20% van je inkomen aan wonen hoeft te besteden?

Bij ons is er zelfs officieel een klacht ingediend dat het vaste personeel dat structureel overwerkt, of op zaterdag werkt veel minder betaald krijgt dan de ingehuurde uitzendkrachten uit Polen en Oekraïne. 

Door de komst van deze krachten is het zelfs onveilig geworden op de werkvloer. 

Ze zitten zonder geldig certificaat op de heftrucks, rijden de hoeken van de stellingen kapot en we hebben enorm veel schade aan producten. Een paar weken terug hebben ze zelfs een pallet ergens afgestoten die bijna op een medewerker viel. 

Zelfs de arbeidsinspectie is inmiddels langsgeweest. 

Maar ee is geen goed personeel te krijgen, dus nemen ze nu alles aan wat ze kunnen. Hierdoor is de werksfeer compleet weg en verdwijnen er steeds meer vaste krachten met kennis en ervaring. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.