Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Scheefwonen: de belastingdienst geeft inkomen door aan verhuurder


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2016 om 14:21

Weet je Kaaskopje

Daar zou je 5000 euro aan uit kunnen geven. Als je dat geld hebt. Als je dat geld niet hebt kan het veel en veel goedkoper.

Is ook een kwestie van goed onderhandelen met de vorige bewoners.

rode krullebol

"Uit de CBS gegevens blijkt, dat het probleem van de 'goedkope scheefwoners' zo goed als opgelost is, terwijl het probleem van de 'dure scheefwoners' steeds nijpender wordt."

Uit jouw link blijkt dat 18% duurscheefwoner is en 18% goedkoopscheefwoner. Allebei hetzelfde percentage dus, maar jij beschouwt het één als nijpend en het ander als zo goed als opgelost?

"Het aantal huishoudens met een relatief laag inkomen dat relatief veel huur betaalt, de zogeheten dure scheefwoners, is flink gestegen.

Ik haal uit jouw link niet dat 1 op de 5 huurders meer dan de helft van zijn inkomen aan woonlasten besteedt.

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-04-2016 om 14:30

Och

Ik vind het ook niet snel duur. Toen ik jong was en net samenwoonde verdienden we met zijn tweeën 3200 netto (guldens!). Onze huur was 1100 excl per maand, en we hadden ook nog allebei een auto. Boodschappen kwamen (dus) grotendeels bij de Aldi vandaan. Ging best.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2016 om 14:32

Scheefwoner

Nou de isolatiemateriaal, mooie vloer, gestucte wanden, keuken en badkamer zijn nog lang niet afgeschreven die zijn nog netjes dn precies naar onze wens. Als we iets nieuws kopen zijn we alles kwijt en is het nooit meer precies zoals onze wens. ===

Wij huren ook en sommige dingen kun je inderdaad beter niet doen. Muren stuken bijvoorbeeld. Dat is typisch zo'n punt waarover men kan gaan mekkeren als de volgende bewoner jouw werk niet waardeert. Isolatiemateriaal... heb je daar de verhuurder toestemming voor gevraagd? Was dat geen taak voor de verhuurder eigenlijk? (Ik weet het niet hoor).
Wij hebben onze keuken op eigen kosten uitgebreid en ik ga ervan uit dat wij dat kwijt zijn. We hebben er al zo'n 15 jaar van genoten, dus het was een prima investering voor de tijd waarin wij er gebruik van hebben kunnen maken.

Wat betreft je laatste zin hierboven... sorry dat ik het zeg, maar dat komt wat verwend over. Nee, natuurlijk is het niet meteen naar wens, maar (en nu klink ik net als de nieuwerwetse werkgevers van tegenwoordig), zie dat niet als een probleem, maar als een uitdaging. Je zult het wederom naar wens kunnen maken. Alleen zou ik dan iets meer nadenken over hoeveel geld je er in wilt steken én kwijt wilt raken.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2016 om 14:45

Ginny

De tijden zijn een beetje veranderd, dus er is meer te onderhandelen tegenwoordig, maar toen wij uit onze vrijgezellenflatjes verhuisden konden we letterlijk alles wat we niet mochten achterlaten bij het grofvuil zetten, omdat we geen afspraken móchten maken met de nieuwe huurders. Dat was heel sneu. De potentiële huurder van de flat van mijn man moest daarom afhaken. Hij kon zich geen nieuwe meubels permitteren.

Wij kunnen ook nog voor kosten komen te staan. Wij hebben onze keuken vergroot door de bijkeuken er bij te trekken. Als een volgende bewoner weer een bijkeuken wil, kunnen we aan de bak. Keuken verkleinen, muur optrekken... ik hoop op mijn blote knietjes dat dat niet aan de orde komt. We hadden wel toestemming van de verhuurder, maar niet dusdanig dat we het zo mogen laten bij bezwaren van onze opvolgers. De volgende mag de keuken gratis van ons hebben, zolang we het maar mogen laten staan.

Wat betreft de kosten: ik zou het zeker goedkoper proberen, maar daarbij moet je ook bedenken dat goedkoop duurkoop kan worden. Het is dus wel beter om spullen te kopen die langer dan een jaar meegaan, want ook kosten in de toekomst moeten wel op te brengen zijn. Onze woonkamer alleen was 26 jaar geleden al 1500 gulden. Dat had goedkoper gekund, dus dat zou ik nu ook doen. Ipv marmoleum een niet al te duur vinyl bijvoorbeeld. Gordijnen van een lowbudget winkel ipv een duurdere speciaalzaak en je vrienden aardig aankijken voor het besturen van een gehuurde bus (Zo deden we dat toen ook en die vrienden stonden hier ook allemaal met een kwast in de hand. Maar daar mag je niet vanuit gaan.). Als ik morgen een flat zou krijgen die volledig naar onze zin is, zou ik desnoods op beton beginnen, maar ik zou dat niemand aanbevelen als ik eerlijk ben.

Caesar

Caesar

17-04-2016 om 14:50

Volgens mij is 37K per jaar dik €2200 netto per maand

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-04-2016 om 14:53

Nee hoor

Volgens mij mag je blij zijn als je dan de 2000 netto haalt. Hoe doen jullie die bruto/netto berekeningen? Van 2800 houd je toch nooit 2200 over? Betalen jullie geen pensioenpremie?

Anna G.

Anna G.

17-04-2016 om 14:58

Een jaarinkomen van 37000 is nou niet bepaald een minimuminkomen he? We zouden het toch hebben over mensen met een minimuminkomen die teveel huur betalen? Dan heb je een punt en die moeten we tegemoet komen.

Overigens is het wel logisch dat men bij een lager inkomen een hoger percentage van het inkomen aan huur betaalt. En dat er dan minder overblijft voor 'de leuk'. Die constatering vind ik niet schokkend. That's life.

Caesar

Caesar

17-04-2016 om 15:00

Het CBS rapport

Het CBS heeft een trend vastgesteld. Al jaren daalt het percentage goedkope scheefhuurders fors, terwijl het percentage dure scheefhuurders fors stijgt. In 2015 kwam het percentage goedkope en dure scheefhuurders op gelijk niveau te liggen: 18%. Bij onveranderd beleid lost het eerste probleem zich vanzelf op, terwijl het tweede probleem steeds groter wordt.

Een percentage van 18% komt volgens mij neer op bijna 1 op de 5 huishoudens.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat het kabinet voldoende draagvlak heeft kunnen verkrijgen voor het huidige huurbeleid vanwege de problemen op de koopmarkt van woningen. Met het verschuiven van een probleem creëer je echter een nieuw; zo blijkt.

Caesar

Caesar

17-04-2016 om 15:02

Berekening

Mijn bron: http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html
Die houdt inderdaad geen rekening met pensieoenpremies. Maar meer dan 2K per maand lijkt me toch wel realistisch. In iedergeval veel meer dan RK ons wil laten geloven.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-04-2016 om 15:05

Anna G.

Het probleem dat het CBS onder de aandacht heeft gebracht, heeft betrekking op de lagere inkomens en de lagere middeninkomens.

Waarom zou een probleem van de middeninkomens niet relevant zijn? Voor de stabiliteit van onze samenleving zijn de middengroepen nota bene van cruciaal belang.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-04-2016 om 15:10

Nadere toelichting (2)

Ik vind dat de discussie niet over individuele gevallen zou moet gaan, omdat de casussen enorm kunnen verschillen. Je zou eigen met 'bandbreedtes' moeten gaan werken. Dit voert hier echter veel te ver.

Caesar

Caesar

17-04-2016 om 15:37

Je bent deze hele discussie al erg slordig met informatie. Ondertussen worden daar wel allemaal conclusies aan verbonden. Niet handig.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-04-2016 om 15:43

Conclusies?

Welke?

Imogen

Imogen

17-04-2016 om 19:09

Vesper

'Het kan wel behoorlijk aantikken, de huurstijging voor vrije sector woningen. '

De extra huurstijging van sociale woningen bij hoge inkomens (scheefhuurdersregeling) is helemaal niet van toepassing op vrije sector. Daar gaat het dus ook niet om.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2016 om 19:12

Conclusies?

Dat er een probleem is bijvoorbeeld...

2500 bruto zit toch echt rond de 2000 netto. Beetje afhankelijk van de branche en de premies.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-04-2016 om 19:32

Niet om te zeuren

Maar ik heb mijn salaris ingevuld in de bruto/netto calculator en daar zat bijna 200 tussen. Hoge pensioenpremie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2016 om 20:09

Hee rond he

Zei ik.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-04-2016 om 20:16

200 euro verschil tussen bruto en netto inkomen?

Maak jij soms gebruik van de Panama-route, Vesper?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2016 om 20:23

200 euro verschil

Tov 2000 euro RK

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2016 om 20:25

Voor mij is het ook lager Vesper

Daarom was ik ook al van 1900 naar 2000 geklommen, omdat in het bedrijfsleven die bruto netto verhouding vaak gunstiger ligt.

Caesar

Caesar

17-04-2016 om 20:26

Vesper

Dat kan, maar het voorbeeld van die 37K per kaar wordt dan nog steeds meer dan 2K netto per maand.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-04-2016 om 20:48

Nou ja, het kan

Maar ik weet bijna zeker dat een rijksambtenaar met 2800 bruto geen 2000 netto verdient.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2016 om 21:34

Nee dat klopt

Maar ik heb het berekend met vakantiegeld en eindejaarsuitkering, dan kom je op iets meer dan 2600 bruto uit.
Dat zou in mijn wereld ongeveer 2000 netto zijn. Neem je het ruim dan zit je waarschijnlijk tussen de 1900 en 2200 euro netto. Dan is die dikke 700 euro huur dus 1/3 van je netto salaris.

Mocht er sprake zijn van tweeverdieners dan komen ze samen netto waarschijnlijk zelfs nog iets hoger uit.
En als je geen eindejaarsuitkeringen en meer van die flauwekul netto dus nog hoger.

Anno

Anno

22-04-2016 om 11:45

ook dit jaar brief binnen

Heb net gisteren de brief op de mat gekregen.
Er is door de belasting een indicatie van mijn huishoudinkomen over 2014 doorgegeven:

Wij hebben een indicatie van uw huishoudinkomen doorgegeven aan uw verhuurder. Dat is gebeurd op verzoek van uw verhuurder die daarmee de huurverhoging voor 2016 berekent.

Mag de belastingdiens de inkomensindicaties doorgeven?
In de onlangs aangenomen Wet gegevenverstrekking Belastingdienst is een onderdeel opgenomen dat de wettelijke basis regelt voor de huidige levering van inkomensindicaties aan uw verhuurder.

Wat hebben wij doorgegeven?
Wij hebben de verhuurder een inkomensindicatie over het jaar 2014 gegeven. Hiervoor hebben wij de inkomens in 2014 van alle huidige bewoners van dit adres bij elkaar opgeteld. Wij hebben geen exacte inkomenscijfers verstrekt, alleen een indicatie van de inkomenscategorie van het huishoudinkomen. Deze inkomenscategorie is voor de verhuurder van belang om de maximale huurverhoging voor 2016 vast te stellen. Van uw verhuurder krijgt u een brief waarin staat welke huurverhoging u voorgesteld krijgt. Ook lees u in de brief hoe u bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Geliberaliseerd huurcontract?
Als u een geliberaliseerd huurcontract heeft (vrije sector) mag uw verhuurder geen inkomensindicatie bij de belastingdienst opvragen. Op www. rijksoverheid.nl/inkomen-toegestaan-of-niet kunt u lezen hoe u kunt nagaan of uw huurcontract is geliberaliseerd of niet.

Triva

Triva

22-04-2016 om 13:07

tot mijn verrassing

wonen wij nog niet eens zo heel erg scheef. We zitten dus niet eens in de hoogste categorie en gaan nog geen 13 euro per maand meer betalen

Kaaskopje

Kaaskopje

22-04-2016 om 17:26

Hier ook een meevaller

Maar twee euro meer. Daar ben ik wel blij om hoor.

Triva

Triva

22-04-2016 om 19:33

Kaaskopje

ik las hier of elders dat je bang bent dat als je gaat verhuizen je alles weer op orde moet maken. Waarom vraag je niet aan de verhuurder of een keer langs komen om dat door te lopen? Na zoveel jaar huren geloof ik niet dat je zoveel moet doen. Bij mijn vader hebben ze ook het hele huis op zijn kop gezet, gestript en gerenoveerd. Als ze dat bij jou ook gaan doen hoeft dat wellicht helemaal niet. Of kijk je alleen naar woningruil omdat je niet lang genoeg ingeschreven stond? Let dan op verhoging van de huurprijs voor jou en voor de ruiler.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2016 om 10:51

Triva

Dat alles op orde maken, heeft vooral met de keuken te maken en pas als er een volgende bewoner bekend is, zal blijken of diegene het zo over wil nemen of niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2016 om 10:57

Oh woningruil

Ja ik kijk naar woningruil, omdat we zo'n drie jaar geleden opeens besloten dat we hier niet tot in lengte van dagen willen blijven en heb ik me toch maar weer ingeschreven. Achteraf was het misschien praktisch geweest als ik dat gewoon bij had gehouden, maar ja, dat is achteraf. Met een jaar of 5 tot 7 hebben we weer genoeg rechten opgebouwd. Tot die tijd kijk ik rond op de website van woningruil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.