Werk, Recht en Geld
M Lavell
02-11-2021 om 09:01
Schreeuwend personeelstekort?
Vandaag rijden er geen of minder treinen vanwege personeelstekort bij Pro Rail. Te weinig verkeersleiders.
Verkeersleiders. Dat klinkt toch best aantrekkelijk als positie. We hebben het niet over de nachtdienst van het perron vegen of het tussen de rails wieden om maar wat onaantrekkelijke posities te noemen.
Ik ben toch eens gaan kijken wat die baan nu zo onaantrekkelijk maakt en dat is snel gevonden.
In de Faq vond ik: “Wij kennen een drie-ploegendienst. De diensten lopen van 7.00 uur tot 15.00 uur. Van 15.00 uur tot 23.00 uur en van 23.00 uur tot 7.00 uur. 28 Dagen vooraf is je rooster bekend.”
En
“De treinen rijden altijd, dus Treinverkeersleiding werkt dan ook 365 dagen per jaar. Jij werkt ongeveer 2-3 weekenden per maand.”
En
“Parttime werken is mogelijk in overleg met je manager, na afronding van de fulltime opleiding en nadat je voldoende ervaring hebt opgedaan. Dat doe je door in eerste instantie fulltime te werken.”
Kortom een baan die op geen enkele manier te combineren is met enig sociaal leven. Laat staan met een gezin, mantelzorg verantwoordelijkheden, of zelfs maar zaterdag voetbal.
Nee, er is geen tekort aan personeel (zelfs niet aan leerkrachten om maar wat te noemen).
Er is een tomeloos gebrek aan inzicht in het doodgewone leven dat de meesten van ons leven en waar je niet 28 dagen van te voren kunt aankomen met verzoeken om zich naar jouw nieuwe werkrooster te voegen. Ze zien je aankomen bij de fysio, de kinderopvang, het tehuis van je moeder.
M Lavell
04-11-2021 om 07:09
Kerstin75 schreef op 03-11-2021 om 18:09:
[..]
Nee dat betekent dat je steeds vier weken van tevoren je planning kan maken. Prima te doen met een gastouder en je kunt dus bijv gewoon je tennispartner bellen en een afspraak maken. Maak het niet zo moeilijk. Niet iedereen doet een wekelijkse teamsport op een vaste dag.
Maar niet met een kdv (niet iedereen heeft een flexibele gastouder) en niet op de tennisbaan van een ander. Van de tennisclub bijvoorbeeld en dan een club waar de banen wel intensief gebruikt worden.
Leene
04-11-2021 om 10:11
Pinokkio schreef op 04-11-2021 om 02:27:
Eens hoor, het is niet te doen.
Altijd met veel liefde in de zorg gewerkt, maar wat een rotbaan (werkgever!) is het toch.
Met kleine kinderen al helemaal nauwelijks te doen, heeft een boel bloed zweet en tranen gekost.
In mijn geval alleen te doen door een zeer flexibele partner die makkelijk wat later kon beginnen of vrij nemen. Anders echt NIET TE DOEN. In sommige periodes amper 2 weken het rooster vooraf en ruilopties vaak minimaal. En natuurlijk veel druk om vaak onmiddellijk in te vallen.
Ik heb jaren het gevoel gehad echt te moeten leuren met mijn kinderen om ze kwijt te komen. Niet echt fijn gevoel en heeft veel stress gekost.
En dan heb ik het alleen nog maar over mijn kinderen. De rest was helemaal niet te doen icm mijn werk. (Clubjes, sporten, contacten, zorg)
Nu wijt ik dat laatste niet alleen aan mijn werk. De meeste diensten (huisarts etc) zijn nog veel te inflexibel mi, zeker qua bereikbare tijden.
Nogmaals, ik doe mijn werk nog steeds met veel liefde maar wat een geplan steeds, ben na al die jaren wel aardig uitgeput.
2 weken van te voren is wel heel erg! dat heb ik gelukkig nooit meegemaakt. Dan was ik echt weg geweest En weet je ik ben regelmatig geswitcht binnen de gezondheidszorg, ik zit nooit zo vast aan een werkgever. Ik heb nu eindelijk een baan waar ik geen weekenden, geen feestdagen meer hoef te werken en redelijk zelf mij tijden kan plannen, ideaal. Al zijn er nog steeds tijden van crises waar ik meer moet werken. Maar ben wel altijd door blijven leren en opleidingen volgen.
Leene
04-11-2021 om 10:18
M Lavell schreef op 04-11-2021 om 07:01:
[..]
Pro rail is ook slecht, zie de arbeidsvoorwaarden. De zorg is ook slecht. Je kunt het op je vingers natellen: alle sectoren waar gejammerd wordt over personeelstekort hebben dat tekort vooral aan zichzelf te danken.
Denk aan je eigen kinderen en aan het feit dat zij en hun partner alle twee een baan moeten. De tijd dat er een thuis kan blijven om de boel draaiend te houden is voorbij. Een huis vinden dicht bij werk kun je vergeten dus er is reistijd.
Ze worden bovendien geacht mee te mantelzorgen bij ouders en grootouders, want die moeten zo lang mogelijk thuis wonen.
En dan zijn er nog geen kinderen.
De doelgroep van Pro rail, zorg, onderwijs, etc gaat noodzakelijkerwijs ook over mensen met kinderen en of andere verantwoordelijkheden. Over dertigers, veertigers en vijftigers zelfs eenvoudig omdat er te weinig jongeren zijn om al het werk te doen.
Maar weet je MLavell wat het probleem is in de gezondheidszorg. Als de lonen omhoog gaan van het zorgpersoneel gaat uiteindelijk ook de zorgpremie omhoog en dat wil - bijna- niemand.
Mijn man heeft daar nogal zicht op en iedere Nederlander draagt 6000 euro per jaar af aan de zorg via belastingen en zorgpremie. Ook zo iets raars. Bijna 90 % van de zorg vindt thuis plaats maar bijna 80% van het geld gaat naar ziekenhuizen.
De vraag is natuurlijk, moet alles wat kan, nee denk ik zelf. Maar ja als je kind ziek wordt en een of andere hele dure behandeling wil dan wil ik dat ook. Zeker weten.
Moet je behandelen als je als uitbehandeld bent maar nog jaren wil toevoegen. Ja misschien wil ik dat ook wel als dat betekent dat ik mijn kinderen volwassen zie worden. Kortom hele moeilijke discussies.
En heel erg niet meer on topic
dan
04-11-2021 om 10:25
wil40 schreef op 03-11-2021 om 15:35:
Bijna 5 miljoen mensen hebben onregelmatige werktijden. Het sociale leven gaat ook bij deze werknemers gewoon door, je deelt je tijd anders in. Om mij heen is werken buiten de 8.00 tot 17.00 tijden niets bijzonders. Sommigen kiezen er zelfs bewust voor, qua tijden en wegens de onregelmatigheidstoeslagen. Kunnen ze overdag boodschappen doen, eten koken en op bezoek in het verpleeghuis. En even op OO Vanavond wordt er gewoon vracht gelost door de vrachtwagenchauffeur, de verpleegster komt aan je bed en de stewardess gaat richting China.
Er is bijna overal een tekort aan personeel. In onze stad zijn de openingstijden van sommige winkels verkort, niet genoeg personeel.
Een collega op een andere locatie kiest bewust voor de latere dienst ivm mantelzorgtaken. Een andere collega werkt 's avonds omdat haar kinderen niet naar de opvang moeten. En zo zijn er vast inderdaad wel meer mensen te vinden.
tsjor
04-11-2021 om 10:31
'Als de lonen omhoog gaan van het zorgpersoneel gaat uiteindelijk ook de zorgpremie omhoog en dat wil - bijna- niemand.'
Dat is zeker een probleem. Een ander probleem lijkt te zijn, dat mensen in de zorg dan nog minder gaan werken, omdat het hogere loon ervoor zorgt dat ze minder of geen toeslagen meer krijgen.
Veel sectoren met personeelstekort hebben ook te maken met veel parttimers. ik vrees dat die bij hoger salaris niet meer gaan werken, maar juist minder.
Tsjor
Kerstin75
04-11-2021 om 10:34
Leene schreef op 04-11-2021 om 10:11:
[..]
2 weken van te voren is wel heel erg! dat heb ik gelukkig nooit meegemaakt. Dan was ik echt weg geweest En weet je ik ben regelmatig geswitcht binnen de gezondheidszorg, ik zit nooit zo vast aan een werkgever. Ik heb nu eindelijk een baan waar ik geen weekenden, geen feestdagen meer hoef te werken en redelijk zelf mij tijden kan plannen, ideaal. Al zijn er nog steeds tijden van crises waar ik meer moet werken. Maar ben wel altijd door blijven leren en opleidingen volgen.
2 wk van tevoren je dagen weten mag ook helemaal niet. Volgens de arbeidstijdenwet moet je minimaal 28 dg van tevoren weten op WELKE dag je werkt en minimaal 4 dagen van tevoren de exacte tijd.
tsjor
04-11-2021 om 10:36
Overigens ben ik erg voor het plan om het minimumloon op 14 euro te zetten. De Europese Unie heeft berekend dat dat het bedrag is wat je nodig hebt om van te leven in Nederland. Als we daarvoor dan de toeslagen kunnen inwisselen en de kinderopvang bijvoorbeeld voor 3 dagen per week gratis kunnen maken (op gemeentelijk niveau aan te vullen voor alleenstaande ouders) dan kunnen we heel wat regels schrappen, en kan de inkomenspolitiek weer wat overzichtelijker worden en meer op het bordje van de werkgevers. Ik vind 4000 bruto voor HBO ook hoog.
Wat werktijden betreft: regelmaat in de onregelmatigheid is prima. Volledige beschikking van je tijd voor 24/7 door de werkgever is niet goed.
Tsjor
Suusje.
04-11-2021 om 10:38
tsjor schreef op 04-11-2021 om 10:36:
Overigens ben ik erg voor het plan om het minimumloon op 14 euro te zetten. De Europese Unie heeft berekend dat dat het bedrag is wat je nodig hebt om van te leven in Nederland. Als we daarvoor dan de toeslagen kunnen inwisselen en de kinderopvang bijvoorbeeld voor 3 dagen per week gratis kunnen maken (op gemeentelijk niveau aan te vullen voor alleenstaande ouders) dan kunnen we heel wat regels schrappen, en kan de inkomenspolitiek weer wat overzichtelijker worden en meer op het bordje van de werkgevers. Ik vind 4000 bruto voor HBO ook hoog.
Wat werktijden betreft: regelmaat in de onregelmatigheid is prima. Volledige beschikking van je tijd voor 24/7 door de werkgever is niet goed.
Tsjor
Ik heb een vriendin die bij PostNL werkt. Daar schijnt dat plan 40 miljoen per jaar te kosten. Nog los van het feit dat degenen die nu 14 euro verdienen dan ook 3 euro meer willen hebben etc etc etc. Hoe moet een bedrijf als PostNL dat betalen denk je?
tsjor
04-11-2021 om 10:51
Dat wordt een rekensommetje. Want daar staat tegenover dat de overheid veel minder toeslagen moet betalen, en daarvoor ook geen ambtenaren meer nodig heeft. Het kan dus zijn dat je de loonbelasting kunt verlagen.
Op dit moment betalen we in feite uit gemeenschapgeld aanvullend inkomen, zodat bedrijven lage salarissen kunnen blijven betalen, zonder dat mensen dakloos, ziek, hongerig en koud, met hun kindjes op de arm, op hun werk komen.
Tsjor
wil40
04-11-2021 om 13:00
dan schreef op 04-11-2021 om 10:25:
[..]
Een collega op een andere locatie kiest bewust voor de latere dienst ivm mantelzorgtaken. Een andere collega werkt 's avonds omdat haar kinderen niet naar de opvang moeten. En zo zijn er vast inderdaad wel meer mensen te vinden.
Zeker, miljoenen mensen hebben onregelmatige werktijden, ook omdat het niet alleen nadelen heeft maar ook veel voordelen. Maar alleen fulltimers tellen mee in deze discussie volgens M. Lavell, ik overdrijf. Overigens vraagt pro rail alleen de eerste 9 maanden 36 uur qua uren, daarna kan je in overleg parttime gaan werken. Deze 36 uur is wegens de uren die gestoken worden in je opleiding.
M Lavell
04-11-2021 om 15:17
Suusje "Hoe moet een bedrijf als PostNL dat betalen denk je?"
Je m'en fous
De vraag is hoe de maatschappij het allemaal moet betalen.
De tot nu toe gangbare remedie van werkgevers om de schijntekorten op de arbeidsmarkt op te lossen, is het binnen halen van goedkope arbeidskrachten. Polen of Roemenen (en vroeger natuurlijk Marokkanen en Turken) die geïsoleerd van familie in een land waar ze de taal niet kennen een makkelijke prooi zijn voor arbeid uitbuiting.
Andere remedie is lobbyen voor nog meer vrijheden om mensen makkelijk te ontslaan, of minder te betalen.
Het effect is daar.
De treinen haperen, de leveranties komen later, de bediening is ondermaats en de zorg holt achteruit.
Wij hoeven geen medelijden te hebben met tante Pos of welke onderneming ook. Wij - wij zijn de maatschappij - moeten ons afvragen hoe we tot een oplossing komen.
M Lavell
04-11-2021 om 15:18
Wil "Maar alleen fulltimers tellen mee in deze discussie volgens M. Lavell"
Pro rail wil alleen full-timers. Zie eerder in de discussie. Wel een beetje opletten svp.
wil40
04-11-2021 om 15:39
M Lavell schreef op 04-11-2021 om 15:18:
Wil "Maar alleen fulltimers tellen mee in deze discussie volgens M. Lavell"
Pro rail wil alleen full-timers. Zie eerder in de discussie. Wel een beetje opletten svp.
De eerste 9 maanden ivm de opleiding. Ik let op juf.
Kerstin75
04-11-2021 om 15:53
M Lavell schreef op 04-11-2021 om 15:17:
Suusje "Hoe moet een bedrijf als PostNL dat betalen denk je?"
Je m'en fous
De vraag is hoe de maatschappij het allemaal moet betalen.
Wij hoeven geen medelijden te hebben met tante Pos of welke onderneming ook. Wij - wij zijn de maatschappij - moeten ons afvragen hoe we tot een oplossing komen.
Met 40 miljoen en na corona valt PostNL om. Minimumloon verhogen: prima maar zorg dan ook dat de werkgevers minder hoeven af te dragen.
wil40
04-11-2021 om 16:00
De tekorten in de zorg komen voornamelijk door de vergrijzing. Door de vergrijzing wordt de hulpvraag ook steeds ingewikkelder. Waar je vroeger als helpende al jong aan de slag kon in het verzorgings-/ bejaardentehuis moet je nu hoger opgeleid worden. Werknemers moeten intern verder opgeleid worden en niet iedereen heeft die capaciteiten of er is geen opleidingsplek. In de zorg kan je ook instromen op oudere leeftijd, maar ook dan moet er worden bijgeschoold. Dit alles verhoogt ook de werkdruk. Specialistische opleidingen zijn steeds meer een vereiste en niet iedereen kan die opleidingen aan.
Gelukkig zijn er nog veel jongeren die starten met een opleiding in de zorg maar het zijn er niet genoeg en vaak is MBO gediplomeerd niet voldoende.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.